Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACar"?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2022-07-24 18:34

eljulio skrev:Har Holographic audios signalkablar och är väldigt nöjd med dem. Sen om jag skulle kunna ta ett blindtest mot andra fungerande kablar vet jag inte.

https://www.holographicaudio.com/produkter/kablar

Men det är ju en "Dyr" kabel 8O och sådant sågas direkt här som humbug... :o :mrgreen: :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav VintageHiFi » 2022-07-24 20:24

FBK skrev:
eljulio skrev:Har Holographic audios signalkablar och är väldigt nöjd med dem. Sen om jag skulle kunna ta ett blindtest mot andra fungerande kablar vet jag inte.

https://www.holographicaudio.com/produkter/kablar

Men det är ju en "Dyr" kabel 8O och sådant sågas direkt här som humbug... :o :mrgreen: :wink:

Jag fördrar dyr kabel köpt billigt då förste ägaren i sin iver att nå kabel nirvana säljer billigt. :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2022-07-26 02:43

FBK skrev:
Kermit116 skrev:Att lyssna och jämföra kablar, DAC:ar, you name it, när man inte får veta vad som används är så gott som meningslöst. Eller...?

Men det ska vara så enligt dem som har rätt. Har du inte läst alla trådar genom åren om blindtester..... :wink: Kom inte och "tyck" att något är bra om du inte blindtestat, ungefär..

Men det är kul att testa grejer :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2022-07-26 02:45

Sedan hoppas jag att eljulio inte tar illa vid sig av vårat skojande om han kabel. Hade jag gott om pengar så hade jag velat testa en då den är snygg.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2022-07-26 10:40

Ingen på Faktiskt: Man måste sätta försteg efter aktiva delningsfilter innan slutsteget för annars låter filtret sämre.

Flera på Faktiskt: Man måste sätta försteg efter DAC:en innan slutsteget för annars låter DAC:en sämre.

:-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav RogerGustavsson » 2022-07-26 10:49

pLudio skrev:Flera på Faktiskt: Man måste sätta försteg efter DAC:en innan slutsteget för annars låter DAC:en sämre.


Det beror på om DAC:ens egna utgångsteg med volymkontroll är bra eller ej. Det finns DAC:ar som inte vinner något på ett buffertsteg till i kedjan.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2022-07-26 10:57

RogerGustavsson skrev:
pLudio skrev:Flera på Faktiskt: Man måste sätta försteg efter DAC:en innan slutsteget för annars låter DAC:en sämre.

Det beror på om DAC:ens egna utgångsteg med volymkontroll är bra eller ej. Det finns DAC:ar som inte vinner något på ett buffertsteg till i kedjan.

I den här tråden är det 32-bitars DAC:ar med digital volymkontroll och runt 120 dB SINAD vilket ger marginal för bruset som inte dämpas av en analog volymkontroll.

I många fall vet vi vilka op ampar det är också.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav sprudel » 2022-07-27 09:11

RogerGustavsson skrev:
pLudio skrev:Flera på Faktiskt: Man måste sätta försteg efter DAC:en innan slutsteget för annars låter DAC:en sämre.


Det beror på om DAC:ens egna utgångsteg med volymkontroll är bra eller ej. Det finns DAC:ar som inte vinner något på ett buffertsteg till i kedjan.


Precis, man får ta hänsyn till hela ”paketet” om man ska utvärdera dac med volymkontroll inbyggd. Beror ju på vilken lösning man eftersträvar också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2022-07-27 10:56

sprudel skrev:
RogerGustavsson skrev:
pLudio skrev:Flera på Faktiskt: Man måste sätta försteg efter DAC:en innan slutsteget för annars låter DAC:en sämre.

Det beror på om DAC:ens egna utgångsteg med volymkontroll är bra eller ej. Det finns DAC:ar som inte vinner något på ett buffertsteg till i kedjan.

Precis, man får ta hänsyn till hela ”paketet” om man ska utvärdera dac med volymkontroll inbyggd. Beror ju på vilken lösning man eftersträvar också.

Den eftersträvade lösningen är snarare en subjektiv fråga om livskvalitet där flera ingångar och RIAA kan vara önskvärt vid sidan om ljudkvalitet. Skall man ta hänsyn till "paketet" så kan man ju inte generalisera om att DAC:ar låter bättre med separat försteg, vilket är vad jag vänder mig mot. :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Calleberg » 2022-07-27 11:05

Johan_Lindroos skrev:Givetvis låter knoppenkablage likadant som SSSK/lakrits så länge det rör sig om rimliga längder och/eller ingen glappkontakt föreligger förutsatt normala ut- och inimpedanser.


Mitt i prick, Vid några få tillfällen har jag råkat ut för SSSK med nåt lömskt intermittent glapp. Typiskt så händer det när man varit på baksidan och rotat. Förra sommaren var det två st SSSK 3,5mm till RCA som krånglade, de hanteras ju varje gång man kopplar in dem, och det verkar de inte riktigt tåla. (Den ena kabeln gav exakt samma symptom som svårartat oxiderad volymkontroll på en kanal.)

Nu är sedan länge det mesta bytt mot hemlagat, men ibland när man är i nöd åker ICA kassen med lakrits fram. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Rille » 2022-07-27 12:43

För den nyfikne så var det Simens Profibus kabel jag lött ihop till Joha n. Den är tvåledad enkardelig med 28,5pf. Så den funkar även för XLR. WBT kontakter med chucklåsning. Det är kontakterna som kostar som vanligt när det är DIY..

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav sprudel » 2022-07-27 13:33

pLudio skrev:
sprudel skrev:
RogerGustavsson skrev:Det beror på om DAC:ens egna utgångsteg med volymkontroll är bra eller ej. Det finns DAC:ar som inte vinner något på ett buffertsteg till i kedjan.

Precis, man får ta hänsyn till hela ”paketet” om man ska utvärdera dac med volymkontroll inbyggd. Beror ju på vilken lösning man eftersträvar också.

Den eftersträvade lösningen är snarare en subjektiv fråga om livskvalitet där flera ingångar och RIAA kan vara önskvärt vid sidan om ljudkvalitet. Skall man ta hänsyn till "paketet" så kan man ju inte generalisera om att DAC:ar låter bättre med separat försteg, vilket är vad jag vänder mig mot. :-)


Absolut, det behöver inte bli bättre, men ska man jämföra olika dacar känns det som en vettig strategi att neutralisera den inbyggda förstegskomponenten, eller?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2022-07-27 15:20

sprudel skrev:
pLudio skrev:
sprudel skrev:Precis, man får ta hänsyn till hela ”paketet” om man ska utvärdera dac med volymkontroll inbyggd. Beror ju på vilken lösning man eftersträvar också.

Den eftersträvade lösningen är snarare en subjektiv fråga om livskvalitet där flera ingångar och RIAA kan vara önskvärt vid sidan om ljudkvalitet. Skall man ta hänsyn till "paketet" så kan man ju inte generalisera om att DAC:ar låter bättre med separat försteg, vilket är vad jag vänder mig mot. :-)

Absolut, det behöver inte bli bättre, men ska man jämföra olika dacar känns det som en vettig strategi att neutralisera den inbyggda förstegskomponenten, eller?

Det beror på vad man vill jämföra. Finns inget rätt eller fel tycker jag. Onekligen smidigt att koppla via ett försteg i alla fall vid en jämförelse, oavsett var man väljer att justera ljudstyrkan.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav avr7000 » 2022-08-17 21:35

Köpte en Topping EX5 balanserad DAC/hörlursförstärkare som jag skall jämföra med min DX3 Pro+ när den kommer hem.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav eljulio » 2022-08-18 11:37

FBK skrev:Sedan hoppas jag att eljulio inte tar illa vid sig av vårat skojande om han kabel. Hade jag gott om pengar så hade jag velat testa en då den är snygg.


Jag är djupt förorättad.. :evil: ha, ha... :lol:

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2004-03-15

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Halbermensch » 2022-08-18 12:33

avr7000 skrev:Köpte en Topping EX5 balanserad DAC/hörlursförstärkare som jag skall jämföra med min DX3 Pro+ när den kommer hem.

Stefan


Aha, du köpte den från mig genom Tradera :)

I övrigt så verkar SMSL ha en DX3 Pro+ killer på väg:
https://www.sweclockers.com/forum/post/19699506
Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav avr7000 » 2022-08-18 23:00

Halbermensch skrev:
avr7000 skrev:Köpte en Topping EX5 balanserad DAC/hörlursförstärkare som jag skall jämföra med min DX3 Pro+ när den kommer hem.

Stefan


Aha, du köpte den från mig genom Tradera :)

I övrigt så verkar SMSL ha en DX3 Pro+ killer på väg:
https://www.sweclockers.com/forum/post/19699506


Kul :)

Körde du den som försteg eller bara som DAC?

Dessa apparater som äär konstruerade som hörlursförstärkare bör väl ha kräm nog att funka som försteg ?

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2004-03-15

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Halbermensch » 2022-08-18 23:18

avr7000 skrev:
Halbermensch skrev:
avr7000 skrev:Köpte en Topping EX5 balanserad DAC/hörlursförstärkare som jag skall jämföra med min DX3 Pro+ när den kommer hem.

Stefan


Aha, du köpte den från mig genom Tradera :)

I övrigt så verkar SMSL ha en DX3 Pro+ killer på väg:
https://www.sweclockers.com/forum/post/19699506


Kul :)

Körde du den som försteg eller bara som DAC?

Dessa apparater som äär konstruerade som hörlursförstärkare bör väl ha kräm nog att funka som försteg ?

Stefan


Bägge skulle jag säga, kopplade med balanserad till Topping PA5 där jag hade volymen nära nog max och ändrade sedan bara volym genom EX5an (den minns exakt vart man lämnade den). Denna kombon fungerade i alla fall, vet inte hur det är om man kopplar in i andra enheter.
Kör nu med annan enhet (utan hörlursförstärkare vilket jag inte behöver vid TVn) där jag tycker fjärren är lite mer responsiv men har inte noterat någon skillnad i ljudet.
Har även DX3 pro+ vid datorn men inte hunnit göra någon jämförelse.
Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2023-02-22 04:53

avr7000 skrev:Köpte en Topping EX5 balanserad DAC/hörlursförstärkare som jag skall jämföra med min DX3 Pro+ när den kommer hem.

Stefan

Hur gick det ?
Jag har juanth:as Topping D50S på lån och den är jättebra. Har testat den som Dac och det var klar skillnad jämfört emot min CD spelare som lär dämpad och tråkig i jämförelse. Nu kör jag den som försteg och återkommer med de intrycken.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav avr7000 » 2023-02-24 00:56

EX5 låter tydligt bättre än DX3Pro+
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-02-24 01:07

Ja håller Gustard X16 som den mest prisvärda dac'en just nu.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2023-02-24 07:47

avr7000 skrev:EX5 låter tydligt bättre än DX3Pro+


Tydligt bättre... kan du beskriva vad man ska lyssna efter, var hittar man de tydliga skillnaderna?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav eljulio » 2023-02-24 08:23

avr7000 skrev:EX5 låter tydligt bättre än DX3Pro+


Skulle denna vara ett bra alternativ för hörlurslyssning samt möjlighet att även koppla in en källa till? Jag har en utgång "för lite" till miniDSP Flex och här finns ju RCA att använda. Visst, en fjärrkontroll till, men inte så knepigt ändå. Väl?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav avr7000 » 2023-02-24 11:36

hifikg skrev:
avr7000 skrev:EX5 låter tydligt bättre än DX3Pro+


Tydligt bättre... kan du beskriva vad man ska lyssna efter, var hittar man de tydliga skillnaderna?


Större ljudbild , djup etc.etc. men man kanske behöver andra högtalare än OA52.2 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2023-02-24 23:38

avr7000 skrev:
hifikg skrev:
avr7000 skrev:EX5 låter tydligt bättre än DX3Pro+


Tydligt bättre... kan du beskriva vad man ska lyssna efter, var hittar man de tydliga skillnaderna?


Större ljudbild , djup etc.etc. men man kanske behöver andra högtalare än OA52.2 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Ja, troligen, för allt det där har man redan om man har 52.2, kanske därför skillnader är svåra att detektera. Likväl kasserade jag min kines för britten som kostar tio gånger så mycket o lite till.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Henrik36 » 2023-02-25 09:03

Kul med DAC testet dom gjorde för några år sedan :D Där hade jag gärna varit med :D
Något som jag dock inte är helt med på banan är att en hel del har riktigt fina anläggningar, men man kan sätta in en ”budget” DAC i kedjan med den devisen att den mäter bra.
Skulle jag mot förmodan köpa en DAC idag så skulle jag nog börja med att kolla på matningen av strömmen, men det kan ju bero på att jag är algerisk mot små knoppar man petar in i väggen :roll:
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2023-02-25 09:35

Henrik36 skrev:Kul med DAC testet dom gjorde för några år sedan :D Där hade jag gärna varit med :D
Något som jag dock inte är helt med på banan är att en hel del har riktigt fina anläggningar, men man kan sätta in en ”budget” DAC i kedjan med den devisen att den mäter bra.
Skulle jag mot förmodan köpa en DAC idag så skulle jag nog börja med att kolla på matningen av strömmen, men det kan ju bero på att jag är algerisk mot små knoppar man petar in i väggen :roll:

Jag tar gärna emot info om hur man kan förbättra prestandan ifrån dessa "budget" Dac:ar som i sig utan förbättring låter bra. Och tittar på man på Dac:ar som kostar det dubbla, tre dubbla så är det ju samma ström bular.
Hegeln jag hade, hade vanlig kabel och kostade 12 ny, men var den bättre? Nej, bara annorlunda men den har ju ett antal år på nacken nu. Jag får känslan att ska man ha riktigt bra ljud ifrån en DAC så blir det dyrt, dvs. inga billiga Dac:ar utan 15-20 tusen eller mer. Men sedan finns det ju dem som bara går på mätdata som du skrev och jag vill höra först innan jag dömer något som onödigt inköp.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav juanth » 2023-02-25 09:49

Henrik36 skrev:Kul med DAC testet dom gjorde för några år sedan :D Där hade jag gärna varit med :D
Något som jag dock inte är helt med på banan är att en hel del har riktigt fina anläggningar, men man kan sätta in en ”budget” DAC i kedjan med den devisen att den mäter bra.
Skulle jag mot förmodan köpa en DAC idag så skulle jag nog börja med att kolla på matningen av strömmen, men det kan ju bero på att jag är algerisk mot små knoppar man petar in i väggen :roll:


PLudio som även var med sist (test skedde hemma hos honom) har laddat om bla. genom att införskaffa utrustning för att kunna kalibrera nivåer och göra testandet mer korrekt och rättvist. Henrik36, jag tycker absolut du ska vara med när det är dags igen. :)

viewtopic.php?p=2262441#p2262441
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Belker » 2023-02-25 09:59

Henrik36 skrev:Kul med DAC testet dom gjorde för några år sedan :D Där hade jag gärna varit med :D
Något som jag dock inte är helt med på banan är att en hel del har riktigt fina anläggningar, men man kan sätta in en ”budget” DAC i kedjan med den devisen att den mäter bra.
Skulle jag mot förmodan köpa en DAC idag så skulle jag nog börja med att kolla på matningen av strömmen, men det kan ju bero på att jag är algerisk mot små knoppar man petar in i väggen :roll:

Komponenter i en stereo behöver väl vara så dyra de behöver? Idén att det behöver finnas en relativ balans i kostnader mellan komponenter känns förlegad och upprätthålls mest av hifihandlare och audiofools.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Kermit116 » 2023-02-25 11:04

jag var ju med vid DAC-testen hemma hos pLudio. Som jag, och jag tror flera, skrev var skillnaderna mellan dessa Kina-dacar i prisspannet cirka 1500-9000sek i flera fall subtila.

Vad jag TROR mig höra dock är skillnader när jag spelar från min NAS via Sonos Connect till ngn av mina Kina-dacar (prisklass 1700-4200sek) jämfört med när jag spelar CD (som tidigare rippats t NASen) i en hygglig äldre Marantz via Kina-dacen. Det låter "sämre" med NAS/Sonos.

Någon får gärna argumentera emot men efter att ha bearbetat intrycken efter DAC-testen så är dessa dacar tillräckligt bra (för mig) för att glömma frågan. Mitt fokus ligger på att skaffa mig bättre material (läs, tidiga CD-utgåvor som klarar sig bra vad avser loudness-war-scoring) och att undersöka om en annan streamer än Sonos Connect förbättrar musikupplevelsen.

För mig är inte vägen målet, målet för mig är att få ståpäls när jag lyssnar på musik jag tycker om, mina Kina-dacar bidrar, under rätt förutsättningar, till detta och dom får nog duga många år till.

Den som har en "ormoljedyr" DAC skulle jag gärna se fick bidraga med denna om vi någon gång i framtiden gör en ny DAC-test. Problemet kommer dock vara att vi då lärt oss mer hur göra blindtester och det är ju inge kul när man inte ser prislappen på den DAC man lyssnar på. :-)

(I den mån vägen är målet så är det att finna annan musik som jag tycker om och som under rätt förutsättningar ger mig ståpäls.)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster