Dags för ny receiver - vilken?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-08-07 10:53

Hej på er!
Jag är inte särskilt aktiv här nuförtiden. Det handlar mest om att jag har hittat hem avseende mitt ljud och jakten på nya prylar inte längre lockar.
Nu är det dock så att min nuvarande AV-receiver Marantz SR5005 börjar packa ihop och jag måste se mig om efter en ersättare. Det som strular är att den emellanåt slutar skicka ljud till framkanalerna, det enda som hörs då är i surrarna. Det händer lite då och då så jag måste se till att hitta nåt annat. Jag ska lägga lite mer tid på att utesluta allt annat, men under tiden tänkte jag ställa frågan här om vad man bör satsa på istället.
Det jag behöver är en receiver som kan fungera som hjärtat i min tv/musikanläggning.
Nuvarande setup är att jag kör digitalbox, Apple-TV samt lite andra grejer in via HDMI, cd-spelare och Airport Express digitalt och ytterligare någon analog ingång som reserv för typ telefon eller så.
Jag plockar ut frontkanalerna via Pre out till ett aktivt filter (Ino cr80es) och vidare till slutsteg -> Ino toppar+basmoduler. Sen har jag 6st surrar som jag matar med effekt från de inbyggda slutstegen i SR5005.
Kravspec:
6 HDMI in
Pre out på minst frontkanalerna
Effekt nog för att driva surroundkanaler (6xIno A1 -> inga höga krav på effekt)
Svart färg
"Tillräckligt" välljudande... Den ska alltså inte färga ljudet hörbart. Nu hör jag nog rätt dåligt så det innebär inte att den måste ha passerat en massa dubbelblindtester hos LTS utan att detekteras, men den ska vara tillräckligt bra liksom.

Önskemål/frågor/svammel:
Jag använder idag 6st surroundhögtalare och kör det hela som ett 7.2-system där bakkanalerna mixas in i sidokanalerna när det spelas 5.1/.2. Behöver jag bry mig om att säkra upp för fler kanaler? Tak? Jag har dålig koll på de nyare systemen och vet inte vad man behöver riktigt. Ska man satsa på möjlighet till 9.2 för att framtidssäkra lite? Som det ser ut idag så är jag inte särskilt sugen på att sätta upp fler högtalare, men man vet ju aldrig om det ändrar sig framöver...
Jag lägger helst inte mer än 10'000:- plus minus någon/några tusenlappar.
Eftersom jag är van vid Marantz så snöar man kanske lätt in på det spåret och det som känns som att det ligger närmast till hands är att titta på SR5015 som är den senaste skapelsen i familjen. 6015 finns ju också men den är på gränsen till för dyr. OM det är så att den är totalt överlägsen och supermycket bättre på nåt så må det väl vara hänt dock. Om jag förstått saken rätt så är den största skillnaden mellan 6015/5015 att den större har 9.2 medans den mindre bara har 7.2. Denon har en maskin som heter X3700H som verkar kunna ungefär samma som 6015 till ett något lägre pris (12'000:-). Den verkar vara slut i lager för tillfället, men den kändes spontant som en vettig pryl. Sen har Marantz en variant som heter 1711 som är mer slimmad och som har lite färre ingångar osv men som kanske ändå kunde funka för mig om det inte är nåt jag totalt missar.

Vad säger ni som kan detta? Är jag inne på rätt spår bland de modeller jag singlat ut? Ska jag titta på nåt helt annat?

Jag vore mycket tacksam för lite vägledning här... Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Nattlorden » 2021-08-07 11:30

Lite lösa tankar.... om kravspec:en stannar där, så kanske det är värt att hålla ögonen på begagnatmarknaden - där borde komma ut maskiner som klarar det. Vill man framtidssäkra mer och tänka sig kunna köra Atmos/Auro/DTS-X (heter den väl?)

Personligen har jag blivit lite nyfiken på det som kommer nytt från Yamaha nu, hoppas fler följer efter.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav paa » 2021-08-07 11:31

SR8015 är uppbyggd på ett helt annorlunda sätt än de billigare modellerna. Slutstegen är t.ex separerade på var sitt kretskort och den har en jättestor toroidtrafo.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-08-07 11:54

paa skrev:SR8015 är uppbyggd på ett helt annorlunda sätt än de billigare modellerna. Slutstegen är t.ex separerade på var sitt kretskort och den har en jättestor toroidtrafo.

Det är möjligt, men den kostar också 3x[min budget]…

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-08-07 11:55

Nattlorden skrev:Lite lösa tankar.... om kravspec:en stannar där, så kanske det är värt att hålla ögonen på begagnatmarknaden - där borde komma ut maskiner som klarar det. Vill man framtidssäkra mer och tänka sig kunna köra Atmos/Auro/DTS-X (heter den väl?)

Personligen har jag blivit lite nyfiken på det som kommer nytt från Yamaha nu, hoppas fler följer efter.

Jag har tittat lite beggat men det kommer sällan ut nåt som passar tycker jag. Sen vill folk oftast ha i mina ögon orimligt mkt betalt, fast det går ju att pruta om man vill.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav genstruktur » 2021-08-07 18:39

Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-08-07 18:42


Det finns en 8390 för 12k. Är det typ samma? 838 hittar jag inte på Prisjakt. 8390 verkar vara lanserad 2019.
Jag kollar in den!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav dewpo » 2021-08-07 19:31

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav genstruktur » 2021-08-07 19:32

Stranne skrev:

Det finns en 8390 för 12k. Är det typ samma? 838 hittar jag inte på Prisjakt. 8390 verkar vara lanserad 2019.
Jag kollar in den!


838 är ju gammal och säljs inte längre ny.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2004-03-15

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Halbermensch » 2021-08-09 00:40

Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Conny » 2021-08-09 07:15

Stranne skrev:

Det finns en 8390 för 12k. Är det typ samma? 838 hittar jag inte på Prisjakt. 8390 verkar vara lanserad 2019.
Jag kollar in den!


838 är från 2014 enligt prisjakt.
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2625150

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-08-09 07:47

Halbermensch skrev:Kanske kan vara bra köp?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15031/

Tack!
Ja det är den som känns mest aktuell för tillfället. Problem med leveranser pga Covid innebär att den förväntas komma tillbaka i lager först den 17/9 dock. Jag tänkte ringa Hifiklubben och kolla läget ang detta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Nattlorden » 2021-08-09 08:01

Ja, bryr man sig inte om Auro3D är det nog ett utmärkt val.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-08-09 10:29

Nattlorden skrev:Ja, bryr man sig inte om Auro3D är det nog ett utmärkt val.

Det verkar så!
Auro3D - tarvar det 11.1? Jag har inte hängt med på länge när det gäller de nya formaten...
Går det ens att få ut 11.1 ur en Apple-TV? Det är min främsta källa när det gäller film/serier. Använder ni cineaster fortsatt Bluray eller vad är det som gäller om man vill ha tillräckligt bra källa?
TV-spel har vi inget. Än.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Nattlorden » 2021-08-09 10:41

Stranne skrev:
Nattlorden skrev:Ja, bryr man sig inte om Auro3D är det nog ett utmärkt val.

Det verkar så!
Auro3D - tarvar det 11.1? Jag har inte hängt med på länge när det gäller de nya formaten...
Går det ens att få ut 11.1 ur en Apple-TV? Det är min främsta källa när det gäller film/serier. Använder ni cineaster fortsatt Bluray eller vad är det som gäller om man vill ha tillräckligt bra källa?
TV-spel har vi inget. Än.


Nej, det finns "mindre" Auro3D-format än så... men det krävs ju att det finns avkodaren i maskinen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Adhoc » 2021-08-09 11:04

Som Nattlorden skrev: Ja och nej. Den uppställning som tar minsta antal höjdhögtalare i anspråk av Auro-3D är 9.1 med 2 st direkt ovanför fronthögtalarna och 2 st ovanför sidosurrounderna. Den "minsta" recievern som kodar av Auro-3D som jag känner till är dock Denons X4700H (11.1) eller motsvarande Marantz. Det är några tusingar billigare att importera från Dûskland än att köpa X4700H från Hifiklubben.
Engelskspråkig länk på högtalarinstallationer: https://www.grobi.tv/media/pdf/dc/37/67 ... ublish.pdf där det även nämns för stunden olika receivers (Yamaha tillkommer från i höst någon gång)

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav steveo1234 » 2021-08-09 11:15

Nattlorden skrev:Ja, bryr man sig inte om Auro3D är det nog ett utmärkt val.


Jag gör inte det. Men, borde jag? Jag kan inte hitta någon lista över kommande Auro3d-filmer. Hittar bara gamla listor som är väldigt korta...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-08-09 11:42

Adhoc skrev:Som Nattlorden skrev: Ja och nej. Den uppställning som tar minsta antal höjdhögtalare i anspråk av Auro-3D är 9.1 med 2 st direkt ovanför fronthögtalarna och 2 st ovanför sidosurrounderna. Den "minsta" recievern som kodar av Auro-3D som jag känner till är dock Denons X4700H (11.1) eller motsvarande Marantz. Det är några tusingar billigare att importera från Dûskland än att köpa X4700H från Hifiklubben.
Engelskspråkig länk på högtalarinstallationer: https://www.grobi.tv/media/pdf/dc/37/67 ... ublish.pdf där det även nämns för stunden olika receivers (Yamaha tillkommer från i höst någon gång)

Jag kollar!
Jag har tidigare handlat från Amazon.de och det har funkat bra. Har du koll på nån mer som säljer Denon i Tyskland?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Nattlorden » 2021-08-09 11:47

steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:Ja, bryr man sig inte om Auro3D är det nog ett utmärkt val.


Jag gör inte det. Men, borde jag? Jag kan inte hitta någon lista över kommande Auro3d-filmer. Hittar bara gamla listor som är väldigt korta...


Inte bara utbudet att tänka på... uppmixern är intressant också... men med fler som har avkodaren så kan det kanske lockas fram fler filmsläpp. Det är ju inte att ljudspåren inte finns - det har gjorts väsentligt många fler för biograf, de är bara inte utgivna på skiva....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav steveo1234 » 2021-08-09 11:48

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:Ja, bryr man sig inte om Auro3D är det nog ett utmärkt val.


Jag gör inte det. Men, borde jag? Jag kan inte hitta någon lista över kommande Auro3d-filmer. Hittar bara gamla listor som är väldigt korta...


Inte bara utbudet att tänka på... uppmixern är intressant också... men med fler som har avkodaren så kan det kanske lockas fram fler filmsläpp. Det är ju inte att ljudspåren inte finns - det har gjorts väsentligt många fler för biograf, de är bara inte utgivna på skiva....


Ah gotcha. Marantz erbjuder Auro3D, men, bara som betald uppgradering. Hade vari tkul att prova, men, inte för 200USD...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Nattlorden » 2021-08-09 12:47

steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:
Jag gör inte det. Men, borde jag? Jag kan inte hitta någon lista över kommande Auro3d-filmer. Hittar bara gamla listor som är väldigt korta...


Inte bara utbudet att tänka på... uppmixern är intressant också... men med fler som har avkodaren så kan det kanske lockas fram fler filmsläpp. Det är ju inte att ljudspåren inte finns - det har gjorts väsentligt många fler för biograf, de är bara inte utgivna på skiva....


Ah gotcha. Marantz erbjuder Auro3D, men, bara som betald uppgradering. Hade vari tkul att prova, men, inte för 200USD...


Jag blev inte klok på om det ingår eller inte om man köper senaste modell - det har kostat innan, det vet jag. (Se AV8805A t.ex. här)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav pontareee » 2021-08-09 22:06

Jag har föregångaren till X3700 (X3600) och är väldigt nöjd med den ljudmässigt och vad det gäller kopplingsmöjligheter med många hdmi in osv.

Beställdes från elektrowelt24 i Tyskland
X3600H https://www.elektrowelt24.eu/shop/AV-Receiver/Denon/Denon-AVR-X3600H-schwarz-9-2-Kanal-4K-AV-Receiver-mit-Heos-Sprachsteuerung::6758.html

X3700H https://www.elektrowelt24.eu/shop/AV-Receiver/Denon/Denon-AVC-X3700H-schwarz-9-2-Kanal-8K-AV-Verstaerker-mit-3D-Audio-HEOS-Built-in-und-Sprachsteuerung::7102.html

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Adhoc » 2021-08-10 01:16

@Stranne: Jag har kollat på idealo.de, -liknar prisjakt fast med tyska affärer och butiker. Skriv in tex Denon X4700H i sökfältet, så dyker det upp ett otal nasare. Vissa drar av 2-3% på priset vid förskottbetalning via bank ("Vorkasse"). Auro-3D finns installerad från början i X4700H och högre.

En del om dom olika Denonmodellerna (i Europa-versionen saknas tunerdelen = USA-versionen): https://discuss.avscience.com/index.php?topic=2525.0
En del om uppdatering av firmware av 2019 och 2020 års modeller: https://www.audioholics.com/editorials/ ... are-update , från 2020 års modeller och bakåt i tiden: https://www.audioholics.com/editorials/ ... are-update

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav MorganM » 2021-08-10 12:25

Jag har Denon 4300H.Haft i snart 4år.Är väldigt nöjd med den.Dock använder jag den mest som försteg.Kör ett Rotel rb 1585 och 1582 på pre out.Sen driver Denon själv bara 2st atmos och bakre surround.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Glebster » 2021-08-10 22:04

Angående köp från Tyskland rekommenderar jag att söka pris på Geizhals eller Idealo. Ska ni kolla begagnat är det Kleinanzeigen som gäller.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-08-11 14:42

Jag fortsätter söka...
Jag har fått erbjudande om en begagnad SR7013 som vore najs, men vi får se. Jag läste lite om Auro i Ino-forumet och nu kan jag med gott samvete stryka det från kravspecen på receiver iaf. Helvete så många högtalare! Det räcker gott med de 6 surrarna jag har idag. Några takkanaler skulle jag kunna tänka mig att sätta upp men att i princip dubbla antalet runtom? Njae...

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-08-29 15:38

Som jag skrev har jag hugg på en SR7013 som jag lurar på att slå till på. En sak slog mig när jag tittade på specen igen och det är att den har HDMI version 2.0b. Denon X3700H som jag har som ytterligare kandidat har version 2.1. Är detta av någon praktisk betydelse? Jag har inga tv-spel än så länge. Kan hända att det dyker upp inom något år om barnen börjar tjata, och filmer ser jag mest via Apple-TV än så länge.
Vad tror ni - är det nåt att bry sig om eller spelar det ingen roll?

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav Stranne » 2021-08-29 15:41

Glömde nämna att jag har en gammal Panasonic plasma (typ 10 år) så den har ju inte senaste HDMI. Det är dock inte osannolikt att den blir utbytt inom nåt år eller så.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav AndersP » 2021-08-31 16:25

Hej,
Jag själv försökte gå igenom marknade för AVR och fann att Marantz var det enda märket som har 7.1 in. Eftersom Dolby, DTS, equalizer och liknande inte fungerar i det läget tror jag att signalen går analogt igenom receivern i det läget och bara passerar volymkontrollen och kanske en liten buffert eller liknande. Klart användbar funktion som tillåter att receivern används som 8-kanaligt slutsteg dessutom.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav distad » 2021-08-31 23:58

elektrowelt24 verkar skicka till Sverige. Har precis skickat en förfrågan om fraktkostnad till Sverige då jag är sugen på ett par Tyska högtalare.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster