NASx2 för redundant lagring

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

NASx2 för redundant lagring

Inläggav Kermit116 » 2021-11-23 15:40

Jag har sedan cirka 2013-14 en Synology DS213+ som NAS i nätverket till vilken jag rippar alla CD jag köper. Därefter spelar jag upp det via Sonos, inte en state-of-the-art streamer men det funkar och jag behöver bara en app. NAS:en är utrustad med två rejäla hårddiskar som täcker upp för varandra om läsfel eller att den ena av dom kraschar, RAID av något slag tror jag det heter. NASen används även som backup av familjens foton och kritiska mappar på min arbetsdator. Ska sägas att NASen från Synology funkat klockrent i alla år till skillnad från den första jag hade från LaCie.

I takt med att ljudanläggningen på landet blivit bättre önskar jag nyttja musikbiblioteket även där och då tänker jag mig en lösning med en NAS även där som synkar med den som står i 08:a. Med det uppnår jag även en bra backup om buset kommer och stjäl en av NASarna eller att någon av kåkarna brinner ned.

Givetvis har Synology "utvecklat" systemet för sina NASar så att min DS213+ inte kan synkronisera med dem som säljs idag. Att köpa två nya NASar med tillhörande hårddiskar (behöver då nog bara en i varje, mot idag två diskar i en, tror jag) är en affär på cirka 10tsek (12 om jag måste ha två hårddiskar per NAS). Givetvis skulle ju synkningen även kunna gå till så att jag har en extra hårddisk som jag tar med mig från stan till landet och pluggar in i NASen där även om den lösningen inte känns lika smidig.

Finns det någon som haft liknande behov som jag och funnit en vettig lösning med två synkade NASar och då till ungefär samma budget?

(Finns en tråd startad i januari i år av Galder som berör NAS men som inte riktigt har min vinkling, den som förstår hur man länkar trådar får gärna göra.)
(Ska tilläggas att jag inte tänker gå in i Apple-världen om dom till äventyrs har något som skulle funka på sätt som jag önskar.)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: NASx2 för redundant lagring

Inläggav ottovonkopp » 2021-11-23 15:45

Jag använder Zerotier för att koppla ihop mina NAS:ar över internet. Sen använder jag den inbyggda backup-funktionen för att säkerhetskopiera. R-sync borde funka också.

Har två ReadyNAS. De kör Linux, Debian så det går att installera det mesta. Vet dock inte hur det är med Synolog.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: NASx2 för redundant lagring

Inläggav peterh » 2021-11-23 16:16

Kermit116 skrev:Jag har sedan cirka 2013-14 en Synology DS213+ som NAS i nätverket till vilken jag rippar alla CD jag köper. Därefter spelar jag upp det via Sonos, inte en state-of-the-art streamer men det funkar och jag behöver bara en app. NAS:en är utrustad med två rejäla hårddiskar som täcker upp för varandra om läsfel eller att den ena av dom kraschar, RAID av något slag tror jag det heter. NASen används även som backup av familjens foton och kritiska mappar på min arbetsdator. Ska sägas att NASen från Synology funkat klockrent i alla år till skillnad från den första jag hade från LaCie.

I takt med att ljudanläggningen på landet blivit bättre önskar jag nyttja musikbiblioteket även där och då tänker jag mig en lösning med en NAS även där som synkar med den som står i 08:a. Med det uppnår jag även en bra backup om buset kommer och stjäl en av NASarna eller att någon av kåkarna brinner ned.

Givetvis har Synology "utvecklat" systemet för sina NASar så att min DS213+ inte kan synkronisera med dem som säljs idag. Att köpa två nya NASar med tillhörande hårddiskar (behöver då nog bara en i varje, mot idag två diskar i en, tror jag) är en affär på cirka 10tsek (12 om jag måste ha två hårddiskar per NAS). Givetvis skulle ju synkningen även kunna gå till så att jag har en extra hårddisk som jag tar med mig från stan till landet och pluggar in i NASen där även om den lösningen inte känns lika smidig.

Finns det någon som haft liknande behov som jag och funnit en vettig lösning med två synkade NASar och då till ungefär samma budget?

(Finns en tråd startad i januari i år av Galder som berör NAS men som inte riktigt har min vinkling, den som förstår hur man länkar trådar får gärna göra.)
(Ska tilläggas att jag inte tänker gå in i Apple-världen om dom till äventyrs har något som skulle funka på sätt som jag önskar.)

Jag kör nas4free och löser dessa problem med inbyggd mjukvara.
Nas4free är precis som freenas ett full fungerande bsd system och kan använda alla dess funktioner.
rsynk + ssh om man nu inte vill använda zfs send/receive.

Det svåra är snarare att göra hålen i brandväggarna så att inget skräp slinker in.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: NASx2 för redundant lagring

Inläggav Kermit116 » 2021-11-23 17:31

ottovonkopp skrev:Jag använder Zerotier för att koppla ihop mina NAS:ar över internet. Sen använder jag den inbyggda backup-funktionen för att säkerhetskopiera. R-sync borde funka också.

Har två ReadyNAS. De kör Linux, Debian så det går att installera det mesta. Vet dock inte hur det är med Synolog.


Har Netgears ReadyNAS fungerad klanderfritt. Fabrikat på diskarna?

Är ZeroTier ngn form gratisprogramvara, en licens Du betalat för eller är den något som kommer med ReadyNAS:arna? Är det ZeroTier som har en inbyggd backup-funktion som gör att Du "speglar" NASarna?

Kan Du lyssna på musikbiblioteket på bägge platserna där respektive NAS står?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: NASx2 för redundant lagring

Inläggav Kermit116 » 2021-11-23 17:38

Jag kör nas4free och löser dessa problem med inbyggd mjukvara.
Nas4free är precis som freenas ett full fungerande bsd system och kan använda alla dess funktioner.
rsynk + ssh om man nu inte vill använda zfs send/receive.

Det svåra är snarare att göra hålen i brandväggarna så att inget skräp slinker in.[/quote]

Är nas4free något som kommit med de fysiska NASarna och deras medföljande programvara?

Ja, inser att detta med brandväggarna kommer att göra att paranoikern i mig övergår till att åka mellan stan o landet med kopierade hårddiskar som jag byter allteftersom.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: NASx2 för redundant lagring

Inläggav pLudio » 2021-11-23 18:58

Kermit116 skrev:
peterh skrev:Det svåra är snarare att göra hålen i brandväggarna så att inget skräp slinker in.

Ja, inser att detta med brandväggarna kommer att göra att paranoikern i mig övergår till att åka mellan stan o landet med kopierade hårddiskar som jag byter allteftersom.

Äh, begränsa till näten ni får av era ISP:er (de ändras sällan) och öppna bara för rsync över SSH.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: NASx2 för redundant lagring

Inläggav peterh » 2021-11-23 21:25

Kermit116 skrev:Jag kör nas4free och löser dessa problem med inbyggd mjukvara.
Nas4free är precis som freenas ett full fungerande bsd system och kan använda alla dess funktioner.
rsynk + ssh om man nu inte vill använda zfs send/receive.

Det svåra är snarare att göra hålen i brandväggarna så att inget skräp slinker in.


Är nas4free något som kommit med de fysiska NASarna och deras medföljande programvara?

Ja, inser att detta med brandväggarna kommer att göra att paranoikern i mig övergår till att åka mellan stan o landet med kopierade hårddiskar som jag byter allteftersom.[/quote]
nas4free ( och freenas) installerar på "any intel/AMD hardware" så man väljer ett chasssie med diskar i kasset.
Jag har länge kört med micro-proliant som uppfyller detta så länge modellen kan disable all hardware raid och ställas
till JBOD.( detta finns bra skäl till !) Men vilken pc-hårdvara som helst duger att testa på.

freenas tror jag fortfarande säljer hård och mjukvara + support om man så önskar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster