Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACar"?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACar"?

Inläggav Kermit116 » 2021-09-28 22:30

Hej alla Ni som är duktiga på att lyssna och mäta,
Är Topping D50S fortfarande den bästa budget-DACen?

Jag har lyssnat på den hos Juanth och det lät givetvis jättebra, även talat med Radelius som är jättenöjd. Jag påstår att jag saknar förmåga att på egen hand gå runt i affärer och lyssna, allt kommer att låta jättebra men jag vet att många av Er är duktiga på att jämföra prylar både med örat och med andra instrument.

Hos http://www.audiophonics.fr hittar jag D50S för ca 3 400sek inklusive nätdel ifi iPower Mk2, (inkl svensk moms o frakt) ytterligare några hundra dyrare med Toppings egen nätdel, P50.

Ifi iPower Mk2 och Topping P50 verkar bygga på olika tekniker, något skiljer i vart fall eftersom Toppingen väger nästan ett kilo och ifi'n knappt två hekto.

KRAVSPEC:
- Coaxial och optisk ingång, minst en av var. (Funkar m Topping)
- (Balanserade in- och utgångar behövs inte eftersom jag inte har det någon annanstans.) (Topping saknar)
- (Skivspelaringång inget behov i denna anläggning.) (Topping saknar)
- Kunna fungera som förförstärkare direkt till ett slutsteg. (Funkar m Topping)
- "Auto-sense" på optiska ingången är nästan ett måste då jag vill kunna trycka igång musik via Sonos-appen utan att behöva gå och slå på on-knapen. (Funkar m Topping, såvitt jag kunnat läsa mig till. Radelius frågande inför varför ö h t stänga av den :-) )
- Hörlursförstärkare är inget must-have, men ett nice-to-have som jag kan vara beredd att åsätta ett värde. (Topping saknar)

ANLÄGGNINGEN I ÖVRIGT:
- NAD CD-spelare som endast har analog och coaxial utgång. Används vid "finlysning"/aktiv lysning.
- Sonos Connect som får sitt material från en NAS i nätverket, Sptfy och radio. Optisk utgång finns.
- NAD C275BEE
- Carlsson oa-52.2

MUSIKSMAK
Jag lyssnar på snäll "kammarjazz" (Coltrane, Getz, Baker, Johansson typ), "slick" pop-/soul-/80-talsdiscomusik (Steely Dan/Fagen, Daft Punk, allt producerat av Quincy Jones resp Nile Rodgers), traditionell klassisk musik (Back, Mozart, körsång). Och så massor av Paul Simon, James Taylor och Van Morrison förstås. Ingen hårdrock, t o m Stones är i regel för stökiga för mig.

FRÅGOR:
1
Är D50S den bästa DACen givet min budget?
2
Om jag väljer D50S är då Topping P50 en bättre nätdel än ifi iPower?
2
Om jag går uppåt i pris till, säg max 7000sek, vad finns det då för något som någon av Er testat och som ni på goda grunder antar låter/mäter bättre än D50S? (Pro-Ject Pre Box S2 Digital, Cambridge DAC-Magic 200, ...)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav distad » 2021-09-28 22:50

Mycket bra anläggning du har.. :) Jag tycker att det låter VANSINNIGT BRA hos Juanth så¨den där Topping D50S lär vara bra. Min tidigare erfarenheter av inbyggt försteg i Dac:ar så brukar den vara den svagaste länken, men jag har inte gjort några jämförelser då jag inte provat den.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Kermit116 » 2021-09-28 22:59

FBK skrev:Mycket bra anläggning du har.. :) Jag tycker att det låter VANSINNIGT BRA hos Juanth så¨den där Topping D50S lär vara bra. Min tidigare erfarenheter av inbyggt försteg i Dac:ar så brukar den vara den svagaste länken, men jag har inte gjort några jämförelser då jag inte provat den.


Tack. Fast STDI tycker att det saknas mattor och att jag spika igen en dörr så att jag kan flytta isär 52:orna. Matta är nog nästan färdigförhandlat med "designavdelningen", dörren är svårare. :)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Nattlorden » 2021-09-29 07:17

Kermit116 skrev:
FBK skrev:Mycket bra anläggning du har.. :) Jag tycker att det låter VANSINNIGT BRA hos Juanth så¨den där Topping D50S lär vara bra. Min tidigare erfarenheter av inbyggt försteg i Dac:ar så brukar den vara den svagaste länken, men jag har inte gjort några jämförelser då jag inte provat den.


Tack. Fast STDI tycker att det saknas mattor och att jag spika igen en dörr så att jag kan flytta isär 52:orna. Matta är nog nästan färdigförhandlat med "designavdelningen", dörren är svårare. :)


Nog räcker det väl med att låsa den?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Kermit116 » 2021-09-29 11:07

Nattlorden skrev:
Kermit116 skrev:
FBK skrev:Mycket bra anläggning du har.. :) Jag tycker att det låter VANSINNIGT BRA hos Juanth så¨den där Topping D50S lär vara bra. Min tidigare erfarenheter av inbyggt försteg i Dac:ar så brukar den vara den svagaste länken, men jag har inte gjort några jämförelser då jag inte provat den.


Tack. Fast STDI tycker att det saknas mattor och att jag spika igen en dörr så att jag kan flytta isär 52:orna. Matta är nog nästan färdigförhandlat med "designavdelningen", dörren är svårare. :)


Nog räcker det väl med att låsa den?


Rätt. Skulle funka utmärkt. Problemet är dock att dörren är den enda ingången till det bakomliggande rummet och i valet mellan smal ljudbild och att någon snubblar och trampar in i den högra halvan av The Holy Grail så har jag valt smal ljudbild. Känns dock en smula genant att här bland alla kompromisslösa faktisktianer behöva erkänna detta.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Kermit116 » 2021-11-09 15:38

Beställt en Topping D30 Pro fr Audiophonics. Lite dyrare än D50S, mäter lite bättre enl ASR, balanserade utgångar (inget jag behöver) men framförallt inbyggd strömförsörjning varför jag utgår ifrån att dom därmed tar ansvar för "hela kedjan" och att jag slipper fundera på vad som är bäst strömförsörjning. Ingen koll på vilka op-ampar som den är bestyckad med. Gissar att jag hör större skillnad om jag köper en matta till att lägga ut i rummet än att löda om op-amparna. Tror jag.

När den kommit kan den som bor i 08:a eller västra Mälardalen få komma förbi och låna en kortare tid för utvärdering. PM:a i så fall.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav radelius » 2021-11-09 19:15

Vore jättekul att jämföra min D50s (som har samma OP:ampar som juanth) vid till fälle. Var bor du?

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Kermit116 » 2021-11-09 22:47

radelius skrev:Vore jättekul att jämföra min D50s (som har samma OP:ampar som juanth) vid till fälle. Var bor du?


Jag har Dina kontaktdetaljer sedan tidigare och Du har sms.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav avr7000 » 2021-11-09 23:34

Köpte precis en Topping DX3Pro+.

Låter riktigt bra.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav avr7000 » 2021-11-09 23:51

Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Kermit116 » 2021-11-10 00:26

avr7000 skrev:Köpte precis en Topping DX3Pro+.

Låter riktigt bra.


Säkerligen ett mycket mer förnuftigt val då D30 Pro knappast låter dubbelt så bra trots ett dubbelt så högt pris. Återigen ett exempel på detta med avtagande marginalnytta. I snarlik tråd nämndes Chord M-scaler som en bra dac. Dock vägrar jag tro den är tio gånger bättre än D30 Pro.

Återstår att se vad Radelius hör när han så småningom kör D30 Pro mot sin moddade D50s.

Jag kan f ö berätta att det är enklare att hitta en bra dac än snygga mattor. Tycker jag. :)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav avr7000 » 2021-11-10 00:31

Kermit116 skrev:
avr7000 skrev:Köpte precis en Topping DX3Pro+.

Låter riktigt bra.


Säkerligen ett mycket mer förnuftigt val då D30 Pro knappast låter dubbelt så bra trots ett dubbelt så högt pris. Återigen ett exempel på detta med avtagande marginalnytta. I snarlik tråd nämndes Chord M-scaler som en bra dac. Dock vägrar jag tro den är tio gånger bättre än D30 Pro.

Återstår att se vad Radelius hör när han så småningom kör D30 Pro mot sin moddade D50s.

Jag kan f ö berätta att det är enklare att hitta en bra dac än snygga mattor. Tycker jag. :)


Jag har DX3Pro+ och Chord M Scaler tillsammans med Chord Hugo TT2...
Prisskillnaden är 50 gånger och det är inte värt skillnaden :) :) :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav music4ever » 2021-11-10 23:12

Fixar den de-emphasis?

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Kermit116 » 2021-11-12 16:44

Postnord berättar att dom aviserats om en leverans från Audiophonics till mig. :D

Tyvärr hinner jag inte få med den idag när jag ska till landet där "Den Heliga Gralen" (oa-52.2) står. Men det går fler tåg.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav avr7000 » 2021-11-13 23:46

DX3pro+ kör åttor runt Topping E30 vilket får mig att tro att den är bättre än D50....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Belker » 2021-11-14 01:17

avr7000 skrev:DX3pro+ kör åttor runt Topping E30 vilket får mig att tro att den är bättre än D50....

Två dacar i samma prisklass med högsta betyg av ASR, där den ena kör åttor runt den andra. Hmmm…

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav rajapruk » 2021-11-14 10:54

avr7000 skrev:DX3pro+ kör åttor runt Topping E30


Utveckla gärna detta :)

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav radelius » 2021-11-14 12:03

Ja så lätt kommer du i te undan Stefan :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav avr7000 » 2021-11-14 12:20

ASR mäter och lyssnar väl inte på produkten i någon större utsträckning.

Vi lyssnade på t ex denna:

https://tidal.com/browse/track/34853553

Sara Bareilles
Goodbye Yellow Brick Road

Det hörs direkt på de första pianotonerna och sedan direkt när hon börjar sjunga att det finns ett helt annat "rum"/soundstage runt pianot och rösten...

När sedan de lägre oktaverna i pianot kommer in är det skillnad i hur man upplever "kropp/botten" i ljudet till DX3Pro+ fördel.
Vi har spelat denna låt till "leda" hemma hos mig på Larsen 9 och där har det funnits en stor skillnad i "kropp" på detta pianoljud i jämförelse med kompisens OA51 med Purify.
(Vi jobbar på en lösning med att förvandla OA51.Purify till Larsen 9)
Med denna DX3 var skillnaden i kropp märkbart mindre jämfört med Larsen 9.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Belker » 2021-11-14 12:26

Via USB med ordentlig strömförsörjning, eller via ökänt buggiga spdif? Och då har jag inte ens nämnt blindtest :wink: Oops, jag gjorde det visst! :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav avr7000 » 2021-11-14 13:03

radelius skrev:Ja så lätt kommer du i te undan Stefan :D


Jag kan skicka upp den till dig om du vill jämföra.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav petersteindl » 2021-11-14 14:02

Är det någon som provat TOPPING D90 DAC?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav radelius » 2021-11-14 15:40

Tack för erbjudandet Stefan, vore kul att prova skickar adress via pm :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav avr7000 » 2021-11-14 18:13

Någon med erfarenhet av Amazon.se (och varor som uppenbarligen kommer från Kina).

Om man köper denna DX3Pro+ för 2000 kr på Amazon.se, blir det alltså inga ytterligare avgifter?

https://www.amazon.se/ES9038Q2M-Bluetoo ... 199&sr=8-8

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav juanth » 2021-11-14 19:09

avr7000 skrev:Någon med erfarenhet av Amazon.se (och varor som uppenbarligen kommer från Kina).

Om man köper denna DX3Pro+ för 2000 kr på Amazon.se, blir det alltså inga ytterligare avgifter?

https://www.amazon.se/ES9038Q2M-Bluetoo ... 199&sr=8-8

Stefan


Troligen inte något som tillkommer. Förmodligen är lagret i Holland eller så.

Vissa Kinesiska säljare (ofta på aliexpress) är dåliga på att påvisa fördelar som just att det inte blir tillkommande tull pga lager i Europa. Det har hänt mig några gånger att jag blivit glatt överraskad både genom att slippa tull och att frakten gått snabbt. (Lager i Europa)
Amazon brukar vara tydliga men helt säker kan man nog inte vara. Det går att hitta priser på kring 1700:- från Kina så troligen tillkommer inget.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav petersteindl » 2021-11-14 19:43

juanth skrev:
avr7000 skrev:Någon med erfarenhet av Amazon.se (och varor som uppenbarligen kommer från Kina).

Om man köper denna DX3Pro+ för 2000 kr på Amazon.se, blir det alltså inga ytterligare avgifter?

https://www.amazon.se/ES9038Q2M-Bluetoo ... 199&sr=8-8

Stefan


Troligen inte något som tillkommer. Förmodligen är lagret i Holland eller så.

Vissa Kinesiska säljare (ofta på aliexpress) är dåliga på att påvisa fördelar som just att det inte blir tillkommande tull pga lager i Europa. Det har hänt mig några gånger att jag blivit glatt överraskad både genom att slippa tull och att frakten gått snabbt. (Lager i Europa)
Amazon brukar vara tydliga men helt säker kan man nog inte vara. Det går att hitta priser på kring 1700:- från Kina så troligen tillkommer inget.


Det står följande på Amazon.se hemsida:

Skickas från SHENZHEN AUDIO
Säljs av SHENZHEN AUDIO


Priset inkluderar moms skulle jag tro, vilket i så fall skulle kunna betyda att Amazon är en mellanhand som tullat in varan, men jag vet inte säkert.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2021-11-14 20:19

petersteindl skrev:Är det någon som provat TOPPING D90 DAC?

Jag har en men jag har inte jämfört den med någon annan DAC. Finns i Sthlm om någon vill anordna DAC-blindtest.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Kermit116 » 2021-11-14 21:32

En D90 också! Det här blir ju bara roligare o roligare.

Eftersom jag inte har guldöron och knappt vet vad jag ska lyssna efter så kan jag istället vara "växlare", protokollförare och inspektör av att ögonbindlarna är på. Mina lyssningsrum är bekräftade katastrofer så jag kan inte bidraga med plats heller för TDotY (Topping-Dac of the Year).
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Kermit116 » 2021-11-14 21:33

Kermit116 skrev:En D90 också! Det här blir ju bara roligare o roligare.

Eftersom jag inte har guldöron och knappt vet vad jag ska lyssna efter så kan jag istället vara "växlare", protokollförare och inspektör av att ögonbindlarna är på. Mina lyssningsrum är bekräftade katastrofer så jag kan inte bidraga med plats heller för TDotY (Topping-Dac of the Year).


Och servera popcorn.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Ted_B » 2021-11-15 11:02

petersteindl skrev:
juanth skrev:
avr7000 skrev:Någon med erfarenhet av Amazon.se (och varor som uppenbarligen kommer från Kina).

Om man köper denna DX3Pro+ för 2000 kr på Amazon.se, blir det alltså inga ytterligare avgifter?

https://www.amazon.se/ES9038Q2M-Bluetoo ... 199&sr=8-8

Stefan


Troligen inte något som tillkommer. Förmodligen är lagret i Holland eller så.

Vissa Kinesiska säljare (ofta på aliexpress) är dåliga på att påvisa fördelar som just att det inte blir tillkommande tull pga lager i Europa. Det har hänt mig några gånger att jag blivit glatt överraskad både genom att slippa tull och att frakten gått snabbt. (Lager i Europa)
Amazon brukar vara tydliga men helt säker kan man nog inte vara. Det går att hitta priser på kring 1700:- från Kina så troligen tillkommer inget.


Det står följande på Amazon.se hemsida:

Skickas från SHENZHEN AUDIO
Säljs av SHENZHEN AUDIO


Priset inkluderar moms skulle jag tro, vilket i så fall skulle kunna betyda att Amazon är en mellanhand som tullat in varan, men jag vet inte säkert.

Mvh
Peter


Jag tror att det tillkommer tull och moms på den.
Om det står att den skickas av Amazon så är det inga extra avgifter.
The World's Mine Oyster

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster