HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Bill50x » 2021-09-16 22:03

Belker skrev:Om TS vän vill hålla låg profil hjälper det nog inte att bygga in elektronik i Metregon/Paragon. :)

Mjae. En Metrogon kan ju bli en "Conversation Piece" och användas som rumsdelare och stöd för diverse konstnärliga attiraljer.

För många år sedan hade jag ett par Acoustat 2+2 högtalare hemma. Elektrostater med format 40cm bredd, 240cm höjd och typ 10cm djupa. Som monoliter alltså och de stod typ 70cm ut från vägg. En kamrat var på besök och ville höra någon ny platta och medan den spelades undrade han "var är högtalarna?" !

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-17 08:51

Bill50x skrev:
Belker skrev:Om TS vän vill hålla låg profil hjälper det nog inte att bygga in elektronik i Metregon/Paragon. :)

Mjae. En Metrogon kan ju bli en "Conversation Piece" och användas som rumsdelare och stöd för diverse konstnärliga attiraljer.

För många år sedan hade jag ett par Acoustat 2+2 högtalare hemma. Elektrostater med format 40cm bredd, 240cm höjd och typ 10cm djupa. Som monoliter alltså och de stod typ 70cm ut från vägg. En kamrat var på besök och ville höra någon ny platta och medan den spelades undrade han "var är högtalarna?" !

/ B


Samma sak har hänt hemma hos mig med Magnepan, många tror det är rumsdelare.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Belker » 2021-09-17 09:16

Ja, "hide in plain sight" är ofta ett bra trick. Säger en som jobbar med att pressa ut radiobasstationer i samhället, utan att ni ska se dem.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav RJohan » 2021-09-17 11:25

Bill50x skrev:
Belker skrev:Om TS vän vill hålla låg profil hjälper det nog inte att bygga in elektronik i Metregon/Paragon. :)

Mjae. En Metrogon kan ju bli en "Conversation Piece" och användas som rumsdelare och stöd för diverse konstnärliga attiraljer.
/ B


Det fanns en inbyggnadsvariant av storebror Paragon (det är ju den man verkligen vill ha), allmänheten kanske tror att det är en elsdtad?

Rörsteg utan att de syns löser sej också, JBL hade Energizer SE401 anpassade för Paragon. Men, nä, koll på nätet, det var trissor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Bill50x » 2021-09-17 12:18

RJohan skrev:Rörsteg utan att de syns löser sej också, JBL hade Energizer SE401 anpassade för Paragon. Men, nä, koll på nätet, det var trissor.

Även om Paragom/Metrogon är ganska luftiga inuti skulle jag nog inte ställa ett rörsteg där. Kanske rentav ett klass-D steg? Trissesteg kan man iofs skruva fast på undersidan också.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Morello » 2021-09-17 12:20

Skruva in klass-D-steg i en gammal Paragon. 8O 8O 8O Det blir ju åverkan av skruvarna!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Harryup » 2021-09-17 14:21

Klass D och horn som inte är så snälla uppåt blir nog ingen bra kombo. Fast å andra sidan har man inte ett vardagsrum motsvarande en amerikansk salong så spelar Paragon för knäna när man sitter ner.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-09-17 14:34

Harryup skrev:Klass D och horn som inte är så snälla uppåt blir nog ingen bra kombo. Fast å andra sidan har man inte ett vardagsrum motsvarande en amerikansk salong så spelar Paragon för knäna när man sitter ner.



Då får man dansa så här:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Morello » 2021-09-17 16:01

Harryup skrev:Klass D och horn som inte är så snälla uppåt blir nog ingen bra kombo.


Vad menas?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-09-17 16:17

Gissningsvis menar Harryup två olika saker som inte låter så bra uppåt i frekvens, att kombinera dessa två är ingen bra idé.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Harryup » 2021-09-17 21:08

Precis, tror inte att dessa fel tar ut varandra.

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Chopha » 2021-09-26 11:59

Jag skulle tro att önskan är att det inte står två kuber bredvid TVn som högtalare typiskt gör. Golvhögtalare så små som Ino pi25 skulle nog aldrig flyga.
Idag har han ett par B&W 625 med ett par år på nacken och dessa ligger i en tv-möbeln bakom ljudgenomsläppligt tyg. Dels för att sonen inte ska pilla på elementen men delvis också för att högtalarna inte ska synas skulle jag tro. Hade han köpt ett nytt par "fyrkantiga högtalare" skulle dessa också ha hamnat i samma möbel som B&W. Genelec inkluderat.

Ett gott alternativ till hur han har det idag är ju tipset på Lemus-home möblerna (tack pLudio).
Är det någon som stött på sådana och hört dem någon gång?

Visst skulle äggen bli en snackis och är därmed inte osynliga, men eftersom det är en så okonventionell ljudåtergivningslösning tror jag att det passar min bror bättre. Oavsett lösning tror jag att det är ett plus om det är eller ser annorlunda ut. Som äggen gör. Avantgarde som du Belker skrev är på spiken!

"Hiding in plain site" är nog vägen att gå men det luriga är att alla dessa "konstverk först-återgivare sedan" är så ofantligt dyra och ofta ger i alla fall mig en magkänsla av att inte vara så värst bra. B&O-högtalaren som du Conan visade (tack) är fina och skulle nog passa in designmässigt men känns som sminkade Sonos.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav paa » 2021-09-26 18:46

De vägghängda högtalare som det här gänget presenterade här på mässan för nu ganska länge sedan, verkade ha potential,
De borde passa ihop med sparsmakad möblering:

Bild

Jag vet dock inte om det finns några sådana att köpa, begagnade eller nya.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav sammel » 2021-09-26 21:00

paa skrev:De vägghängda högtalare som det här gänget presenterade här på mässan


paa vill du precentera gänget :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav schmutziger » 2021-09-26 21:17

sammel skrev:
paa skrev:De vägghängda högtalare som det här gänget presenterade här på mässan


Schmutzi vill du precentera gänget :)

Det är Acoustic Illusion AB som hade världspremiär på sin lifestylw högtalare Ovation f8.
Väldigt bra skulle jag säga
Från vänster
Head of Design, Fjonkalicious
CEO Jonasp
CTO Naqref

Pm till jonasp om det finns någon kvar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav avr7000 » 2021-09-26 22:14

Jag har som sagt bias p g a min stora Carlsson/Larsen -vurm.

Carlsson är ju trevliga, svåra att få tag i dock. (Kör själv gärna OA51 och en av anledningarna till att OA51 är svår att få tag i är att jag har alla par :mrgreen: )
Larsen finns från 10000 till 125000. kan mot litet pristillägg fås lackade i valfri färg.

Larsen o Carlsson skall stå helt in mot vägg (helst stadig) , har stark "toe.in" inbyggt i design och är designade att utnyttja takreflexen så de är en smula minre känsliga för placering för övrigt och klarar ett kalt rum ganska bra. Matta på golvet är alltid bra!

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Almen » 2021-09-27 07:17

schmutziger skrev:
sammel skrev:
paa skrev:De vägghängda högtalare som det här gänget presenterade här på mässan


Schmutzi vill du precentera gänget :)

Det är Acoustic Illusion AB som hade världspremiär på sin lifestylw högtalare Ovation f8.
Väldigt bra skulle jag säga
Från vänster
Head of Design, Fjonkalicious
CEO Jonasp
CTO Naqref

Pm till jonasp om det finns någon kvar.

Ja, jag trodde att det var dem jag refererade till när jag skrev i tråden för ett par veckor sedan (hette inte bolaget Decisive Audio?):
Almen skrev:Jag vet inte om Decisive Audio kör fortfarande (förmodligen inte), men de har ju vägghängda modeller med visst möbleringsvärde. Jag tycker de är snygga, i alla fall.


Det var i alla fall Acoustic Illusion jag menade. :oops:
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav schmutziger » 2021-09-27 07:59

Decisive audio var ju kung och cortado aka gubbarna bakom södertälje specialsnickeri.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav sammel » 2021-09-27 08:01

För min del var det mest att jag var intresserad,
Känner inte igen så många på forumet.
Kände igen Nagref men inte dom andra :)
Men nu :)
Tack för infon

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Almen » 2021-09-27 09:03

schmutziger skrev:Decisive audio var ju kung och cortado aka gubbarna bakom södertälje specialsnickeri.

Jag ber om ursäkt till samtliga inblandade för min faux pas.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Kraniet » 2021-09-27 10:13

Sonos är ju väldigt bra köp för den som är intresserad av smidig hantering och bra ljud.

Lite mer "High-Fidelity" är ju Devaliet Phantom.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav shifts » 2021-09-27 10:19

Ovation F8 var trevlig minns jag. Fick spela Autechre - Treale över dem på mässan där de presenterades och det var inte oävet. Såg fantastiska ut också.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-09-27 10:29

Kraniet skrev:Sonos är ju väldigt bra köp för den som är intresserad av smidig hantering och bra ljud.

Lite mer "High-Fidelity" är ju Devaliet Phantom.


Host host... jag satte morgonkaffet nästan i halsen! 8O :mrgreen:

Men visst, det är sånt där som folk tycker att de vill ha.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Chopha » 2021-09-27 13:05

Nej tyvärr, inget Sonos den här gången.

Devaliet såg lite balla ut, aldrig sett förut.
Något är lite fel på mig, men när de säljs på Elgiganten blir jag liiite skeptisk. Säkert obefogat.

Hittar inte så mycket när jag söker på Ovation 8. Vilka säljer dem?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Emanuelgbg » 2021-09-27 13:13

De har ju den fantastiskt informativa hemsidan! :) http://acousticillusion.se/

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-09-27 13:23

Chopha skrev:Nej tyvärr, inget Sonos den här gången.

Devaliet såg lite balla ut, aldrig sett förut.
Något är lite fel på mig, men när de säljs på Elgiganten blir jag liiite skeptisk. Säkert obefogat.

Hittar inte så mycket när jag söker på Ovation 8. Vilka säljer dem?


schmutziger skrev:
...

Pm till jonasp om det finns någon kvar.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
andyman_se
 
Inlägg: 1619
Blev medlem: 2010-05-05
Ort: Uddevalla

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav andyman_se » 2021-09-29 13:07

Jag kör ett par neat iota alpha. Har haft massa diskreta högtalare bla. Guru och tycker dessa presterar mycket bra. Ligger runt 20´tror jag.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Prozac » 2021-09-29 17:36

Emanuelgbg skrev:De har ju den fantastiskt informativa hemsidan! :) http://acousticillusion.se/


Fann nedanstående beskrivning av AI Ovation F8, låter intressant. Hoppas det blir en fortsättning.

Bild

Bild

"Inlägg av Naqref » 2013-07-05 11:05

Nu har jag lite tid att göra ett inlägg.

Ovation f8 är en lite udda fågel i AIs kommande sortiment. Vi siktar på helt andra nischer men som en instegsmodell som är fullregister och som passar i sociala miljöer så är högtalarserien Ovation tänkt att fungera. Andreas tankar och synpunkter sammanfaller väl med vad vi har tänkt att uppnå. Ovation f8 är tänkt som ett komplement till våra andra produkter och som en högtalare som ska fungera i vardagsrum under normala omständigheter. Normala onständigheter kan inbegripa platt-TV och spelkonsoller. Då ska ett steropar Of8 leverera mer än vad de flesta hembiosystem klarar av. Både i form av ljudtryck och basförmåga. De ska dessutom kunna leverera ljudet och steroebilden över ett rimligt stort område. Minst som en normal 2m bred tresitsig soffa. Så att hela familjen kan få njuta av ljudet ur högtalarna.

Ovation f8 är en boundary coupled högtalare. Väggintegrerad kan vi säga på svenska. Den är tänkt att hänga på väggen och dra nytta av densamma. Genom att göra så så går det att få större ljudtryck och en djupare bas än normalt för en högtalare med den storleken och bestyckningen. Några kopplar samman denna med Ortoakustiska högtalare. Det är en felaktig slutsats. Ovation f8 är _inte_ en ortoakustisk högtalare (så som Larsens eller Carlssons). Ljudbildspresentationen och klangen är helt olika. I dessa perspektiv så är Ovation f8 mer tänkt att presentera som en normal lådhögtalare där man ska komma så nära ursprunget som möjligt.

Många betecknar Ovation f8 som en livsstilshögtalare och det kan ju vara rätt. Men det betyder inte att vi har offrat ljudkvalitet på designens altare. Vi har gjort prototyper som är optimerade för att åstadkomma så bra ljud som möjligt. Sedan gjorde vi prototyper som skulle sammanföra designen med dessa kvaliteter och i vissa perspektiv så är den slutgiltiga designen faktisk ljudmässigt och tekniskt bättre än vår första prototyp.

Några tycker det är lite underligt att vi har den huvudsakliga lådvolymen ovanför elementen. Det kan ju verka så men det är för att diskantens placering sätter i princip höjden på högtalaren och om vi hade gjort den omvänt så hade det upplevts estetiskt som om högtalaren hade kasat ner på väggen. Så vill vi inte ha det. Om man placerar en platt-TV mellan högtalarna så ska den sitta i ungefärlig samma höjd. Någon kanske invänder att den faktiska lösningen hindrar takreflexen. Vi har undersökt det och i alla praktiska fall så är det inget problem varken tekniskt eller ljudmässigt. Eftersom Ovation _inte_ är en Ortoakustisk högtalare och som dessutom är tänkt att vara placerad i rum som akustiskt troligtvis inte är helt optimala så är det faktiskt en fördel att man har en något dämpad nivå i allra högsta diskanten för takreflexen.

Detta var några få ord om Ovation f8 från vår sida. Vi har naturligtvis gjort en massa fler överväganden som inte får plats här men har ni fler frågor så försöker vi besvara dom om vi kan.

Vi tackar återigen Andreas för hans feedback.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB."
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Zzombie » 2021-09-30 17:13

Sluta tramsa och köp ett par Quad ESL modell större

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster