Köpråd, streamer?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Köpråd, streamer?

Inläggav Hotspur » 2021-07-07 13:31

Hej igen, faktiskt!

Sedan bara ett par par år tbx har jag lämnat surroundreceiver- och golvhögtalarperioden. Satt ett tag med dubbla anläggningar, av någon outgrundlig orsak. Nåväl, efter en del rockader i hifi-riggen under pandemin så sitter jag nu med en Audiolab 6000CDT, Hegel H80 och ett par Dynaudio Contour 20i. H80:n har inbyggd DAC men till skillnad från de senare modellerna inget AirPlay etc.

Alternativt byter jag så småningom upp mig på förstärkarfronten igen, till någon Hegel med inbyggd streaming. Å andra sidan är jag väldigt nöjd med H80 och funderar istället på en Node av senaste modell. Finns det något bättre alternativ för 6000 kr? Gillar verkligen Bluesounds användarvänlighet…
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Köpråd, streamer?

Inläggav Tangband » 2021-07-07 16:55

Hotspur skrev:Hej igen, faktiskt!

Sedan bara ett par par år tbx har jag lämnat surroundreceiver- och golvhögtalarperioden. Satt ett tag med dubbla anläggningar, av någon outgrundlig orsak. Nåväl, efter en del rockader i hifi-riggen under pandemin så sitter jag nu med en Audiolab 6000CDT, Hegel H80 och ett par Dynaudio Contour 20i. H80:n har inbyggd DAC men till skillnad från de senare modellerna inget AirPlay etc.

Alternativt byter jag så småningom upp mig på förstärkarfronten igen, till någon Hegel med inbyggd streaming. Å andra sidan är jag väldigt nöjd med H80 och funderar istället på en Node av senaste modell. Finns det något bättre alternativ för 6000 kr? Gillar verkligen Bluesounds användarvänlighet…


Bluesound node 2i fick uselt testresultat på några punkter i audiosciencerewiev .

https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/

Men användare tycker generellt att den låter fint. Och den digitala elektriska spdif utgången verkar ganska bra. Är den nyaste modellen bättre tro ?

Om du hade haft AirPlay hade jag föreslagit en iPhone SE mkII för 4000:- samt ett abonnemang på Apple Music lossless för 99:- / mån.

Yamaha wxc50 har digital utgång och musiccast är ganska användarvänligt för 3500:-.
Med den kan du även använda AirPlay från en Apple TV 4 för att köra tv:s ljud .

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Köpråd, streamer?

Inläggav Hotspur » 2021-07-07 17:16

Jag har redan iPhone men vill inte ha Apple Music
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Köpråd, streamer?

Inläggav Tangband » 2021-07-07 17:24

Hotspur skrev:Jag har redan iPhone men vill inte ha Apple Music


Aha :) .
Hur tänker du streama musiken , med vilken tjänst ?
Mitt råd till dig är: om du inte kör okomprimerat från NAS, Tidal, eller liknande utan istället främst lyssnar på lossy material typ spotify premium så duger vad som helst i apparatväg kvalitetsmässigt, källans kvalitet blir då för dålig för att motivera något bättre än en chromecast audio eller liknande för några hundralappar. Ljudet blir inte bättre då om du betalar 6000:-. Kanske en Sonos för 4000:- som verkar ha en bra app ?

Kör du däremot lossless i nån form så testa bluesound via den digitala utgången . :)

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Köpråd, streamer?

Inläggav Hotspur » 2021-07-07 17:52

Tangband skrev:
Hotspur skrev:Jag har redan iPhone men vill inte ha Apple Music


Aha :) .
Hur tänker du streama musiken , med vilken tjänst ?
Mitt råd till dig är: om du inte kör okomprimerat från NAS, Tidal, eller liknande utan istället främst lyssnar på lossy material typ spotify premium så duger vad som helst i apparatväg kvalitetsmässigt, källans kvalitet blir då för dålig för att motivera något bättre än en chromecast audio eller liknande för några hundralappar. Ljudet blir inte bättre då om du betalar 6000:-. Kanske en Sonos för 4000:- som verkar ha en bra app ?
Kör du däremot lossless i nån form så testa bluesound via den digitala utgången . :)


Jag vill använda Spotify, de erbjuder ju strax/redan lossless och då vill jag inte fortsätta streama optiskt från TVn. Streamar sällan men med bättre ljud så kommer jag absolut streama mycket mer framöver:)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Köpråd, streamer?

Inläggav hcl » 2021-07-07 21:29

Linn.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Köpråd, streamer?

Inläggav Tangband » 2021-07-08 07:43

hcl skrev:Linn.


En begagnad sneaky är väl inte helt fel om man endast tänker ljudkvalitet. Blir väl ca 7000:- och har en bra digital utgång ( spdif ) utan volymreglering.
Kräver ethernet förbindelse och klarar inte Wi-Fi. Jag är inte helt säker på att Yamaha wxc50 med pre amp funktionen avstängd är sämre.

Med Linn grejorna så händer det mest i steget mellan majik och akurate med DS-spelarna.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3250
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Köpråd, streamer?

Inläggav Calleberg » 2021-07-08 09:32

Hotspur skrev:Hej igen, faktiskt!

H80:n har inbyggd DAC men till skillnad från de senare modellerna inget AirPlay etc.

Alternativt byter jag så småningom upp mig på förstärkarfronten igen, till någon Hegel med inbyggd streaming. Å andra sidan är jag väldigt nöjd med H80....


Jag tror att det kan vara smart att ha streamingen i separat apparat, det är svårt att förutse vart teknikutvecklingen tar vägen.
Säkert kommer det dyka upp nya trix på streamingfronten, och din nya Hegel riskerar att snabbt bli nästan lika gammaldags som den du redan har.

Så jag tror du är inne på rätt spår, men jag har inget tips på nån apparat. (Jag streamar mitt spotify digitalt via en halvgammal android surfplatta.) :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Köpråd, streamer?

Inläggav goat76 » 2021-07-08 09:56

Calleberg skrev:
Hotspur skrev:Hej igen, faktiskt!

H80:n har inbyggd DAC men till skillnad från de senare modellerna inget AirPlay etc.

Alternativt byter jag så småningom upp mig på förstärkarfronten igen, till någon Hegel med inbyggd streaming. Å andra sidan är jag väldigt nöjd med H80....


Jag tror att det kan vara smart att ha streamingen i separat apparat, det är svårt att förutse vart teknikutvecklingen tar vägen.
Säkert kommer det dyka upp nya trix på streamingfronten, och din nya Hegel riskerar att snabbt bli nästan lika gammaldags som den du redan har.

Så jag tror du är inne på rätt spår, men jag har inget tips på nån apparat. (Jag streamar mitt spotify digitalt via en halvgammal android surfplatta.) :D


Du har nog rätt, historiskt sett har det alltid varit en dålig ide med apparater som implementerat någon halvhjärtad integrerad lösning som dör och aldrig får nya uppdateringar när nästa produktlansering ägt rum.

Streaming är den del inom hifi som är mest ombytlig, nya aktörer poppar upp medans andra nästan närsomhelst kan gå i graven. Man bör därför välja en dedikerad apparat med omsorg där den minst osäkra vägen är en tillverkare med "proven track record", exempelvis Linn.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Köpråd, streamer?

Inläggav hcl » 2021-07-08 11:27

Tangband skrev:
hcl skrev:Linn.


En begagnad sneaky är väl inte helt fel om man endast tänker ljudkvalitet. Blir väl ca 7000:- och har en bra digital utgång ( spdif ) utan volymreglering.
Kräver ethernet förbindelse och klarar inte Wi-Fi. Jag är inte helt säker på att Yamaha wxc50 med pre amp funktionen avstängd är sämre.

Med Linn grejorna så händer det mest i steget mellan majik och akurate med DS-spelarna.

Sneaky är ok, men det är precis som du skriver tydligt att de mer påkostade apparaterna är bättre och kan dessutom agera försteg.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Köpråd, streamer?

Inläggav dewpo » 2021-09-04 12:12

Det viktigaste med en streamer är förstås att protokollet man skall använda stöds!
Jag söker själv en streamer som stödjer HQPlayer´s NAA protokoll!
Vilket reducerar utbudet en hel del :(

Dessa är de jag funnit intressanta :D

https://www.sonore.us/microRendu.html
Bild

https://ifi-audio.com/products/zen-stream/
Bild

https://allo.com/sparky-eu/usbridge-signature-player.html
Bild

https://www.exasound.com/Products/SigmaStreamer.aspx
Bild

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alternativet annars är förstås att själv knåpa ihop något med en Raspberry Pi 4 som grund :|
Men det känns lite si så där :? Hur är kvalitén på USB utgången i en dylik maskin?

https://www.inet.se/produkt/1974096/pimoroni-case-till-raspberry-pi-4
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3250
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Köpråd, streamer?

Inläggav Calleberg » 2021-09-04 12:36

dewpo skrev:Alternativet annars är förstås att själv knåpa ihop något med en Raspberry Pi 4 som grund :|
Men det känns lite si så där :? Hur är kvalitén på USB utgången i en dylik


I vart fall Allon har ju redan hallonpaj "inside", en pi3+
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Köpråd, streamer?

Inläggav dewpo » 2021-09-04 13:03

Calleberg skrev:
dewpo skrev:Alternativet annars är förstås att själv knåpa ihop något med en Raspberry Pi 4 som grund :|
Men det känns lite si så där :? Hur är kvalitén på USB utgången i en dylik


I vart fall Allon har ju redan hallonpaj "inside", en pi3+


Jo :| men den har ju ett audio anpassat moderkort som pi3+ beräkningsmodulen dockas i :D
Det är inte hallonpajens USB portar som ansluts till en DAC!

https://darko.audio/2020/06/allos-usbridge-signature-review/
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Köpråd, streamer?

Inläggav Hotspur » 2021-09-13 10:51

Jag köpte en beg. Hegel Röst med Airplay OCH tecknade ett Apple Music-abonnemang! Är väldigt nöjd med denna, minst sagt.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster