Prisvärd uppgradering...?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Large » 2021-08-30 22:55

Någon som vill ge mig lite tips och idéer på lämplig(a) uppgradering(ar)?
Jag kör idag på uppställningen Spotify -> Apple TV -> Denon AVR 3808 -> pi60s i ett Ino-ritat rum (som nästan är klart, typ 3,4 m brett, 2,2 m högt och 5 m till dämpvägg).
Jag har ännu inte kommit till att se över hårdvaran i signalkedjan sen pi60s klev in i matchen, men det börjar vara dags nu.

Så... några tips på var jag ska börja och vad jag ska börja med?
Separat steg för frontarna?
Basstöd?
DAC?
Gör om gör rätt?

Samtidigt som jag övervägar ett bättra på min uppställning så förbereder jag för inkoppling av 6x Ino A2. Planen är att även komplettera med Auro3D eller Atmos vad det lider. Jag sneglar på en Denon X4700H som AVR om/när denna komplettering blir av.

Mitt antagande är att det finns mer välljud att få ut av pi60s + rummet än vad som levereras idag.
Budgeten är hyfsat öppen, men jag kommer inte gå bananer.


Edit: Ändrade ATV till Apple TV efter påpekande.
Senast redigerad av Large 2021-08-30 23:31, redigerad totalt 1 gång.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav AndersP » 2021-08-30 23:27

Vad år en ATV?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Nattlorden » 2021-08-31 07:40

Du borde nog kunna få ut en del mer ur pi60s med ett bra och starkt steg, ja.

Sedan

Basstöd eller basmoduler och ev. en center (mer viktigt med liten tv än med stor duk )

DAC skulle jag lägga långt ned på priolistan.... kanske skulle ha ett separat försteg i loopen innan?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Zappa » 2021-08-31 09:13

Bs60 är ju en trevlig delikatess som ger flera fördelar. Bl a går det att minska den typiska dalen kring 100-400 Hz och kameffekterna som ofta är knepiga att helt eliminera med akustiska lösningar. Därtill klarar systemet då av att spela klart starkare och det går relativt smidigt att anpassa basnivån. Men bs60 har ganska stora och klumpiga lådor tycker jag. Själv har jag skissat på en special bs60 antingen i form av en låg och bred TV-bänk med uppåtriktade basar eller en plattare variant för att placera på en plats i rummet som idag inte används till något vettigt. Öhman ska undersöka om det går att placera plattvarianten av bs60 som jag önskar, i bästa fall kommer jag snart att ha ett par osynliga bs60.

DAC skulle jag också placera en bit ner på listan, vill du ändå slå till finns det gott om bra och billiga DAC:ar från exempelvis Topping. Själv är jag nöjd med min Yamaha WXC-50.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Large » 2021-08-31 09:27

Nattlorden skrev:Du borde nog kunna få ut en del mer ur pi60s med ett bra och starkt steg, ja.

Som t.ex. Sybarite No100, eller i vilken riktning ställer jag siktet?

Zappa skrev:Bs60 är ju en trevlig delikatess som ger flera fördelar. [...] Öhman ska undersöka om det går att placera plattvarianten av bs60 som jag önskar, i bästa fall kommer jag snart att ha ett par osynliga bs60.

Ett par bs60 som "inte syns" eller åtminstone går smidigt att placera i rummet utan massiva förändringar vore oerhört trevligt. Den "normala"(?) placeringen av bs60, dikt an väggen bakom frontarna, kommer jag tyvärr inte åt utan alltför stora ingrepp...
Men basstöd kontra basmoduler... Här behöver jag tydligen läsa på mer.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav manix » 2021-08-31 09:53

Jag har ett liknande scenario. Jag har Pi60 (inte med s), några a1or och ett rum som är till viss del anpassat efter IÖ-ritning. Jag köpte ett slutsteg för ett tag sedan för att få mer kräm till pi60 och för att det behövs, eller i alla fall gör det lättare, att koppla in BS60. Jag har precis beställt BS60 (trots otympligt stora lådor). Jag ska försöka bygga in lådorna i TV-bänken på något sätt liknande det Sprudel har gjort. Så jag tycker du har fått bra tips i tråden. Sen är ju frågan hur man spänner bågen. Allt på en gång? Hur bra (dyrt) slutsteg? Etc.

Edit. Lägger till att det jag tror jag kommer att titta på när BS60 är på plats är en bättre och smidigare musikspelningslösning än squeezeboxen jag har idag.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Ted_B » 2021-08-31 10:26

Fick du någon ungefärlig leveranstid på bs60 och isåfall i vilket utförande?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Nattlorden » 2021-08-31 11:26

Large skrev:
Nattlorden skrev:Du borde nog kunna få ut en del mer ur pi60s med ett bra och starkt steg, ja.

Som t.ex. Sybarite No100, eller i vilken riktning ställer jag siktet?


Om det finns inom budgetramarna så är det säkert ett lysande val ljudkvalitetsmässigt. Sen är det bara du själv som kan avgöra om effekten hos det räcker. (Personligen kör jag Rotel 1090 till både pi60s-s och i32s "för säkerhets skull")
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav manix » 2021-08-31 11:40

Ted_B skrev:Fick du någon ungefärlig leveranstid på bs60 och isåfall i vilket utförande?

Jag har beställt BS60 i specialmått men i rå mdf för att montera och ytbehandla själv. Jag frågade om leveranstid, men fick ett svar värdigt en väldigt mediatränad politiker. Jag uppfattade det som att han inte kunde estimera när snickaren kunde ha dem färdiga.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav ottovonkopp » 2021-08-31 11:45

Testa en "redig" två-kanalare istället för AVR:n. De få AVR jag har "hört låter" tråkigt till musik. Om din AVR har Pre-out så testa en två-kanalare med en sk bio-ingång. Ett stereo-slutsteg gjorde inget för ljudkvalitén för mig när jag hade en AVR.

Gör inte ATV en konvertering till 48khz av någon skum anledning också?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Harryup » 2021-08-31 13:52

En gammal bioreceiver är inget fullgott försteg ens för biobruk. Köp en processor först så kommer du säkert upptäcka att spotify inte är en fantastisk källa till musik även om den är bekväm. Och med en ny receiver/processor så kommer du få klart bättre bild också.

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Large » 2021-09-01 12:25

ottovonkopp skrev:Testa en "redig" två-kanalare istället för AVR:n. De få AVR jag har "hört låter" tråkigt till musik. Om din AVR har Pre-out så testa en två-kanalare med en sk bio-ingång. Ett stereo-slutsteg gjorde inget för ljudkvalitén för mig när jag hade en AVR.

Kan du utveckla det där? Jag sökte lite efter "bio-ingång", men min Goole-Fu var vek idag så jag hittade inget spännande...
Jag lever (fortfarande) i tron att jag ska kunna ha en bra förstärkare till frontarna som sen också används till filmtittande. Är det något som jag behöver omvärdera?

ottovonkopp skrev:Gör inte ATV en konvertering till 48khz av någon skum anledning också?

Jo, så sägs det väl. Känns som att ATV är en lätt sak att åtgärda, givet att man vet på vilket sätt (alltså vad man kan/borde/ska byta till).

Harryup skrev:En gammal bioreceiver är inget fullgott försteg ens för biobruk. Köp en processor först så kommer du säkert upptäcka att spotify inte är en fantastisk källa till musik även om den är bekväm. Och med en ny receiver/processor så kommer du få klart bättre bild också.

Å med processor avser du...?
Jag är bekant med att Spotify möjligen lämnar en del att önska, men jag är osäker på om det är där den svaga länken är just nu... :)
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Large » 2021-09-01 12:31

Nattlorden skrev:
Large skrev:
Nattlorden skrev:Du borde nog kunna få ut en del mer ur pi60s med ett bra och starkt steg, ja.

Som t.ex. Sybarite No100, eller i vilken riktning ställer jag siktet?


Om det finns inom budgetramarna så är det säkert ett lysande val ljudkvalitetsmässigt. Sen är det bara du själv som kan avgöra om effekten hos det räcker. (Personligen kör jag Rotel 1090 till både pi60s-s och i32s "för säkerhets skull")

Kan man på något "enkelt" sätt avgöra hur mycket effekt man behöver? Min gamla Denon levererar tillräckligt mycket kraft för att spela starkare än vad jag vill lyssna, men styrka implicerar ju inte kontroll. Så jag antar att högtalarens egenskaper + rummets beskaffenhet + lyssningsvolym -> Effektbehov. Men hur vet man det? Går det att nå utan att testa?
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav ottovonkopp » 2021-09-01 12:55

Large skrev:
ottovonkopp skrev:Testa en "redig" två-kanalare istället för AVR:n. De få AVR jag har "hört låter" tråkigt till musik. Om din AVR har Pre-out så testa en två-kanalare med en sk bio-ingång. Ett stereo-slutsteg gjorde inget för ljudkvalitén för mig när jag hade en AVR.

Kan du utveckla det där? Jag sökte lite efter "bio-ingång", men min Goole-Fu var vek idag så jag hittade inget spännande...
Jag lever (fortfarande) i tron att jag ska kunna ha en bra förstärkare till frontarna som sen också används till filmtittande. Är det något som jag behöver omvärdera?

ottovonkopp skrev:Gör inte ATV en konvertering till 48khz av någon skum anledning också?

Jo, så sägs det väl. Känns som att ATV är en lätt sak att åtgärda, givet att man vet på vilket sätt (alltså vad man kan/borde/ska byta till).

Harryup skrev:En gammal bioreceiver är inget fullgott försteg ens för biobruk. Köp en processor först så kommer du säkert upptäcka att spotify inte är en fantastisk källa till musik även om den är bekväm. Och med en ny receiver/processor så kommer du få klart bättre bild också.

Å med processor avser du...?
Jag är bekant med att Spotify möjligen lämnar en del att önska, men jag är osäker på om det är där den svaga länken är just nu... :)


En Bio-ingång är förenklat en ingång som har en fast volym och\eller bara slutsteget används vid tex filmtittande. Musikkällor är inkopplade i stereoförstärkaren som vanligt.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Zappa » 2021-09-01 13:13

Large skrev:
Nattlorden skrev:
Large skrev:Som t.ex. Sybarite No100, eller i vilken riktning ställer jag siktet?


Om det finns inom budgetramarna så är det säkert ett lysande val ljudkvalitetsmässigt. Sen är det bara du själv som kan avgöra om effekten hos det räcker. (Personligen kör jag Rotel 1090 till både pi60s-s och i32s "för säkerhets skull")

Kan man på något "enkelt" sätt avgöra hur mycket effekt man behöver? Min gamla Denon levererar tillräckligt mycket kraft för att spela starkare än vad jag vill lyssna, men styrka implicerar ju inte kontroll. Så jag antar att högtalarens egenskaper + rummets beskaffenhet + lyssningsvolym -> Effektbehov. Men hur vet man det? Går det att nå utan att testa?


Ingvar rekommenderar 15-600 watt till pi60s. Jag skulle välja en förstärkare som åtminstone ger ur 250 watt (pi60 klarar >118 dB/par vid 100 Hz) vid 8 ohm. Med musik som inte är sönderkomprimerad kan det gå åt en hel del effekt och då är det trist att ha en för klen förstärkare. Till mina pi60 kör jag med Rotel RB-1582, den räcker ganska långt, signatur modellen klarar dock högre ljudtryck.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-01 15:31

Large skrev:
Nattlorden skrev:
Large skrev:Som t.ex. Sybarite No100, eller i vilken riktning ställer jag siktet?


Om det finns inom budgetramarna så är det säkert ett lysande val ljudkvalitetsmässigt. Sen är det bara du själv som kan avgöra om effekten hos det räcker. (Personligen kör jag Rotel 1090 till både pi60s-s och i32s "för säkerhets skull")

Kan man på något "enkelt" sätt avgöra hur mycket effekt man behöver? Min gamla Denon levererar tillräckligt mycket kraft för att spela starkare än vad jag vill lyssna, men styrka implicerar ju inte kontroll. Så jag antar att högtalarens egenskaper + rummets beskaffenhet + lyssningsvolym -> Effektbehov. Men hur vet man det? Går det att nå utan att testa?


Högtalarens känslighet, lyssningsavstånd, maxvolym (medelnivå + maximal dynamik) kan man räkna ut ganska bra ifrån. Men det kräver en del självkännedom om sitt lyssnande och hur krävande musik man vill kunna klara helt oklippt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav JonasB » 2021-09-01 19:57

Jag körde bs60 med omkopplare till x2 och testade mig fram. I mitt fall blev det x2 eftersom nivån 100-300 hz med bs60 blev något hög och jag föredrar att kunna justera upp nivån under 80 hz med x2.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Conan » 2021-09-02 21:22

Bs60 är jättetrevliga som påpekats tidigare. Extra slutsteg behövs men det behöver inte vara så våldsamt kraftigt/dyrt men beror såklart på hur högt du vill/kan spela. Jag bor i lyhörd lägenhet och klarar mig fint på en HA AMP Sixteen (2 x 50W). Vill också slå ett slag för es2 som innebar en stor förbättring i min anläggning i mitt rum.

https://www.hifikit.se/es2-efterklangsstod.html

Pi60s + bs/bc60 + es2 går inte av för hackor. Möjligheten att justera in en riktigt högklassig återgivning i många rum är oslagbar.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Rydberg » 2021-09-02 22:38

Large skrev:
Nattlorden skrev:
Large skrev:Som t.ex. Sybarite No100, eller i vilken riktning ställer jag siktet?


Om det finns inom budgetramarna så är det säkert ett lysande val ljudkvalitetsmässigt. Sen är det bara du själv som kan avgöra om effekten hos det räcker. (Personligen kör jag Rotel 1090 till både pi60s-s och i32s "för säkerhets skull")

Kan man på något "enkelt" sätt avgöra hur mycket effekt man behöver? Min gamla Denon levererar tillräckligt mycket kraft för att spela starkare än vad jag vill lyssna, men styrka implicerar ju inte kontroll. Så jag antar att högtalarens egenskaper + rummets beskaffenhet + lyssningsvolym -> Effektbehov. Men hur vet man det? Går det att nå utan att testa?

Man kan spela ordentligt starkt med No100 och pi60s. Om du tycker din Denon räcker nu så kommer garanterat No100 att räcka. Det är ett fantastiskt bra steg!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav MichaelG » 2021-09-03 09:02

Large skrev:Min gamla Denon levererar tillräckligt mycket kraft för att spela starkare än vad jag vill lyssna, men styrka implicerar ju inte kontroll.


Att även ta i beaktande; När man spelar så starkt att förstärkaren börjar klippa, kan detta upplevas som att man spelar för starkt = starkare än man vill lyssna. Först när man lyssnar via en mer kraftfull förstärkare inser man att man egentligen vill lyssna starkare ibland.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-03 09:29

MichaelG skrev:
Large skrev:Min gamla Denon levererar tillräckligt mycket kraft för att spela starkare än vad jag vill lyssna, men styrka implicerar ju inte kontroll.


Att även ta i beaktande; När man spelar så starkt att förstärkaren börjar klippa, kan detta upplevas som att man spelar för starkt = starkare än man vill lyssna. Först när man lyssnar via en mer kraftfull förstärkare inser man att man egentligen vill lyssna starkare ibland.


+1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Large » 2021-09-03 09:44

MichaelG skrev:
Large skrev:Min gamla Denon levererar tillräckligt mycket kraft för att spela starkare än vad jag vill lyssna, men styrka implicerar ju inte kontroll.


Att även ta i beaktande; När man spelar så starkt att förstärkaren börjar klippa, kan detta upplevas som att man spelar för starkt = starkare än man vill lyssna. Först när man lyssnar via en mer kraftfull förstärkare inser man att man egentligen vill lyssna starkare ibland.

Du sätter bättre ord på det som jag vill förmedla. :)

Jag har, som lite av en slump, spaning på ett Rotel 1582 och ett Emotvia BasX A-300 som jag funderar på att testa med. Jag har försökt läsa på lite om dem för att bilda mig en uppfattning, men det verkar koka ner till att det behöver testas...
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Rydberg » 2021-09-03 09:49

Men att bara kunna spela starkt kan väl inte vara det enda målet, återgivningskvaliteten måste ju också vägas in. Jag hade ett par Audiolab 8200MB hemma med 250w@8ohm och redan från första ton hänger ett par sådana inte med ett steg som No100. Vill du ha både kvalitet och effekt till ett extremt konkurrenskraftigt pris så finns ju alltid no1200.
Class only looks like arrogance from below.

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Large » 2021-09-03 09:58

Rydberg skrev:Men att bara kunna spela starkt kan väl inte vara det enda målet, återgivningskvaliteten måste ju också vägas in. Jag hade ett par Audiolab 8200MB hemma med 250w@8ohm och redan från första ton hänger ett par sådana inte med ett steg som No100. Vill du ha både kvalitet och effekt till ett extremt konkurrenskraftigt pris så finns ju alltid no1200.

Precis. Starkt är inte ett självändamål. Alls.
Trots att jag är mycket teknikintresserad och djuplodande på flera plan så har jag ett ganska litet intresse för att pyssla med och testa/utvärdera hifi-prylar. Allra helst vill jag bara hitta något som låter så bra som det bara kan (till en rimlig peng) utifrån givna förutsättningar. Det är alltså (nästan) "bara" målet, och inte så mycket av resan, som är intressant. Möjligen lite paradoxalt att hänga här med den inställningen... 8)
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Rydberg » 2021-09-03 10:39

Large skrev:
Rydberg skrev:Men att bara kunna spela starkt kan väl inte vara det enda målet, återgivningskvaliteten måste ju också vägas in. Jag hade ett par Audiolab 8200MB hemma med 250w@8ohm och redan från första ton hänger ett par sådana inte med ett steg som No100. Vill du ha både kvalitet och effekt till ett extremt konkurrenskraftigt pris så finns ju alltid no1200.

Precis. Starkt är inte ett självändamål. Alls.
Trots att jag är mycket teknikintresserad och djuplodande på flera plan så har jag ett ganska litet intresse för att pyssla med och testa/utvärdera hifi-prylar. Allra helst vill jag bara hitta något som låter så bra som det bara kan (till en rimlig peng) utifrån givna förutsättningar. Det är alltså (nästan) "bara" målet, och inte så mycket av resan, som är intressant. Möjligen lite paradoxalt att hänga här med den inställningen... 8)

Nja, jag kan verkligen förstå den inställningen och svaret är no100/no1200, då är du i mål med åtminstone slutsteget. Även försteget är dock väldigt viktigt och no1622 är ju där en given partner till no100 :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Zappa » 2021-09-03 12:00

Large skrev:
MichaelG skrev:
Large skrev:Min gamla Denon levererar tillräckligt mycket kraft för att spela starkare än vad jag vill lyssna, men styrka implicerar ju inte kontroll.


Att även ta i beaktande; När man spelar så starkt att förstärkaren börjar klippa, kan detta upplevas som att man spelar för starkt = starkare än man vill lyssna. Först när man lyssnar via en mer kraftfull förstärkare inser man att man egentligen vill lyssna starkare ibland.

Du sätter bättre ord på det som jag vill förmedla. :)

Jag har, som lite av en slump, spaning på ett Rotel 1582 och ett Emotvia BasX A-300 som jag funderar på att testa med. Jag har försökt läsa på lite om dem för att bilda mig en uppfattning, men det verkar koka ner till att det behöver testas...


Rotel RB-1582 låter neutralt och utgör ett gott sällskap till pi60s, helt klart ett prisvärt alternativ. Mitt använder jag tillsammans med Topping Pre90, några gånger har jag vridit upp försteget till 0 dB (+10 dB är maxnivå) men då har jag spelat hyggligt starkt med material som är inte sönder komprimerat, exempelvis Värmlands Nations Kör utgiven av Studio Blue.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Large » 2021-09-13 23:00

Två steg på vägen framåt är gjorda och det tycks ha gett resultat. :)
Denon AVR3808 har kompletterats med en Rotel RB-1582 och ett ej ännu inkopplat Emotvia BasX A-300.
Pi60s har stöd av BS60, vilka kommer utgöra ena halvan av ProfX-4 så snart Emotvian är inkopplad. Hittills har basmodulerna bara placerats in mellan Pi60s i avvaktan på korrekt placering, men här kommer jag antagligen få kalla på support för att få till det hyfsat korrekt.

Kanske resultatet efter en bättre placering av ProfX-4 får utvisa i vilken riktning jag villhöver gå senare(?).
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Prisvärd uppgradering...?

Inläggav Zappa » 2021-09-15 23:23

Zappa skrev:Bs60 är ju en trevlig delikatess som ger flera fördelar. Öhman ska undersöka om det går att placera plattvarianten av bs60 som jag önskar, i bästa fall kommer jag snart att ha ett par osynliga bs60.


Large skrev:Ett par bs60 som "inte syns" eller åtminstone går smidigt att placera i rummet utan massiva förändringar vore oerhört trevligt. Den "normala"(?) placeringen av bs60, dikt an väggen bakom frontarna, kommer jag tyvärr inte åt utan alltför stora ingrepp...
Men basstöd kontra basmoduler... Här behöver jag tydligen läsa på mer.


Öhman var här idag och vi gjorde några mätningar samt undersökte möjligheterna till att göra en special bs60. Det går att bygga en TV-bänk med uppriktade basar alternativt ha relativt platta bs60 (28 cm djupa) placerade mellan nuvarande TV-bänk och högtalarväggen. Men IÖ ser att rummet klarar sig mycket väl utan bs60. Utifrån mätningarna och mina behov förslog han istället Infra Y-6. Dessa kan jag placera helt osynligt vilket vore riktigt trevligt. I mätningen nedan var mikrofonen riktad mot och placerad mycket nära väggen bakom soffan.
Bilagor
21-09-15 Mikrofon mot bakvägg.png
21-09-15 Mikrofon mot bakvägg.png (75.91 KiB) Visad 1400 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster