Kommentarer om Dynaudio Focus 160

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

synthetic
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2015-08-28

Kommentarer om Dynaudio Focus 160

Inläggav synthetic » 2021-11-21 00:12

Har idag följande högtalare som jag har så svårt att utröna vilka jag gillar bäst. De låter olika och det är inte generellt nån som är bättre än de andra utan det varierar på musikval tycker jag. Kan visserligen bara köra 2 par åt gången som jag kan switcha A/B på min Rotel RA12. Vinnaren kommer jag köra på min huvudförstärkare Audiolab 6000A.

Har mina golvare XTZ95.44 med dämpkuddar i så de agerar slutna lådor, vill ha fast bas och inte fet muller.

Men försöker utröna mellan mina Ino piP och Buchardt S300 MK-II.
Tycker ibland Buchardt låter instängda precis som ibland låter piP leksak.
Har testat dämpa Buchardt och gillar dem bättre så ibland iaf.
Men har iaf bestämt att piP får vara kvar i studion till min nad c300 (piP lät grymt bra till min Marantz PM5003 men den har jag gett till brorsan).

Mellan xtz och Buchardt är jag inte överförtjust i nån av dem så frågan är hur låter ett par Dynaudio Focus 160 jämfört med ovan?
Buchardt och Focus 160 ligger på samma pris beg.
Jag lyssnar på elektronisk musik, med klassisk är det lättare att utse vinnare men jag försöker utröna med den typen av musik jag lyssnar på och det är fan inte lätt.

Nån klant har dessutom byggt mina piP fel, en av dem är fasvänd och det hörde jag direkt. Jag har öppnat basarna och kollat att det är lika och det är det. Måste vara nere vid anslutningen men jag ville inte riva bort dämpningen så jag ansluter bara ena "fel".

XTZ låter faktiskt väldigt bra men vill ju gå ned i storlek pga flytt.

Är lite orolig att jag inte kommer att gilla Focus 160 heller med tanke på att Buchardt har fått så bra kritik. Jag vill ju bara ha neutrala högtalare utan färgning och inte några som förstärker något för att tilltala massan där mycket bas brukar vara det som folk vill ha. Både piP och Buchardt kan leverera bas där buchardt har litet övertag med större element så den flyttar helt enkelt mer luft än piP. Dämpar jag buchardt blir de ganska lika där.

Någon kan kanske berätta hur focus 160 låter och kanske tom vill byta med buchardt?
XTZ95.44, NAD C300, Arcam CD17, Technics SL1710

I studion:
Marantz PM5003
Ino piP

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Kommentarer om Dynaudio Focus 160

Inläggav DVD-ai » 2021-11-21 00:53

Jag tycker du ska öppna och koppla din piP rätt istället, som det är nu så kanske du spelar med den ena diskanten fasvänd ?
För vad säger att både diskant och bas är fasvänd i den felande högtalaren ?
Eller är du säker på att det är fasvänt just mellan terminal och filter ?

I övrigt har jag inget att tillföra gällande focus 160, buchardt har jag hört men inte under former som kan ge mig någon säker bild av dom.
Men bra tyckte jag att dom lät då jag hörde dom :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

BPeter
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2020-07-09

Re: Kommentarer om Dynaudio Focus 160

Inläggav BPeter » 2021-12-06 14:53

Har tyvärr inte mycket att tillföra i sakfrågan (Dynaudio) men mina PiPs lät klart bättre (roligare) med elektronisk musik när jag fick hem en subwoofer, en sluten snabb historia.

Tack för tipset om Marantzförstärkaren, värt att kolla upp för jag tycker min receiver låter lite tråkigt med inohögtalarna.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3401
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Kommentarer om Dynaudio Focus 160

Inläggav eljulio » 2021-12-07 09:13

Har inte ägt Focus 160, men annan modell. Så ta det för vad det är, men jag hade också försökt få ordning på piP (som jag också har ägt tidigare). Dynaudio kändes lite "tråkiga". Det släppte aldrig för att beskriva det lite hififloskelaktigt.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting, Majestic-12 [Bot] och 2 gäster