Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav distad » 2021-06-24 23:13

Skulle vara mycket intressant att höra vad ni tycker om dessa, Vilken är bäst :?: Och ska man köra separata nätdel även till E30, om vilken/vilka :?: Är allmänt nyfiken efter ha läst lite om D50s viewtopic.php?f=4&t=69408&hilit=Topping+D50s
Finns en tråd om Topping E30 också. viewtopic.php?f=9&t=70620&hilit=Topping+E30
Om jag skall köpa så kommer jag använda en CD-transport, dvs ingen dator nu utan det är CD-skivor som spelas hos mig :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav juanth » 2021-06-25 00:28

Så finns även Topping D10s (en bekant har precis köpt den, han är studiotekniker med bra öron och är mycket nöjd) den har ingen förstegsfunktion.

I min D50s så är original Opamp bytt till opa1642, samt att strömförsörjningen sköts av en Ifi.
Byte av OPA gav en påtaglig förbättring i det översta registret i mitt tycke. Vid bytet jämfördes två st D50s med original och 1642. Vid lyssning i mitt rum så skulle jag ta det i ett blindtest alla dagar i veckan.

Betydligt svårare att höra skillnad på de 7 filter som finns att välja på i D50s
Merparten hör jag inte någon skillnad på alls. Jag brukar köra med filter 1
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav distad » 2021-06-25 11:15

Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 205
Blev medlem: 2004-03-15

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav Halbermensch » 2021-06-26 16:03

Skulle kika på denna Gustard om jag skulle köpa DAC idag
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.17419/
Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav Baffel » 2021-06-26 16:25

Makalöst var det gått framåt med DACar och prestanda/pris.

Gustard X16 Balanced USB DAC with hardware decoding. It was kindly sent to me for testing by SHENZHENAUDIO. The X16 costs US $499.

Med den prestandan. Vad kostade motsvarande DAC med den prestandan för bara fem, tio år sedan? 30 000 kr? Mer?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav distad » 2021-06-26 16:31

Halbermensch skrev:Skulle kika på denna Gustard om jag skulle köpa DAC idag
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.17419/

Nu stiger det lite i pris utan att vara dyrt och jisses vilken bra kritik... Det finns ingen anledning att köpa en Dac i vanliga handeln med de Dac:ar som finns hos audiophonics. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 205
Blev medlem: 2004-03-15

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav Halbermensch » 2021-06-26 16:40

Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-06-26 16:58

Som vanligt missar Amir att mäta viktiga saker vilket gör att mätresultatet ser bättre ut än vad det verkligen är. Det han borde göra är att mäta mer noggrant hur frekvensgången ser ut å båda ändarna av arbetsområdet inzoomat i nivå, medelvärdesbilda passbandsresponsen, excitera med minst två toner vid höga frekvenser nära halva samplingsfrekvensen.

Det man kan se från dessa mätningar är att digitalfiltervalen lämnar mer att önska. Inget av dem uppfyller min smak. NOS-läget borde inte finnas alls, liksom MQA-möjligheten.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav distad » 2021-06-26 18:04

Johan_Lindroos skrev:Som vanligt missar Amir att mäta viktiga saker vilket gör att mätresultatet ser bättre ut än vad det verkligen är. Det han borde göra är att mäta mer noggrant hur frekvensgången ser ut å båda ändarna av arbetsområdet inzoomat i nivå, medelvärdesbilda passbandsresponsen, excitera med minst två toner vid höga frekvenser nära halva samplingsfrekvensen.

Det man kan se från dessa mätningar är att digitalfiltervalen lämnar mer att önska. Inget av dem uppfyller min smak. NOS-läget borde inte finnas alls, liksom MQA-möjligheten.

Är det inga av de Dac:ar som varit uppe i tråden som duger, enligt ditt sätt att se det på ? :) (4 olika Topping och en Gustard) "Om" jag skulle köpa något så är det garanterat under 5000kr som gäller.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-06-26 19:25

I praktiken är det väldigt svårt att höra skillnad på dagens D/A-omvandlare nästan oavsett pris, i synnerhet om man är i 40 årsåldern och uppåt (när det gäller diskantåtergivningen). Jag kan tycka att det är synd av tillverkare att så att säga diskriminera de yngre med allra bäst hörsel genom att inte se till att rekonstruktionsfiltret är tillräckligt bra. De tekniska möjligheterna finns, men är ofta inte inbyggda i de färdig-chiplösningar som finns tillgängliga. Därför kan det vara svårt för mindre tillverkare att realisera något bättre, i alla fall blir det dyrare.

Men du har väl en Onkyospelare som väl är ganska bra? Men den har kanske ingen digital-in. Men någon DAC för en lusentapp kanske kan duga, lite onödigt att lägga 5 papp eller mer på något som ändå inte blir hörbart bättre.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav distad » 2021-06-26 21:33

Johan_Lindroos skrev:I praktiken är det väldigt svårt att höra skillnad på dagens D/A-omvandlare nästan oavsett pris, i synnerhet om man är i 40 årsåldern och uppåt (när det gäller diskantåtergivningen). Jag kan tycka att det är synd av tillverkare att så att säga diskriminera de yngre med allra bäst hörsel genom att inte se till att rekonstruktionsfiltret är tillräckligt bra. De tekniska möjligheterna finns, men är ofta inte inbyggda i de färdig-chiplösningar som finns tillgängliga. Därför kan det vara svårt för mindre tillverkare att realisera något bättre, i alla fall blir det dyrare.

Men du har väl en Onkyospelare som väl är ganska bra? Men den har kanske ingen digital-in. Men någon DAC för en lusentapp kanske kan duga, lite onödigt att lägga 5 papp eller mer på något som ändå inte blir hörbart bättre.

Stämmer det. :) Ska jämför den och en Dac som jag har till Dator stereon för se vilka skillnader det är mellan dem. Är spelaren bättre där så är det nog ingen ide att lägga pengar på en Dac.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav Baffel » 2021-06-26 22:21

Jaså det gick bra att skriva om fast det inte har ett skit med din tråd att göra? Du önskade tips om den bästa. Vad man kan och inte kan höra för skillnad nämnde du inte. Självklart hör du ingen skillnad mellan div som föreslagits i denna tråd MEN det är ju inte vad din tråd handlar om.

Det köpte du med hull hår från Johan men när jag och Tangband i din tråd om slutsteg , i all vänlighet, påpekar att om du nu är hungrig på en portion vällagad t.ex spaghetti bolognese så varför inte då fixa en portion , eller låt säga 1,5 för att vara på den säkra sidan . Då blir du sur för att det inte föreslås recept på tre onödiga portioner.

P.s du kan ju fråga Johan om jag och Tangband har fel i det vi skrev i din tråd om slutsteg.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav smile » 2021-06-27 13:13

Baffel skrev:Jaså det gick bra att skriva om fast det inte har ett skit med din tråd att göra? Du önskade tips om den bästa. Vad man kan och inte kan höra för skillnad nämnde du inte. Självklart hör du ingen skillnad mellan div som föreslagits i denna tråd MEN det är ju inte vad din tråd handlar om.

Det köpte du med hull hår från Johan men när jag och Tangband i din tråd om slutsteg , i all vänlighet, påpekar att om du nu är hungrig på en portion vällagad t.ex spaghetti bolognese så varför inte då fixa en portion , eller låt säga 1,5 för att vara på den säkra sidan . Då blir du sur för att det inte föreslås recept på tre onödiga portioner.

P.s du kan ju fråga Johan om jag och Tangband har fel i det vi skrev i din tråd om slutsteg.


Så mycket dynga som du kräks ur dig på forumet så har jag full förståelse för att FBK förbiser dina inlägg...
Standarden sjunker ju flera inlägg du gör.

Att FBK lyssnar på Johans råd ser jag inget konstigt med, de har en viss bärighet och Johan har byggt upp en hög trovärdighet under många år.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav juanth » 2021-06-27 13:19

smile skrev:
Baffel skrev:Jaså det gick bra att skriva om fast det inte har ett skit med din tråd att göra? Du önskade tips om den bästa. Vad man kan och inte kan höra för skillnad nämnde du inte. Självklart hör du ingen skillnad mellan div som föreslagits i denna tråd MEN det är ju inte vad din tråd handlar om.

Det köpte du med hull hår från Johan men när jag och Tangband i din tråd om slutsteg , i all vänlighet, påpekar att om du nu är hungrig på en portion vällagad t.ex spaghetti bolognese så varför inte då fixa en portion , eller låt säga 1,5 för att vara på den säkra sidan . Då blir du sur för att det inte föreslås recept på tre onödiga portioner.

P.s du kan ju fråga Johan om jag och Tangband har fel i det vi skrev i din tråd om slutsteg.


Så mycket dynga som du kräks ur dig på forumet så har jag full förståelse för att FBK förbiser dina inlägg...
Standarden sjunker ju flera inlägg du gör.

Att FBK lyssnar på Johans råd ser jag inget konstigt med, de har en viss bärighet och Johan har byggt upp en hög trovärdighet under många år.


+1
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav Baffel » 2021-06-27 13:24

smile skrev:
Baffel skrev:Jaså det gick bra att skriva om fast det inte har ett skit med din tråd att göra? Du önskade tips om den bästa. Vad man kan och inte kan höra för skillnad nämnde du inte. Självklart hör du ingen skillnad mellan div som föreslagits i denna tråd MEN det är ju inte vad din tråd handlar om.

Det köpte du med hull hår från Johan men när jag och Tangband i din tråd om slutsteg , i all vänlighet, påpekar att om du nu är hungrig på en portion vällagad t.ex spaghetti bolognese så varför inte då fixa en portion , eller låt säga 1,5 för att vara på den säkra sidan . Då blir du sur för att det inte föreslås recept på tre onödiga portioner.

P.s du kan ju fråga Johan om jag och Tangband har fel i det vi skrev i din tråd om slutsteg.


Så mycket dynga som du kräks ur dig på forumet så har jag full förståelse för att FBK förbiser dina inlägg...
Standarden sjunker ju flera inlägg du gör.

Att FBK lyssnar på Johans råd ser jag inget konstigt med, de har en viss bärighet och Johan har byggt upp en hög trovärdighet under många år.


Musen som pep till. He he :mrgreen:

Bryr mig inte ett skit om vad du tycker , pysen.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav Baffel » 2021-06-27 13:28

juanth skrev:
smile skrev:
Baffel skrev:Jaså det gick bra att skriva om fast det inte har ett skit med din tråd att göra? Du önskade tips om den bästa. Vad man kan och inte kan höra för skillnad nämnde du inte. Självklart hör du ingen skillnad mellan div som föreslagits i denna tråd MEN det är ju inte vad din tråd handlar om.

Det köpte du med hull hår från Johan men när jag och Tangband i din tråd om slutsteg , i all vänlighet, påpekar att om du nu är hungrig på en portion vällagad t.ex spaghetti bolognese så varför inte då fixa en portion , eller låt säga 1,5 för att vara på den säkra sidan . Då blir du sur för att det inte föreslås recept på tre onödiga portioner.

P.s du kan ju fråga Johan om jag och Tangband har fel i det vi skrev i din tråd om slutsteg.


Så mycket dynga som du kräks ur dig på forumet så har jag full förståelse för att FBK förbiser dina inlägg...
Standarden sjunker ju flera inlägg du gör.

Att FBK lyssnar på Johans råd ser jag inget konstigt med, de har en viss bärighet och Johan har byggt upp en hög trovärdighet under många år.


+1


En liten micromus. Märkte knappt dig.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav smile » 2021-06-27 13:35

Baffel skrev:
smile skrev:
Baffel skrev:Jaså det gick bra att skriva om fast det inte har ett skit med din tråd att göra? Du önskade tips om den bästa. Vad man kan och inte kan höra för skillnad nämnde du inte. Självklart hör du ingen skillnad mellan div som föreslagits i denna tråd MEN det är ju inte vad din tråd handlar om.

Det köpte du med hull hår från Johan men när jag och Tangband i din tråd om slutsteg , i all vänlighet, påpekar att om du nu är hungrig på en portion vällagad t.ex spaghetti bolognese så varför inte då fixa en portion , eller låt säga 1,5 för att vara på den säkra sidan . Då blir du sur för att det inte föreslås recept på tre onödiga portioner.

P.s du kan ju fråga Johan om jag och Tangband har fel i det vi skrev i din tråd om slutsteg.


Så mycket dynga som du kräks ur dig på forumet så har jag full förståelse för att FBK förbiser dina inlägg...
Standarden sjunker ju flera inlägg du gör.

Att FBK lyssnar på Johans råd ser jag inget konstigt med, de har en viss bärighet och Johan har byggt upp en hög trovärdighet under många år.


Musen som pep till. He he :mrgreen:

Bryr mig inte ett skit om vad du tycker , pysen.


Du har en väldigt märklig attityd och sätt som jag inte tror gagnar dig i längden.
Att du sedan håller nivån på en riktig sandlådenivå gör inte din insatts bättre.

Jag tackar forumskaparna för att det finns en ignore-list funktion som gör att jag kan dölja dina inlägg, jag hoppas att flera personer hittar den funktionen.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav juanth » 2021-06-27 13:38

Nej det är ingen mus som piper.
Det är du som inte är mottaglig för någon som helst form av försiktiga påpekanden när du är överallt hela tiden, lägger dig i, kommer med irrelevanta förslag, lägger dig i sånt som du inte har någon koll på osv osv.
Smile har fullkomligt rätt.
Jag trodde aldrig att en enda person skulle kunna sänka ett helt forum men det är ditåt det barkar.
Folk tappar intresset när 8 av 10 trådar är startade av dig plus att du lägger dig i de övriga på de mest orimliga vis.

Jag är övertygad om att smile:s ord är något många skriver under på.

Många,inklusive mig har kommit med försiktiga påpekanden med en vänlig ton vid upprepade tillfällen men det är förgäves.

Får jag föreslå ett namnbyte till Buffel?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav Baffel » 2021-06-27 14:39

Rätt taktik nu? Tja du. Nu ska vi se. Vilka trådar har du skapat? Undrar om jag inte skulle bli lite mer aktiv i dem.

Eller mycket mer.....

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav distad » 2021-06-27 15:05

Baffel skrev:Rätt taktik nu? Tja du. Nu ska vi se. Vilka trådar har du skapat? Undrar om jag inte skulle bli lite mer aktiv i dem.

Eller mycket mer.....

LÄGG NER :evil: Du beter dig oerhört omoget nu och det gagnar inte dig alls. Du har gått för långt nu :!: Ps. Och ditt Pm tar jag inte på annat sätt än ett hot, och jag har dig på ignore så jag kan inte läsa dina inlägg så det är ingen mening med att du förföljer mig som du verkar ha bestämt dig för när jag läser Pm:et.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav Baffel » 2021-06-27 15:32

Tycker det artar sig till att bli riktigt roligt. :)

Pysslar lite med att pilla naglarna just nu men jag återkommer.

Återkommer? Det är med stor tveksamhet... Inte på ett bra tag i alla fall. Flagranta brott mot §2. // Redaktör'N

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav distad » 2021-06-27 15:40

Baffel skrev:Tycker det artar sig till att bli riktigt roligt. :)

Pysslar lite med att pilla naglarna just nu men jag återkommer.

Roligt :?: Det du gör nu är något helt annat.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav smile » 2021-06-27 15:42

FBK skrev:
Baffel skrev:Tycker det artar sig till att bli riktigt roligt. :)

Pysslar lite med att pilla naglarna just nu men jag återkommer.

Roligt :?: Det du gör nu är något helt annat.


Ja, det är ett väldigt osmakligt beteende.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav Tangband » 2021-06-27 15:54

juanth skrev:Så finns även Topping D10s (en bekant har precis köpt den, han är studiotekniker med bra öron och är mycket nöjd) den har ingen förstegsfunktion.

I min D50s så är original Opamp bytt till opa1642, samt att strömförsörjningen sköts av en Ifi.
Byte av OPA gav en påtaglig förbättring i det översta registret i mitt tycke. Vid bytet jämfördes två st D50s med original och 1642. Vid lyssning i mitt rum så skulle jag ta det i ett blindtest alla dagar i veckan.

Betydligt svårare att höra skillnad på de 7 filter som finns att välja på i D50s
Merparten hör jag inte någon skillnad på alls. Jag brukar köra med filter 1


Topping d10s verkar ju vara bra tekniskt , den verkar ha bra rekonstruktionsfilter, bättre än e30.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav Baffel » 2021-06-27 16:10

smile skrev:
FBK skrev:
Baffel skrev:Tycker det artar sig till att bli riktigt roligt. :)

Pysslar lite med att pilla naglarna just nu men jag återkommer.

Roligt :?: Det du gör nu är något helt annat.


Ja, det är ett väldigt osmakligt beteende.


Va? Varför? Även män kan ju vara i behov av:

En manikyr är en kosmetisk skönhetsbehandling för fingernaglarna och/eller händerna. En vanlig manikyr består av nagelfilning, formande av naglarna och målande av naglarna med färg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Manikyr

P.s. moderator. Ifall du läser denna tråd. Kolla vem som drog igång detta larv. Jag tycker bara det är kul att kommentera. :)

Edit ,Juanth Jag trodde aldrig att en enda person skulle kunna sänka ett helt forum men det är ditåt det barkar.
Folk tappar intresset när 8 av 10 trådar är startade av dig plus att du


Inte mitt fel att det inte är något drag i dig. Skriv på mer du istället för att kärringgnälla. Tips i all välmening. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-06-27 17:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav juanth » 2021-06-27 16:39

Tangband skrev:
juanth skrev:Så finns även Topping D10s (en bekant har precis köpt den, han är studiotekniker med bra öron och är mycket nöjd) den har ingen förstegsfunktion.

I min D50s så är original Opamp bytt till opa1642, samt att strömförsörjningen sköts av en Ifi.
Byte av OPA gav en påtaglig förbättring i det översta registret i mitt tycke. Vid bytet jämfördes två st D50s med original och 1642. Vid lyssning i mitt rum så skulle jag ta det i ett blindtest alla dagar i veckan.

Betydligt svårare att höra skillnad på de 7 filter som finns att välja på i D50s
Merparten hör jag inte någon skillnad på alls. Jag brukar köra med filter 1


Topping d10s verkar ju vara bra tekniskt , den verkar ha bra rekonstruktionsfilter, bättre än e30.



Ja precis!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav Oeldling » 2021-06-27 21:43

Aja.som en av de särklass yngsta personerna på forumet (född 1988)
Tycker jag det är otroligt tvetydigt att först gnälla på pajkastning från ett håll och sen kasta paj åt samma håll.

Tråkigt när man ska se upp till er med fantastisk erfarenhet och råd
Men är väl som

1. Ljudets uppfattning smaken är som baken delad

2. Citat: peter stordalen
"Dubbelmoral är bättre en ingen moral..."

3. Det är bara min uppfattning tycker i helhet detta är en otroligt snyggt skött och trevligt forum !

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav smile » 2021-06-27 22:37

Baffel skrev:Inte mitt fel att det inte är något drag i dig. Skriv på mer du istället för att kärringgnälla. Tips i all välmening. :)


Kvalitet är bättre än kvantitet, tips i all välmening ;)

Nu signar jag ut ifrån denna urspårning av FBK:s tråd och ber om ursäkt till FBK för trist stämning.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav distad » 2021-06-27 23:02

Ingen fara! :) Det är alltid tråkigt när det blev som det blev här. Förhoppningsvis hittar han tillbaka till sitt rätta jag som han var förut innan han ändrade personlighet. Angående Dac så ska jag i morgon testa min ena dator Dac i huvudanläggningen och lyssna hur den står sig emot CD-spelaren. Det är en Lead Audio LA-100 och den låter lite bättre än Topping D10s i datorriggen. Topping Dac:en är ju också en ren USB Dac.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Topping D50s eller Topping E30, vad är bäst ?

Inläggav Frisk » 2021-07-02 23:51

juanth skrev:Nej det är ingen mus som piper.
Det är du som inte är mottaglig för någon som helst form av försiktiga påpekanden när du är överallt hela tiden, lägger dig i, kommer med irrelevanta förslag, lägger dig i sånt som du inte har någon koll på osv osv.
Smile har fullkomligt rätt.
Jag trodde aldrig att en enda person skulle kunna sänka ett helt forum men det är ditåt det barkar.
Folk tappar intresset när 8 av 10 trådar är startade av dig plus att du lägger dig i de övriga på de mest orimliga vis.

Jag är övertygad om att smile:s ord är något många skriver under på.

Många,inklusive mig har kommit med försiktiga påpekanden med en vänlig ton vid upprepade tillfällen men det är förgäves.

Får jag föreslå ett namnbyte till Buffel?

+1
Själv tog jag mycket mycket tidig sommarsemester från faktiskt i år, för mycket aktivitet på för låg nivå för att orka följa. Läser väldigt sporadiskt och framförallt trådar jag haft intresse av tidigare.

Som kommentar i tråden, jag vet inte hur E30 är men har själv en D50s, den saknar ju egen strömförsörjning och behöver ev extern 5V, det blir ju en parameter både att väga in i priset och kan påverka prestandan.

Jag kan inte säga jag hör något dåligt över min D50s men den engagerar inte riktigt lyssnandet, jag tappar fokus, har visserligen ingen konkret konkurrent att rekommendera istället. Å andra sidan har jag knappt varit i musikrummet alls senaste halvåret.1½ år hemarbete från mörka och svala källaren har lett till att suget efter ett härligt mörkt isolerat rum utanför jobbet för stunden nästan helt försvunnit. Sen ljuset började komma tillbaka ute efter december har jag så mycket som möjligt hållt mig på markplan. Men visst, efter en varm dag ute kan det fortfarande vara skönt att pusta ut i en mörk och sval källare.

En annan sak med toppingen är att den saknar de-emphasis på toslinken, om den är tänkt att spela efter en CD-spelare. Dac-chipet har stöd men det är inte aktiverat att nyttjas på signalen från fabrik, finns ingen inställnimgsmeny och topping har inga planer på att addera det i någon mjukvaruuppdatering eller liknande. Det var i alla fall svaret jag fick efter jag köpt min.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dewpo och 12 gäster