Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACar"?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav rajapruk » 2021-12-17 15:36

Jag har ett aktivt delat 4-vägssystem som behöver 8 kanaler DA-omvandling. Så började med 3st av dessa dacar. Sen köper jag en till om de funkar bra på den känsligaste delen i mitt system, hornet med 110dB känslighet. Annars kanske en balanserad Topping D30 pro på hornet, om det blir nån liten ground-loop brum eller så med SMSL SU-6.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2021-12-18 02:37

Harre javlar... en överskådlig ritning? Ett foto? Det där låter som en mäktig rigg. För mig skulle den vara övermäktig, känner att jag redan har fler kablar än jag egentligen vill. Ibland drömmer jag mig tillbaka till en Sonab R2000 och ett par OD-11 med ett kassettdäck o en sån där som man snurrar vinyl på som källor. Radio fanns i förstärkaren. Så klart. För lite poppigare effekt tryckte jag in LOUDNESS (långt före kriget).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2022-07-06 00:38

jhuant skrev:Testet vi gjorde var aldrig tänkt att ha en ambitionsnivå att leda till ett vetenskapligt dokument. Vi hade inte de möjligheterna eller tiden att styra upp vad som skulle krävas för det.

Det vore spännande att göra om det under rigoröst kontrollerade former.
Jag är övertygad om att den slutliga vinnaren kommer att bli densamma. Åtminstone för egen del.
Skulle vi gjort testet i ett riktigt väl omhändertaget lyssningsrum så tror jag de skillnader som upplevdes skulle vara än lättare att detektera. Nu var det ingen särdeles dålig lyssningsmiljö på något vis hos pLudio men ni förstår säkert hur jag menar.
Hos tex DVD-ai skulle vara en bra miljö för test.

För övrigt så tror jag inte att någon blir sur eller stött när det förklaras hur ett adekvat testutförande borde ha sett ut.

Nu är det färdigt igen med dumheter, dvs nu ska vi jämföra Dac:ar "igen" med lite andra deltagare :mrgreen: Och som juanth skriver ovan så utgår jag ifrån att testen inte heller tänkt att ha en ambitionsnivå att leda till ett vetenskapligt dokument.
Utan jag frågade Johan om han skulle ha lust att en liten jämförelse hos sig då han har mycket bra produkter för en sådan test så vi ska jämföra hans Topping D50s emot Gustard X16 (moddad)som en kompis har (Carlsson ägare också) och som han är nyfiken på hur det låter jämfört emot Topping. Det blir någon gång i sommar när alla kan och det kan dyka upp en Dac till och sedan vet man ju inte redan vilka som deltar, men vi återkommer. :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav dewpo » 2022-07-06 10:32

rajapruk skrev:Jag har ett aktivt delat 4-vägssystem som behöver 8 kanaler DA-omvandling. Så började med 3st av dessa dacar. Sen köper jag en till om de funkar bra på den känsligaste delen i mitt system, hornet med 110dB känslighet. Annars kanske en balanserad Topping D30 pro på hornet, om det blir nån liten ground-loop brum eller så med SMSL SU-6.

AUNE har just släppt en ny DAC AUNE X1S GT DAC som försetts med Clock ingång. Samt en rimligt prisat Clock-generator AUNE XC1 Master Clock. Funderar på om inte en kombination av dessa skulle spela fint ihop :D
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2022-07-08 13:38

Skulle det råka passa i tiden kan jag ta med min lilla kines, tror inte någon hör någon skillnad ens om ni jämför med Qutest och liknande, 10-20 ggr dyrare. Kanske om man hänger på en upscaler, men det är fortfarande tveksamt vad den mojängen egentligen gör. En tonkontroll och/eller volymkontroll kanske räcker, jag har lyssnat för lite än.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2022-07-08 22:38

hifikg skrev:Skulle det råka passa i tiden kan jag ta med min lilla kines, tror inte någon hör någon skillnad ens om ni jämför med Qutest och liknande, 10-20 ggr dyrare. Kanske om man hänger på en upscaler, men det är fortfarande tveksamt vad den mojängen egentligen gör. En tonkontroll och/eller volymkontroll kanske räcker, jag har lyssnat för lite än.

Du har PM.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2022-07-08 23:15

Någon att suga på... tills nästa vecka.
Startfältet blir: 8)
Topping D50s
Gustard X16
SMSL SU-9n
Kommer jag få äta upp allt jag sagt om att det är skillnader mellan Dac:ar eller inte ? Nu ska ju dessa även användas som försteg, något som Dac:ar som jag hört förr har varit tveksamma till, men dessa ska vara bra. För egen del så kommer en framtida Dac endast användas som Dac då jag har flera källor. Så personligen så funderar jag ju över detta med hur mycket av ljudet är av Dacen: kontra försteget när man kör direkt till slutsteg.
När det gäller utrustning så verkar det bli Carlsson OA51N och Nad 208, mycket bra grejer enligt mina öron. :P
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2022-07-09 00:20

Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2022-07-09 00:52

Numera är jag mycket skeptisk till att använda olika DAC-ar som försteg. Ett bra försteg gör skillnad, men det är ingen skillnad mellan bra försteg ;) En gammeldansk står sig gott mot... ja vad som helst. Avnjöt nyligen en fet McIntosh som försteg o inte gjorde den något som min dansk inte gör, förutom att den var snyggare :)
Finns kanske någon DAC som dubblerar som försteg utan att skada ljudet, jag trodde länge att min DAC-9 från Nuforce gjorde ett försteg onödigt, så icke när Morellos försteg hälsade på. Jag blev helt skakad. Numera är försteget vardag och inget jag tänker på.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Ted_B » 2022-07-09 01:22

Jag inbillar mig att min RME Dac/försteg är riktigt bra och gör ett separat försteg onödigt.
Kanske borde den vara med i testet också?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2022-07-09 01:24

Ted_B skrev:Jag inbillar mig att min RME Dac/försteg är riktigt bra och gör ett separat försteg onödigt.
Kanske borde den vara med i testet också?

Bara prata med Johan! :) Det är han som står för denna tjänst. :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2022-07-09 02:34

Ted_B skrev:Jag inbillar mig att min RME Dac/försteg är riktigt bra och gör ett separat försteg onödigt.
Kanske borde den vara med i testet också?


Har du testat att köra med ett separat försteg?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2022-07-09 02:52

hifikg skrev:
Ted_B skrev:Jag inbillar mig att min RME Dac/försteg är riktigt bra och gör ett separat försteg onödigt.
Kanske borde den vara med i testet också?


Har du testat att köra med ett separat försteg?

Man ska göra det innan man sågar...... "ibland" så är det en rejäl skillnad. En kompis försökte förklara varför och hur då han är kunnig och även kan bygga grejer, men det var för invecklat även om det inte var så invecklat :oops: :D Jag har testat på Dac:ar som jag haft och där har förstegen varit dåliga och då har jag inget märkvärdigt försteg utan ett gammalt Linn som låtit bättre.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2022-07-09 09:56

Vad säger att problemet inte är era slutsteg snarare än försteg i DAC:en? :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2022-07-09 17:03

pLudio skrev:Vad säger att problemet inte är era slutsteg snarare än försteg i DAC:en? :-)

Utveckla....
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2022-07-09 17:22

Att vi använder NAD 208
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2022-07-09 17:37

hifikg skrev:Att vi använder NAD 208

:mrgreen: Måste säga att det är ett underbart gammalt slutsteg. Låter fan mycket bättre än Rotel grejerna som också varit poppis.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2022-07-09 21:18

FBK skrev:
pLudio skrev:Vad säger att problemet inte är era slutsteg snarare än försteg i DAC:en? :-)

Utveckla....

T ex lite låg ingångsimpedans på slutsteget men strömstarkare försteg än DAC.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2022-07-09 21:22

pLudio skrev:
FBK skrev:
pLudio skrev:Vad säger att problemet inte är era slutsteg snarare än försteg i DAC:en? :-)

Utveckla....

T ex lite låg ingångsimpedans på slutsteget men strömstarkare försteg än DAC.


Jag kan tänka mig att du är något på spåret där. Fick veva upp volymkontrollen rätt våldsamt (70 av 100 typ) när jag körde RCA från DAC till slutsteg, medan XLR gav dubbel effekt. Med dansken spelar jag ytterst sällan över kl 12 o när jag gör det så är det brutalt starkt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav juanth » 2022-07-09 21:43

Ted_B skrev:Jag inbillar mig att min RME Dac/försteg är riktigt bra och gör ett separat försteg onödigt.
Kanske borde den vara med i testet också?


Ja du får gärna ha med din RME Dac/försteg
Var bor du Ted?
Du är välkommen att delta även med din person.
Jag bor i Älvsjö/Örby. Pm för adress.
Vi kör kring 18-19 ca nu på måndag.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Ted_B » 2022-07-10 10:20

Det vore ju kul att vara med men måste avstå, vi åker iväg idag på några dagars semester. :(
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2022-07-10 10:23

Ted bor nästan granne med mig, jag har två dacar (kinesen och Nuforce DAC-9) o kan kanske få hit en Qutest också (ev med Upscaler), läge för en lyssningsträff framåt höstkanten kanske :)

Dessutom har jag en riktig "dark horse", måste kolla om den fortfarande fungerar bara.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2022-07-10 15:25

Kan passa på att nämna att jag filar på ett smidigare upplägg för att jämföra DAC:ar och har skapat en testfil för att kunna ta höjd för otillräcklig headroom i implementationerna.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav juanth » 2022-07-10 15:50

pLudio skrev:Kan passa på att nämna att jag filar på ett smidigare upplägg för att jämföra DAC:ar och har skapat en testfil för att kunna ta höjd för otillräcklig headroom i implementationerna.


Det låter fantastiskt!
Inbegriper det även möjlighet att kalibrera volymnivåer?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2022-07-10 16:30

juanth skrev:
pLudio skrev:Kan passa på att nämna att jag filar på ett smidigare upplägg för att jämföra DAC:ar och har skapat en testfil för att kunna ta höjd för otillräcklig headroom i implementationerna.

Det låter fantastiskt!
Inbegriper det även möjlighet att kalibrera volymnivåer?

Ja.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2022-07-14 00:32

Min testfil kräver 3,11 dB headroom för att inte klippa när jag samplar upp den i SoX likt en DAC. Tänker att man tittar på vågformerna i oscilloskopet i REW.

Man kan fundera över om utnivån skall läggas så ingen DAC klipper vid en jämförelse.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav juanth » 2022-07-14 00:55

pLudio skrev:Min testfil kräver 3,11 dB headroom för att inte klippa när jag samplar upp den i SoX likt en DAC. Tänker att man tittar på vågformerna i oscilloskopet i REW.

Man kan fundera över om utnivån skall läggas så ingen DAC klipper vid en jämförelse.


Är den helt redo att användas nu?

Vi har skjutit upp lyssningen till imorgon torsdag.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2022-07-14 01:09

juanth skrev:
pLudio skrev:Min testfil kräver 3,11 dB headroom för att inte klippa när jag samplar upp den i SoX likt en DAC. Tänker att man tittar på vågformerna i oscilloskopet i REW.

Man kan fundera över om utnivån skall läggas så ingen DAC klipper vid en jämförelse.


Är den helt redo att användas nu?

Vi har skjutit upp lyssningen till imorgon torsdag.

Har du hitta allt nu... ? Försvunna filter, tysta diskanter..... :| :o :lol: :D :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2022-07-14 04:16

FBK skrev:Någon att suga på... tills nästa vecka.
Startfältet blir: 8)
Topping D50s
Gustard X16
SMSL SU-9n
Kommer jag få äta upp allt jag sagt om att det är skillnader mellan Dac:ar eller inte ? Nu ska ju dessa även användas som försteg, något som Dac:ar som jag hört förr har varit tveksamma till, men dessa ska vara bra. För egen del så kommer en framtida Dac endast användas som Dac då jag har flera källor. Så personligen så funderar jag ju över detta med hur mycket av ljudet är av Dacen: kontra försteget när man kör direkt till slutsteg.
När det gäller utrustning så verkar det bli Carlsson OA51N och Nad 208, mycket bra grejer enligt mina öron. :P

Idag händer det! :) Ska bli grymt intressant att äntligen få lyssna på lite olika och nyare Dac:ar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9566
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav sprudel » 2022-07-14 08:20

FBK skrev:
FBK skrev:Någon att suga på... tills nästa vecka.
Startfältet blir: 8)
Topping D50s
Gustard X16
SMSL SU-9n
Kommer jag få äta upp allt jag sagt om att det är skillnader mellan Dac:ar eller inte ? Nu ska ju dessa även användas som försteg, något som Dac:ar som jag hört förr har varit tveksamma till, men dessa ska vara bra. För egen del så kommer en framtida Dac endast användas som Dac då jag har flera källor. Så personligen så funderar jag ju över detta med hur mycket av ljudet är av Dacen: kontra försteget när man kör direkt till slutsteg.
När det gäller utrustning så verkar det bli Carlsson OA51N och Nad 208, mycket bra grejer enligt mina öron. :P

Idag händer det! :) Ska bli grymt intressant att äntligen få lyssna på lite olika och nyare Dac:ar.


Kul test men jag är övertygad om att det är dacarnas kompetens att fungera försteg som är avgörande och inte själva dacen. Är ni intresserade av det sistnämnda bör ni neutralisera via ett kompetent försteg som hanterar olika dacars utimpedans och också slutstegs ingångsimpedans.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster