Vilken vettig projektor ska jag köpa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Vilken vettig projektor ska jag köpa?

Inläggav STDI » 2021-12-13 18:16

2006 flyttade vi in i för oss nytt hus. Gamla ägarna lät projektor och duk sitta kvar bl a eftersom projektorn inte fungerade trots ny lampa. Jag lyckades hitta instruktioner om typfel på youtube och fick igång den. Det var färghjulet som behövde rengöras.
Idag när jag startade hördes ett mekanisk "kras" och den startade inte. Jag har plockat isär den och hittar glas- (eller plast-) bitar från någon slag färghjul eller spegel. I vilket fall som helst är det inte aktuellt att reparera den. I locket finns en QC-stämpel från 27/1-2007.

Det är en Optoma ThemeScene HD70 DLP 16:9 1280*720. Den sitter i tak (alltså upp och ner) ca 2,7 m från duken som är 1,94 m * 1,09 m (87 tum?). Ansluten med elkabel och 10 m HDMI, inget annat. Jag tittar på TV via Viasat (Allente) HD-kanaler och DVD och Bluray. Fästet i taket är på stång och med tre böjda "vingar" som kan anpassa till hål i projektorn. Men jag antar att det är mer eller mindre standard så alla passar.

Vad ska jag nu istället köpa? Jag har inte saknat något med den gamla, dvs upplösning och finesser har varit tillräckliga. Möjligtvis vill jag ha den lite ljusstarkare. Och kanske lite tystare. Helst vill jag slippa byta HDMI-kabel men det är ok om jag måste ha bättre kvalitet för att få ut något mer. Längden måste vara 10 m.

Jag beskriver vad jag haft och varit nöjd med för att ni ska förstå att jag inte måste ligga i toppklass med projektorn. Men naturligtvis räknar med att utveckling skett genom åren. Och jag vill hålla priset nere.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilken vettig projektor ska jag köpa?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-12-13 22:43

Budget?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vilken vettig projektor ska jag köpa?

Inläggav STDI » 2021-12-13 22:58

sportbilsentusiasten skrev:Budget?

Som jag skrev så vill jag hålla priset nere. Och tror/tycker väl att något i lägre prisklasser bör kunna klara sig bra jämfört med den 15 år gamla apparat som har varit ok.
Det verkar som det börjar på ca 4000 - 5000 kr. Även om man hittar en Andersson på NetOnNet för 2000 kr. Funktioner och prestanda verkar på pappret ok men jag misstänker att det är ett vågspel. Så behöver jag gå högre än 4000 - 5000 kr?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vilken vettig projektor ska jag köpa?

Inläggav Kalejdokom » 2021-12-14 08:36

Med den budgeten är väl rekommendationen att titta på begagnat. Det borde finnas hyfsat nya maskiner att köpa nu när många väljer att uppgradera till 4k.

De billigaste (nya) är vanliga business-projektorer som oftast har ganska "fel" färgåtergivning, bullrande fläktar och fel bildformat. Jag skulle rekommendera att välja en "hemmabioprojektor" med nativ HD-upplösning. Tänk lite långsiktigt, så slipper du fokusera främst på prislappen. Denna kanske kan fylla behovet (finns att köpa billigare på t.ex. Amazon eller CDON):

https://www.dustinhome.se/product/50111 ... 8e-full-hd

Själv har jag alltid varit nöjd med Epson som kör med 3LCD-teknik. Här är en modell som rankades mest prisvärd i detta top-5-test:
https://top.produktexperter.se/projekto ... voQAvD_BwE

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vilken vettig projektor ska jag köpa?

Inläggav Kraniet » 2021-12-14 11:35

Jag köpte en Panasonic AE4000 från 2009 med 90" duk på blocket för 3500 kr. Tänker att det är ett lagom insteg tills vidare.

Finns en hel del på blocket som är tillräckligt bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilken vettig projektor ska jag köpa?

Inläggav distad » 2021-12-14 12:07

-Det har funnits begagnade ute för under 5000kr och det kan ju vara något som kanske inte är sämre än en ny för samma summa.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster