Dags för ny receiver - vilken?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav philipbtz » 2021-09-01 00:16

Denon X3700H alla dagar i veckan.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav rajapruk » 2021-09-01 08:50

philipbtz skrev:Denon X3700H alla dagar i veckan.


+1

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav MichaelG » 2021-09-03 09:09

Min erfarenhet av Denon (AVR-X4000) är att ljudet degraderades hörbart när det går genom de digitala kretsarna (ej Pure Direct). Liknande problem har jag upplevt med Onkyo och Pioneer. Jag har därför fastnat för Yamaha som jag inte upplever ha detta problem och dessutom i övrigt låter mycket bra. (RX-A30XX-serien).

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-09-10 07:31

De puttar på datum för när Hifiklubben förväntas få in X3700H i lager. Nyss stod det 17/9, nu står det 19/10... Frågan är om man får se den på denna sidan nyår.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-10 12:12

Stranne skrev:De puttar på datum för när Hifiklubben förväntas få in X3700H i lager. Nyss stod det 17/9, nu står det 19/10... Frågan är om man får se den på denna sidan nyår.


Ojdå... X4700H kom per datum - till och med så kom silvervarianten två veckor tidigare...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-09-10 18:57

Nattlorden skrev:
Stranne skrev:De puttar på datum för när Hifiklubben förväntas få in X3700H i lager. Nyss stod det 17/9, nu står det 19/10... Frågan är om man får se den på denna sidan nyår.


Ojdå... X4700H kom per datum - till och med så kom silvervarianten två veckor tidigare...

Har du fått din alltså?
Det står 19/10 på den också på Hifiklubbens hemsida.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav JonasB » 2021-09-10 20:10

Stranne skrev:
Nattlorden skrev:
Stranne skrev:De puttar på datum för när Hifiklubben förväntas få in X3700H i lager. Nyss stod det 17/9, nu står det 19/10... Frågan är om man får se den på denna sidan nyår.


Ojdå... X4700H kom per datum - till och med så kom silvervarianten två veckor tidigare...

Har du fått din alltså?
Det står 19/10 på den också på Hifiklubbens hemsida.


Om du inte beställt den så kommer det dröja innan du får den. Hifiklubben har ett kösystem och när kommande leverans är "tingad" så flyttas datum till nästa leverans. Tror att Hifiklubben sålt väldigt många x3700h på grund av en helt okej recension så modellen hinner knappt finnas i lager.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-09-10 22:01

JonasB skrev:
Stranne skrev:
Nattlorden skrev:
Ojdå... X4700H kom per datum - till och med så kom silvervarianten två veckor tidigare...

Har du fått din alltså?
Det står 19/10 på den också på Hifiklubbens hemsida.


Om du inte beställt den så kommer det dröja innan du får den. Hifiklubben har ett kösystem och när kommande leverans är "tingad" så flyttas datum till nästa leverans. Tror att Hifiklubben sålt väldigt många x3700h på grund av en helt okej recension så modellen hinner knappt finnas i lager.

Ok - bra info! Tack för det.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav JonasB » 2021-09-10 22:36

Stranne skrev:
JonasB skrev:
Stranne skrev:Har du fått din alltså?
Det står 19/10 på den också på Hifiklubbens hemsida.


Om du inte beställt den så kommer det dröja innan du får den. Hifiklubben har ett kösystem och när kommande leverans är "tingad" så flyttas datum till nästa leverans. Tror att Hifiklubben sålt väldigt många x3700h på grund av en helt okej recension så modellen hinner knappt finnas i lager.

Ok - bra info! Tack för det.


Man behöver inte betala i förskott och det går att ångra sig tills receivern skickas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-11 10:40

Stranne skrev:
Nattlorden skrev:
Stranne skrev:De puttar på datum för när Hifiklubben förväntas få in X3700H i lager. Nyss stod det 17/9, nu står det 19/10... Frågan är om man får se den på denna sidan nyår.


Ojdå... X4700H kom per datum - till och med så kom silvervarianten två veckor tidigare...

Har du fått din alltså?
Det står 19/10 på den också på Hifiklubbens hemsida.


Ja, dels hade jag bett webbsidan om att påminna och dels hade jag lagt en butiksbeställning. Och samtligt triggade samma datum som stått på svart - men den hade jag fått reda på att kön var lång på så jag valde silver. Den har varit hemma en vecka nu lite drygt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Adhoc » 2021-09-11 10:57

En hel vecka har din X4700H varit hemma och väldigt lite avrapporterat om vad du tycker om den. Skärpning pojk! :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-11 11:04

Adhoc skrev:En hel vecka har din X4700H varit hemma och väldigt lite avrapporterat om vad du tycker om den. Skärpning pojk! :wink:


Tja... inmätningsljuden blir fler att lyssna på med fler kanaler... och vill man använda appen så får man köra det ett varv till. Det - och att den är estetiskt fulare än den 2807 den ersatte - är ungefär så långt jag kommit. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-09-13 20:56

Jag lade in en beställning på en X3700H nu. Vi får se om den dyker upp nångång...

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav rajapruk » 2021-09-15 11:32

Kul. Du får skriva sen hur det blev när du fått den.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav meshuggener » 2021-09-16 19:20

Jag testar en x8500 nu. Den var imponerande.
Kör 7.1.4 men ska testa 7.1.6. måste bara få tag på 2st A2 till så dom blir 14st :-)

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-10-19 11:42

Det verkar fortsatt svårt med leveranser. Jag beställde den 13/9 och då var leverans planerad till 19/10 tror jag. Sen fick jag meddelande om att förväntad leverans flyttats till den 28/10. Nu gick jag in på Hifiklubbens hemsida för att kolla status och då står det att den förväntas skickas den 19/11. Tur att jag inte har nån panik, shit va jobbigt det måste vara att sitta som leverantör i dessa tider...

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav DVD-ai » 2021-11-04 20:42

Denon AVR-X3700H verkar ju ha så fjuttig utspänning på lågnivå.... 1,1v :?
Om man vill ha en receiver som har bra ljudliga egenskaper och det dubbla i utspänning, lever man i en annan värld då?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-11-08 11:39

Nu fick jag mail om att leveransdatum är framflyttat igen. Nu förväntas den lämna lagret den 24/12...
För nån vecka sen var jag på väg att avbeställa och lägga beställning på 4700 istället eftersom den fanns i lager. Nu finns den givetvis inte på lager längre.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-11-08 16:03

Jag ringde upp kundtjänst och avbokade 3700 nu efter all förlängd leveranstid. 4700 hade bekräftad leverans från lagret på fredag i denna veckan så jag har nu beställt en sån istället. Det blir säkert bra och en massa overkill mot vad jag hade tänkt mig från början.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav DVD-ai » 2021-11-15 20:26

Stranne skrev:Jag ringde upp kundtjänst och avbokade 3700 nu efter all förlängd leveranstid. 4700 hade bekräftad leverans från lagret på fredag i denna veckan så jag har nu beställt en sån istället. Det blir säkert bra och en massa overkill mot vad jag hade tänkt mig från början.


Segt... Jag beställde just en 3700h och det står att den förväntas finnas i lager 26/11.
Så då har dom flyttat bak datumet igen så ?
Jag har ju inte jätte brottom så om det drar lite på tiden är det okey för mig.
Men klart att det vore kul att få den i år, inte så sugen på att det ska strula och skjutas upp upprepade gånger.

Jag håller tummarna!
Är inte intresserad av att betala mer för en låda som inte gör något bättre...
För dom större modellerna verkar vara som högst lika bra, och dom har ju i stort samma funktioner och effekten skiljer inte nämnvärt osv...
Om man köper någon av dom fetare modellerna, vad får man egentligen för dom extra pengar man lägger utöver 3700h ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-11-15 20:34

DVD-ai skrev:
Stranne skrev:Jag ringde upp kundtjänst och avbokade 3700 nu efter all förlängd leveranstid. 4700 hade bekräftad leverans från lagret på fredag i denna veckan så jag har nu beställt en sån istället. Det blir säkert bra och en massa overkill mot vad jag hade tänkt mig från början.


Segt... Jag beställde just en 3700h och det står att den förväntas finnas i lager 26/11.
Så då har dom flyttat bak datumet igen så ?
Jag har ju inte jätte brottom så om det drar lite på tiden är det okey för mig.
Men klart att det vore kul att få den i år, inte så sugen på att det ska strula och skjutas upp upprepade gånger.

Jag håller tummarna!
Är inte intresserad av att betala mer för en låda som inte gör något bättre...
För dom större modellerna verkar vara som högst lika bra, och dom har ju i stort samma funktioner och effekten skiljer inte nämnvärt osv...
Om man köper någon av dom fetare modellerna, vad får man egentligen för dom extra pengar man lägger utöver 3700h ?

Otroligt märkligt, men det är väl helt enkelt så att de inte vet exakt när de ska komma och grossistledet har säkert heller inte full koll just nu.
Min 4700 dyker upp imorrn på posten. Jag vettifan vad jag får mer än med 3700 men jag vågade inte vänta längre, ifall min gamla reciever börjar strula igen.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav JonasB » 2021-11-15 21:25

DVD-ai skrev:Är inte intresserad av att betala mer för en låda som inte gör något bättre...


Ja antar att du menar gör något bättre ljudkvalitetsmässigt i två kanaler? T.ex delar den upp surroundsignaler till fler högtalare bättre än sterogrejer :wink:
Den har också funktioner som underlättar vardagen och soffsittandet, som cec och auto on vid t.ex streaming från mobilen.
Edit: Du kanske menade en dyrare Denon-modell? :D

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav DVD-ai » 2021-11-16 07:16

JonasB skrev:
DVD-ai skrev:Är inte intresserad av att betala mer för en låda som inte gör något bättre...


Ja antar att du menar gör något bättre ljudkvalitetsmässigt i två kanaler? T.ex delar den upp surroundsignaler till fler högtalare bättre än sterogrejer :wink:
Den har också funktioner som underlättar vardagen och soffsittandet, som cec och auto on vid t.ex streaming från mobilen.
Edit: Du kanske menade en dyrare Denon-modell? :D


Jag menar att:
Jag inte vill betala mer pengar än jag gör för x3700h, om det ändå inte ger mig något annat än marginellt mer effekt och inte någon som helst mätmässig fördel i ljudkvalitet.

Sedan undrar jag vad mer som skiljer x3700h mot dess större syskon?
Det tycks vara just nära nog ingenting?! :)
Några kanaler till på dom största syskonen, och fler zoner.
Men har jag uppfattat det rätt att det är den enda skillnaden?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav JonasB » 2021-11-16 12:13

DVD-ai skrev:
JonasB skrev:
DVD-ai skrev:Är inte intresserad av att betala mer för en låda som inte gör något bättre...


Ja antar att du menar gör något bättre ljudkvalitetsmässigt i två kanaler? T.ex delar den upp surroundsignaler till fler högtalare bättre än sterogrejer :wink:
Den har också funktioner som underlättar vardagen och soffsittandet, som cec och auto on vid t.ex streaming från mobilen.
Edit: Du kanske menade en dyrare Denon-modell? :D


Jag menar att:
Jag inte vill betala mer pengar än jag gör för x3700h, om det ändå inte ger mig något annat än marginellt mer effekt och inte någon som helst mätmässig fördel i ljudkvalitet.

Sedan undrar jag vad mer som skiljer x3700h mot dess större syskon?
Det tycks vara just nära nog ingenting?! :)
Några kanaler till på dom största syskonen, och fler zoner.
Men har jag uppfattat det rätt att det är den enda skillnaden?


Jag har samma uppfattning som du. Antal kanaler, marginell effektskillnad och lite skillnader i pre-out signalen.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav DVD-ai » 2021-11-16 14:55

Ja precis, och det tycker jag gör dom större och dyrare varianterna ganska ointressanta...
Bättre att köpa en mindre dyr enhet och slänga på slutsteg om man vill ha mer kräm.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Nattlorden » 2021-11-16 16:00

Det är väl om man vill ha Auro3D som det finns anledning att gå upp ett pinnhål, typ, annars inte.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav DVD-ai » 2021-11-16 17:52

Ja det verkar vara ungefär det, auro3D har jag kollat på och kommit fram till att jag inte behöver :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Morello » 2021-11-16 18:11

Receiver - lyssnar ni mycket på frekvens- och amplitudmodulerad rundradio dessa dagar?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav pLudio » 2021-11-16 18:15

Morello skrev:Receiver - lyssnar ni mycket på frekvens- och amplitudmodulerad rundradio dessa dagar?

Man får passa på innan DAB+ införs.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav petersteindl » 2021-11-16 18:55

Spörsmålet är AV-receiver enligt TS.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: flow och 17 gäster