Tips på bra slutna hörlurar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2021-08-19 13:41

:?:

Budget: Gärna inte över 10000sek. Helst mindre.
Formfaktor: Sk. Over-Ear.
Användningsområde: Enbart musiklyssnande. Jag lyssnar på väldigt varierade genres.
Övrigt: Jag har en ok hörlursförstärkare (Monolith THX AAA-887) så att det behöver inte vara en lättdriven lur. Anledningen till att jag vill ha dem slutna är att jag lyssnar i hemmiljö där jag inte vill störa omgivningen (litet barn, sambo och husdjur), samt vice versa, inte vill bli störd. Däremot är brusreducering/noise cancelling ej nödvändig.

Öppen för att beställa ifrån tex. USA men det vore behändigt att kunna köpa inom EU med tanke på avgifter.

Ytterst tacksam för förslag och rekommendationer. Tack på förhand.

K4LLE
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2019-01-16

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav K4LLE » 2021-08-19 15:05


Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav Zappa » 2021-08-19 16:20

Jag gillar mina AKG K371, särskilt med Equalizer APO (i datorn) eller Wavelet (i mobilen). Ett test finns i nedanstående länk.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/akg-k371-review-closed-back-headphone.19657/
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav Morello » 2021-08-19 16:40

Jag skulle köpa ett par AKG 271 tillverkade i Österrike - dagens AKG är kinesiska, vilket syns. :(
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21077
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav E » 2021-08-19 18:01

Avses mk1? Hur får man tag på den?

Zappa skrev:Jag gillar mina AKG K371, särskilt med Equalizer APO (i datorn) eller Wavelet (i mobilen). […]

Får man en systemövergripande, parametrisk EQ till Android med hjälp av Wavelet nuförtiden? Och utan root?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav Zappa » 2021-08-19 18:36

E skrev:Avses mk1? Hur får man tag på den?

Zappa skrev:Jag gillar mina AKG K371, särskilt med Equalizer APO (i datorn) eller Wavelet (i mobilen). […]

Får man en systemövergripande, parametrisk EQ till Android med hjälp av Wavelet nuförtiden? Och utan root?

Mvh E*


Med Wavelet behövs ingen rooting. Det du får är en systemövergripande, automatisk klangkorrektion av närmare 3000 hörlurar så att de följer Harman kurvan (vilken inte alla gillar). Jag har fått blandade resultat med Wavelet, AKG K271 MkII tycker jag lät orent med klangkorrektionen i maxläge, med AKG K371 fungerar det bättre. Läs mer om Wavelet här:

https://www.androidpolice.com/2020/05/20/wavelet-rootless-eq-individual-presets-for-2000-headphones/
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav Thomas_A » 2021-08-19 20:28

Rekommnderar Beyerdynamic DT150 med DT100 öronkuddar.

Jag har för övrigt skickat mina kinesiska AKG K271 mk2 till Audiosciencereview för mätning och jämförelse med den tillverkad i Österrike. De låg bara och samlade damm då de inte låter särskilt bra. Inte alls som originalen.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav Zappa » 2021-08-19 21:14

Ja, AKG K271 MKII är mindre bra. Mina AKG K371 låter klart bättre även fast basen i dessa är väl kraftig. Beyerdynamic DT150 har jag nog inte lyssnat på, det ser ut att vara en stadig konstruktion.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav Calleberg » 2021-08-19 21:53

Jag har Shure SRH1540 som jag är mycket nöjd med, grymt sköna så man kan lyssna timmar i sträck om man vill.
Driver dem med en EAR one med crossfeeden påslagen. Riktigt bra kombo, tycker jag.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav hcl » 2021-08-20 07:41

Mycket väl inom budget, men inte alls oävna: Audio Technica ATH-M50X

Annars tyckte jag att Beyer Dynamic DT-1990 mycket väl kan vara värda att prova.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Diavolo
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2020-04-08

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav Diavolo » 2021-08-20 11:07

Går det ens att få tag på nya AKG 271’or längre som är tillverkade i Österrike?
Bluesound Node N130
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS v3 f1

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2021-08-20 11:11

Tusen tack för era tips. Jag summerar nedan:

AKG K271 mk1 verkar ej gå att hitta annat än begagnat, det närmsta man kommer nytt är efterföljaren mk2 som inte verkar vara lika omtyckt (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=268924
AKG K361 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5181663
AKG K371 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174890
Audio Technica ATH-M50X https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2458413
Beyerdynamic DT 1990pro https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3886557
Beyerdynamic DT 150 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=148777
Beyerdynamic DT 770 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=164504
Shure SRH1540 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2340245

Jag har faktiskt ett par AKGK271 som jag slarvat bort i samband med en flytt. Ska ta och leta men jag tror att det är mk2, hursomhelst så har de aldrig varit några favoriter. När det gäller Bayerdynamic så har jag en lur som heter DT 177X GO. En lågohmig (32ohm) som är en lättdriven variant, den är något jag införskaffade mest för att kunna ta med och driva med liten förstärkardongle. Dessa gillar jag sisådär.

Jag ska läsa på lite och kika, Shure SRH1540 hade jag aldrig ens sett. Intressanta tips. Fortsätt gärna, gärna med argument varför någon är bättre än den andra :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-08-20 12:55

Apple Airpod Max, otroligt bra för pengarna

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 2004-03-15

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav Halbermensch » 2021-08-22 01:56

AKG K271 mk1 går hitta rätt enkelt genom ebay, har faktiskt ett par. Spelar renare än 371 som jag också äger och använder bara till VR.
Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav distad » 2021-08-22 04:49

Har svårt för AKG då de lurar jag hört har varit slanka i ljudet. Tycker Beyerdynamic har en mer naturlig klang. För egen del så kör jag med Sony MDR-XB950AP som inte är neutrala, utan de har en jäkla fet bas som är fysisk :P 8)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 2004-03-15

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav Halbermensch » 2021-08-22 14:17

FBK skrev:Har svårt för AKG då de lurar jag hört har varit slanka i ljudet. Tycker Beyerdynamic har en mer naturlig klang. För egen del så kör jag med Sony MDR-XB950AP som inte är neutrala, utan de har en jäkla fet bas som är fysisk :P 8)


Har provat på Beyerdynamic DT 990 (minns inte ohm) och ljudet var så V-format att inte ens röster lät normala. De var dock mycket bekväma.
Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav Zappa » 2021-08-22 14:34

FBK skrev:Har svårt för AKG då de lurar jag hört har varit slanka i ljudet. Tycker Beyerdynamic har en mer naturlig klang. För egen del så kör jag med Sony MDR-XB950AP som inte är neutrala, utan de har en jäkla fet bas som är fysisk :P 8)


AKG K371 har i alla fall en fyllig klang med saftig djupbas. Däremot är exempelvis K271 MkII slank i basområdet och inte speciellt kul att lyssna på.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav Calleberg » 2021-08-22 16:27

Shure SRH1540 Upplever jag som rätt så neutrala, utan att de upplevs som svaga i basen på något sätt.
Men jag gissar att vems huvud ett par lurar sitter på kan ha betydelse för hur ljudet upplevs.

Jag köpte dem delvis att ha som klangreferens när jag bygger & justerar delningsfilter enl. fika och lyssna metoden. :D
Mycket nöjd med dem även i det avseendet.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21077
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav E » 2021-08-22 19:35

Halbermensch skrev:Har provat på Beyerdynamic DT 990 (minns inte ohm) och ljudet var så V-format att inte ens röster lät normala. De var dock mycket bekväma.

Mitt minne av 770-pro är att de hade en hel del hängmatta och att de
var mycket bekväma. Kanske typiskt för Beyerdynamic? Tror att det
var detta par jag råkade dammsuga sönder ena luren på. :oops:

Beyer gör väl fina bandmikrofoner. Är det samma företag?

K271 mk2 blir okej på mitt huvud om jag trycker rätt kraftigt på dem,
men så kan man ju av flera skäl inte hålla på. Jag har funderat på att
göra någon bygel som ger ökat tryck. Eller ett skruvstädsliknande
nackstöd på fåtöljen …

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav distad » 2021-08-23 02:06

Zappa skrev:
FBK skrev:Har svårt för AKG då de lurar jag hört har varit slanka i ljudet. Tycker Beyerdynamic har en mer naturlig klang. För egen del så kör jag med Sony MDR-XB950AP som inte är neutrala, utan de har en jäkla fet bas som är fysisk :P 8)


AKG K371 har i alla fall en fyllig klang med saftig djupbas. Däremot är exempelvis K271 MkII slank i basområdet och inte speciellt kul att lyssna på.

Ska lyssna på dessa K371 vid tillfälle.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav distad » 2021-08-23 02:12

Calleberg skrev:Shure SRH1540 Upplever jag som rätt så neutrala, utan att de upplevs som svaga i basen på något sätt.
Men jag gissar att vems huvud ett par lurar sitter på kan ha betydelse för hur ljudet upplevs.

Jag köpte dem delvis att ha som klangreferens när jag bygger & justerar delningsfilter enl. fika och lyssna metoden. :D
Mycket nöjd med dem även i det avseendet.

Varför finns det hur många lurar och högtalare som helst ? Därför att vi har olika öron så jag köper din gissning. Svårare än så är det inte, även om en del vill göra det svårare. Jag tycker tex. om en hel del olika högtalare som jag skulle kunna sitt nöjd med, även om de låter olika.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav Zappa » 2021-08-23 10:36

FBK skrev:
Zappa skrev:
FBK skrev:Har svårt för AKG då de lurar jag hört har varit slanka i ljudet. Tycker Beyerdynamic har en mer naturlig klang. För egen del så kör jag med Sony MDR-XB950AP som inte är neutrala, utan de har en jäkla fet bas som är fysisk :P 8)


AKG K371 har i alla fall en fyllig klang med saftig djupbas. Däremot är exempelvis K271 MkII slank i basområdet och inte speciellt kul att lyssna på.

Ska lyssna på dessa K371 vid tillfälle.


Sony MDR-XB950AP ser ut att ha en annan ljudsignatur än AKG K371.

Jämförelse hörlurar.png
Jämförelse hörlurar.png (73.35 KiB) Visad 5710 gånger
AKG K371 Measurements Frequency Response.png
AKG K371 Measurements Frequency Response.png (33.94 KiB) Visad 5710 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21077
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav E » 2021-08-23 10:53

Är den blåstreckade kurvan något slags önskat beteende? Finns det
någon bra förklaring till varför de tycker att en hörlur bör mäta så?

Mvh E*


PS. Anmärkningsvärt stora skillnader höger/vänster, mätfel?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav Calleberg » 2021-08-23 11:15

E skrev:Är den blåstreckade kurvan något slags önskat beteende? Finns det
någon bra förklaring till varför de tycker att en hörlur bör mäta så?

Mvh E*


PS. Anmärkningsvärt stora skillnader höger/vänster, mätfel?


Känns begreppet "Harmankurva" bekant?


https://www.headphonesty.com/2020/04/ha ... es-part-1/
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav Zappa » 2021-08-23 11:16

E skrev:Är den blåstreckade kurvan något slags önskat beteende? Finns det
någon bra förklaring till varför de tycker att en hörlur bör mäta så?

Mvh E*


PS. Anmärkningsvärt stora skillnader höger/vänster, mätfel?


Den blåstreckade linjen är Harman kurvan, vilken ungefärligen ska motsvara hur ett par högklassiga högtalare låter i ett idealt rum. Det står en del om Harman kurvan här:

https://headphonesaddict.com/harman-curve/

Ja, det är stora skillnader mellan höger och vänster kåpa i testexemplaret, i basen gör det nog inte så mycket men avvikelserna över 3 kHz är problematiska såklart. Kvalitetskontrollen är nog inte den bästa, med otur får du ett dåligt ex. Mitt ex verkar vara ok.

Edit: Calleberg hann visst före med någon minut. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav JB » 2021-08-23 12:42

Sony MDR-XB950AP frekvenskurvan påminner väldigt mycket om den Beats lurar brukar ha :roll:

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav Conan » 2021-08-24 16:16

När vi nu ändå är inne på Sony så rekommenderar jag en lyssning på MDR-Z7 eller MDR-Z7M2. Spelar själv på Z7 gen 1 och är mycket nöjd. Det är väl inte de mest neutrala lurarna på marknaden men de är väldigt engagerande och roliga att lyssna på. Bashöjda men på ett snyggt sätt och målar en stor och luftig ljudbild med breda penseln.

Recensionerna på nätet spretar och det kan jag förstå. Måste avlyssnas noga innan köp. Jag tycker i.a.f. att dessa är mycket roligare att lyssna på än någon av mina andra lurar (HD600, AKG 271S, Philips Fidelio mm). Drivs med batteridriven iFi hip-DAC eller HA Ear One.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav distad » 2021-08-26 04:17

JB skrev:Sony MDR-XB950AP frekvenskurvan påminner väldigt mycket om den Beats lurar brukar ha :roll:

Jag ser ut så här :D när jag lyssnar på Spotify med lurarna ovan, och jag fastnar för ljudet och inte hur de mäter. Har testat en hel del lurar genom åren och inga har låtit så kul som dessa, så jag har nog en annan smak.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav JB » 2021-08-27 08:26

FBK skrev:
JB skrev:Sony MDR-XB950AP frekvenskurvan påminner väldigt mycket om den Beats lurar brukar ha :roll:

Jag ser ut så här :D när jag lyssnar på Spotify med lurarna ovan, och jag fastnar för ljudet och inte hur de mäter. Har testat en hel del lurar genom åren och inga har låtit så kul som dessa, så jag har nog en annan smak.


Med modern musik som mixas väldigt ljust tvivlar jag inte alls på att de låter helt okej, jag kör själv med HD650 som också har lite varmare ljudbild (fast inte lika extremt som MDR-XB950AP :D) och det tycker jag krävs för att modern musik ska gå att lyssna på.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Tips på bra slutna hörlurar?

Inläggav I-or » 2021-08-27 14:20

E skrev:Är den blåstreckade kurvan något slags önskat beteende? Finns det
någon bra förklaring till varför de tycker att en hörlur bör mäta så?

Mvh E*


PS. Anmärkningsvärt stora skillnader höger/vänster, mätfel?


Nästan alla hörlurar uppvisar ganska stora frekvensgångsskillnader mellan kanalerna även om dessa kan vara mycket svåra att mäta för höga frekvenser när små positionsskillnader på konsthuvudet ger upphov till stora avvikelser. Jag har mätt upp och ekvaliserat kanalerna individuellt för mina Audio Technica ATH-MSR7 eftersom jag störs en hel del av detta. För övrigt avviker frekvensgången generellt även en hel del mellan olika exemplar (jag har två av just denna modell, men har mätt på mängder av olika hörlurar).

Audio Technica ATH-MSR7 uppvisar hygglig frekvensgång utan ekvalisering, men framförallt låg distorsion, vilket gör dem till ett mycket bra val om man väljer att ekvalisera. Detta är något man alltid är tvungen att göra om man vill ha en vettig klangbalans eftersom alla människor har olika utformning av ytteröron och hörselgångar och det därför är omöjligt att utforma en passiv hörlur så att den passar alla lyssnare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster