SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav distad » 2021-06-16 23:21

Funderar på att kanske köpa ett slutsteg, och tittar runt och det är ont om kandidater på beg marknaden, men två som jag gärna tar åsikter om är: Cambridge Azur 651W och Emotiva BasX A-300.
Bilder på hur de ser ut innanför "huven". Emotiva ser verkligen ut som "här är det som behövs" i ett bra slutsteg. Cambridge är på 2X100 och Emotiva 2x150 Watt.
Om jag köper ett nytt/begagnat slutsteg så har jag tänkt att ha det "länge" och då vill jag ha något som är på minst 2x100 strömstarka/kraftiga watt (så jag kan ha det även vid högtalarbyte) och att det inte är äldre/gammalt steg utan något som (förhoppningsvis)håller en längre tid och att det kostar under 7000kr. Dämpfaktor 125 at 1 kHz hos Cambridge och hos Emotiva Damping Factor (8 Ohm load): > 500 Säger inte mig så mycket :oops: (Nu har jag läst om dämpfaktor, blev så här :| ) Eller om någon medlem har något att sälja så är det bara att Pm:a då jag inte har låst mig vid dessa steg utan något annat kan bli aktuellt också.

Bild
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-06-17 07:39

Inte äldre säger du men vad menar du då? Äldre än ...två år? Tio år? Eller spelar åldern egentligen ingen roll så länge det inte pajar?

Dämpfaktor.Enkelt förklarat . Den indikerar förstärkarens förmåga att hantera det högtalarna trycker tillbaka till förstärkaren. Ju högre dämpfaktor ju bättre förmåga att fixa det. Ungefär.

Så inte nog med att förstärkaren ska leverera bra fin signal med mycket styrka till högtalarna sen måste den stackars förstärkaren /slutsteget ta emot skit som högtalaren skickar tillbaka som tack för presenten. En del högtalare kan vara riktigt fula dessutom och jävlas genom att skicka tillbaka mycket. Det fixar en bra förstärkare att sätta stopp för . Stopp och belägg säger dörrvakten . Dämpdörrvakten. Inga fula fulla små strömmar släpper vi in här inte. Runt 100 dörrvakter är bra att ha. Men det finns ingen regel. Har man snälla högtalare som inte är otacksamma och jävlas genom att skicka tillbaka till stärkaren går det med mycket mindre än 100 och det låter trots allt bra. Fast det är klart köper du en förstärkare med dämpfaktor ned mot 20-30 typ så blir du ju lite mer låst i valet av högtalare. Lite i alla fall.

...Släpp ingen jävel över bron....Slutstegsbron i detta fall. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-06-17 10:53

Köp det här. Du har ju själv funderat på Crown tidigare. Nytt slutsteg med garanti. Har väl fläktar men det ett klass D- slutsteg (de blir inte lika varma som ett AB- steg) och du kommer inte nyttja så mycket effekt så fläktarna lär aldrig ,eller ytterst sällan, gå igång. :) Kolla om fläktarna är tempraturstyrda. Är så fallet så är det lugnt. :)

https://www.thomann.de/se/crown_xls_1502.htm
shot_2021-06-17_10-50-36.png
shot_2021-06-17_10-50-36.png (472.13 KiB) Visad 3735 gånger


Eller ta det här. Rekommenderat av ASR:

Conclusions
The Behringer A800 does what pro amps try to do: provide solid, middle-of-the-road distortion and noise with tons of power in quiet and light package for little money. The design is stable and better than the A500. As such, I can recommend the A800 as an everyday amplifier.


https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.10499/

1990 kr.
https://www.thomann.de/se/behringer_a800.htm
Bilagor
shot_2021-06-17_11-00-46.png
shot_2021-06-17_11-00-46.png (686.1 KiB) Visad 3730 gånger

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Tangband » 2021-06-17 11:50

Baffel skrev:Köp det här. Du har ju själv funderat på Crown tidigare. Nytt slutsteg med garanti. Har väl fläktar men det ett klass D- slutsteg (de blir inte lika varma som ett AB- steg) och du kommer inte nyttja så mycket effekt så fläktarna lär aldrig ,eller ytterst sällan, gå igång. :) Kolla om fläktarna är tempraturstyrda. Är så fallet så är det lugnt. :)

https://www.thomann.de/se/crown_xls_1502.htm
shot_2021-06-17_10-50-36.png


Eller ta det här. Rekommenderat av ASR:

Conclusions
The Behringer A800 does what pro amps try to do: provide solid, middle-of-the-road distortion and noise with tons of power in quiet and light package for little money. The design is stable and better than the A500. As such, I can recommend the A800 as an everyday amplifier.


https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.10499/

1990 kr.
https://www.thomann.de/se/behringer_a800.htm


Båda dessa steg har samma grundchip för klass D .
Crownsteget har tyvärr en A/D omvandlare på ingången .
Möjligt bättre ljud kan nog fås med tpa 3255 eller HYPEX om man vill köra klass D .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-06-17 11:54

Det stämmer Aiyima A07 TPA 3255 är ju bra. :) Fast det är en integrerad förstärkare. Om det just är ett renodlat slutsteg FBK är ute efter.

Behringer A800 verkar väl vettigt, för det priset. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-06-17 11:58, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Tangband » 2021-06-17 11:56

Baffel skrev:Det stämmer Aiyima a7 TPA 3255 är ju bra. :) Fast det är en integrerad förstärkare.

Behringer A800 verkar väl vettigt, för det priset. :)

Det ger ju mycket effekt till bra pris.

Vill man testa klass D för fullregister och inte vill betala skjortan så är kanske denna en kandidat :
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15539/

Tpa 3118 verkar väljudande .
Finns att köpa på audiophonics

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-06-17 12:00

Allo Volt verkar vara ett bra företag som tillverkar prisvärda hifi-produkter, så den kan nog vara något. :)

Enligt ASR, länken ovan , så:

Conclusions
The Allo Volt+ D amplifier is a delightful surprise. Careful design has elevated the performance of these switching "chip amplifiers" to that of mass market hifi/class AB designs. Yet, it runs cool and costs very little. Yes, you need an external power supply and that is the only flaw I see with going with this solution.

Overall, I am happy to recommend the Allo Volt+ D for its nice and elegant design and performance especially at this price.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Tangband » 2021-06-17 12:54

Baffel skrev:Allo Volt verkar vara ett bra företag som tillverkar prisvärda hifi-produkter, så den kan nog vara något. :)

Enligt ASR, länken ovan , så:

Conclusions
The Allo Volt+ D amplifier is a delightful surprise. Careful design has elevated the performance of these switching "chip amplifiers" to that of mass market hifi/class AB designs. Yet, it runs cool and costs very little. Yes, you need an external power supply and that is the only flaw I see with going with this solution.

Overall, I am happy to recommend the Allo Volt+ D for its nice and elegant design and performance especially at this price.


Såg just att FBK ville ha ett steg på mer än 100 watt , då faller mitt förslag .
Personligen tycker jag att framtiden i vart fall är modern klass D. Jag tycker det i många fall helt enkelt låter bättre än äldre klass A/B steg .

FBK kanske tycker annorlunda och redan bestämt sig för klass A/B - men faktum är att jag sålde mina tre klass A/B steg ( varav ett Crown ) efter jag testat ett tpa 3116 steg från Kina beställt från Fyndiq. De äldre klass A/B stegen lät lite inbäddat och otydligt utan riktig kontroll i basområdet , i jämförelse.

Det spelade ingen roll att kina-förstärkaren var på 30 watt och crown steget var på 450 watt. Vid normala ljudnivåer spelade kina-steget med större auktoritet och fler detaljer.
Senast redigerad av Tangband 2021-06-17 13:06, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-06-17 12:58

Men en Aiyima A07 TPA 3255 duger till effektmässigt om FBK kör nätdel 48V 7,5 A. :D Om nu FBK kan tänka sig en integrerad dvs.

https://www.aiyima.com/products/amplifi ... 00wx2-hifi

shot_2021-06-17_12-59-26.png
shot_2021-06-17_12-59-26.png (268.91 KiB) Visad 3692 gånger


Plus en...
shot_2021-06-17_13-00-35.png
shot_2021-06-17_13-00-35.png (408.9 KiB) Visad 3692 gånger


Liten brasklapp om den nätdelen. Fläkt. 220 V plus antagligen inte CE-märkt. Men det finns andra.. :)

I vilket fall det blir 1000 kr sen moms , tull och frakt på det. Inte så illa pinkat.

Edit, just begagnade integrerade förstärkare finns det ju en hel del ute på begagnatmarknaden. Även nyare. Slutsteg däremot. Nyare till pris upp till 5000 kr inte så många just nu. Vettiga nyare klass A/B - slutsteg med över 2x100 W finns det ens att få tag i för under 5000 kr? Det om vi talar om bara något år gammalt.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Prozac » 2021-06-17 13:47

Om du kan tänka dig begagnat kan jag tipsa om nedan slutsteg. Lyngdorf SDA 2175. Här saknas inte kraft.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/l ... 121995.htm
eller
https://hifitorget.se/visa_annons.php/l ... 119597.htm

testat här:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 175.14238/

Edit: som påpekats har detta steg några år på nacken men det använder rimligt modern teknik, låter bra och mäter godtagbart. Jag skulle hellre köpa det än något litet billigt från Kina.
Senast redigerad av Prozac 2021-06-17 14:27, redigerad totalt 1 gång.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-06-17 14:07

Kruxet är ju att FBK vill ha nyare slutsteg .. FBK:....och att det inte är äldre/gammalt steg...
Hade inte FBK haft det som önskemål hade det varit enkelt att hitta slutsteg för runt 5000 kr.

Lyngdorf SDA-2175
Digital Power Amplifier (2006-12)


Det kan ju vara mer än tio år gammalt.

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 2175.shtml

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Kraniet » 2021-06-17 15:36

Vilka högtalare ska drivas och hur högt brukar det spelas?

Cambridge brukar låta väldigt bra.
Emotiva är ju många nöjda med också.

Är valet mellan de två så skulle jag säga emotiva. 150W är ju mer än 100 trots allt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-06-17 23:02

Kom på. :idea: Det finns ju fina gamla slutsteg som är recapade. Om du FBK kan hitta något sådant där det utfört av någon som kan sina grejer ja då har du ju ett bra slutsteg till bra pris. : :D Ett slutsteg som kommer fungera bra. Välj ett med tillräckligt låg dist , hög SINAD, osv plus en på 2x150 W eller däröver så har du ett bra slutsteg. Gammalt eller nytt spelar då ingen roll , så länge det är en vettig konstruktion :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav distad » 2021-06-18 16:01

Tangband skrev:
Baffel skrev:Allo Volt verkar vara ett bra företag som tillverkar prisvärda hifi-produkter, så den kan nog vara något. :)

Enligt ASR, länken ovan , så:

Conclusions
The Allo Volt+ D amplifier is a delightful surprise. Careful design has elevated the performance of these switching "chip amplifiers" to that of mass market hifi/class AB designs. Yet, it runs cool and costs very little. Yes, you need an external power supply and that is the only flaw I see with going with this solution.

Overall, I am happy to recommend the Allo Volt+ D for its nice and elegant design and performance especially at this price.


Såg just att FBK ville ha ett steg på mer än 100 watt , då faller mitt förslag .
Personligen tycker jag att framtiden i vart fall är modern klass D. Jag tycker det i många fall helt enkelt låter bättre än äldre klass A/B steg .

FBK kanske tycker annorlunda och redan bestämt sig för klass A/B - men faktum är att jag sålde mina tre klass A/B steg ( varav ett Crown ) efter jag testat ett tpa 3116 steg från Kina beställt från Fyndiq. De äldre klass A/B stegen lät lite inbäddat och otydligt utan riktig kontroll i basområdet , i jämförelse.

Det spelade ingen roll att kina-förstärkaren var på 30 watt och crown steget var på 450 watt. Vid normala ljudnivåer spelade kina-steget med större auktoritet och fler detaljer.

Men nu spelar man inte "bara" på normala ljudnivåer :wink: Och jag har faktiskt inte bestämt mig för vilken teknik det blir utan slutsteg på minst 100Watt är bestämt och så får man se det som en bonus om någon lyssnat också. (på ett forum där mätningar dominerar) Personligen så går jag inte bara på mätningar här, det finns det som mäter bra men som inte låter kanon för det. Finns en del Rotel steg som jag numera är skeptisk till, när man läst lite mera. Jag vill att det låter bra i mina öron och då kanske inte det är 100% neutralt för det låter inte alltid rätt i mina öron. Satt i natt och läste en test på Rotel och Nad slutsteg och kom till slutsatsen att Rotel steget skulle jag nog ha åsikter om även om det mäter perfekt och Nad steget verkar vara lite poppis här, men det ska låta lite annorlunda än Rotel.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav distad » 2021-06-18 16:05

Kraniet skrev:Vilka högtalare ska drivas och hur högt brukar det spelas?

Cambridge brukar låta väldigt bra.
Emotiva är ju många nöjda med också.

Är valet mellan de två så skulle jag säga emotiva. 150W är ju mer än 100 trots allt.

Högtalare är Dynaudio Focus 140 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=48136
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav distad » 2021-06-18 22:19

FBK skrev:
Kraniet skrev:Vilka högtalare ska drivas och hur högt brukar det spelas?

Cambridge brukar låta väldigt bra.
Emotiva är ju många nöjda med också.

Är valet mellan de två så skulle jag säga emotiva. 150W är ju mer än 100 trots allt.

Högtalare är Dynaudio Focus 140 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=48136

Och jag bor i lägenhet så jag kan inte spela jätte starkt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Tangband » 2021-06-19 14:01

FBK skrev:
Tangband skrev:
Baffel skrev:Allo Volt verkar vara ett bra företag som tillverkar prisvärda hifi-produkter, så den kan nog vara något. :)

Enligt ASR, länken ovan , så:

Conclusions
The Allo Volt+ D amplifier is a delightful surprise. Careful design has elevated the performance of these switching "chip amplifiers" to that of mass market hifi/class AB designs. Yet, it runs cool and costs very little. Yes, you need an external power supply and that is the only flaw I see with going with this solution.

Overall, I am happy to recommend the Allo Volt+ D for its nice and elegant design and performance especially at this price.


Såg just att FBK ville ha ett steg på mer än 100 watt , då faller mitt förslag .
Personligen tycker jag att framtiden i vart fall är modern klass D. Jag tycker det i många fall helt enkelt låter bättre än äldre klass A/B steg .

FBK kanske tycker annorlunda och redan bestämt sig för klass A/B - men faktum är att jag sålde mina tre klass A/B steg ( varav ett Crown ) efter jag testat ett tpa 3116 steg från Kina beställt från Fyndiq. De äldre klass A/B stegen lät lite inbäddat och otydligt utan riktig kontroll i basområdet , i jämförelse.

Det spelade ingen roll att kina-förstärkaren var på 30 watt och crown steget var på 450 watt. Vid normala ljudnivåer spelade kina-steget med större auktoritet och fler detaljer.

Men nu spelar man inte "bara" på normala ljudnivåer :wink: Och jag har faktiskt inte bestämt mig för vilken teknik det blir utan slutsteg på minst 100Watt är bestämt och så får man se det som en bonus om någon lyssnat också. (på ett forum där mätningar dominerar) Personligen så går jag inte bara på mätningar här, det finns det som mäter bra men som inte låter kanon för det. Finns en del Rotel steg som jag numera är skeptisk till, när man läst lite mera. Jag vill att det låter bra i mina öron och då kanske inte det är 100% neutralt för det låter inte alltid rätt i mina öron. Satt i natt och läste en test på Rotel och Nad slutsteg och kom till slutsatsen att Rotel steget skulle jag nog ha åsikter om även om det mäter perfekt och Nad steget verkar vara lite poppis här, men det ska låta lite annorlunda än Rotel.

Det låter klokt, det du skriver.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Tangband » 2021-06-19 14:08

FBK skrev:
FBK skrev:
Kraniet skrev:Vilka högtalare ska drivas och hur högt brukar det spelas?

Cambridge brukar låta väldigt bra.
Emotiva är ju många nöjda med också.

Är valet mellan de två så skulle jag säga emotiva. 150W är ju mer än 100 trots allt.

Högtalare är Dynaudio Focus 140 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=48136

Och jag bor i lägenhet så jag kan inte spela jätte starkt.


Dina högtalare har enligt prisjakts datablad en känslighet på 86 dB 1 W 1 meter.
Då kan du räkna ut hur mycket effekt du behöver.
86 dB = 1 watt
89 dB= 2 watt
92 dB = 4 watt
95 dB = 8 watt
98 dB = 16 watt
101 dB = 32 watt.

Ljudtrycket blir dessutom högre med roomgain, men avståndslagen gör att det låter lite mindre men det kan du nog bortse ifrån eftersom du kommer att använda 2 högtalare .
Innan 101 dB storknar troligen dina stativare och börjar låta sämre .
De flesta högtalare börjar få väldigt hög distorsion över 100 dB.

Ladda ned en ljudtrycksmätare så ser du snabbt att du inte behöver så mycket effekt som du tror- kvaliteten är desto viktigare.

Ladda ned appen ” buller ” och mäta med din telefon. Då kommer du se att 80 dB är ganska starkt :)

Edit : som kuriosa kunde Naim nait 1 driva passiva isobarik väldigt bra och spela högt i ett normalt rum trots att den bara gav 16 watt i 8 Ohm, och 30 watt i 4.
Och ett 300 Watts krellsteg kunde i jämförelse låta lite pressat utan kraft .

Slutsats : lyssna och låt öronen avgöra. Kvaliteten på förstärkaren är viktigare än antal watt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-06-19 16:48

Här mer om förstärkare och effekt:
Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

viewtopic.php?f=9&t=71898
________

Denna kan nog passa dig FBK. Svensk HiFi dessutom. Om 50 W duger? Varför det nu inte skulle göra det med tanke på dina högtalare och med det i åtanke att du sa att du inte kommer spela så högt i och med att du bor i lägenhet. :)

Finns kanske någon på forumet som hört det slutsteget?

shot_2021-06-19_16-46-56.png
shot_2021-06-19_16-46-56.png (655.07 KiB) Visad 3369 gånger


https://www.holographicaudio.com/produkter/amp-sixteen

Ersättaren för den populära AMP Seventeen är här!

AMP Sixteen är konstruerad utifrån samma vision som alla andra produkter från Holographic Audio, nämligen att reproducera ljudet utan någon som helst hörbar förvrängning.
Med andra ord så får du med AMP Sixteen höra sanningen, vi kallar det kort och gott för ”nothing but the truth!”

Chassi i fullbredd (435mm)
Frekvensgång 0,3-200kHz
Effekt 50W (8 Ohm)
Klippindikator
EMI-filter
DC-filter
Softstart
Skydd mot överlast inklusive skydd mot kortslutning, transient med induktiv last och överhettning

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Vinylcalle » 2021-06-20 00:21

651W har extremt låg distorsion. Emotiva brukar dista ganska bra på högre frekvenser.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav distad » 2021-06-20 03:31

Vinylcalle skrev:651W har extremt låg distorsion. Emotiva brukar dista ganska bra på högre frekvenser.

Mvh Carl

Tack för infon, och du har PM.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav distad » 2021-06-20 03:46

Tangband skrev:
FBK skrev:
FBK skrev:Högtalare är Dynaudio Focus 140 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=48136

Och jag bor i lägenhet så jag kan inte spela jätte starkt.


Dina högtalare har enligt prisjakts datablad en känslighet på 86 dB 1 W 1 meter.
Då kan du räkna ut hur mycket effekt du behöver.
86 dB = 1 watt
89 dB= 2 watt
92 dB = 4 watt
95 dB = 8 watt
98 dB = 16 watt
101 dB = 32 watt.

Ljudtrycket blir dessutom högre med roomgain, men avståndslagen gör att det låter lite mindre men det kan du nog bortse ifrån eftersom du kommer att använda 2 högtalare .
Innan 101 dB storknar troligen dina stativare och börjar låta sämre .
De flesta högtalare börjar få väldigt hög distorsion över 100 dB.

Ladda ned en ljudtrycksmätare så ser du snabbt att du inte behöver så mycket effekt som du tror- kvaliteten är desto viktigare.

Ladda ned appen ” buller ” och mäta med din telefon. Då kommer du se att 80 dB är ganska starkt :)

Edit : som kuriosa kunde Naim nait 1 driva passiva isobarik väldigt bra och spela högt i ett normalt rum trots att den bara gav 16 watt i 8 Ohm, och 30 watt i 4.
Och ett 300 Watts krellsteg kunde i jämförelse låta lite pressat utan kraft .

Slutsats : lyssna och låt öronen avgöra. Kvaliteten på förstärkaren är viktigare än antal watt.

Håller inte med här, inte när det gäller Dynaudio. Jag har ägt Dynaudio tidigare i livet och en gammal ljudkompis har också haft Dynaudio. Och allt som jag och han testat genom åren så har den röda tråden varit effekt. Nu vet jag inte hur dagens högtalare är, men lite äldre som mina Focus och gamla högtalare låter mycket bättre när man har mer effekt än lite. Ljudet blir bla. helt livlöst och odynamiskt med för klena grejer. Även varit på¨mässa där de har demat med rörslutsteg, och det var en katastrof. :( Har mycket svårt att acceptera att de har så okunnigt folk som ska dema på en mässa 8O
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-06-20 08:15

Om dina högtalare är ena knepiga rackare som ställer till det med impedanser i tid och otid, kräver rejält hög dämpfaktor av förstärkare /slutsteg samt behöver rejält med slutstegseffekt för att låta bra så är det så. Låna hem slutsteg och lyssna rejält innan du köper något så du vet att det klara av att driva dina tuffa högtalare.

Edit, här är de inne på samma sak. Det att Dynaudio kväver hyfsad effekt för att blomma ut:

Dynaudio Focus 140 - what receiver / Power Amp
https://www.avsforum.com/threads/dynaud ... mp.655634/

Att de skulle vara så svåra rackare till högtalare. Om du säljer dem och köper några andra högtalare som inte kräver så hisklans mycket effekt så kanske du kommer undan billigare gällande slutsteg?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-06-20 09:40

Är det dessa högtalare du har?

https://www.stereophile.com/content/dyn ... asurements

All the measurements were performed with the speaker's reflex port open. The Dynaudio Focus 140's estimated voltage sensitivity was 86.1dB(B)/2.83V/m, which is slightly below the average of the speakers Stereophile has reviewed, but within the margin of error of the specified 86dB figure. Its impedance dropped to 4 ohms at 170Hz (fig.1) but remained above 6 ohms for much of the midrange and treble, with a moderate electrical phase angle. The speaker will not be demanding when it comes to choosing an amplifier with which to partner it.

Ser ju inte ut att vara knepiga att driva. Mysko. Men upplever du att de kräver rejält av förstärkeriet så upplever ju du det. I vilket fall det är ju du som avgör FBK så , som sagt, låna hem och lyssna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Tangband » 2021-06-20 11:34

Ja, att lyssna själv är bäst :)
Och att inte ha några förutfattade meningar om att det behövs ett grill-aggregat för att låta bra :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav distad » 2021-06-20 12:28

Tangband skrev:Ja, att lyssna själv är bäst :)
Och att inte ha några förutfattade meningar om att det behövs ett grill-aggregat för att låta bra :)

Jag försöker alltid så gott det går att lyssna och utifrån vad öronen säger bestämma. Jag har gått på nitar där jag trott veta resultatet i förväg, och sådant blir man ödmjuk av. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-06-20 13:10

Låter vettigt. Hade du haft med en AMP Seventeen i dina lyssningsjämförelser hade du nog haft en grund att utgå ifrån i och med att den:

.....reproducera ljudet utan någon som helst hörbar förvrängning.
Med andra ord så får du med AMP Sixteen höra sanningen, vi kallar det kort och gott för ”nothing but the truth!”


...enbart förstärker utan , enligt Holographic Audio, att förvränga signalen. Efter det kan du sedan välja ett slutsteg som t.ex distar mer och/eller har ojämn frekvensgång.Kan du på så sätt hitta ett ljud som passar dig. :) Om du är intresserad av ett slutsteg som färgar / förvränger ljudet och då ha AMP Sixteen som referenspunkt när du jämför olika slutsteg.

Fast det om frekvensgången kan du ju i och för sig EQa sen , så som du vill ha det. :)

https://www.holographicaudio.com/produkter/amp-sixteen

Skulle äta upp min hatt om AMP Sixteen med dina högtalare klippa med tanke det du sa om förutsättningarna för ditt lyssnande. Det slutsteget kan nog dessutom spela ut dina högtalare innan det krokar. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-06-20 22:01

För övrigt. Kom just precis på. Köpte du inte ett slutsteg nyss? Jo,detta var ju bara för en månad sedan. Du skrev i din medlemstråd :

2021-05-23 19:05

Lyssnar på nytt slutsteg i anläggningen (och försteg) och funderar på köpa nya stativhögtalare.

Vad var det för slutsteg? Varför passar inte det nu?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav distad » 2021-08-26 02:24

Har visst glömt bort denna tråd, men nu kommer svaret. Det blev ett Nad 275Bee som ser ut så här när jag gjort rent det.
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: SLUTSTEG! frågor/funderingar.

Inläggav nuffe » 2021-08-26 08:36

Trevligt steg, själv har jag två.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom och 9 gäster