Nytt ljud för 50 000 kr

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav JonasB » 2021-06-24 21:37

Hej! Kikar efter nytt ljud till bror min och skulle uppskatta lite tips :)
Jag tänker surroundförstärkare, ev. slutsteg och golvhögtalare med stor kapacitet i basen. Eller surroundförstärkare, golv- eller stativhögtalare, två aktiva subwoofers.
Center och bakhögtalare finns men kanske behöver bytas ut när övriga systemet är spikat. Vi hoppar det tillsvidare.
Prylarna ska stå i ett stort öppet vardagsrum och bror gillar att kunna ha kapacitet i basregistret vilket kräver en del av högtalarna. DIY och begagnat går bort, även Ino.
Det är främst högtalarna med ev. subwoofers vi önskar tips på. Surroundförstärkare hamnar på 10-15 tkr vilket gör att budgeten för högtalarna blir 40-35 tkr om inte ett slutsteg skulle medföra en outstanding skillnad.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Tangband » 2021-06-24 21:47

JonasB skrev:Hej! Kikar efter nytt ljud till bror min och skulle uppskatta lite tips :)
Jag tänker surroundförstärkare, ev. slutsteg och golvhögtalare med stor kapacitet i basen. Eller surroundförstärkare, golv- eller stativhögtalare, två aktiva subwoofers.
Center och bakhögtalare finns men kanske behöver bytas ut när övriga systemet är spikat. Vi hoppar det tillsvidare.
Prylarna ska stå i ett stort öppet vardagsrum och bror gillar att kunna ha kapacitet i basregistret vilket kräver en del av högtalarna. DIY och begagnat går bort, även Ino.
Det är främst högtalarna med ev. subwoofers vi önskar tips på. Surroundförstärkare hamnar på 10-15 tkr vilket gör att budgeten för högtalarna blir 40-35 tkr om inte ett slutsteg skulle medföra en outstanding skillnad.


Mitt tips : 3 st Genelec 8040 à 8000 :- = 24000:-

https://www.thomann.de/se/genelec_8040_ ... gLDYvD_BwE

2 st Genelec 8030c som surround = 12000 :-

En Genelec 7050C subwoofer eller SVS pb 2000 = 10000: - .
Genelec spelar basen med högre kvalitet, men SVS kan spela starkare utan att vara direkt dålig i artikulationen.
Köp en till om det inte räcker :) .

Summa 46000:-

Inga slutsteg behövs, endast en processor eller dator med ljudkort . Jag föreslår en begagnad Tag Mclaren eller Linn 5103 begagnad = 5000:- .
Moderna hemmabioreceivers är stora kompromisser med mediokra pre amp- mätresultat i audiosciencereview.

Med detta system får ni matchade frontar som är mycket viktigt i ett 5.1 system.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav hcl » 2021-06-24 22:53

Tangband skrev:
JonasB skrev:Hej! Kikar efter nytt ljud till bror min och skulle uppskatta lite tips :)
Jag tänker surroundförstärkare, ev. slutsteg och golvhögtalare med stor kapacitet i basen. Eller surroundförstärkare, golv- eller stativhögtalare, två aktiva subwoofers.
Center och bakhögtalare finns men kanske behöver bytas ut när övriga systemet är spikat. Vi hoppar det tillsvidare.
Prylarna ska stå i ett stort öppet vardagsrum och bror gillar att kunna ha kapacitet i basregistret vilket kräver en del av högtalarna. DIY och begagnat går bort, även Ino.
Det är främst högtalarna med ev. subwoofers vi önskar tips på. Surroundförstärkare hamnar på 10-15 tkr vilket gör att budgeten för högtalarna blir 40-35 tkr om inte ett slutsteg skulle medföra en outstanding skillnad.


Mitt tips : 3 st Genelec 8040 à 8000 :- = 24000:-

https://www.thomann.de/se/genelec_8040_ ... gLDYvD_BwE

2 st Genelec 8030c som surround = 12000 :-

En Genelec 7050C subwoofer eller SVS pb 2000 = 10000: - .
Genelec spelar basen med högre kvalitet, men SVS kan spela starkare utan att vara direkt dålig i artikulationen.
Köp en till om det inte räcker :) .

Summa 46000:-

Inga slutsteg behövs, endast en processor eller dator med ljudkort . Jag föreslår en begagnad Tag Mclaren eller Linn 5103 begagnad = 5000:- .
Moderna hemmabioreceivers är stora kompromisser med mediokra pre amp- mätresultat i audiosciencereview.

Med detta system får ni matchade frontar som är mycket viktigt i ett 5.1 system.

Ja, inget oävet system alls. Kan tipsa om efterföljaren till 5103, Kinos kom lite i skymundan bredvid Kisto, men är mycket bra om man har visst fokus på musik.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav shifts » 2021-06-25 08:39

Gillar Tangbands tips. Smart att plocka bort slutstegen ur ekvationen.

Men i sann Faktiskt-anda vill jag föreslå något annat än vad det frågas efter :lol:

Lägg nästan hela budgeten på två av de största Genelec som går in i priset: https://www.thomann.de/se/genelec_8331_ap.htm.

Eller ännu hellre, spräck budgeten med någon tusing: https://www.thomann.de/se/genelec_8341_am.htm

Stereo, men det brukar ju nästan räcka. :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav JonasB » 2021-06-25 09:02

Tack! Det känns som att ni fokuserar på rakast möjliga kurva och att baskapaciteten får stå tillbaka. Jag vet att bror skulle föredra mer "distfri" bas och i så fall kompromissa något gällande perfekt frekvenskurva och spridning.
Surroundförsteg går nog bort eftersom han vill köpa allt nytt.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav pLudio » 2021-06-25 09:17

Tänk på att första generationens HDMI 2.1 chip har diverse buggar. Alla klarar inte full bandbredd med diverse bieffekter.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav hcl » 2021-06-25 09:32

shifts skrev:Gillar Tangbands tips. Smart att plocka bort slutstegen ur ekvationen.

Men i sann Faktiskt-anda vill jag föreslå något annat än vad det frågas efter :lol:

Lägg nästan hela budgeten på två av de största Genelec som går in i priset: https://www.thomann.de/se/genelec_8331_ap.htm.

Eller ännu hellre, spräck budgeten med någon tusing: https://www.thomann.de/se/genelec_8341_am.htm

Stereo, men det brukar ju nästan räcka. :D

Jag kan inte annat än hålla med. Med begränsad budget (50000 kr för rubbet är inte jättemycket idag) skulle jag prioritera två kanaler, utan sub och satsa det som frigörs där på en vettig signalkälla/streamer/försteg typ en beg. Linn Akurate DSM. Att hålla på och trassla med datorer med allt vad det för med sig i form av varierande ljudkvalitet etc. skulle jag uppskatta att slippa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Tangband » 2021-06-25 09:49

shifts skrev:Gillar Tangbands tips. Smart att plocka bort slutstegen ur ekvationen.

Men i sann Faktiskt-anda vill jag föreslå något annat än vad det frågas efter :lol:

Lägg nästan hela budgeten på två av de största Genelec som går in i priset: https://www.thomann.de/se/genelec_8331_ap.htm.

Eller ännu hellre, spräck budgeten med någon tusing: https://www.thomann.de/se/genelec_8341_am.htm

Stereo, men det brukar ju nästan räcka. :D


Ja, det är ju nästan så jag kör….. :)
Senast redigerad av Tangband 2021-06-25 10:03, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Tangband » 2021-06-25 09:57

JonasB skrev:Tack! Det känns som att ni fokuserar på rakast möjliga kurva och att baskapaciteten får stå tillbaka. Jag vet att bror skulle föredra mer "distfri" bas och i så fall kompromissa något gällande perfekt frekvenskurva och spridning.
Surroundförsteg går nog bort eftersom han vill köpa allt nytt.


Jag kan förstå tjusningen med att köpa nytt. :)

Berätta då för din vän att en ny hemmabioreceiver är en mycket dålig affär ( de var tekniskt bättre för 5 år sedan och bakåt ) , de går sönder inom 3-7 år och då är de totalt värdelösa. Be honom läsa bioreceivers-testerna på audiosciencereview.

En ny hemmabioreceiver är varken prisvärt eller bra, inte ens för pengarna. Om man nu inte tycker att en SINAD på ca 70 dB räcker ….
Begagnat är betydligt bättre - kanske någon 5 år gammal toppmodell från Denon med pre out ?

Vad menar din bror med ”distfri” bas ? Var tror han ger lägre dist än SVS pb2000 för de pengarna ?
Vilka passiva högtalare tror han ger lägre dist än Genelec 8040 ? - för pengarna ?

Lever han i villfarelsen att inte ett bra bioförsteg kan påverka även upplevelsen av ”bra bas” ?
Det kan det - lika mycket som ett dåligt bioförsteg kan försämra rätt rejält på alla sätt.

Om din bror vill kunna spela högt utan andra kvaliteter så är mitt tips - Klipsch :P

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Calleberg » 2021-06-25 12:32

Dags att klafsa ur bioträsket. Film är bäst på bio och pandemin är snart över.

Måste det vara nytt? Begagnade högtalare och slutsteg kan ibland fyndas på hifitorget eller blocket. Ju dyrare grejor desto större begagnatrabatt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Baffel » 2021-06-25 12:36

Fast.....går nog bort eftersom han vill köpa allt nytt.

Begagnade högtalare och slutsteg för 50 000 kr då kan man få bra mycket för pengarna. Men tja sen så detta med slutsteg och det kanske måste recapas. Ingen garanti osv osv. Dessutom om det rör sig om hemmabiostärkare, funktionalitet och begagnat. Det verkar ju vara en djungel.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav distad » 2021-06-25 13:07

Calleberg skrev:Dags att klafsa ur bioträsket. Film är bäst på bio och pandemin är snart över.

Har du varit på Bio senaste 20åren? Det är inte som för länge sedan utan det är för ofta dåligt ljud på Bio nu för tiden så det är bättre hemma om man får till det hyfsat. Så jag förstår verkligen dem som gillar film att de satsar på en bra Hemmabio då halva upplevelsen är bra ljud.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Calleberg » 2021-06-25 14:01

FBK skrev:Har du varit på Bio senaste 20åren? Det är inte som för länge sedan utan det är för ofta dåligt ljud på Bio nu för tiden.


Det kan du hoppa upp och sätta dig på att jag har...
Men av ditt svar gissar jag, att det har inte du :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav JonasB » 2021-06-25 15:37

pLudio skrev:Tänk på att första generationens HDMI 2.1 chip har diverse buggar. Alla klarar inte full bandbredd med diverse bieffekter.


Själv tycker jag att det är skönt att ha skapligt uppdaterad standard som gör att det flyter på smidigare med tv och att slippa fjärrkontroller osv. typ arc och cec.
Jag har själv inte upplevt srul med min receiver som har HDMI 2.1. Vet att en viss uppdatering tillsammans med 4k kan ställa till det.
Tangband skrev:
JonasB skrev:Tack! Det känns som att ni fokuserar på rakast möjliga kurva och att baskapaciteten får stå tillbaka. Jag vet att bror skulle föredra mer "distfri" bas och i så fall kompromissa något gällande perfekt frekvenskurva och spridning.
Surroundförsteg går nog bort eftersom han vill köpa allt nytt.


Jag kan förstå tjusningen med att köpa nytt. :)

Berätta då för din vän att en ny hemmabioreceiver är en mycket dålig affär ( de var tekniskt bättre för 5 år sedan och bakåt ) , de går sönder inom 3-7 år och då är de totalt värdelösa. Be honom läsa bioreceivers-testerna på audiosciencereview.

En ny hemmabioreceiver är varken prisvärt eller bra, inte ens för pengarna. Om man nu inte tycker att en SINAD på ca 70 dB räcker ….
Begagnat är betydligt bättre - kanske någon 5 år gammal toppmodell från Denon med pre out ?

Vad menar din bror med ”distfri” bas ? Var tror han ger lägre dist än SVS pb2000 för de pengarna ?
Vilka passiva högtalare tror han ger lägre dist än Genelec 8040 ? - för pengarna ?

Lever han i villfarelsen att inte ett bra bioförsteg kan påverka även upplevelsen av ”bra bas” ?
Det kan det - lika mycket som ett dåligt bioförsteg kan försämra rätt rejält på alla sätt.

Om din bror vill kunna spela högt utan andra kvaliteter så är mitt tips - Klipsch :P


Det kanske är så att Genelecen är superb gällande dist, kanske är storleken som lurar mig :D
Varför föreslår ni studiomonitorer när Genelec gör anpassade högtalare för hem och bio?
SVS pb2000 är säkert bra men det skulle kännas bättre med två moduler inom budget eftersom jag är osäker på om det går att få till bra med en.

Klipsch kanske inte är så dumt, vet dock inte hur nivån av dist ser ut på deras högtalare?


Angående begangnat så är han kanske inte helt fast besluten gällande högtalarna i fall dessa finns i närheten av Avesta. Elektroniken vill han ha nytt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Baffel » 2021-06-25 15:49

Drar på med dessa. Mest för att blanda in något helt annorlunda :D De påminner i alla fall inte i utseendet med Gelenec. Hur bra de är vet jag ej.
Eller är det enbart hemmabio som brorsan ska ha systemet till? I så fall kanske inte dessa passar. Vad vet jag. :) ....fast du sa bror gillar att kunna ha kapacitet i basregistret vilket kräver en del av högtalarna...så..

https://www.blocket.se/annons/dalarna/t ... m/93197510

http://www.troelsgravesen.dk/Faital-3WC.htm

DIY. Ifall det är en duktig byggare, finish osv kan väl vara något. De ser ju välbyggda ut i och för sig. T.o.m riktigt välbyggda. Snygga var de med. :)
shot_2021-06-25_15-48-00.png
shot_2021-06-25_15-48-00.png (943.22 KiB) Visad 2442 gånger


Edit. Om dessa inte faller han i smaken så kanske det blir lättare att ge tips ang högtalare. Max storlek, färg och form . Det kan faktorerna kan ju också spela in i val av högtalare. :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Calleberg » 2021-06-25 18:10

JonasB skrev:Angående begangnat så är han kanske inte helt fast besluten gällande högtalarna i fall dessa finns i närheten av Avesta. Elektroniken vill han ha nytt.


Jag antar att en Roadtrip på 40 mil till republiken Jämtland inte är aktuell.

Nä, bättre att köpa nytt än att lägga en dag av sitt liv på att åka bil, det är ju så dåligt för miljön :mrgreen: https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... 8/96028294
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Tangband » 2021-06-25 19:56

JonasB skrev:
pLudio skrev:Tänk på att första generationens HDMI 2.1 chip har diverse buggar. Alla klarar inte full bandbredd med diverse bieffekter.


Själv tycker jag att det är skönt att ha skapligt uppdaterad standard som gör att det flyter på smidigare med tv och att slippa fjärrkontroller osv. typ arc och cec.
Jag har själv inte upplevt srul med min receiver som har HDMI 2.1. Vet att en viss uppdatering tillsammans med 4k kan ställa till det.
Tangband skrev:
JonasB skrev:Tack! Det känns som att ni fokuserar på rakast möjliga kurva och att baskapaciteten får stå tillbaka. Jag vet att bror skulle föredra mer "distfri" bas och i så fall kompromissa något gällande perfekt frekvenskurva och spridning.
Surroundförsteg går nog bort eftersom han vill köpa allt nytt.


Jag kan förstå tjusningen med att köpa nytt. :)

Berätta då för din vän att en ny hemmabioreceiver är en mycket dålig affär ( de var tekniskt bättre för 5 år sedan och bakåt ) , de går sönder inom 3-7 år och då är de totalt värdelösa. Be honom läsa bioreceivers-testerna på audiosciencereview.

En ny hemmabioreceiver är varken prisvärt eller bra, inte ens för pengarna. Om man nu inte tycker att en SINAD på ca 70 dB räcker ….
Begagnat är betydligt bättre - kanske någon 5 år gammal toppmodell från Denon med pre out ?

Vad menar din bror med ”distfri” bas ? Var tror han ger lägre dist än SVS pb2000 för de pengarna ?
Vilka passiva högtalare tror han ger lägre dist än Genelec 8040 ? - för pengarna ?

Lever han i villfarelsen att inte ett bra bioförsteg kan påverka även upplevelsen av ”bra bas” ?
Det kan det - lika mycket som ett dåligt bioförsteg kan försämra rätt rejält på alla sätt.

Om din bror vill kunna spela högt utan andra kvaliteter så är mitt tips - Klipsch :P


Det kanske är så att Genelecen är superb gällande dist, kanske är storleken som lurar mig :D
Varför föreslår ni studiomonitorer när Genelec gör anpassade högtalare för hem och bio?
SVS pb2000 är säkert bra men det skulle kännas bättre med två moduler inom budget eftersom jag är osäker på om det går att få till bra med en.

Klipsch kanske inte är så dumt, vet dock inte hur nivån av dist ser ut på deras högtalare?


Angående begangnat så är han kanske inte helt fast besluten gällande högtalarna i fall dessa finns i närheten av Avesta. Elektroniken vill han ha nytt.


Mina tips var uteslutande vad jag tror ger det bästa ljudet - för 50000:- .
Det finns såklart bättre grejor och väldigt mycket grejor som är sämre.

Studiomonitorerna ger mer för pengarna , G modellerna saknar xlr och har rca istället - samt 40% högre pris. G4 är samma högtalare som 8040.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav rajapruk » 2021-06-25 20:25

Hört genelec på flera mässor i biosystem. Inte låtit bra. Tror de pressats över sin förmåga i dessa fall. Det är närfältsmonitorer (tror jag).
För bio vill iaf jag ha go dynamik i alla register, så gärna hög SPL-förmåga med låg dist.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav rajapruk » 2021-06-25 20:45

Vet inte vad det kostar att bygga 3 st DIY JBL M2 nuförtiden, men om budgeten räcker så hade det varit min rekommendation.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Baffel » 2021-06-25 21:22

Dra på med dessa , hyfsad SPL. Om det efterfrågas. :D och DIY är aktuellt, vilket det väl antagligen inte är.

https://www.lautsprechershop.de/pa/d2544_d10_en.htm

shot_2021-06-25_21-21-55.png
shot_2021-06-25_21-21-55.png (450.46 KiB) Visad 2335 gånger


Edit frekvensrepons runt 2.7 kHz mja..men tryck i dem är det nog. :) Säkert en hel del dist med. Brukar väl vara så när det ska till högt SPL, till relativt låg kostnad. Men låter rejält lär de göra. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Morgan » 2021-06-25 23:34

Det ligger ute ett par LTS-3v-f2 till salu just nu för bara 8000. Färdigbyggt och klart. De har kapacitet att spela väldigt starkt i basen med låg dist. Krossar det mesta upp till betydligt högre prisklasser på rena hifiparametrar. Ytterligare basdelar behövs sannolikt inte.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav distad » 2021-06-25 23:54

Calleberg skrev:
FBK skrev:Har du varit på Bio senaste 20åren? Det är inte som för länge sedan utan det är för ofta dåligt ljud på Bio nu för tiden.


Det kan du hoppa upp och sätta dig på att jag har...
Men av ditt svar gissar jag, att det har inte du :mrgreen:

Förstår inte vad som är kul? Ja, jag har gått på bio, men går inte längre pga att det är för dåligt ljud. Du har uppenbart lägre ljudkrav än vad jag har, och det är ju bra för din del.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav distad » 2021-06-26 00:44

Morgan skrev:Det ligger ute ett par LTS-3v-f2 till salu just nu för bara 8000. Färdigbyggt och klart. De har kapacitet att spela väldigt starkt i basen med låg dist. Krossar det mesta upp till betydligt högre prisklasser på rena hifiparametrar. Ytterligare basdelar behövs sannolikt inte.

Jag lyssnade på dem när jag köpte slutsteg av killen och de högtalarna lät mycket bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Baffel » 2021-06-26 08:37

De här verkar väl bra. Runt 25 minuter bilresa från din brorsa finns de.

KEF R11
https://hifitorget.se/visa_annons.php/k ... 130711.htm

29 000 kr. Nypris 55 000 kr.

Här testas och mäts de:

https://allhomecinema.com/review-kef-la ... he-market/

https://audiosciencereview.com/forum/in ... amp.20093/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Tangband » 2021-06-26 08:55

rajapruk skrev:Hört genelec på flera mässor i biosystem. Inte låtit bra. Tror de pressats över sin förmåga i dessa fall. Det är närfältsmonitorer (tror jag).
För bio vill iaf jag ha go dynamik i alla register, så gärna hög SPL-förmåga med låg dist.


8040 kan du även lyssna till på längre avstånd :) .
Det finns dip - switchar som kan ställa frekvenskurvan för olika sammanhang .

Det du hörde som lät dåligt var högst troligt handhavandefel och felinställda/feluppställda högtalare.
Men visst kan du spela högre med stora jbl horngrejor. :wink:

Med Genelec 8040 kan du bla ställa bass tilt = shelving från 800 Hz nedåt i frekvens.
Bruksanvisning finns här :
https://assets.ctfassets.net/4zjnzn055a ... pman_e.pdf
Senast redigerad av Tangband 2021-06-26 09:24, redigerad totalt 4 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Tangband » 2021-06-26 08:57

Det finns många förslag i denna tråd .

Det viktigaste är tre identiska fronthögtalare med samma spridningsmönster om det ska vara nån vits med snurr-ljud.

Man bör inte heller underskatta det viktiga med en bra förstegsprocessor.

Om man släpper snurr-ljud så kan man få bättre kvalitet med bara två kanaler för 50000:-.

Baffels förslag med begagnade Kef för 29000 :- är en idé . Måste dock kompletteras med eq eftersom det är passiva burkar.
Frekvenskurvan är inte riktigt lika rak som Genelec 8040 men det är förväntat . :)

Om vi håller oss kvar vid high fidelity så bör väl tonkurvan vara hyfsat rak 200 -20000 Hz i olika vinklar och Kef:arna klarar detta . Man måste i detta fall räkna med att använda dator som signalkälla ( passiva konstruktioner behöver eq med shelvingfunktion under 500 Hz för att anpassa sig till rummet, alt måste högtalarna ut från framväggen rejält ) samt att ett kompetent slutsteg bör köpas till.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Baffel » 2021-06-26 09:49

KEF R11 visst men sen är det väl om det ska till matchande center , denna, som jag tror passar ihop med KEF R11

KEF R2c runt 11 000 kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4958648

Sen förstärkeri , så budget på 50 000 kr mja...

Jo länken jag la in ovan mätningar på KEF R11, brasklapp, det var en person som mätt dem hemma i sitt lyssningsrum. Ha det i åtanke:

https://audiosciencereview.com/forum/in ... amp.20093/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Tangband » 2021-06-26 10:19

Baffel skrev:KEF R11 visst men sen är det väl om det ska till matchande center , denna, som jag tror passar ihop med KEF R11

KEF R2c runt 11 000 kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4958648

Sen förstärkeri , så budget på 50 000 kr mja...

Jo länken jag la in ovan mätningar på KEF R11, brasklapp, det var en person som mätt dem hemma i sitt lyssningsrum. Ha det i åtanke:

https://audiosciencereview.com/forum/in ... amp.20093/


Om kvaliteten ska vara bra så är en vertikalt liggande center likt den kef du länkar till bland det sämsta man kan skaffa . Spridningen blir kass = panoreringarna med de tre olika frontarna kommer inte bli sömlös - resultatet med snurr-ljud kommer att bli sämre än 2 kanaler.

Köper man ett par Kef R11 och ska ha en bra center till dessa som inte är felkonstruerad måste man köpa en till R11 . Frågan är väl mest om man ens kan det ?

Återigen - identiskt utstrålningsmönster samt identiska delningsfrekvenser och element är fundamentalt viktiga ingredienser i en hemmabio för de tre fronthögtalarna !

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Baffel » 2021-06-26 10:28

Aha, ok. Tja då lär det ju tyvärr rulla på med pengarna. Kef-lösningen dvs.

Två-kanal en sak men med tre eller fler högtalare hmm mja det är väl vettigast om de som har erfarenhet av och gillar hemmabio ger tips och förslag. :)

Glöm inte bort önskemål om sub i lösningen. Jag missade den aspekten.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nytt ljud för 50 000 kr

Inläggav Tangband » 2021-06-26 11:07

Baffel skrev:Aha, ok. Tja då lär det ju tyvärr rulla på med pengarna. Kef-lösningen dvs.

Två-kanal en sak men med tre eller fler högtalare hmm mja det är väl vettigast om de som har erfarenhet av och gillar hemmabio ger tips och förslag. :)

Glöm inte bort önskemål om sub i lösningen. Jag missade den aspekten.


På senare del av 90-talet höll jag på mycket med hemmabio , jag har rätt stor erfarenhet om fallgroparna.
95% av alla centerkanaler är felkonstruerade. Man kan gå in på THX hemsida för att läsa om behovet av tre identiska frontar.
Hifibutikerna struntar i det eftersom kunderna efterfrågar liggande centerhögtalare som ligger under tv : n .

Största fallgropen för en nybörjare är att tro att 5.1 eller 7.1 lösningen ger lika bra ljud för samma pengar som en 2- kanalslösning.

Om man inte har obegränsade medel så måste man välja: - bra 2 kanalsljud eller halvbra snurr-ljud - för samma pengar.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster