Spdif coaxial rca-kabel

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav galder » 2022-01-02 00:39

Jag läste någonstans att rca-kontakter inte går att få med 75Ohm. Samtidigt såg jag att det endast finns en tillverkare (Canare) som håller 75Ohm. Det nämndes också att många tillverkare av audio-produkter även kan hantera 50Ohm coaxial rca, pga svårigheter att få tag i kablar med 75Ohm. Samtidigt rekommenderades att använda kortast möjliga kabel.

Såg att AUDIOPHONICS hade 3st varianter för 30, 35, 87€
Kollade även Kjell&co som har 1st kabel, men inte en Canare variant.

Exempeldata Kjell&co
Clicktronic Digital koaxial-kabel 0,5 m
Guldpläterad RCA-kabel
Lämplig för SPDIF
Dubbelskärmad RCA-kabel med guldpläterade kontakter (24K). Lämplig för SPDIF-ljud och kompositvideo. Stöd för 5.1-ljud. Ledare av syrefri koppar. Impedans: 75 Ω. RCA-hane till RCA-hane. Diameter 6 mm.

Exempeldata Audiophonics
AUDIOPHONICS CANARE Digital coaxial cable 75ohm RCA-RCA 0.50m

Caractéristiques:
External diameter: 9 mm
Connectors: T6s RCA plugs
Impedance: 52pF/M / 75 OHM
length: 0.5m

Ormoljevariant?
https://www.audiophonics.fr/en/cables-n ... p-106.html

Mitt tänkta användningsområde, streamer - DAC

Kan någon råda mig i detta?
Lider nämligen av hifi nervosa. :wink: :roll:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav sprudel » 2022-01-02 10:34

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-02 10:44

galder skrev:Jag läste någonstans att rca-kontakter inte går att få med 75Ohm. Samtidigt såg jag att det endast finns en tillverkare (Canare) som håller 75Ohm.


Det borde väl gälla även chassikontakterna och det som sitter bakom dem? Hur viktigt kan detta vara i praktiken? Är det möjligen lite försäljningstaktik inblandat?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav galder » 2022-01-02 11:49

Sprudel, tack.
Läste denna artikel: http://www.bluejeanscable.com/articles/75ohmrca.htm

Så Canare RCAP borde funka bäst då.

Det talas om video i artiklar,. Jag har tolkat det som att vara fördelaktiga vid höga överföringshastigheter.

RogerGustavsson.
Det handlar nog mer om svårigheten att innehålla 75Ohm i kabeln.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-02 12:23

75 Ohm i kabeln är väl inte ovanligt? Det ska väl egentligen vara BNC-don för 75 Ohm? Knoppens kablar som vissa fått har 75 Ohm, https://www.canford.co.uk/Products/36-5 ... ABLE-Cream eller https://www.canford.co.uk/BELDEN-1855A- ... IDEO-CABLE, håller också 75 Ohms impedans.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav galder » 2022-01-02 12:50

Mycket frågetecken RogerGustavsson. :D
Vi får väl avvakta någon som kan svara på detta.
BNC visst är det så, men jag efterfrågar RCA.
Och färdigterminerade.
Jag har köpt sådana i varje fall påstått vara coaxial 75Ohm. Och har aldrig upplevt några problem med dessa. Men tanken var att ge de bästa möjliga förutsättningarna. Köpte t.ex. en Allo Shanti PSU: https://allo.com/sparky/shanti.html
Oavsett att det följer en medical grade 5V plug till apparaten.
Hifi noja/nervosa du vet. :oops:

Tycker mig se en övergång från coaxial RCA till förmån för andra kopplingar på nyare apparater, oaktat att mina båda apparater är nya konstruktioner. Den ena sätter begränsningar.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3250
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav Calleberg » 2022-01-02 13:05

Du lider av en svårbotad psykosomatisk sjukdom :D
Doktorn ordinerar att du börjar med att läsa detta, möjligt att det lindrar symptomen lite.

http://www.bluejeanscable.com/articles/75ohmrca.htm
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-02 14:45

Det är svaret! Alltså byt till BNC för "feel good" eller löd fast kablaget direkt inne apparaterna.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav galder » 2022-01-02 15:10

Något lite mer...

"It is recommended to use a 75-ohm coaxial cable to transmit digital transmissions. This will help to avoid errors in the signal.
However, there’s nothing to stop you from using any RCA cable that you happen to have lying about. Like a composite video cable.
It should give you a working signal.
However, I wouldn’t use one of these unless I had no other choice. I think a proper coaxial cable is best in this situation."

Länk: https://www.the-home-cinema-guide.com/c ... audio.html

"But don't be tempted to try and use a standard RCA phono cable in place of a dedicated coaxial digital cable. And, in our experience, compared to optical, a coaxial connection does tend to sound better. That's because it has greater bandwidth available, meaning it can support higher quality audio up to 24-bit/192kHz.

is there a difference between digital coaxial audio cable and RCA? A digital coaxial connector looks like an RCA connector, but it transmits digital data instead of analog signals. The digital coaxial cable is thicker than a typical audio cable, however, because it uses the same type of shielded coaxial cable you use to connect your television to your cable box."

Länk: https://treehozz.com/what-is-a-digital-out-coaxial

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav galder » 2022-01-02 15:44

Lite mer tekniskt:

"JohnSwenson
Posted December 27, 2015
Speedskater said:
The 75 Ohm or 50 Ohm impedance under discussion here is;
'Radio Frequency Characteristic Impedance'

This doesn't stabilize until the frequency approaches 1 Megahertz.

And it doesn't matter until the cable or component approaches about 1/4 wavelength of the frequency in question.

So for SP/DIF a 1/4 wavelength is about 25 feet. Neither RCA nor BNC connectors don't have an impedance at SP/DIF frequencies.

It's a little more complicated. The simple formula above is only for pure sine waves. An S/PDIF signal is not a pure sine wave, it is a digital signal which contains sharp ramp times, these "edges" contain harmonics which go up much higher than than the fundamental. These harmonics ARE high enough in frequency to be affected by transmission line characteristics of digital interconnects.



These transmission line effects can cause significant changes in the shape of the edges of an S/PDIF signal. These edge differences can cause significant behavior in the PLLs which are used to extract the clock in many S/PDIF receivers.



It's not just simple edge rate changes, impedance mismatches WILL cause reflections, even for S/PDIF signals. If you feed an S/PDIF signal into a TDR (time domain reflectometer) you CAN see reflections from a real S/PDIF signal. The amplitude of those reflections depend on the impedance mismatch and the ramp time of the signal. Slower ramp times cause less intense reflections. BUT slower ramp times can cause many PLLS to generate more jitter. It's a complex tradeoff made by the designer.



The length of the interconnect has several different effects on this system. Short interconnects cause the transmission line effects to occur at higher frequency which generally results in better quality edges and less intense reflections, BUT it can cause the reflections to be far more disruptive to a receiver.



Even though there is a standard for impedance, very few transmitters and receivers actually meet this, complicating things significantly. A cable which causes a good match with one component may be very wrong with another.



The over all result is that the situation is far too complex to make generalizations. The adage "try it yourself and see" is REALLY appropriate here. One cable can be great with one set of components, not great with another, and another set of components may be quite insensitive to the difference between two specific cables.



The impedance mismatch caused by RCA jacks over say BNC jacks (as long as they are real 75 ohm BNCs) DOES make a difference in the signal. Exactly what the difference is can vary depending on the cable and the equipment on both ends. How the receiver responds to these differences also varies.



So going from RCA to BNC MAY make a difference in a particular situation and it may also not make a difference. Its very system dependent.



John S."


Kanske inte så enkelt som man kan tro?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav galder » 2022-01-02 16:46

Slängde iväg en förfrågan om ev. rekommenderad kabel till tillverkaren av enheten.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav galder » 2022-01-03 13:49

Har inte fått svar än från Lindemann.
Men kollade upp vilken jag har f.n. vilken är:

Beskrivning av Nikabe Digital koaxial-kabel 05 m
Dubbelskärmad RCA-kabel med guldpläterade metallkontakter 24K ur Nikabes sortiment av high end-kablar. Lämplig för SPDIF-ljud och kompositvideo. Stöd för 5.1-ljud. Ledare av syrefri koppar. Impedans 75 O. RCA-hane till RCA-hane. Diameter 6 mm. 10 års garanti.

Inköpt för några år sedan på Kjell & co
Sitter riktigt tajt i kontakterna, så det är nog inte direkt någon dålig kvalité.
Så jag kan nog använda denna med gott samvete. :?: Skulle helst vilja ha sett någon uppmätning på den, men hittar inget i den vägen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-03 15:07

Är det inte så att fungerar det så är det helt OK? Om det föreligger någon grotesk missanpassning lär det väl märkas?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav galder » 2022-01-03 15:15

Lite åt det hållet är det väl.
Nu kan det vara mindre bra anpassning på någon av apparaterna, vilket då ju kan vara svårare att reda ut. Groteskt kanske inte är vad skillnaden kan bli, men kanske en färgning möjligtsvis. Men vad vet väl jag.
Hoppas tillverkaren återkommer med något uttömmande svar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-03 15:53

"Färgning"? Det är en digital signal som överförs, ettor och nollor. Antingen fungerar det eller inte.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav galder » 2022-01-03 15:56

It's a little more complicated. The simple formula above is only for pure sine waves. An S/PDIF signal is not a pure sine wave, it is a digital signal which contains sharp ramp times, these "edges" contain harmonics which go up much higher than than the fundamental. These harmonics ARE high enough in frequency to be affected by transmission line characteristics of digital interconnects.

These transmission line effects can cause significant changes in the shape of the edges of an S/PDIF signal. These edge differences can cause significant behavior in the PLLs which are used to extract the clock in many S/PDIF receivers.

Inte mycket till hjälp med frågans spörsmål, så nu skiter jag i denna tråd, rent ut sagt.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3250
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav Calleberg » 2022-01-03 16:02

RogerGustavsson skrev:"Färgning"? Det är en digital signal som överförs, ettor och nollor. Antingen fungerar det eller inte.

Du glömmer bort färgningen som härrör sig från de psykosomatiska effekterna. Dessa kan i värsta fall bara botas enligt ditt "feel good"koncept ovan






:D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3250
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav Calleberg » 2022-01-03 16:07

galder skrev:Inte mycket till hjälp med frågans spörsmål, så nu skiter jag i denna tråd, rent ut sagt.


Jag kan "rekommendera" Facebook gruppen "Tweaks & Akustik", där avhandlar man sånt här och värre trams HELT ovetenskapligt, mycket nöjje... :D

Jag kan tyvärr inte erbjuda någon länk, då jag är så hårt bannad att gruppen numer är osynlig för mig även om jag söker efter den i klartext ... :mrgreen:
Senast redigerad av Calleberg 2022-01-03 16:20, redigerad totalt 2 gånger.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spdif coaxial rca-kabel

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-03 16:08

Calleberg skrev:
RogerGustavsson skrev:"Färgning"? Det är en digital signal som överförs, ettor och nollor. Antingen fungerar det eller inte.

Du glömmer bort färgningen som härrör sig från de psykosomatiska effekterna. Dessa kan i värsta fall bara botas enligt ditt "feel good"koncept ovan
:D


Den var bra!


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster