Stereoreceiver med videokort etc? + fråga om heos

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Stereoreceiver med videokort etc? + fråga om heos

Inläggav dawelito » 2021-09-08 18:14

hejsan! jag funderar på en uppgradering av min gamla integra DTR 70.1 och skaffa något annat mer uppdaterat. idag kör jag en HTPC som är inkopplad via HDMI i Tvn sen optisk via tvn till receivern så allt ljud ifrån HTPCn och Tvn kommer ut i högtalarna och så vill jag fortsätta ha det. Jag misstänker att det bästa hade varit att köra HTPCn direkt till förstärkaren via HDMI sen en HDMI ut till tvn bara? Kanske inte så stor skillnad ljudmässigt? Spelar mest ifrån soundcload och spotify.

Kruxet är att min receiver inte stödjer 4k så i dagsläget kan jag inte koppla via den.

jag använder bara 2.1 egentligen så tänkte fråga om det fanns någon stereoreceiver med videokort som stödjer 4K upplösning? Om jag ändå köper en hemmabioreceiver igen och väljer denon så stödjer ju dom "heos", betyder det att jag kan köpa heos högtalare och strömma musiken som går via receivern ifrån HTPCn trådlöst till heos högtalaren i te.x köket?


ha det gött!
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Stereoreceiver med videokort etc? + fråga om heos

Inläggav pLudio » 2021-09-13 20:36

Som Denon DRA-800H? Vet inte om du vinner så mycket på det utöver HEOS.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Stereoreceiver med videokort etc? + fråga om heos

Inläggav pLudio » 2021-09-20 23:10

pLudio skrev:Som Denon DRA-800H? Vet inte om du vinner så mycket på det utöver HEOS.

När man talar om... https://www.audiosciencereview.com/foru ... ver.26743/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Stereoreceiver med videokort etc? + fråga om heos

Inläggav Zappa » 2021-09-21 09:02

pLudio skrev:
pLudio skrev:Som Denon DRA-800H? Vet inte om du vinner så mycket på det utöver HEOS.

När man talar om... https://www.audiosciencereview.com/foru ... ver.26743/


Överlag ett svagt mätresultat, tyvärr.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Stereoreceiver med videokort etc? + fråga om heos

Inläggav Kermit116 » 2021-09-21 10:58

Hej Dawelito,
Nad C368 och C388 (hypexbaserade klass-D stereoreceivers på 2x80 resp 2x150w) har möjligheter till två insticksmoduler, s k MDC-moduler, och bland dessa finns en för HDMI som klarar 4K. Finns även MDC-modul för Bluesound med streaming men då börjar det bli dyrt om man ska ha bägge och köper nytt. För och slutsteg går att separera. Bägge har ett flertal digitala och analoga ingångar, bl a vinyl. Har någon form av Bluetoothkoppling också som kanske gör det möjligt att streama på annat sätt även om jag aldrig brytt mig om att förstå hur det fungerar. På de optiska ingångarna har dom "auto-sense" vilket jag som är en lat person uppskattar eftersom jag kör all streaming via gamla Sonosstreamern "Connect" som jag styr via min telefon.

Begagnat så tycker jag att 368 o 388 fortfarande är dyra men sitter det MDC-moduler i så tycker jag att dessa prisas lågt varför totalen kan bli okej. Var uppmärksam på att äldre HDMI-moduler inte klarade 4K. Den nu utgångna C390DD och C390DD2 hade något som gjorde att man i praktiken bara kunde använda en MDC-modul, minns inte vad.

Sök "MDC" på hifiklubben så kan Du läsa om HDMI-modulen och se om den uppfyller Dina behov, jag använder den själv bara för att "titta på TV, men med bättre ljud" och är inte beroende av 4K-funktionen. På www.nadelectronics.com tror jag Du kan hitta specar på äldre versioner av MDC-modulerna om Du hittar något intressant begagnat.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Stereoreceiver med videokort etc? + fråga om heos

Inläggav Kermit116 » 2021-09-21 11:13

Tillägg:
Är det HEOS som Du låst Dig för vad avser multi-room så är det väl hos Denon och Marantz Du måste leta.

Själv är jag fast i den gamla versionen av Sonos och har fått övriga familjen att förstå hur det funkar. Har all strömmad musik i Sonos-appen (Sptfy, den egna NAS:en och internetradio). Är Du ute efter det perfekta ljudet så tror jag att det finns bättre lösningar men Sonos är en av de få (den enda?) som fått ha Sptfy "inne i" den egna appen, man behöver därför inte hoppa mellan olika appar när man byter från det egna musikbiblioteket till Sptfy. Bra för den som är lat.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Stereoreceiver med videokort etc? + fråga om heos

Inläggav dawelito » 2021-09-30 17:21

Tack för era svar! Jag vill egentligen bara kunna spela samma musik i köket och på övervåningen som jag lirar på min "hifi" anläggning framför tvn, typ som olika zoner, helst helt trådlöst och utan hörbart delay.

Var mest sugen på att uppgradera min receiver till något annat i samband med detta men då integra DTR är en rätt fin pjäs så antar jag att jag måste upp ett par steg i pris utan att bli missnöjd så.. jag kan alltså skippa att köra bild via receivern så länge och endast försöka fixa någon form av multiroom på min integra dtr 70.1 .

antar att det "enklaste" eller mest kostnadseffektiva är att köpa ett par aktiva bokhyllehögtalare och dra kablar till rummen och köra dom som zon 2 och zon 3 , det är möjligt men lite jobbigare än trådlöst såklart.

kollat lite på kef LSX men det verkar inte vara lågnivå in på dom? Jag har zon 2 och zon 3 Pre out så jag behöver ett par aktiva högtalare med lågnivå in antar jag. Dom har dock 3.5mm in så skulle ju kunna köra en RCA till 3.5mm kabel eller adapter... :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Stereoreceiver med videokort etc? + fråga om heos

Inläggav dawelito » 2021-09-30 19:50

eller ännu billigare undan: Köra ett par passiva högtalare i köket på bak-kanalerna sen köra all channel stereo? Frågan är om jag förlorar något på att aktivera alla kanalerna i receivern? Kör frontar via slutsteg så inga högtalare är idag anslutna direkt på stereon.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster