Köpa/Byta projektor

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Large
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Köpa/Byta projektor

Inläggav Large » 2021-11-26 12:30

Jag villhöver byta projektor i min bio då projektionsförhållandet på min nuvarande inte passar i den uppgraderade bion.
Den uppgraderade bion har en dukbredd på ca. 2,80 m och ett kastavstånd på ca. 4,2 m. Rummet är ljuskontrollerat.
Vilka erfarenheter/rekommendationer finns bland er?
Jag vill minnas att jag läst något om svårigheter med HDMI och 4K som härrör till kablage (jag minns inte riktigt vad det handlade om). Vilka såna parametrar bör man beakta i sitt val av projektor/tillbehör? Det är ca. 5 m mellan bildkälla och projektor.
Budgeten är flytande...
Film och TV-spel är användningsområdet.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Köpa/Byta projektor

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-11-26 13:29

5m = bra kabel är viktigt om du kör 4k.
Testa källa och kabel till projje innan du köper projjen.

Finns även siter som beräknar alla kastmått så du vet att projjen kan fylla duken.
Själv gillar jag Sony's projjar för bildflyt och underbar naturlig bild, men det är väldigt individuellt

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpa/Byta projektor

Inläggav Kraniet » 2021-11-26 14:08

Jag kikar en del på projektor själv. Men motsatsen till dig.
Jag är nöjd med bra 1080 bild och max bildstorlek på 100 tum. :)

Men Optomas 4K projektorer verkar ju väldigt populära för de som vill spela.

JVC verkar ju dock fortfarande ha bästa bilden av alla projektorer.

Vilka slags spel tänkte du spela? Hur hög latency du kan tolerera beror ju lite på speltyp.
En annan fråga är ju hur stor andel film och spel du tänkt köra. Bättre bild verkar ju ofta ge högre latency så det blir ju nån balans där.
Mvh
Magnus

Large
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Köpa/Byta projektor

Inläggav Large » 2021-11-26 16:13

Sony, JVC och Optoma alltså... Bara Sony som hittills tydligt funnits på min radar.
Annars funderar jag på om Epson EH-TW9400 är ett bra val. Inte "native" 4K, men jag tror inte att jag är beredd att betala för det heller.
Jag har hittills varit väldigt nöjd med min BenQ W2000 som har presterat över sin prisklass hemma hos mig.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Köpa/Byta projektor

Inläggav Kalejdokom » 2021-11-26 17:03

Jag har Epson EH-TW9400 sedan ett drygt år och kör med 15 meter optisk HDMI. Funkar alltid felfritt och med högsta färgupplösning med 4k HDR+. Galet bra bild och mycket tyst projektor!
Jag har Goldkabel edition HDMI AOC 4K från Hembiobutiken. Klart prisvärd.
Just nu är det dessutom Black Week-priser på den projen och bl.a. Goldkabel. Köp!!

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... eh-tw9400/
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... mi-aoc-4k/

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpa/Byta projektor

Inläggav Kraniet » 2021-11-27 14:37

Epson är ju tex ett exempel på projektor där man prioriterat bildkvalitet före rörelseskärpa. Dvs den duger antagligen inte om du spelar FPS-spel.

I övrigt så verkar ju LCD ge en "naturlig" bild vilket jag kan uppskatta.
LCD kan ju dock samtidigt sakna den där riktiga upplösningen i det svarta.
Sonys och JVCs teknik är ju där bättre. Men de kostar ju mer också..
Mvh
Magnus


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster