Garagehögtalare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Garagehögtalare

Inläggav DorreN » 2021-12-10 17:50

Hej!

Jag är i behov av högtalare till garaget.

I dagsläget har jag enbart kollat på nya högtalare och dragit slutsatsen att en byggsats är billigaste alternativet. För mig spelar utseendet ingen roll.

Högtalarna ska också vara fullregister, så gott det går, inte rulla av vid 70hz.

Byggsatsen behöver vara lättbyggd, typ såga dom olika delarna med cirkelsåg och sedan montera ihop med tex. skruv. Inga krusiduller med försänkningar av element, terminalen och basreflexportar.

Dessa två objekt har jag hittat so far, vad tror ni om dessa?

Hifikit har Pro Audio 10 för 1090:-/paret för element och filter. https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsa ... zontalTab1

Allas våran Valutronic har SQ50L (lilla modellen) som går att köpa för 1290:- per högtalare för element och filter. http://www.valutronic.se/sq50l.html

Fler tips mottages gärna.

Trevlig helg!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Garagehögtalare

Inläggav schmutziger » 2021-12-10 18:07

https://www.thomann.de/se/jbl_lsr_305p_ ... ref=mobile
Slipper du köpa en förstärkare med.
Du har ju 306/308 med eller kanske kali lp6 /lp8 med.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Garagehögtalare

Inläggav Oeldling » 2021-12-10 20:31

DorreN skrev:Hej!

Jag är i behov av högtalare till garaget.

I dagsläget har jag enbart kollat på nya högtalare och dragit slutsatsen att en byggsats är billigaste alternativet. För mig spelar utseendet ingen roll.


Måste det va nytt? . I den prisklassen är ju beg pa högtalare och steg så ofantligt mycket bättre!

Högtalarna ska också vara fullregister, så gott det går, inte rulla av vid 70hz.

Byggsatsen behöver vara lättbyggd, typ såga dom olika delarna med cirkelsåg och sedan montera ihop med tex. skruv. Inga krusiduller med försänkningar av element, terminalen och basreflexportar.

Dessa två objekt har jag hittat so far, vad tror ni om dessa?

Hifikit har Pro Audio 10 för 1090:-/paret för element och filter. https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsa ... zontalTab1

Allas våran Valutronic har SQ50L (lilla modellen) som går att köpa för 1290:- per högtalare för element och filter. http://www.valutronic.se/sq50l.html

Fler tips mottages gärna.

Trevlig helg!

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Garagehögtalare

Inläggav DorreN » 2021-12-10 21:15

schmutziger skrev:https://www.thomann.de/se/jbl_lsr_305p_mkii.htm?ref=mobile
Slipper du köpa en förstärkare med.
Du har ju 306/308 med eller kanske kali lp6 /lp8 med.


Ja där kan man spara in i slutändan genom att skippa köp av förstärkare.

Jag är dock sugen på stor membranyta, som 15-åring tyckte man att byggsatsen som omnämnde heta "pyramid" såg häftig ut. Perfekt garagehögtalare ju. :D

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Garagehögtalare

Inläggav DorreN » 2021-12-10 21:16

Oeldling skrev:
DorreN skrev:Hej!

Jag är i behov av högtalare till garaget.

I dagsläget har jag enbart kollat på nya högtalare och dragit slutsatsen att en byggsats är billigaste alternativet. För mig spelar utseendet ingen roll.


Måste det va nytt? . I den prisklassen är ju beg pa högtalare och steg så ofantligt mycket bättre!

Högtalarna ska också vara fullregister, så gott det går, inte rulla av vid 70hz.

Byggsatsen behöver vara lättbyggd, typ såga dom olika delarna med cirkelsåg och sedan montera ihop med tex. skruv. Inga krusiduller med försänkningar av element, terminalen och basreflexportar.

Dessa två objekt har jag hittat so far, vad tror ni om dessa?

Hifikit har Pro Audio 10 för 1090:-/paret för element och filter. https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsa ... zontalTab1

Allas våran Valutronic har SQ50L (lilla modellen) som går att köpa för 1290:- per högtalare för element och filter. http://www.valutronic.se/sq50l.html

Fler tips mottages gärna.

Trevlig helg!


Självklart behöver det inte vara nytt, men stora högtalare vill jag ogärna betala frakten om. Man får såklart hålla utkik lokalt.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Garagehögtalare

Inläggav avr7000 » 2021-12-10 21:24

Beg. högtalare för 1000 kr för ett par kommer att tillfredsställa alla dina krav.... Varför krångla o bygga nåt...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Garagehögtalare

Inläggav schmutziger » 2021-12-10 21:42

DorreN skrev:
schmutziger skrev:https://www.thomann.de/se/jbl_lsr_305p_mkii.htm?ref=mobile
Slipper du köpa en förstärkare med.
Du har ju 306/308 med eller kanske kali lp6 /lp8 med.


Ja där kan man spara in i slutändan genom att skippa köp av förstärkare.

Jag är dock sugen på stor membranyta, som 15-åring tyckte man att byggsatsen som omnämnde heta "pyramid" såg häftig ut. Perfekt garagehögtalare ju. :D

Ahh jag förstår! Håller själv på med mina, blir mina budget synergyhorn+2st 12or delat kring 300hz per sida. Man måste ju höra musiken över sågen!

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Garagehögtalare

Inläggav DorreN » 2021-12-10 23:20

avr7000 skrev:Beg. högtalare för 1000 kr för ett par kommer att tillfredsställa alla dina krav.... Varför krångla o bygga nåt...


Nu har jag kikat igenom blocket och fb market i mitt område. Heldött!

Förut kunde man begränsa auktioner på tradera med län. Hittar inte den funktionen dock.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Garagehögtalare

Inläggav STDI » 2021-12-10 23:54

DorreN skrev:---
Förut kunde man begränsa auktioner på tradera med län. Hittar inte den funktionen dock.

Visst kan man det. Avancerad sökning -> Område
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Garagehögtalare

Inläggav DorreN » 2021-12-11 08:26

STDI skrev:
DorreN skrev:---
Förut kunde man begränsa auktioner på tradera med län. Hittar inte den funktionen dock.

Visst kan man det. Avancerad sökning -> Område


Tyvärr ingen funktion jag hittar. :(

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Garagehögtalare

Inläggav STDI » 2021-12-11 09:37

DorreN skrev:
STDI skrev:
DorreN skrev:---
Förut kunde man begränsa auktioner på tradera med län. Hittar inte den funktionen dock.

Visst kan man det. Avancerad sökning -> Område


Tyvärr ingen funktion jag hittar. :(

Innan jag svarade så gick jag in och kollade, men via en gammal länk som gav mig en sida jag kände igen. Nu gick jag in på bara tradera.se och ser att sidan är omgjord. Men jag valde kategori "Hemelektronik" och enter. Därefter längst till vänster och längst ner finns "Fraktval" och där kan man välja län. Lite konstig beteckning men man begränsar alltså urvalet till län där.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Garagehögtalare

Inläggav Zzombie » 2021-12-11 13:33

Ett par feta JBL

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Garagehögtalare

Inläggav DorreN » 2021-12-11 22:19

Zzombie skrev:Ett par feta JBL


En dröm, men antingen är dom dyra och bra eller ser bara billiga ut och presterar säkert där efter..

Tror ett par Cerwin Vega skulle duga bra.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Garagehögtalare

Inläggav Zzombie » 2021-12-11 23:18

DorreN skrev:
Zzombie skrev:Ett par feta JBL


En dröm, men antingen är dom dyra och bra eller ser bara billiga ut och presterar säkert där efter..

Tror ett par Cerwin Vega skulle duga bra.


Ge inte upp, det finns dyra JBL som presterar som billiga dito. :mrgreen:
En del AR från förr brukar vara OK

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Garagehögtalare

Inläggav DorreN » 2021-12-13 20:40

Första erbjudandet var på ett par Pioneer Prologue 9. Dessa har verkligen utseende för att passa uppe på en hylla i ett garage. Dock i väldigt fint estetiskt skick men till en kostnad av 1000:-

Ett andra erbjudande är ett par JAMO, okänd modell. JAMO har ju också design att passa i ett garage, spelandes Led Zeppelin när husse och grannen dricker garagegolvskall kortburk sittandes på varsin trave vinterdäck.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Garagehögtalare

Inläggav BellsnWhistles » 2021-12-13 23:46

DorreN skrev:Första erbjudandet var på ett par Pioneer Prologue 9. Dessa har verkligen utseende för att passa uppe på en hylla i ett garage. Dock i väldigt fint estetiskt skick men till en kostnad av 1000:-

Ett andra erbjudande är ett par JAMO, okänd modell. JAMO har ju också design att passa i ett garage, spelandes Led Zeppelin när husse och grannen dricker garagegolvskall kortburk sittandes på varsin trave vinterdäck.



Prologue 9 fick fina omdömen på sin tid och jag har haft lillasyster Prologue 8 (för +30 år sedan iofs) och den lät väl ok. 10" bas har jag för mig och dome mellanregister (ovanligt idag men har sina poänger). Låter säkert fantastiskt bra i garaget. Ett lakan för dessa låter som ett fynd. Men de kan inte ligga ner (tänkte på din formulering "uppe på en hylla"). Elementplaceringen gör att de måste stå placeras vertikalt.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Garagehögtalare

Inläggav DorreN » 2021-12-22 14:05

Jag lät Prologue 9 vara, dessa kom ut på hifitorget av säljaren för någon dag sedan.

Setupen är spikad. En polares Canton GLE 490.2 och Strannes gamla Marantz SR5005.

:)

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Garagehögtalare

Inläggav Oeldling » 2022-06-19 12:20

DorreN skrev:Jag lät Prologue 9 vara, dessa kom ut på hifitorget av säljaren för någon dag sedan.

Setupen är spikad. En polares Canton GLE 490.2 och Strannes gamla Marantz SR5005.

:)

Grymt brukar va rätt ljusa men marantzen med sin värme blir nog kanon kombo

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Garagehögtalare

Inläggav DorreN » 2022-08-08 12:26

Canton GLE 490.2 hamnade aldrig i garaget utan fick ersätta i32s när dom såldes. Ett par Monitor Audio RX8 dök upp ganska direkt så GLE 490.2 fick flytta vidare.

I garaget hamnade ett par, som jag önskade, stora feta burkar i dålig finish med texten "pyramid" skriven på dammkåpan. Alltså, jag har sällan lyssnat på dåliga högtalare, att man reagerar, fy satan vad det låter illa, men pyramid lät riktigt illa.

Dom såldes till självkostnadspris och ett par Sonab A-200 ersatte. Samma peng, mindre och lät betydligt bättre.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Garagehögtalare

Inläggav JB » 2022-08-08 17:55

I en bra låda med hyggligt delningsfilter så kan man få de flesta bas/mid element att låta helt okej iaf (förmodligen även pyramid). Något man däremot inte kan få att låta okej är piezodiskanter... undvik dom!

Jag fick ett par PA högtalare med 10" bas och piezodiskant gratis som satt i relativt välbyggda stagade plywood lådor, men de lät helt otroligt dåligt tack vare att bas/mid elementet var helt odelat och att piezohornet... var en piezohorn!
Så jag köpte ett par P-Audio PHT409 diskanthorn (som är billiga men har riktiga drivers med magnet och spole) från Ljudia (RIP!) och byggde ett par simpla filter som delar både bas och diskant och stoppade in lite fluff i lådorna (som var helt odämpade).. och det blev en enorm förbättring i ljudkvalitet!

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Garagehögtalare

Inläggav DorreN » 2022-08-09 18:12

JB skrev:I en bra låda med hyggligt delningsfilter så kan man få de flesta bas/mid element att låta helt okej iaf (förmodligen även pyramid). Något man däremot inte kan få att låta okej är piezodiskanter... undvik dom!

Jag fick ett par PA högtalare med 10" bas och piezodiskant gratis som satt i relativt välbyggda stagade plywood lådor, men de lät helt otroligt dåligt tack vare att bas/mid elementet var helt odelat och att piezohornet... var en piezohorn!
Så jag köpte ett par P-Audio PHT409 diskanthorn (som är billiga men har riktiga drivers med magnet och spole) från Ljudia (RIP!) och byggde ett par simpla filter som delar både bas och diskant och stoppade in lite fluff i lådorna (som var helt odämpade).. och det blev en enorm förbättring i ljudkvalitet!


Det kanske stämmer, vet ej exakt vilket diskantelement som satt i mitt hembygge.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster