Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif + Audiophonics

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kermit116
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif + Audiophonics

Inläggav Kermit116 » 2021-12-24 15:51

Audiophonics har på ett förtjänstfullt sätt (dock ej sett pengarna på kontot än) hanterat min reklamation av min Topping D30pro, se tråden om Topping D50s mm.

Vad som framkommit från korrespondensen med dom är att såväl D30pro som E30 enl Audiophonics har mycket känsliga ingångar för s/pdif och inte klarar vilka cd-spelare som helst. Min enda kritik mot dom är att dom borde varnat för användning av cd-spelare som källa till dessa två dacar.

Åter på ruta ett, en fraktkostnad fattigare.
Senast redigerad av Kermit116 2021-12-29 13:01, redigerad totalt 1 gång.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif

Inläggav Kralle » 2021-12-24 17:07

Har en liknande erfarenhet. Köpte en Topping D50s av en kines via AliExpress.
Den uppvisade samma problem på den optiska ingången. Skickade tillbaka med dyr returfrakt. Blev blåst på hela köpesumman dessutom. Kinesen gjorde sig oanträffbar.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif

Inläggav pLudio » 2021-12-24 18:12

Kan inflika att D30 Pro och nyare E30 har CS8416 S/PDIF mottagare (de äldre har AK4118 som verkar fungera bättre).
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif

Inläggav Belker » 2021-12-24 20:05

Kralle skrev:Har en liknande erfarenhet. Köpte en Topping D50s av en kines via AliExpress.
Den uppvisade samma problem på den optiska ingången. Skickade tillbaka med dyr returfrakt. Blev blåst på hela köpesumman dessutom. Kinesen gjorde sig oanträffbar.


Affärsidkare på AliExpress är i allmänhet mycket generösa vid garantier och återköp, oavsett säljarens nationalitet. Överdrivet generösa, skulle jag säga, efter vad jag sett av vad idioter (inte du nödvändigtvis, jag generaliserar också) reklamerar för.

Audiophonics är också seriösa. Man förlorar lite returfrakt, men köpet återbetalas.
Senast redigerad av Belker 2021-12-24 21:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif

Inläggav juanth » 2021-12-24 21:15

Kralle skrev:Har en liknande erfarenhet. Köpte en Topping D50s av en kines via AliExpress.
Den uppvisade samma problem på den optiska ingången. Skickade tillbaka med dyr returfrakt. Blev blåst på hela köpesumman dessutom. Kinesen gjorde sig oanträffbar.


Aliexpress brukar kunna gå in och hjälpa till.
Jag fick fejkade diskanter vid ett tillfälle och fick tillbaka hela köpesumman.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif

Inläggav Calleberg » 2021-12-24 21:17

På vilket sätt visar sig "känslig" s/pdif?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kermit116
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif

Inläggav Kermit116 » 2021-12-25 01:09

Calleberg skrev:På vilket sätt visar sig "känslig" s/pdif?


Jag beskrev problemet i tråden där vi lyssnade på Topping-dacar men kort så yttrar det sig i plötsliga luckor i musiken, för mig ca fem stycken per minut. Problemet uppstår endast när man använder cd-spelaren och ansluter via coax eller toslink. Exakt samma musik rippad till NASen och uppspelad via streamer ger inga problem vare sig via coax eller toslink.

Det är för mig inte klarlagt om det gäller alla cdspelare eller bara de två jag har men problemet är inte okänt för ex vis Audiophonics och jag har nu läst om det på Audiosciencereviews forumsidor.

Vid den tidigare refererade daclyssningen så var vi några som avslutade med att spela min Marantz cd-spelare via D30pro samt via Dx3pro+ och D90. Problemet uppstod inte med Dx3pro+ eller D90 och jag gissar att en del av förklaringen finns i det pLudio skrivit tidigare i tråden.

Audiophonics borde för sin egen skull, om nu inte Topping håller dom skadeslösa, upplysa om problemet i produktbeskrivningarna av D30pro (och E30) och jag ville med denna tråd fästa uppmärksamheten på problemet om man tillhör skaran som ibland vill kunna spela cd-skivor.

Jag tycker det är tråkigt för D30pro passade mina behov och någonting gjorde att jag gillade sättet varpå den lät. Som sagt var, tillbaka till ruta ett.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif

Inläggav Kermit116 » 2021-12-25 01:15

Kralle skrev:Har en liknande erfarenhet. Köpte en Topping D50s av en kines via AliExpress.
Den uppvisade samma problem på den optiska ingången. Skickade tillbaka med dyr returfrakt. Blev blåst på hela köpesumman dessutom. Kinesen gjorde sig oanträffbar.


Surt!

Till dess Du lyckats med att claima Aliexpress som forumkamraterna beskriver och under förutsättning att Audiophonics återbetalar som dom lovat så har vi sålunda 1-0 till Audiophonics. Bra för blivande köpare att veta.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif

Inläggav Kralle » 2021-12-25 11:47

För att inte hela Kinas befolkning ska bli kränkta, och andra bli proxy-kränkta, så kan jag förtydliga med att den oseriösa säljaren heter
Aoshida-HIFI Audio Store.

https://www.aliexpress.com/store/114011 ... 4c4dIKv5kw

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif

Inläggav rajapruk » 2021-12-25 11:50

Jag ville egentligen ha en D30pro, men vågade inte chansa på att den skulle funka med coax-ingången i mitt system, då jag läst om att den är lite känslig för jitter där.

Kermit116
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif

Inläggav Kermit116 » 2021-12-25 12:20

rajapruk skrev:Jag ville egentligen ha en D30pro, men vågade inte chansa på att den skulle funka med coax-ingången i mitt system, då jag läst om att den är lite känslig för jitter där.


(Vad blev det i stället och varför?)
Läst mig senare till att det blev SMSL SU-6. Berätta gärna om Dina överväganden.
Senast redigerad av Kermit116 2021-12-25 13:38, redigerad totalt 1 gång.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif

Inläggav Kermit116 » 2021-12-25 12:36

Någon som har någon erfarenhet av SMSL Su-9n?

Samma peng hos Audiophonics som D30pro o likartade features. Hittar dock inga uppgifter om s/pdif-mottagarkrets.

Pro:
- Mäter bra hos ASR (dom som förstår får gärna berätta vilka tendenser till dåliga egenskaper som möjligen kan detekteras via mätningarna)
- Inget känt s/pdif-strul (ännu?) enl teknikern på Audiophonics, inte hittat om på ASR-forum heller
- Bluetooth

Con
- Ingen "auto-start"
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif

Inläggav Kermit116 » 2021-12-25 13:08

Kermit116 skrev:Någon som har någon erfarenhet av SMSL Su-9n?

Samma peng hos Audiophonics som D30pro o likartade features. Hittar dock inga uppgifter om s/pdif-mottagarkrets.

Pro:
- Mäter bra hos ASR (dom som förstår får gärna berätta vilka tendenser till dåliga egenskaper som möjligen kan detekteras via mätningarna)
- Inget känt s/pdif-strul (ännu?) enl teknikern på Audiophonics, inte hittat om på ASR-forum heller
- Bluetooth

Con
- Ingen "auto-start"


Lägger denna fråga i egen tråd.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif

Inläggav Michael » 2021-12-26 00:05

Finns det kopplingsschema på de två Topping med strulande spdif?

PS. Jag hade en gång en apparat med dålig spdif ingång. Det var en för lång skruv till foten. Skruven gick emot kretskortet och kortslöt en signal.

//Michael

Kermit116
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif + Audiophonics

Inläggav Kermit116 » 2021-12-29 13:05

Återbetalningen från Audiophonics har nu landat. Heder åt dom för ett väl hanterat ärende. Mitt nya försök på ny dac kommer att göras från dom.

Michael,
Jag har ingen kopplingschema på den. pLudio har bra koll på nyckelkomponenter i den men jag tror inte han har ngt schema.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif + Audiophonics

Inläggav petersteindl » 2021-12-29 15:35

I S/PDIF så finns klockfrekvensen som bärvåg för data. Bärvåg och data skall separeras i mottagarkretsen. Data blir till musiksignal. Bärvåg blir till klockfrekvens som skall renas/filtreras från allt annat än klockfrekvensen. Detta görs med hjälp av en faslåsningskrets, på engelska PLL Phase Locking Loop. I den kretsen sitter en spänningsstyrd oscillator, på engelska Voltage Controlled Oscillator; VCO. Den har en ingång för DC-nivå som bestämmer klockfrekvensen.
I standarden för S/PDIF finns toleranser angivna gällande själva frekvensen på klockan från sändarsidan d v s CD-drivverket.

Har för mig att ursprungstoleransen var +/- 100 ppm. Har för mig att det sedermera ändrades till +/- 50 ppm. Ju större tolerans man har desto sämre förutsättningar för PLL i mottagaränden.
Jag tror att vissa moderna mottagarkretsar har snävare tolerans, t.ex. +/- 10 ppm. I så fall funkar inte dessa med CD-drivverk vars klockfrekvens som ligger utanför mottagarens tolerans.

Det är detta som jag tror Topping kan ha problem med i vissa av sina modeller.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif + Audiophonics

Inläggav pLudio » 2021-12-29 19:56

"the PLL will only track up to ±12.5% from the nominal center sample rate" - är det så lite?
https://statics.cirrus.com/pubs/proData ... S578F4.pdf

https://www.akm.com/content/dam/documen ... asheet.pdf är chippet som fungerar bättre.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif + Audiophonics

Inläggav petersteindl » 2021-12-29 22:44

pLudio skrev:"the PLL will only track up to ±12.5% from the nominal center sample rate" - är det så lite?
https://statics.cirrus.com/pubs/proData ... S578F4.pdf

https://www.akm.com/content/dam/documen ... asheet.pdf är chippet som fungerar bättre.


Då funkar denna Cirrus PLL ganska annorlunda mot hur vanliga PLL funkade på 90-talet och bakåt. Men jag undrar om nominal center sample rate är samma som samplingsfrekvens? Man har ordklocka, bitklocka och master clock. Det är ordklockan som är samplingsfrekvensen. Det man vill generera är Master Clock, som man sedan delar ner till bit clock och word clock.

Man kan bygga en PLL och koppla till en SRC Sample Rate Converter. 44100 Hz + 12,5 % = 49612,5 Hz. 44100 - 12,5 % = 38 587,5 Hz. Det betyder att musikens frekvens d v s tonhöjd ändras inom ett spann på 25 %, om det vore så att samplingsfrekvensen inte åtgärdades genom PLL. I detta fall ser man att med den positiva toleransen går man in i området för 48 kHz samplingsfrekvens. Vet inte om sådant kan ställa till det?

AKM skulle möjligtvis jobba med SRC eftersom den har ett spann från 8 kHz till 192 kHz. Men hur långt i tolerans över 192 kHz man kan gå för Phase Locking vet jag inte.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif + Audiophonics

Inläggav pLudio » 2021-12-30 01:15

Hade man bara CD i åtanke när man specade S/PDIF en gång i tiden?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif + Audiophonics

Inläggav petersteindl » 2021-12-30 02:30

pLudio skrev:Hade man bara CD i åtanke när man specade S/PDIF en gång i tiden?


Även DAT och således även 48 kHz samplingsfrekvens var nog med från början.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif + Audiophonics

Inläggav Michael » 2021-12-31 23:15

Jag ställer mig väldigt tveksam till att det är problem med chippen. Dock har det ju förekommit buggar i chip. Jag hade en DAC med buggig CS krets i en gång för länge sedan. Byttes på garanti. Vet dock inte om de bytte kretsen eller bara mjukvaru uppdatering. Buggen kunde kommas runt genom reset av kretsen efter ström på.

Skulle va lite intressant om någon vet pålitlig källa för att det är ett chip problem, som det påstås. Jag tror mer på produkt problem. Alltså att Topping produkten/konstruktionen är dålig, inte chippet. Eller produktionsfel.

//Michael

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Topping D30pro och E30 - känslig s/pdif + Audiophonics

Inläggav pLudio » 2021-12-31 23:51

Topping har sagt att problemet inte går att åtgärda med en firmware uppdatering men inte vari problemet ligger.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster