Linullsisolering för akustikbehandling

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav hcl » 2021-11-13 20:04

Någon som har erfarenhet av linullsisolering för akustikbehandling? Funderade på om inte det kunde vara ett bra alternativ för ett rum där man vistas mycket.

https://www.isoleringsbutiken.se/isolina-50mm

Bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav Emrik » 2022-01-14 10:52

Har funderat på det här tidigare. Lin är ju en fantastisk växt.

Philipbtz har testat. Bifogar lite text han mailade mig för något år sedan. Det borde vara okej att dela.
philipbtz skrev:"Jag körde linisolering när jag försökte fixa rummet själv. Efter Ingvar Ö var här och ritade upp rummet ordentligt så testade han egenskaperna av linisoleringen jag hade. Han tyckte inte det dög för att användas. Efter jag byggde om rummet så byggde jag en basfälla där jag stoppade i den linisoleringen jag hade men resten blev stenull. Stenull är mycket enklare att jobba med och jag upplevde att det dammade mindre faktiskt. Så det går att använda men stenull har mycket bättre egenskaper ljudmässigt och det är enklare att jobba med. Det är lite knepigt det där med isolering för jag ville också använda något som inte var hälsofarligt. Något att tänka på är att organiska fibrer som linisolering inte kan brytas ner i kroppen och förblir kvar i lungorna. Tydligen går det lättare för kroppen att bryta ner glas och stenull även om det kanske finns större risker på andra områden."


Vad jag förstått så är den lite för tät. Jag körde med stenull (stålregelskiva 37) efter lite funderande.

Tanken är dock väldigt god. Hampaskivor finns också och såna här gjorda av gamla petflaskor.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav Kraniet » 2022-01-14 11:24

finns även skivor i träull
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav Almen » 2022-01-14 11:30

Emrik skrev:Tanken är dock väldigt god.

Nja... Det är ju ett vanligt tankefel som till och med finns uppräknat som argumentationsfel: Appeal to nature eller i lite mer klassisk filosofi, Naturalistic fallacy. Så man skulle lika gärna kunna säga att tanken är dålig. ;)

Men känslomässigt skulle det naturligtvis kännas bra att använda sig av lin, ull och liknande material. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav Kraniet » 2022-01-14 11:40

Klart det är bra material till det det är tänkt.
Isolering på papper, trä, ull eller lin har många fördelar gentemot glas och stenull.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav STDI » 2022-01-14 12:19

Kraniet skrev:Klart det är bra material till det det är tänkt.
Isolering på papper, trä, ull eller lin har många fördelar gentemot glas och stenull.

Och glas och stenull har många fördelar gentemot isolering på papper, trä, ull eller lin.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav paa » 2022-01-14 12:24

Vad är det gör fel på ull då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav STDI » 2022-01-14 12:35

paa skrev:Vad är det gör fel på ull då?

Frågar du mig?
Jag har inte sagt att det är något fel på ull. Jag ville påpeka att det finns för- och nackdelar med alla material. Glas- och stenull är inte sämst i allt som kanske vissa skulle kunna tolka Kraniets inlägg.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav hcl » 2022-01-15 00:09

Emrik skrev:Har funderat på det här tidigare. Lin är ju en fantastisk växt.

Philipbtz har testat. Bifogar lite text han mailade mig för något år sedan. Det borde vara okej att dela.
philipbtz skrev:"Jag körde linisolering när jag försökte fixa rummet själv. Efter Ingvar Ö var här och ritade upp rummet ordentligt så testade han egenskaperna av linisoleringen jag hade. Han tyckte inte det dög för att användas. Efter jag byggde om rummet så byggde jag en basfälla där jag stoppade i den linisoleringen jag hade men resten blev stenull. Stenull är mycket enklare att jobba med och jag upplevde att det dammade mindre faktiskt. Så det går att använda men stenull har mycket bättre egenskaper ljudmässigt och det är enklare att jobba med. Det är lite knepigt det där med isolering för jag ville också använda något som inte var hälsofarligt. Något att tänka på är att organiska fibrer som linisolering inte kan brytas ner i kroppen och förblir kvar i lungorna. Tydligen går det lättare för kroppen att bryta ner glas och stenull även om det kanske finns större risker på andra områden."


Vad jag förstått så är den lite för tät. Jag körde med stenull (stålregelskiva 37) efter lite funderande.

Tanken är dock väldigt god. Hampaskivor finns också och såna här gjorda av gamla petflaskor.

Tack för feedback!

Att Sten- eller glasull skulle vara bättre och mer nedbrytbart låter väldigt underligt, men alltid lär man sig något. Är det någon som hittat källa på det?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav Emrik » 2022-01-15 01:16

Almen skrev:
Emrik skrev:Tanken är dock väldigt god.

Nja... Det är ju ett vanligt tankefel som till och med finns uppräknat som argumentationsfel: Appeal to nature eller i lite mer klassisk filosofi, Naturalistic fallacy. Så man skulle lika gärna kunna säga att tanken är dålig. ;)

Men känslomässigt skulle det naturligtvis kännas bra att använda sig av lin, ull och liknande material. :)


Visst är det så :) Sten är också naturligt så jag är ändå nöjd på så vis. Vi rättar oss till att "tanken är".
Lin är bara en så bra växt. Goda frön, nyttig och praktisk olja, fina kläder, starka fibrer, härdig. Alla borde unna sig ett påslakanset i linne. Helt känslomässigt tyckande alltihop tror jag.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav hcl » 2022-01-15 10:13

Emrik skrev:
Almen skrev:
Emrik skrev:Tanken är dock väldigt god.

Nja... Det är ju ett vanligt tankefel som till och med finns uppräknat som argumentationsfel: Appeal to nature eller i lite mer klassisk filosofi, Naturalistic fallacy. Så man skulle lika gärna kunna säga att tanken är dålig. ;)

Men känslomässigt skulle det naturligtvis kännas bra att använda sig av lin, ull och liknande material. :)


Visst är det så :) Sten är också naturligt så jag är ändå nöjd på så vis. Vi rättar oss till att "tanken är".
Lin är bara en så bra växt. Goda frön, nyttig och praktisk olja, fina kläder, starka fibrer, härdig. Alla borde unna sig ett påslakanset i linne. Helt känslomässigt tyckande alltihop tror jag.

Begreppet stendammslunga är någorlunda etablerat, men lindamslunga inte lika välanvänt. Man kan i.o.f.s. anta att arbetare i textilindustrin utsätts för stora mängder textildamm. Undrar i vilken utsträckning detta resulterar i problem jämfört med folk i byggbranschen som utsätts för fibrer från isolering?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav JM » 2022-01-15 10:28

Ljuddämpande material sänker partikelhastigheten mekaniskt under avgivande av värme och därmed indirekt ljudtrycket i mediet. Stenull har vanligen högre densitet än glasfiber.
"Blyull" borde då med sin sannolikt ännu högre densitet ha en mer ljuddämpande effekt?
Tänker jag rätt?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav STDI » 2022-01-15 10:43

JM skrev:Ljuddämpande material sänker partikelhastigheten mekaniskt under avgivande av värme och därmed indirekt ljudtrycket i mediet. Stenull har vanligen högre densitet än glasfiber.
"Blyull" borde då med sin sannolikt ännu högre densitet ha en mer ljuddämpande effekt?

JM

Ja, stenull har vanligen högre densitet än glasull. Med tanke på din mening om "blyull" tolkar jag som att du drar slutsatsen att stenull har en mer ljuddämpande effekt än glasull. Varför drar du den slutsatsen?

Nu förenklar jag lite men skälet till att stenull har högre densitet än glasull är inte materialet, dvs fibrerna, i sig utan att tillverkningsmetoden innebär att stenull innehåller "pärlor". Pärlorna är de som skapas först och som drar ut fibrerna. Glasullens fibrer tillverkas utan pärlor. Det man i stenull uppfattar som "grus" är pärlor och de ökar densiteten men de har ingen betydelse för ljuddämpning eller värmeisolering. Hade man kunnat sortera bort alla pärlor hade glas- och stenull haft mer lika densitet eftersom densiteten på råmaterialet, glas resp sten, är i stort sett samma.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav JM » 2022-01-15 10:54

Partikelhastigheten är alltid noll invid en vägg. Lågfrekventa ljud har en lång våglängd. Stenull och liknande material har ingen effekt när partikelhastigheten är noll.
Partikelhastigheten är störst där våglängden har ett tryckminmum. Under ca 200 Hz i ett vanligt lyssningsrum skapar lågfrekvent ljud ett stationärt tryckgradientfält. Dvs lokalistionen av alla tryckminima/maxima är stationära i volymen. Storleken på tryckminima/maxima varierar beroende subbasarnas fas/placering.
I tryckminima skall stenullen placeras för maximal ljuddämpande effekt. Dvs aldrig invid en vägg! Ej speciellt praktiskt.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav paa » 2022-01-15 12:48

Glasull är tillverkat av kisel som är en mineral som ingår i bergarter, så glasull/stenull blir väl närmast en definitionsfråga.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav STDI » 2022-01-15 13:22

Samlingsnamn för glasull och stenull är mineralull. Råvaror och tillverkningsmetod skiljer. Glasullsfibern är vit och glasullen blir gul av bindemedlet. Samma bindemedel används för stenull men eftersom fibern är mörkare blir stenullen inte gul.

Jag talar även om traditionell mineralull.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav philip » 2022-01-18 19:36

Isolering gjord av ekologiskt odlad hampa är ett alternativ. Jag tillverkade och sålde akustikpaneler av detta material för ett tiotal år sedan. Gjorde självklart en massa mätningar och hampaisoleringen som jag köpte hade mycket goda akustiska egenskaper, men det skiljer säkert mellan tillverkare. Hampaisolering är ännu lättare att jobba med än mineralull då den varken kliar eller dammar, den är dock ej brandsäker.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav STDI » 2022-01-18 21:11

STDI skrev:Samlingsnamn för glasull och stenull är mineralull. Råvaror och tillverkningsmetod skiljer. Glasullsfibern är vit och glasullen blir gul av bindemedlet. Samma bindemedel används för stenull men eftersom fibern är mörkare blir stenullen inte gul.

Jag talar även om traditionell mineralull.

Sista meningen ska vara:

Jag talar ovan om traditionell mineralull.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2004-03-15

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav Halbermensch » 2022-01-19 05:07

Vilket bra pris för så många skivor. Tills man såg priset med frakt :(
Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Linullsisolering för akustikbehandling

Inläggav I-or » 2022-01-19 15:30

Mineralull räknas inte som skadlig i arbetsmiljösammanhang även om man bör skydda huden för undvikande av klåda och dessutom inte andas in stora mängder damm. Även om det är möjligt att återvinna mineralull hamnar den till slut oftast på deponi, där den inte räknas som miljöskadlig. Således är det inte mycket som belastar miljösamvetet och brandsäkerheten är förstås utmärkt till skillnad från de flesta alternativen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster