Köp av en budget DAC

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Köp av en budget DAC

Inläggav Lennart » 2021-10-09 12:43

Tänkte återuppta musiklyssningen och har mycket musik på en LMS server (separat PC i lokalt nätverk) I bio-/musikrummet finns en äldre Squeezebox Duet + tillhörande fjärr och den har SPDIF + analog stereo ut.
Gissar på att DAC:en i SQ Duet inte är "up-to date" så en separat budget DAC står på inköpslistan. Har läst lite om Topping E30 och den har fått goda omdömen överlag. I ljudkedjan efter finns ett äldre Arcam FMJ C31 försteg.
Några erfarenheter om E30 eller ska man titta på någon annan budget DAC?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav Calleberg » 2021-10-09 12:47

Finns många bra och billiga nuförtiden. Flertalet mäter så bra att det inte är ens i närheten av hörbar påverkan.

Här har du en, inte jättebillig. Men du hittar fler i länken.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... dac.27175/

Det är CHI-Fi det mesta, precis som Topping.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav Lennart » 2021-10-09 13:04

Tack för input! Jag är inte i behov av inbyggd volymkontroll, bluetooth eller balanserade utgångar och den länkade kostar drygt 450 Euro med frakt här i europa. Så för mig är det ingen budget dac :)


Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav Calleberg » 2021-10-09 13:29

E30 har volymkontroll den med, och helt meningslösa val av olika rekonstruktionsfilter.

Men jag tror du är rätt på det när du vill hålla dig till en så renodlad dac som möjligt, inte för ljudets skull utan för att lull-lull funktionerna tenderar att bli omoderna fort. apt-X är t.ex old news...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav Lennart » 2021-10-09 13:56

På E30 kan man välja om den ska vara i "pre-amp mode" eller endast som DAC med fast utnivå.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav Kalejdokom » 2021-10-10 18:41

Om budget ligger upp mot 4000 kr så är väl Yamaha WXC-50 en lämplig kandidat. Jag har den som DAC och försteg. Mycket bra. Smidig styrning via app.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... C5EALw_wcB

Den går också att ställa som DAC eller Preamp Mode (om volymkontroll är no-no).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav PerStromgren » 2021-10-11 08:21

Lennart skrev:Tänkte återuppta musiklyssningen och har mycket musik på en LMS server (separat PC i lokalt nätverk) I bio-/musikrummet finns en äldre Squeezebox Duet + tillhörande fjärr och den har SPDIF + analog stereo ut.
Gissar på att DAC:en i SQ Duet inte är "up-to date" så en separat budget DAC står på inköpslistan. Har läst lite om Topping E30 och den har fått goda omdömen överlag. I ljudkedjan efter finns ett äldre Arcam FMJ C31 försteg.
Några erfarenheter om E30 eller ska man titta på någon annan budget DAC?


Ska du inte ge din Squeezebox en chans först? Eller har du dömt ut den efter att ha jämfört med en helt modern DAC?
... tycker jag!

Per

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav Lennart » 2021-10-11 08:37

Nej, jag har inte haft möjlighet att jämföra med en separat DAC. "Skummar" man webben så är nog Duet den SQB reciever som presterar "sämst" jämför med Classic och Touch.
Läser också att många SQB användare använder Raspberry + DAC kort som ersättare. Allo Boss2 är en RPi modell som ser intressant ut.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav PerStromgren » 2021-10-11 10:19

Lennart skrev:Nej, jag har inte haft möjlighet att jämföra med en separat DAC. "Skummar" man webben så är nog Duet den SQB reciever som presterar "sämst" jämför med Classic och Touch.
Läser också att många SQB användare använder Raspberry + DAC kort som ersättare. Allo Boss2 är en RPi modell som ser intressant ut.


Har du haft den inkopplad och lyssnat på den, åtminstone? Mina gamla öron duger inte till att skilja de olika Squeezeboxarna åt. Jag har visserligen kopplat digitalt in i min huvudmusikanläggning, men det beror bara på att jag ville hålla de analoga ingångarna fria till annat.
... tycker jag!

Per

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav Lennart » 2021-10-11 13:18

Visst, jag har lyssnat på den då och då dom senaste dryga 10 åren :) Och duet,n har alltid varit digital inkopplad mot någon av mina hemmabioprylar. Allt från TAG Mclaren AVR-32 192 BP, Integra dhc-80.2 och nu Yamaha RX-A3080 med en efterföljande Arcam C32 2-kanals försteg i serie ställd i "Cinema mode = 0 db" Och jag kan inte säga att det är något som "saknas" :) Men har studerat Amir,s tester på hemma biorecievers och dom mäter förvånansvärt dåligt men det kanske inte är hörbart?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav PerStromgren » 2021-10-11 15:09

Lennart skrev:Visst, jag har lyssnat på den då och då dom senaste dryga 10 åren :) Och duet,n har alltid varit digital inkopplad mot någon av mina hemmabioprylar. Allt från TAG Mclaren AVR-32 192 BP, Integra dhc-80.2 och nu Yamaha RX-A3080 med en efterföljande Arcam C32 2-kanals försteg i serie ställd i "Cinema mode = 0 db" Och jag kan inte säga att det är något som "saknas" :) Men har studerat Amir,s tester på hemma biorecievers och dom mäter förvånansvärt dåligt men det kanske inte är hörbart?


OK, men har du provat den inbyggda DAC:en och anslutit till en analog ingång?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav dawelito » 2021-10-11 19:52

Kalejdokom skrev:Om budget ligger upp mot 4000 kr så är väl Yamaha WXC-50 en lämplig kandidat. Jag har den som DAC och försteg. Mycket bra. Smidig styrning via app.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... C5EALw_wcB

Den går också att ställa som DAC eller Preamp Mode (om volymkontroll är no-no).


Har provat denna och blev otroligt missnöjd, var som att någon hängt två täcken över högtalarna jämfört med min integras försteg/dac.. :(
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav Michael » 2021-10-11 23:04

Topping D10s... Du slipper skruttiga filter och plingplång, notera dock att den har bara USB ingång. Samma dac-chip som i en del dyrare toppingdacar. Finns på amazon.se

//Michael

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav shifts » 2021-10-12 07:54

Vet inte hur din anläggning ser ut Lennart, men upptäckte att jag själv inte hade något direkt behov av en extern DAC och kör nu med de inbyggda i min hemmabioreceiver. Befriande. Så kommer jag göra tills allt annat som är viktigare är på plats åtminstone. Har man en tajt budget, tycker jag en extern DAC kan vara det första som skalas bort. När jag söker teoretisk spjutspetsprestanda i varje del, ja, då jag kanske kika på en extern DAC igen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav PerStromgren » 2021-10-12 09:14

shifts skrev:Vet inte hur din anläggning ser ut Lennart, men upptäckte att jag själv inte hade något direkt behov av en extern DAC och kör nu med de inbyggda i min hemmabioreceiver. Befriande. Så kommer jag göra tills allt annat som är viktigare är på plats åtminstone. Har man en tajt budget, tycker jag en extern DAC kan vara det första som skalas bort. När jag söker teoretisk spjutspetsprestanda i varje del, ja, då jag kanske kika på en extern DAC igen.


Det är för inlägg av den här typen som en enkel tumme upp-funktion skulle komma till användning! :)

Medhåll, alltså!
... tycker jag!

Per

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav Lennart » 2021-10-12 09:53

Det började med inköp av ett begagnat stereo försteg Arcam C31 för att prova på "ren 2-kanals återgivning" utan några hemmabioprylar inblandade. Och nu är idén att prova med en "budget-DAC" mot Arcam försteget.
Blir det bra så är det skoj och upplevs ingen skillnad så den ekonomiska förlusten liten :) Har också en g:a Pioneer DV-668 för cd-lyssning som är kopplad analogt mot Arcam försteget.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav RMA » 2021-10-12 11:59

Lennart skrev:Det började med inköp av ett begagnat stereo försteg Arcam C31 för att prova på "ren 2-kanals återgivning" utan några hemmabioprylar inblandade. Och nu är idén att prova med en "budget-DAC" mot Arcam försteget.
Blir det bra så är det skoj och upplevs ingen skillnad så den ekonomiska förlusten liten :) Har också en g:a Pioneer DV-668 för cd-lyssning som är kopplad analogt mot Arcam försteget.

Jag kör med DV-668, köpte en Topping DX3 Pro och den är väl helt ok men föredrar ändå Pioneer spelaren.
Till Tv:n fungerar Topping helt ok, bytte nätdel till ifi vilket gav ett litet lyft tyckte jag.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav rajapruk » 2021-11-02 13:17

Någon som testat dacen Topping E50?

https://www.audiosciencereview.com/foru ... dac.26219/

Jag har lite frågor om den i så fall.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-11-02 18:56

rajapruk skrev:Någon som testat dacen Topping E50?

https://www.audiosciencereview.com/foru ... dac.26219/

Jag har lite frågor om den i så fall.


Ja! Se ovan. :wink:

Hur som helst så har den undermåliga rekonstruktionsfilter alternativt dålig frekvensgång. I övrigt ser mätresultaten bra ut.
//Johan Lindroos

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav rajapruk » 2021-11-02 19:42

Hehe :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav avr7000 » 2021-11-02 21:54

Jag har köpt (och väntar på att få hem) Topping DX3 Pro+

https://www.audiosciencereview.com/foru ... amp.27148/

Den verkar spännande.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
BobHallon
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2016-02-02

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav BobHallon » 2021-11-02 22:57

hej

som alltid lyssna på musiken inte mätvärdena :)

dac är mer en "smak" beroende på humöret/musikstil oftast.

("antika" wolfson dac i "Väljudande" utförande är fortfarande väldigt uppskattande för sitt allround ljud , trots sina sisådär värden :P )

extern länk med lite åsikter om topping dacs,

https://www.superbestaudiofriends.org/i ... dacs.9271/

som alltid ta en del åsikter med nypa salt :P

https://www.schiit-europe.com/product-categorie/dacs/ , finns en retail i uk , men sedan brexit dyrare.

har själv modi 2 ( utgången modell riktigt schysst). modi 3 "renare" ljud bättre o tyvärr dyrare :s ( inte värt ljud/pris skillnad om man har 2:an)
Bättre är multibitmodeller för akustiskt ,har själv modimultibit nu moddad med annan opamp , även helt ok på annat.
Sitter nöjd med bifrost 2 sedan ett par år , räcker för mina ändamål ett tag till :) tillgänglighet o pris försämrats som överallt annars.

( unison usb teknik för att slippa usb störningar,)

Annars en pi2aes med raspberry pi3 eller 4 för lite stabilare/renare överföring av 1 o 0 via t.ex bnc/aes till dacar med rätt ingång.

( ( mätnings hysteri :( https://www.superbestaudiofriends.org/i ... view.9827/ )
atomicbob mätproffset på sbaf visar riktiga siffror/mätstandardisering jämfört med asr "produktplaceringar/åsikter" ))

mvh magnus

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav distad » 2021-11-03 02:03

Har ju också funnits Dac:ar som inte är helt nya men som säkerligen duger riktigt bra och som legat ute för mindre summor på Hifitorget.Tex. en Audiolab M-DAC för 2500kr och Pro-Ject Pre Box S2 Digital för 2500kr Dvs. om man tittar lite på begagnat så brukar det dyka upp alternativ. Ett alternativ som är riktigt bra är Chord 2Qute som har funnits lite då och då för 6000-7000kr.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav dewpo » 2021-11-03 12:22

Johan_Lindroos skrev:
rajapruk skrev:Någon som testat dacen Topping E50?

https://www.audiosciencereview.com/foru ... dac.26219/

Jag har lite frågor om den i så fall.


Ja! Se ovan. :wink:

Hur som helst så har den undermåliga rekonstruktionsfilter alternativt dålig frekvensgång. I övrigt ser mätresultaten bra ut.

Hur berör detta oss som samplar om allt musikmaterial i datorn till högsta samplingsfrekvens som stödjs av DAC-enheten?
Kommer även vi att påverkas eller kringgår vi problemet?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-11-03 13:02

dewpo skrev:
Johan_Lindroos skrev:
rajapruk skrev:Någon som testat dacen Topping E50?

https://www.audiosciencereview.com/foru ... dac.26219/

Jag har lite frågor om den i så fall.


Ja! Se ovan. :wink:

Hur som helst så har den undermåliga rekonstruktionsfilter alternativt dålig frekvensgång. I övrigt ser mätresultaten bra ut.

Hur berör detta oss som samplar om allt musikmaterial i datorn till högsta samplingsfrekvens som stödjs av DAC-enheten?
Kommer även vi att påverkas eller kringgår vi problemet?


Slutresultatet beror då på hur samplingsfrekvensomvandlaren beter sig som man har i kombination med (i huvudsak) hur D/A omvandlarens oftast analoga lågpassfilter. Du kan se det på t.ex. Stereophiles mätningar så kan du se att det ofta sitter ett och samma analoga lågpassfilter i många DACar. Om det filtret då rullar av lite för tidigt så hjälper det inte att genomföra samplingsfrekvensomvandling tidigare i kedjan. Så man får undersöka hur ens grejor beter sig helt enkelt. Jag kan tänka mig att ofta kan det bli något mer fördelaktigt att göra samplingsfrekvensomvandling i ett annat ställe än själva DACen om den inte har goda prestanda. Men samplingsfrekvensomvandlaren kanske spottar ur sig dålig signal i alla fall, då många digitalfilter inte hanterar data som är nära "full-scale" på ett korrekt sätt, vilket kan ge digital klippning. Det är extra känsligt för söndermastrat material. Så det är ganska mycket mer man behöver veta för att verkligen veta. Av det jag sett verkar exempelvis Chord M-scaler göra mycket som är rätt.

Detta inlägg är alltså för de som är petimeternoga...
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav Belker » 2021-11-03 13:11

Johan_Lindroos skrev:
dewpo skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Ja! Se ovan. :wink:

Hur som helst så har den undermåliga rekonstruktionsfilter alternativt dålig frekvensgång. I övrigt ser mätresultaten bra ut.

Hur berör detta oss som samplar om allt musikmaterial i datorn till högsta samplingsfrekvens som stödjs av DAC-enheten?
Kommer även vi att påverkas eller kringgår vi problemet?


Slutresultatet beror då på hur samplingsfrekvensomvandlaren beter sig som man har i kombination med (i huvudsak) hur D/A omvandlarens oftast analoga lågpassfilter. Du kan se det på t.ex. Stereophiles mätningar så kan du se att det ofta sitter ett och samma analoga lågpassfilter i många DACar. Om det filtret då rullar av lite för tidigt så hjälper det inte att genomföra samplingsfrekvensomvandling tidigare i kedjan. Så man får undersöka hur ens grejor beter sig helt enkelt. Jag kan tänka mig att ofta kan det bli något mer fördelaktigt att göra samplingsfrekvensomvandling i ett annat ställe än själva DACen om den inte har goda prestanda. Men samplingsfrekvensomvandlaren kanske spottar ur sig dålig signal i alla fall, då många digitalfilter inte hanterar data som är nära "full-scale" på ett korrekt sätt, vilket kan ge digital klippning. Det är extra känsligt för söndermastrat material. Så det är ganska mycket mer man behöver veta för att verkligen veta. Av det jag sett verkar exempelvis Chord M-scaler göra mycket som är rätt.

Detta inlägg är alltså för de som är petimeternoga...

Datorbaserade omvandlare värda namnet har både eq och koll på klippning, så där kan man petimetra sig tills man inte gör annat.

Kermit116
 
Inlägg: 1268
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav Kermit116 » 2021-11-09 15:09

Beställt en Topping D30 Pro fr Audiophonics. När den kommit kan den som bor i 08:a eller västra Mälardalen få komma förbi och låna en kortare tid för utvärdering. PM:a i så fall.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Köp av en budget DAC

Inläggav Lennart » 2021-11-10 18:11

Nu har TS beställt en Topping DX3Pro+ från Audiophonics Frankrike. Ser ut att vara en prisvärd enhet med 4 olika "mode" :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster