Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACar"?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Henrik36 » 2023-02-25 11:30

FBK skrev:Jag tar gärna emot info om hur man kan förbättra prestandan ifrån dessa "budget" Dac:ar som i sig utan förbättring låter bra. Och tittar på man på Dac:ar som kostar det dubbla, tre dubbla så är det ju samma ström bular.
Hegeln jag hade, hade vanlig kabel och kostade 12 ny, men var den bättre? Nej, bara annorlunda men den har ju ett antal år på nacken nu. Jag får känslan att ska man ha riktigt bra ljud ifrån en DAC så blir det dyrt, dvs. inga billiga Dac:ar utan 15-20 tusen eller mer. Men sedan finns det ju dem som bara går på mätdata som du skrev och jag vill höra först innan jag dömer något som onödigt inköp.

Det är ju inte helt lätt på befintliga grejor men i några fall så kanske man skulle överväga batteridrift tex istället.
Det jag upplevt själv på både dom vi byggde tidigare och dom vi haft hemma för test, är när dom är strömklenare så blir dom känsligare för vad som kommer ur uttaget, detta är dock min upplevelse och man behöver absolut inte hålla med om den :D :D
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Henrik36 » 2023-02-25 11:56

juanth skrev:
Henrik36 skrev:Kul med DAC testet dom gjorde för några år sedan :D Där hade jag gärna varit med :D
Något som jag dock inte är helt med på banan är att en hel del har riktigt fina anläggningar, men man kan sätta in en ”budget” DAC i kedjan med den devisen att den mäter bra.
Skulle jag mot förmodan köpa en DAC idag så skulle jag nog börja med att kolla på matningen av strömmen, men det kan ju bero på att jag är algerisk mot små knoppar man petar in i väggen :roll:


PLudio som även var med sist (test skedde hemma hos honom) har laddat om bla. genom att införskaffa utrustning för att kunna kalibrera nivåer och göra testandet mer korrekt och rättvist. Henrik36, jag tycker absolut du ska vara med när det är dags igen. :)

viewtopic.php?p=2262441#p2262441
Bra och seriöst test och att även få träffa likasinnade :D :D Jag kommer mer än gärna då :D
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Henrik36 » 2023-02-25 11:58

Belker skrev:
Henrik36 skrev:Kul med DAC testet dom gjorde för några år sedan :D Där hade jag gärna varit med :D
Något som jag dock inte är helt med på banan är att en hel del har riktigt fina anläggningar, men man kan sätta in en ”budget” DAC i kedjan med den devisen att den mäter bra.
Skulle jag mot förmodan köpa en DAC idag så skulle jag nog börja med att kolla på matningen av strömmen, men det kan ju bero på att jag är algerisk mot små knoppar man petar in i väggen :roll:

Komponenter i en stereo behöver väl vara så dyra de behöver? Idén att det behöver finnas en relativ balans i kostnader mellan komponenter känns förlegad och upprätthålls mest av hifihandlare och audiofools.

Helt rätt, jag förordar inte dyrare, tvärom är det ju toppen om man hittar något som är billigare och spelar kanon :D
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2023-02-25 12:02

Skulle kunna ta med Chord Qutest, men själv skulle jag inte känna igen den vid ett snabbt test, det vet jag av erfarenhet. Det var först när jag "tvingades" lyssna till den ordentligt som jag trodde mig höra kvaliteter som inte kinesen presterade. Kanske är jag bara lurad, men nu står den här och kommer aldrig att bytas ut (förutsatt att den inte är av engelsk kvalitet och går sönder om ett par år).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Calleberg » 2023-02-25 12:07

Jag kan, om intresse finns, låna ut en Hegel HD10 som ligger i en låda här nånstans.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Henrik36 » 2023-02-25 12:14

Kermit116 skrev:jag var ju med vid DAC-testen hemma hos pLudio. Som jag, och jag tror flera, skrev var skillnaderna mellan dessa Kina-dacar i prisspannet cirka 1500-9000sek i flera fall subtila.

Vad jag TROR mig höra dock är skillnader när jag spelar från min NAS via Sonos Connect till ngn av mina Kina-dacar (prisklass 1700-4200sek) jämfört med när jag spelar CD (som tidigare rippats t NASen) i en hygglig äldre Marantz via Kina-dacen. Det låter "sämre" med NAS/Sonos.

Någon får gärna argumentera emot men efter att ha bearbetat intrycken efter DAC-testen så är dessa dacar tillräckligt bra (för mig) för att glömma frågan. Mitt fokus ligger på att skaffa mig bättre material (läs, tidiga CD-utgåvor som klarar sig bra vad avser loudness-war-scoring) och att undersöka om en annan streamer än Sonos Connect förbättrar musikupplevelsen.

För mig är inte vägen målet, målet för mig är att få ståpäls när jag lyssnar på musik jag tycker om, mina Kina-dacar bidrar, under rätt förutsättningar, till detta och dom får nog duga många år till.

Den som har en "ormoljedyr" DAC skulle jag gärna se fick bidraga med denna om vi någon gång i framtiden gör en ny DAC-test. Problemet kommer dock vara att vi då lärt oss mer hur göra blindtester och det är ju inge kul när man inte ser prislappen på den DAC man lyssnar på. :-)

(I den mån vägen är målet så är det att finna annan musik som jag tycker om och som under rätt förutsättningar ger mig ståpäls.)


Kul med testet ni gjorde och det kan nog vara en liten guide för en del vid köp av DAC. Jag testade en Topping 5 serie, någon Project x och någon mer Dac, och dom spelade bra men jag blev inte nöjd, utan jag vill ju som du skriver få ståpäls, det var då vi tog beslutet att bygga en egen igen, på gott och ont :roll: :roll:

Det som jag tycker är lite förunderligt med Dacar nu när man vet vad delarna kostar för en annan,är att dom billiga undrar man hur i helskotta kan den byggas så billigt och när man kollar i en svindyr så undrar jag ibland om delarna är i guld som gör priset 8O Aldrig får en vara riktigt nöjd, eller som Persbrant sa, Lycka är jävligt överskattat, man får vara nöjd om man är lite glad ibland :D :D
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2023-02-25 12:45

Jag ställer gärna upp vid en Dac test med mina öron om det finns efterfrågan. För mig är det inte någon "prestige fråga" utan jag lyssnar efter skillnader och finns det inte så finns det inte. Men jag sågar aldrig innan lyssning, dvs. dömer på förhand
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pontareee » 2023-02-25 13:26

Jag skulle kunna bistå med en Topping E70 vid nästa test, den landar nästa vecka hos mig.

Jag gillar att den har trigger in/out och även autosensing av signal och skiftar automagiskt till rätt input.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-25 13:37

Henrik36 skrev:Skulle jag mot förmodan köpa en DAC idag så skulle jag nog börja med att kolla på matningen av strömmen, men det kan ju bero på att jag är algerisk mot små knoppar man petar in i väggen :roll:


Det där hör vi titt som tätt men likväl har Chord Qutest en sådan och ingen har väl klankat ner den för det?

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Henrik36 » 2023-02-25 14:05

RogerGustavsson skrev:
Henrik36 skrev:Skulle jag mot förmodan köpa en DAC idag så skulle jag nog börja med att kolla på matningen av strömmen, men det kan ju bero på att jag är algerisk mot små knoppar man petar in i väggen :roll:


Det där hör vi titt som tätt men likväl har Chord Qutest en sådan och ingen har väl klankat ner den för det?

Det jag skriver är min uppfattning och erfarenhet gällande Dacar eller det gäller egentligen på allt vi byggt genom åren, tulla inte på nätdelen.
Alla behöver inte hålla med där, men för vår del så har uppgradering från små enklare trafos till ringtrafo och till nu R-core trafo gjort att det är ett helt annat "lugn" i Dacen och den är inte lika påverkar utifrån som den var tidigare.
Det finns ju även dom som förordar att "ljudkortet" optimalaste ström ska vara +-11V istället för +-15 och att det skulle vara hörbart, där har vi dock inte testat själva ännu men det kommer :roll:
Jag har inte hört en Chord Quest själv men har bara hört gott om den
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2023-02-25 18:11

Jag känner en som uppgraderade sin Qutest med en dyr väggbula. Fast den köpte jag inte när jag tog över dacen. Bulan används nu till en annan komponent och hen upplever den som en förbättring även av den prylen. Tro ska man inte underskatta :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav meshuggener » 2023-12-06 08:10

Kul tråd.
Någon som vet om Topping dacarna fungerar med Logitech ultimate fjärrkontroll?

Tänkte även passa på och fråga om Topping har något rent försteg med ht passsthrough?

Kermit116
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Kermit116 » 2023-12-08 01:47

meshuggener skrev:Kul tråd.
Någon som vet om Topping dacarna fungerar med Logitech ultimate fjärrkontroll?

Tänkte även passa på och fråga om Topping har något rent försteg med ht passsthrough?

Jag lämnade Topping efter jitterstrul som finns redogjort för i ngn tråd. Franska Audiophonics har ett hyggligt sortiment av Toppings prylar, kanske finner Du där vad Du söker: https://www.audiophonics.fr/en
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster