Betalning genom Klarna

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav pLudio » 2021-06-21 20:58

Hur gör ni med betalning genom näsan då?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav MacBruce » 2021-06-21 23:13

Pellen skrev:
Conan skrev:Vill du inte ha med Klarna att göra så betala med betalkort


Det trodde jag med. Betalningen gick igenom och varan skickades.
Dagen efter fick jag en faktura från Klarna. Beloppet skulle betalas inom 10 dagar annars :evil:
Efter ytterligare tre dagar fick jag ett mail att fakturan var betald.

Skojarföretag med slumpmässiga "misstag" för att lura folk.
En del är nöjda med Klarna. Det är inte jag.
Min fru var nöjd med Klarna. Det är hon inte nu.


(Missade den här)

Detta, att fakturan kan komma några dagar efter betalningen, är väl närmast en formalitet: du skall ha en verifikation på vad du betalar/har betalat för.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav Helmut » 2021-06-22 23:04

Ha HA ! Jag var i kontakt med Klarna som skulle kolla upp vad som spärrade mina köp mot faktura. Fick några dagar senare ett SMS om att någon tagit en kredit upplysning på mej. Då borde dom fått fram att min inkomst förra året var450 000:- och inga skulder!
Dessvärre har jag inte fått någon bekräftelse om vem som tog kredit upplysningen och jag har inte fått något brev.
Har åter testat att beställa två slutsteg hos Ljudia men det går inte heller att beställa ett för ca 3500:-.
Hittade en annan leverantör på Kungsholmen i Stockholm som kunde ta hem två slutsteg till dagen efter. Bara att gå in på deras hemsida och lägga in beställningen. Den sidan såg lika dan ut som Ljudias "Tydligen Klarna som tagit fram postordersidan" Klickade in beställningen på två slutsteg och skulle gå in på kassa. Markerade hämta i butiken och skulle slutföra beställningen. Fick upp sidan hur vill du betala! Nä någon betala i butiken fanns inte men jag kunde välja faktura och sedan kassa. Svaret dök upp direkt. VÄLJ EN ANNAN BETALNING! Nä du Klarna mitt bankomatkortsnummer ska ni inte ha och spara i ert datasystem som alla era kunder kom in på för några veckor sedan. Så tack för mej ni förlorade en order på ca 7000:- plus framtida order ni som har butiken på Fridhemsgatan. Ska visst finnas en till butik för diskotek utrustning på Sveavägen.
Ska ringa företaget som lämnat ut en kredit upplysning på mej men inte skickat uppgifter om vem som begärt ut uppgifterna. Så får jag se om jag orkar ringa upp företaget på Sveavägen.
Eller så får jag kolla upp med en kompis som sätter in QSC slutsteg på biografer över hela Skandinavien. Han lovade att han kund utnyttja kontakter och fixa fram billiga slutsteg. Hoppas bara att det inte är stöldgods eller att någon biograf felanmält ett slutsteg och han reparerat den och säljer utbytes förstärkaren till mej!
Undrar över om butiker har koll på hur många som matar in in en beställning och sedan inte kan slutföra köpet.

Ps Saknar den gamla goda tiden då man kunde skicka in en beställning och så fick man paketet mot postförskott!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav Michael » 2021-06-23 00:16

E skrev:Det är väl inte konstigare än att man stod med i telefonkatalogen långt före internet?

VA, detta kände jag inte till. Jag gjorde det inte, vad jag vet om. ...men då återstår ju svaret på frågan: Var i sjutton fick de informationen ifrån?

och var får Eniro och Hitta sin info ifrån?

PS. Jo föresten, jag har inget minne av att det fanns namn i telefonkatalogen utan nummer. Jag tror dig, men tycker det är mycket märkligt då den hette telefonkatalog.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav Michael » 2021-06-23 00:21

Conan skrev:Vill du inte ha med Klarna att göra så betala med betalkort (inte kreditkort för då får du säkert en "leverantör/kundrelation" med kreditkortsföretaget också) eller Swish.

Nu fattar jag inte vad du menar. Betalar man med kort så kommer emejl från Klarna. Så det verkar kvitta hur du betalar, Klarna skall prompt pracka på dig mejl.

//Michael

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21098
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav E » 2021-06-23 02:30

Michael skrev:
E skrev:Det är väl inte konstigare än att man stod med i telefonkatalogen långt före internet?

VA, detta kände jag inte till. Jag gjorde det inte, vad jag vet om. ...men då återstår ju svaret på frågan: Var i sjutton fick de informationen ifrån?

och var får Eniro och Hitta sin info ifrån?

PS. Jo föresten, jag har inget minne av att det fanns namn i telefonkatalogen utan nummer. Jag tror dig, men tycker det är mycket märkligt då den hette telefonkatalog.

//Michael

Televerket (Kungliga Telegrafverket fram till 1953) och senare Telia/Eniro publicerade telefonnummer i sin telefonkatalog. De första katalogerna innehöll visserligen inga nummer eftersom man ringde via namnanrop hos telefonist. 8)

Jag är ganska säker på att du stod med i vita sidorna, Din Del eller Lokaldelen, långt före internet. Gula Sidorna fanns det också. Hur hittade du nummer till folk? Har du glömt bort att man hade petmoj och pulsval också? :wink:

Eniro och Hitta får uppgifter från de operatörer som de har avtal med, dvs om du inte har hemligt nummer. Man kan välja att både ta bort och lägga till uppgifter hos Eniro och Hitta. Man kan också registrera sig hos NIX om man vill slippa telefonsäljare.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav hifikg » 2021-06-23 09:51

Nu skulle man vilja veta hur ung Michael är, född under millennium tre skulle jag gissa :)
Fast han blev medlem 2005... kanske en sån där som gjort det mesta redan i tioårsåldern?
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav MacBruce » 2021-06-23 13:41

Helmut skrev:Ha HA ! Jag var i kontakt med Klarna som skulle kolla upp vad som spärrade mina köp mot faktura. Fick några dagar senare ett SMS om att någon tagit en kredit upplysning på mej. Då borde dom fått fram att min inkomst förra året var450 000:- och inga skulder!
[...]


Så bra! Nu vet vi och hela världen din årsinkomst förra året! ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav Michael » 2021-06-23 20:34

E: Jag tror jag få be om ursäkt, för jag har nog varit otydlig. För det verkar som om det du skriver gäller om personen har en telefon. Det jag avsåg från början och även nu. Är personer som inte har något telefonnummer. Fanns de verkligen med i telefon katalogen? Jag är rätt säker på att jag inte fanns med, fören jag tog över hemnumret från min far. Far fanns alltså med förr (med famljens hemnummer), men inte jag.

Var får Eniro och Hitta sin info ifrån och på vilka lagar anser de vilar sig på med att publicera sina uppgifter? Alltså om personen inte har något telefonabonnemang. Går det att få bort all information om en person?

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav Michael » 2021-06-23 20:35

hifikg skrev:Nu skulle man vilja veta hur ung Michael är, född under millennium tre skulle jag gissa :)

Jag tror det där var en komplimang, tack!

PS. Tiden bara försvinner, snabbt.

//Michael

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav hifikg » 2021-06-23 21:00

Michael skrev:E: Jag tror jag få be om ursäkt, för jag har nog varit otydlig. För det verkar som om det du skriver gäller om personen har en telefon. Det jag avsåg från början och även nu. Är personer som inte har något telefonnummer. Fanns de verkligen med i telefon katalogen? Jag är rätt säker på att jag inte fanns med, fören jag tog över hemnumret från min far. Far fanns alltså med förr (med famljens hemnummer), men inte jag.

Var får Eniro och Hitta sin info ifrån och på vilka lagar anser de vilar sig på med att publicera sina uppgifter? Alltså om personen inte har något telefonabonnemang. Går det att få bort all information om en person?

//Michael


Offentlighetsprincipen kanske? Tror man kan begära att bli raderad.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Pellen
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-11-06
Ort: Ale

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav Pellen » 2021-06-23 21:30

MacBruce skrev:
Pellen skrev:
Conan skrev:Vill du inte ha med Klarna att göra så betala med betalkort


Det trodde jag med. Betalningen gick igenom och varan skickades.
Dagen efter fick jag en faktura från Klarna. Beloppet skulle betalas inom 10 dagar annars :evil:
Efter ytterligare tre dagar fick jag ett mail att fakturan var betald.

Skojarföretag med slumpmässiga "misstag" för att lura folk.
En del är nöjda med Klarna. Det är inte jag.
Min fru var nöjd med Klarna. Det är hon inte nu.


(Missade den här)

Detta, att fakturan kan komma några dagar efter betalningen, är väl närmast en formalitet: du skall ha en verifikation på vad du betalar/har betalat för.


En verifikation på en kortbetalning är ok. Det fick jag. Men att sedan skicka en faktura och hoppas på att någon går på det? Inte ok.
Det fanns inte ett spår av kortbetalning på fakturan som i den vildaste fantasi skulle kunna kopplas ihop med något annat än, betala det här annars!!
AppleTV & LG BD390(NAD M56) - Pioneer VSX-924 - DCX2496 - NAD 208 x 2 - Carlsson OA51.3 & OB51
HDFury3 - Optoma HD70(TV), BarcoReality 909 (BarcoData 708s, BarcoGraphics 808 i reserv)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21098
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav E » 2021-06-23 22:09

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Adresskalender

Som framgår ovan har adresser, titlar, yrken med mera gått att få tag på i några hundra år, dvs även innan folk kunde skaffa telefonnummer, och gjorde det. Något oklart huruvida det var så kallad opt-in eller opt-out?

– – – – – – –

hifikg skrev:Tror man kan begära att bli raderad.

Nja, dödshjälp är inte så lätt att få i Sverige. :wink: Såvida man inte räknar det bristfälliga smittskyddet eller motviljan mot att ge narkomaner rena sprutor och liknande …

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav MacBruce » 2021-06-28 09:24

Pellen skrev:
MacBruce skrev:
Pellen skrev:
Det trodde jag med. Betalningen gick igenom och varan skickades.
Dagen efter fick jag en faktura från Klarna. Beloppet skulle betalas inom 10 dagar annars :evil:
Efter ytterligare tre dagar fick jag ett mail att fakturan var betald.

Skojarföretag med slumpmässiga "misstag" för att lura folk.
En del är nöjda med Klarna. Det är inte jag.
Min fru var nöjd med Klarna. Det är hon inte nu.


(Missade den här)

Detta, att fakturan kan komma några dagar efter betalningen, är väl närmast en formalitet: du skall ha en verifikation på vad du betalar/har betalat för.


En verifikation på en kortbetalning är ok. Det fick jag. Men att sedan skicka en faktura och hoppas på att någon går på det? Inte ok.
Det fanns inte ett spår av kortbetalning på fakturan som i den vildaste fantasi skulle kunna kopplas ihop med något annat än, betala det här annars!!


Nja, jag tror att du missuppfattar: Verifikation på en kortbetalning visar ju i allmänhet att du har betalat en summa till någon, inte vad du har betalat för. Om du har betalat "vid sidan av fakturan", så är det naturligt att det inte står på den, att den är betald. Men då har du ju verifikationen på kortbetalningen, som du kan "para ihop" med fakturan, t.ex genom OCR-numret. Så när Polisen kommer och gör en husrannsakan hos dig och hittar den där diamantringen som du har gömt under kalsipperna i byrålådan, kan du visa upp faktura med kvitto och säga: "titta, den här har jag köpt lagligt, inte stulit!" ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21098
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav E » 2021-06-28 20:22

Man kan kanske ha synpunkter på den omvända bevisbördan?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav MacBruce » 2021-06-30 04:28

E skrev:Man kan kanske ha synpunkter på den omvända bevisbördan?

Mvh E*


Ja, det finns många "vinklar". Fick "scenen" från ett gammalt avsnitt av en polis-doku, som jag brukar spela in, så jag har något att titta på när det bara visas fotboll i alla tv-kanaler. Det fanns en "vinkel" där också: när den misstänkte kunde visa kvitto på godset, uppstod frågan varifrån han hade fått pengarna. Anledningen till tillslaget var nämligen att han hade setts med ovanligt många lyxprodukter, trots att han gick på bidrag. :-)

Poängen med mitt tidigare inlägg var dock, att en faktura normalt inte är ett kvitto.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Betalning genom Klarna

Inläggav Helmut » 2021-07-04 23:27

Efter en vecka fick jag ett SMS om att klarna gjort en kolla av mig och ett meddelande har skickats till både Klarna och till mej om att det var ok med ett köp för lite större belopp. Dessvärre gick det den sista dagen i månaden fortfarande inte att gör något köp och brevet från bolaget som undersökt min kreditvärdighet har inte heller dykt upp.
Hade vägarna genom stan så jag passade på att kika in hos en musikbutik som till samma pris kunde ta hem två QSC GS 3 slutsteg.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster