Soundbar

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Soundbar

Inläggav RolffRojs » 2021-10-31 17:31

Jag köpte en Samsung HW-MS660, om jag minns rätt, åt en vän för några år sedan. Då vi har samma modell av TV, LG, så provade jag så att alla funktioner var ok hemma hos mig. Ljudet var bättre än förväntat. Det upplevdes mer balanserat och tydligare som jag minns det, jämfört med mina lågbudgethögtalare som då hade krokigt frekvenssvar. För dialog funkade den bra och även musik på låg nivå. Med en subwoofer så bör det ha funkat bra med film och musik på måttliga nivåer.

Frekvenssvaret är den viktigaste faktorn för upplevd ljudkvalité. På denna modellen beskrivs ljudet som fantastiskt: https://m3.idg.se/2.1022/1.735430/jbl-bar-91

nijo
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Soundbar

Inläggav nijo » 2021-10-31 21:46

Jag har (vad jag tror) en liknande soundbar från Samsung Q950T. den ska enlingt rting ha en distrosion på 0,18% vid 80 db. Den låter iallafall helt ok. Jag gav 6500 SEK för den (soundbar, sub och bakhögtalare) när Elgiganten bytte till årets modell. Den låter trevligt för film men om man lyssnar på musik så blir det mer utav en mono känsla. Surround på musik ger ibland en lite konstig ljudbild, funkar dock bra som loungehögtalare. Jag har dock inte riktigt bestämt mig för om jag ska behålla den eller hitta en annan lösning som funkar bra för musik också.

Det är väldigt smidigt att använda tillsammans med TV och Apple TV:n iallafall.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Soundbar

Inläggav galder » 2021-11-02 14:11

Tack Rolffrojs, och nijo för input och soundbar synpunkter, uppskattas. Kan ju vara idé att försöka att lyssna på lite större system, efter vad det verkar. Kan kanske ta mig till hifiklubben, de har väl en del lite större system.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster