Matchade element, är mer kostnaden värt det?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Matchade element, är mer kostnaden värt det?

Inläggav dewpo » 2021-10-14 18:57

Vissa handlare tillhandhåller matchade par av diskanter och även i vissa fall studiomonitorer.
Mer kostnaden varierar, men helt gratis är det inte.
Så jag undrar hur viktigt det är med matchning mellan höger och vänster högtalare?
Samt hur breda eller snäva toleranser tillverkare brukar ha?
Eller summa samarium, hur mycket skall man betala extra för matchning av element eller högtalare?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Matchade element, är mer kostnaden värt det?

Inläggav Helmut » 2021-11-03 20:50

Köpte 8 nya högtalare till min biograf för något år sedan. Provlyssnade lådorna och tyckte att diskanten från bandhornen och dome mellanregistret var lite för "skit!" vass. Ingen större skillnad mellan de sex lådorna.
Ställde undan två lådor och två lådor fick under dagtid ca 10 timmar stå på lite över normal lyssningsnivå i ett par veckor. De övriga två lådorna fick stå på ca 10 timmar om dagen i några dagar.
Testade högtalarna med samma cd skivor och kom fram till att de nya lådorna fortfarande lät lite förr vassa. Lådorna som gått i några dagar lät bättre men upplevde att det var stor skillnad med lådorna som stått på under några veckor. Har kört in alla lådorna under några veckor och ställt ner diskanten några db och nu har jag vant mig med ljudet från mina 6 Dynavoice DM 6. Tror inte att det är värt att betala extra för matchade lådor riskan är kanske att du får betala extra för inkörda lådor?
När jag testade lådorna hade jag kopplat upp dom via en flerpolig omkopplare som gick att dra runt flera varv så jag visste inte vilka lådor jag lyssnade på!
Driver mina lådor med tre QSC Gx 3 = 300 watt kanal och två QSC GX 5 = 500 watt kanal har även två Behringer A500 som driver fyra fasförskjutna salongs golvhögtalare ur fas för att återge salongsljudet från en obestämd punkt från sidan och bakifrån. Tror att det var Kjell Sten som kom på att stereoljudet kom från en obestämd punkt i rummet om man skiftat kablarna i sin stereoanläggning
Till basarna har jag fyra Hide away transmission line lådor med tio tums element. https://audioxpress.com/article/hideawa ... -revisited . På de två bakre lådorna har jag ökat höjden med 5 centimeter. och så kör jag med 5 db högra ljudnivå jämfört med övriga högtalare.
Är nöjd med mina QSC slutsteg och stör mig inte på ljudet från fläktarna. Har lite problem med att 15 ampers säkringen går när jag slår på QSC GX 5 or. Slår på ett slutsteg åt gången med ca 15 sekunders mellanrum. Vet inte om elkillen lagt in 15 ampers snabba säkringar.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Matchade element, är mer kostnaden värt det?

Inläggav Elfsberg » 2022-01-16 21:16

dewpo skrev:Vissa handlare tillhandhåller matchade par av diskanter och även i vissa fall studiomonitorer.
Mer kostnaden varierar, men helt gratis är det inte.
Så jag undrar hur viktigt det är med matchning mellan höger och vänster högtalare?
Samt hur breda eller snäva toleranser tillverkare brukar ha?
Eller summa samarium, hur mycket skall man betala extra för matchning av element eller högtalare?


Nu är det inte hela svaret du söker, men det måste ju vara beroende en hel del på prisklass framförallt. Skandinaviska element jämfört Kina, t ex.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Matchade element, är mer kostnaden värt det?

Inläggav darkg » 2022-01-17 01:41

Det måste väl tyvärr vara omöjligt att svara på. Inte bara är det troligen oklart hur snäv matchningen är och så, men därtill är ju frågan hur spretiga produkterna var till att börja med!

(Om många par matchas kan det nog slumpa sig så att de omatchade paren blir sämre, statistiskt, dvs förhöld risk att de kommer från ömse sidor av normalfördelningen...)

Hoppas nån annan har något mer användbart att säga.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
SigbergAudio
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-16

Re: Matchade element, är mer kostnaden värt det?

Inläggav SigbergAudio » 2022-01-17 19:35

Dette er jo en litt bred fråga, så ikke lett å si noe helt generisk. Noen produsenter (av både høyttalere og elementer) har strengere toleranser enn andre, og noen høyttalerprodusenter leverer alltid i matchet par.

Og du spør om både høyttalere og diskanter. Det er jo to ganske forskjellige situasjoner.

Har du en spesifik situasjon blir det evt lettere å svare mer spesifikt, med det generelle utgangspunktet du har nå tenker jeg svaret er "it depends". :)

På helt generelt grunnlag så er vi nok ikke ekstremt følsomme for avvik mellom venstre og høyttaler. Dette vil nok i stor grad maskeres av rommet og høyttalernes forskjellige plassering i rommet, som typisk skaper mye større avvik enn avvikene mellom elementene.
Thorbjørn,
Sigberg Audio
Aktive høyttalere og subwoofere (http://www.sigbergaudio.no)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6236
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Matchade element, är mer kostnaden värt det?

Inläggav I-or » 2022-01-18 21:29

Frekvensområdet ca 500 Hz till ca 8 kHz det viktigaste för kanalbalansen eftersom hörselns riktningskänslighet är som högst här, speciellt i reflektiv miljö. De relativt höga frekvenser som det handlar om medför att man definitivt kan höra att särskilt centralt placerade ljudhändelser periodvis eller konstant kantrar åt det ena eller andra hållet med sämre element även i ett normalt lyssningsrum.

Om man ser till att inte utnyttja bas/mellan-elementen i uppbrytningsområdet, så är det nästan enbart skillnader i magnetisering som ger upphov till lite mer bredbandiga känslighetsskillnader i det nämnda frekvensområdet. För hyggliga element är dessa skillnader vanligtvis små, åtminstone om det handlar om en och samma batch, varför egenskaperna kommer att vara likartade. I toppoktaven kommer man via produktionsskillnader för framförallt kalotten dock att se skillnader om kanske ett par dB lite mer bredbandigt även för bättre diskantelement, men eftersom frekvensen är hög så leder detta till en mycket liten påverkan på ljudsceneriet.

För billiga element kan man dock vänta sig bredbandiga känslighetsskillnader om åtminstone +/- 1 dB p.g.a. låg produktionskvalitet i samtliga processer, vilket ger ganska tydliga balansproblem för ett stereopar.

Det är förstås inga problem att efter mätningar kompensera bredbandiga känslighetsskillnader via ett lämpligt motstånd, varför det är tveksamt om man ska betala för matchningen överhuvudtaget. Dessutom vet man sällan exakt vilka parametrar som har matchats, vilket gör att man betalar för grisen i säcken. Matchning av resonansfrekvens och lågfrekvenskänslighet är t.ex. i stort sett meningslöst eftersom vi inte hör riktning här hur som helst.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster