Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Oeldling » 2021-06-27 18:23

Har ju ett brinnande intresse för
Högtalare inne på ca 36+par på 16år
(Se medlemstråd för nuvarande innehav)
Äger för tillfället 11 par.

Senaste inköp är ju de fantastiska audio pro a4.14
(En herre herr på forumet som övertyga mig och kan inte säga mer än tack :)
Helt magiskt mellanregister och diskant
Spelar så .rent o fint !

Till nästa sak, herren jag köpte hade ny stereo ref klass 120k
Lyssnade 30 sec och allt va så självklart mer inre mycket men de va mer av allt !

Jag har inte de ambitionerna utan trivs i lägre prisklasser!

Har ni orkat läsa inledningen så vill jag be nu om era absolut bästa tips , ska va en inte för allt stor högtalare som spelar ett steg bättre , lite mer av de mesta :) mellanregister viktigast !

Vill försöka längta så har plan på lägga undan lite varje månad i ca år sen lägga runt 10.000kr på ett par

Några högtalare som redan kandidater av egenuppfattning läst runt på forumet

Oa50
Oa52

Båda uppgraderade

Vilka är era bästa tips??

Tusen tack på förhand

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Tangband » 2021-06-27 18:29

Jag tror det är ganska svårt att få ett klart bättre ljud under 10000:- än dina audio pro om de fortfarande fungerar som de ska .
Carlsson oa52 kanske är bättre på vissa sätt med viss musik . Genelec 8030c låter säkert även dessa bättre på vissa sätt. Men helheten med tanke på att audio pro är fullregister är nog ganska svårslagen .

Mitt tips är att du lånar hem ett par Carlsson oa52 . Jag tror dock att de får det svårt i basregistret jämfört med ACE basen.

Ska du uppleva stora förbättringar krävs det nog delade system med aktiva subwoofers eller större monitorer med inbyggda programmerbara dsp filter. Men då blir det upp mot 20000:- eller mer.

Som i-or redan förklarat i diverse trådar så är dsp teknik använt på rätt sätt ett quantum - leap, just pga att du kan ställa allting mera noggrant och exakt.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Oeldling » 2021-06-27 20:17

Tangband skrev:Jag tror det är ganska svårt att få ett klart bättre ljud under 10000:- än dina audio pro om de fortfarande fungerar som de ska .
Carlsson oa52 kanske är bättre på vissa sätt med viss musik . Genelec 8030c låter säkert även dessa bättre på vissa sätt. Men helheten med tanke på att audio pro är fullregister är nog ganska svårslagen .

Mitt tips är att du lånar hem ett par Carlsson oa52 . Jag tror dock att de får det svårt i basregistret jämfört med ACE basen.

Ska du uppleva stora förbättringar krävs det nog delade system med aktiva subwoofers eller större monitorer med inbyggda programmerbara dsp filter. Men då blir det upp mot 20000:- eller mer.

Som i-or redan förklarat i diverse trådar så är dsp teknik använt på rätt sätt ett quantum - leap, just pga att du kan ställa allting mera noggrant och exakt.



Tack tangband.

Vet att du älskar mätningar och genelec, OCH jag respekterar verkligen det!.
inom hemmabio specielt diy är det mätningar man går efter punkt .


Hört genelec på lyssningsrum på mässa för par år sen, lät extremt skrämmande likt mina monitor audio rx6, vet inte hur deras kurva ser ut men mitt ljudminne är ganska bra och det var rysande likt. Rx6orna är VÄLDIGT neutrala!.


Till frågan till dig, jag är faktiskt sugen på par genelec till min samling, beg så billigt som möjligt vad är bäst ??

Ska jag upp i högra nivåer kanske aboslut genelec är bäst, men smaken som baken är de inget för mig!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Tangband » 2021-06-27 20:36

Oeldling skrev:
Tangband skrev:Jag tror det är ganska svårt att få ett klart bättre ljud under 10000:- än dina audio pro om de fortfarande fungerar som de ska .
Carlsson oa52 kanske är bättre på vissa sätt med viss musik . Genelec 8030c låter säkert även dessa bättre på vissa sätt. Men helheten med tanke på att audio pro är fullregister är nog ganska svårslagen .

Mitt tips är att du lånar hem ett par Carlsson oa52 . Jag tror dock att de får det svårt i basregistret jämfört med ACE basen.

Ska du uppleva stora förbättringar krävs det nog delade system med aktiva subwoofers eller större monitorer med inbyggda programmerbara dsp filter. Men då blir det upp mot 20000:- eller mer.

Som i-or redan förklarat i diverse trådar så är dsp teknik använt på rätt sätt ett quantum - leap, just pga att du kan ställa allting mera noggrant och exakt.



Tack tangband.

Vet att du älskar mätningar och genelec, OCH jag respekterar verkligen det!.
inom hemmabio specielt diy är det mätningar man går efter punkt .


Hört genelec på lyssningsrum på mässa för par år sen, lät extremt skrämmande likt mina monitor audio rx6, vet inte hur deras kurva ser ut men mitt ljudminne är ganska bra och det var rysande likt. Rx6orna är VÄLDIGT neutrala!.


Till frågan till dig, jag är faktiskt sugen på par genelec till min samling, beg så billigt som möjligt vad är bäst ??

Ska jag upp i högra nivåer kanske aboslut genelec är bäst, men smaken som baken är de inget för mig!

Rx6 är ju ganska frekvenslinjär och jag upplevde den som ganska bra.
Den mindre monitorn 8030c ( inte tidigare B ) är nog den Genelec som är mest prisvärd. Som datorhögtalare är den nog ganska outstanding men om man inte kräver höga ljudtryck eller mycket djup bas så har de en klarhet som få högtalare har även vid hifilyssning. Ett snäpp klarare än rx6 skulle jag säga. Det är även den högtalare som fått bland det högsta totalbetyget i audiosciencereview.

Det här är ju ett diskussionsforum så ta inte mina råd som att alla lyssnar på samma sätt. Jag gillar Genelec eftersom jag successivt vant mig vid en rak frekvensåtergivning genom att jag själv mätt på mina egna alster och lärt mig en del. Men du kanske har andra preferenser.
Som jag förstått det, så är dina audio pro extremt frekvenslinjära så den borde nog klangligt låta lite åt genelechållet ?

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Oeldling » 2021-06-27 21:29

Tangband skrev:
Oeldling skrev:
Tangband skrev:Jag tror det är ganska svårt att få ett klart bättre ljud under 10000:- än dina audio pro om de fortfarande fungerar som de ska .
Carlsson oa52 kanske är bättre på vissa sätt med viss musik . Genelec 8030c låter säkert även dessa bättre på vissa sätt. Men helheten med tanke på att audio pro är fullregister är nog ganska svårslagen .

Mitt tips är att du lånar hem ett par Carlsson oa52 . Jag tror dock att de får det svårt i basregistret jämfört med ACE basen.

Ska du uppleva stora förbättringar krävs det nog delade system med aktiva subwoofers eller större monitorer med inbyggda programmerbara dsp filter. Men då blir det upp mot 20000:- eller mer.

Som i-or redan förklarat i diverse trådar så är dsp teknik använt på rätt sätt ett quantum - leap, just pga att du kan ställa allting mera noggrant och exakt.



Tack tangband.

Vet att du älskar mätningar och genelec, OCH jag respekterar verkligen det!.
inom hemmabio specielt diy är det mätningar man går efter punkt .


Hört genelec på lyssningsrum på mässa för par år sen, lät extremt skrämmande likt mina monitor audio rx6, vet inte hur deras kurva ser ut men mitt ljudminne är ganska bra och det var rysande likt. Rx6orna är VÄLDIGT neutrala!.


Till frågan till dig, jag är faktiskt sugen på par genelec till min samling, beg så billigt som möjligt vad är bäst ??

Ska jag upp i högra nivåer kanske aboslut genelec är bäst, men smaken som baken är de inget för mig!

Rx6 är ju ganska frekvenslinjär och jag upplevde den som ganska bra.
Den mindre monitorn 8030c ( inte tidigare B ) är nog den Genelec som är mest prisvärd. Som datorhögtalare är den nog ganska outstanding men om man inte kräver höga ljudtryck eller mycket djup bas så har de en klarhet som få högtalare har även vid hifilyssning. Ett snäpp klarare än rx6 skulle jag säga. Det är även den högtalare som fått bland det högsta totalbetyget i audiosciencereview.

Det här är ju ett diskussionsforum så ta inte mina råd som att alla lyssnar på samma sätt. Jag gillar Genelec eftersom jag successivt vant mig vid en rak frekvensåtergivning genom att jag själv mätt på mina egna alster och lärt mig en del. Men du kanske har andra preferenser.
Som jag förstått det, så är dina audio pro extremt frekvenslinjära så den borde nog klangligt låta lite åt genelechållet ?



Tangband kul att du är aktiv, du har växt i mina ögon med din ödmjukhet, kan också stötta dig i din klass D teori vad tror du jag kör rx6or med ?

En onkyo 717 class D wrat med hyfsad dac och någorlunda frekvenslinjär om jag inte är helt fel ute?

jag köpte den ny.

Jag har provat ersätta med helt andra typer av grejor som enligt många borde låta så mycket bättre, bla ett rotel rb 985 dock den modellen utan flänsar , gav betydligt mer en sina speccade 100watt rms i 8 Ohm oförskämt mer , men lät det bättre ? Inte ett skit och steget låg väl iaf på en tia k nytt !

Rxorna låter fantastiskt men känns som det saknas ägt i de övre registrerna , i början lät rxorna alltid överlägsna mina mission 775orna med audax elementen, men efter par års lyssning har jag upptäckt hur överlägsna dessa är både.i diskant och mellanregister!

Tangband vad hade du innan genelec ?

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Conan » 2021-06-27 21:37

Högtalare <10k, inte alltför stora... piP(s) i monteringssats! Helt oslagbara för de pengarna. 8)

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Oeldling » 2021-06-27 21:50

Conan skrev:Högtalare <10k, inte alltför stora... piP(s) i monteringssats! Helt oslagbara för de pengarna. 8)


Hört hel del hyllningar men även par sågning av dessa, men vad går en byggsats loss på ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav hifikg » 2021-06-27 22:00

Då kombinerar man sina OA52 med ett par ACE-bass B2 50/70 :)
Sitter nöjd :)

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Oeldling » 2021-06-27 22:05

hifikg skrev:Då kombinerar man sina OA52 med ett par ACE-bass B2 50/70 :)



Något sånt är mycket intressant men då.ligger vi par tusen över , samt basarna är riktigt knepiga att hitta !

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Conan » 2021-06-27 23:25

Oeldling skrev:
Conan skrev:Högtalare <10k, inte alltför stora... piP(s) i monteringssats! Helt oslagbara för de pengarna. 8)


Hört hel del hyllningar men även par sågning av dessa, men vad går en byggsats loss på ?


Det viktigaste är att höra på själva högtalarna. Lånade därför ut mina piP till två kollegor för ett par år sedan, och båda köpte sig varsitt par. En av kollegorna gick t.o.m. med vinst på affären då piP ersatte ett par golvhögtalare i 30k-klassen. Kommer fortfarande ihåg måndagen efter helgen när han hade lyssnat på piP och fick bara ett stort leende som svar på; "Jaha hur tycker du det lät..?" :D Men det är självklart att ljudet inte faller alla i smaken.

Köpte mina piP 2003 och dessa spelar nu till dator-sovrumsstereon efter bytet till pi60s/bs60/es2 till vardagsrummet. PiP är verkligen en högtalare som man njuter av musik till och de spelar långt över sin pris- och viktklass. F.ö. skulle jag aldrig sälja mina piP utan man förvaltar dem till barn eller barn-barnen. :)

Jag har för mig att kollegorna betalade strax under 10kSEK per par men det beror nog lite på vilket faner det är.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Oeldling » 2021-06-27 23:49

Jag måste någon gång lyssna på par pip vet dock att det finns några sågningar av pip, det gör mig osäker , tråkigt att iö gått ur forumet !

Sågningarna vill jag inte gå in på allt för mycket men de pratar dock om att par jag redan äger(inte a4.14 eller golvare ) ger piparna en rejäl omgång och kritiskt piparna att de spelar klent och inte klarar av några volymer alls , ingen botten ...

Andra sågningrn ligger på ett par jpwar med en ganska enkel konstruktion och enkla element som en medlem på forumet också då köpt piparna nya men sedan sålt o valt omkanta jpwarna för de i hans öron fullständigt utklassade dessa, va många år sedan så.är varken aktiv medlem eller tråd.

Till saken gillar jag gå in för saker kan lägga tiotals timmar ggr flera på läsa trådar omdömen, de kan ju bara va en slump med dessa personer men försöker jag hitta något illa om par uppgraderade oa är det jävligt jävligt svårt !
Är de ett bättre köp klår mästaren lärjungarna? Eller bara en myt

Drömmen hade vart få höra oa , pip , larsen vs

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Tangband » 2021-06-28 08:22

PiP har en imponerande djup basåtergivning för storleken om den placerats rätt med dämpskiva bakom högtalaren.
Den målar också upp en stor ljudbild med nästan holografisk stereobild på bra akustiska inspelningar. Jag sålde mitt par med vinst ( andrahandsvärdet är lika högt eller högre än Genelec ) pga de begränsningar som fanns - begränsad ljudtrycksförmåga , och då menar jag verkligen begränsad i jämförelse med andra högtalare som kostar ungefär lika.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Oeldling » 2021-06-28 16:14

Tangband skrev:PiP har en imponerande djup basåtergivning för storleken om den placerats rätt med dämpskiva bakom högtalaren.
Den målar också upp en stor ljudbild med nästan holografisk stereobild på bra akustiska inspelningar. Jag sålde mitt par med vinst ( andrahandsvärdet är lika högt eller högre än Genelec ) pga de begränsningar som fanns - begränsad ljudtrycksförmåga , och då menar jag verkligen begränsad i jämförelse med andra högtalare som kostar ungefär lika.



Ok även solen har sina fläckar, vill kunna dra på så av den anledningen och även som du säger utbudet ligger mitt intresse större för välrenoverade oa5x

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav STDI » 2021-06-28 16:20

Oeldling skrev:
Tangband skrev:PiP har en imponerande djup basåtergivning för storleken om den placerats rätt med dämpskiva bakom högtalaren.
Den målar också upp en stor ljudbild med nästan holografisk stereobild på bra akustiska inspelningar. Jag sålde mitt par med vinst ( andrahandsvärdet är lika högt eller högre än Genelec ) pga de begränsningar som fanns - begränsad ljudtrycksförmåga , och då menar jag verkligen begränsad i jämförelse med andra högtalare som kostar ungefär lika.



Ok även solen har sina fläckar, vill kunna dra på så av den anledningen och även som du säger utbudet ligger mitt intresse större för välrenoverade oa5x

Jag har aldrig lyssnat "seriöst" på ett par piP så de kan jag inte uttala mig om. Men du skriver redan i första posten att du är intresserad av OA50 eller OA52. Då tycker jag absolut att du ska "gå hela vägen" och satsa på OA52. Utbudet av sådana är inte stort men just nu finns det åtminstone ett mycket intressant alternativ till salu, se här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2187528#p2187528. Det är juanth som säljer sina OA52.N.

Jag vet var det finns fler OA52 av olika varianter till salu.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Oeldling » 2021-06-28 17:20

STDI skrev:
Oeldling skrev:
Tangband skrev:PiP har en imponerande djup basåtergivning för storleken om den placerats rätt med dämpskiva bakom högtalaren.
Den målar också upp en stor ljudbild med nästan holografisk stereobild på bra akustiska inspelningar. Jag sålde mitt par med vinst ( andrahandsvärdet är lika högt eller högre än Genelec ) pga de begränsningar som fanns - begränsad ljudtrycksförmåga , och då menar jag verkligen begränsad i jämförelse med andra högtalare som kostar ungefär lika.



Jag vill höra flera som övertygar mig precis som du gör nu tack ! , ska jag lägga de pengarna vill jag sedan längta genom att "spara " ihop till dem. Helst skulle jag nog vilja lägga runt 7 ts men inget är omöjligt. I vilken hemlig grotta säljs dessa oa ?


Ok även solen har sina fläckar, vill kunna dra på så av den anledningen och även som du säger utbudet ligger mitt intresse större för välrenoverade oa5x

Jag har aldrig lyssnat "seriöst" på ett par piP så de kan jag inte uttala mig om. Men du skriver redan i första posten att du är intresserad av OA50 eller OA52. Då tycker jag absolut att du ska "gå hela vägen" och satsa på OA52. Utbudet av sådana är inte stort men just nu finns det åtminstone ett mycket intressant alternativ till salu, se här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2187528#p2187528. Det är juanth som säljer sina OA52.N.

Jag vet var det finns fler OA52 av olika varianter till salu.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav juanth » 2021-06-28 17:32

Du är välkommen att lyssna hos mig om det lämpar sig geografiskt osv.
51 & 52.N mfl
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav STDI » 2021-06-28 18:04

Oeldling, vad ville du säga med ditt senaste inlägg som bara var ett citat av mitt inlägg?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Tell » 2021-06-28 18:26

Oeldling skrev:
Conan skrev:Högtalare <10k, inte alltför stora... piP(s) i monteringssats! Helt oslagbara för de pengarna. 8)


Hört hel del hyllningar men även par sågning av dessa, men vad går en byggsats loss på ?

Enda som finns att såga när det gäller piP är träet när man bygger högtalarna. Riktigt fina högtalare som låter helt fantastiskt i ett bra rum. Men detsamma gäller iofs alla högtalare, bra rum gör otroligt mycket :)

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Oeldling » 2021-06-28 18:40

STDI skrev:Oeldling, vad ville du säga med ditt senaste inlägg som bara var ett citat av mitt inlägg?


Jag vill höra flera som övertygar mig precis som du gör nu tack ! , ska jag lägga de pengarna vill jag sedan längta genom att "spara " ihop till dem. Helst skulle jag nog vilja lägga runt 7 ts men inget är omöjligt. I vilken hemlig grotta säljs dessa oa ?


Så skulle det va

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Oeldling » 2021-06-28 18:42

juanth skrev:Du är välkommen att lyssna hos mig om det lämpar sig geografiskt osv.
51 & 52.N mfl



Tack vem vet har jag vägarna förbi åker själv Uppsala så kanske jag är av mig. Dock lider jag av ganska stor praktiskt tidsbrist , därför perfekt skriva här, när lillpojken sitter bredvid i soffan osv ,

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav STDI » 2021-06-28 18:55

Jag anser att 7 000 kr är rätt pris för ett par OA52 original som är bra omkantade med rätt kanter.
Fabrikstillverkade OA52.2 kostar mer eftersom de är det sista som Stig konstruerade och dessutom bra.
OA52.LE och OA52.N har båda element och filter samt en del annat för flera tusen. Alltså är priset högre även för dem.
Men jag kan noga säga att bättre ljud och mer prisvärda bland Carlsson hittar du inte än de juanth säljer.

PM mig om du vill veta om vad jag har.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Oeldling » 2021-06-28 20:10

STDI skrev:Jag anser att 7 000 kr är rätt pris för ett par OA52 original som är bra omkantade med rätt kanter.
Fabrikstillverkade OA52.2 kostar mer eftersom de är det sista som Stig konstruerade och dessutom bra.
OA52.LE och OA52.N har båda element och filter samt en del annat för flera tusen. Alltså är priset högre även för dem.
Men jag kan noga säga att bättre ljud och mer prisvärda bland Carlsson hittar du inte än de juanth säljer.

PM mig om du vill veta om vad jag har.


Tack jag är väl kanske inte just där än. Har en del annat o lägga pengar på.och vill inte riktigt bränna för roliga grejer på en gång. Kan ibland kännas tråkigt att vara för nöjd för tidigt hur konstigt det än låter, kanske slänger iväg ett pm av nyfikenhet ! Efter audio pro a4.14 som anses som en genialisk konstruktion lutar ett sug mer o mer mot carlsson.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Morgan » 2021-06-28 20:54

Under 10K har jag aldrig hört en högtalare låta i närheten av så bra som piPs (i monteringssats). Den enda begränsningen är spl - allt annat gör de helt fantastiskt bra, korrekt uppställda.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Oeldling » 2021-06-28 20:58

Morgan skrev:Under 10K har jag aldrig hört en högtalare låta i närheten av så bra som piPs (i monteringssats). Den enda begränsningen är spl - allt annat gör de helt fantastiskt bra, korrekt uppställda.


Kul spl verkar vara enda riktiga begränsningen !
Där är ju a4.14 fenomenala spelar högt som få i storleksklass.

Somsagagt även om jag inte är så sugen på att äga måste jag någon gång iaf höra ett par !

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav juanth » 2021-06-28 23:49

Oeldling skrev:
STDI skrev:Oeldling, vad ville du säga med ditt senaste inlägg som bara var ett citat av mitt inlägg?


Jag vill höra flera som övertygar mig precis som du gör nu tack ! , ska jag lägga de pengarna vill jag sedan längta genom att "spara " ihop till dem. Helst skulle jag nog vilja lägga runt 7 ts men inget är omöjligt. I vilken hemlig grotta säljs dessa oa ?


Så skulle det va



Hemliga grottan ligger i Älvsjö/Stockholm :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Oeldling » 2021-06-29 06:13

juanth skrev:
Oeldling skrev:
STDI skrev:Oeldling, vad ville du säga med ditt senaste inlägg som bara var ett citat av mitt inlägg?


Jag vill höra flera som övertygar mig precis som du gör nu tack ! , ska jag lägga de pengarna vill jag sedan längta genom att "spara " ihop till dem. Helst skulle jag nog vilja lägga runt 7 ts men inget är omöjligt. I vilken hemlig grotta säljs dessa oa ?


Så skulle det va



Hemliga grottan ligger i Älvsjö/Stockholm :)



Oh nära hagsätra perfekt! Hör av mig när suget blir för stort och tid
Finnas ! Just nu måste a4.14 njutas av ordenligt . Samt sälja av lite midend grejer
Det är överflöd av ! Men jag längtar vidare och hoppas bli mer övertygad
Så länge så har jag dig i åtanke när det är dags !

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav juanth » 2021-06-29 10:09

Oeldling skrev:
juanth skrev:
Oeldling skrev:
Jag vill höra flera som övertygar mig precis som du gör nu tack ! , ska jag lägga de pengarna vill jag sedan längta genom att "spara " ihop till dem. Helst skulle jag nog vilja lägga runt 7 ts men inget är omöjligt. I vilken hemlig grotta säljs dessa oa ?


Så skulle det va



Hemliga grottan ligger i Älvsjö/Stockholm :)



Oh nära hagsätra perfekt! Hör av mig när suget blir för stort och tid
Finnas ! Just nu måste a4.14 njutas av ordenligt . Samt sälja av lite midend grejer
Det är överflöd av ! Men jag längtar vidare och hoppas bli mer övertygad
Så länge så har jag dig i åtanke när det är dags !


Visserligen så ska jag sälja men du behöver absolut inte känna att du kommer som spekulant. Jag ger gärna en demo förutsättningslöst så bara säg till när det passar.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Conan » 2021-06-29 10:49

Oeldling skrev:
Morgan skrev:Under 10K har jag aldrig hört en högtalare låta i närheten av så bra som piPs (i monteringssats). Den enda begränsningen är spl - allt annat gör de helt fantastiskt bra, korrekt uppställda.


Kul spl verkar vara enda riktiga begränsningen !
Där är ju a4.14 fenomenala spelar högt som få i storleksklass.

Somsagagt även om jag inte är så sugen på att äga måste jag någon gång iaf höra ett par !


Jag skulle kunna dema ett par väl inspelade piP i en hygglig miljö om du är intresserad. Finns i Haninge.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav meshuggener » 2021-06-29 13:48

Ino piPs är svårslagna med lite småfix med akustiken.
Har haft Carlsson 52.2 i samma vardagsrum som mina nuvarande piPs och j

Så jag föreslår att du försöker lyssna själv i din hemmamiljö med dom intressantaste tipsen i tråden, eftersom alla tycker olika :-)

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Time to level up hgt, köpråd best bang for buck <10k

Inläggav Oeldling » 2021-06-29 16:33

juanth skrev:
Oeldling skrev:
juanth skrev:

Hemliga grottan ligger i Älvsjö/Stockholm :)



Oh nära hagsätra perfekt! Hör av mig när suget blir för stort och tid
Finnas ! Just nu måste a4.14 njutas av ordenligt . Samt sälja av lite midend grejer
Det är överflöd av ! Men jag längtar vidare och hoppas bli mer övertygad
Så länge så har jag dig i åtanke när det är dags !


Visserligen så ska jag sälja men du behöver absolut inte känna att du kommer som spekulant. Jag ger gärna en demo förutsättningslöst så bara säg till när det passar.


Kan väl säga just nu är jag inte desperat brukar finnas en del oa då o då.
Antar att du kommer ligga på ganska vanliga priset och det förstår jag verkligen !
Och då avvaktar jag nog o längtar lite till , skulle man få ett erbjudande man inte kan motstå
Så vet man aldrig va lite så med A4.14 . Du ska iaf ha stort tack för erbjudande för lyssning , och
Stort tack till dig och er andra som delat med er av erfarenheter
Även om ino är omtyckta så lutar det ända åt oa!

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster