Vilket försteg till NAD 218 THX?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

nychswe

Vilket försteg till NAD 218 THX?

Inläggav nychswe » 2005-08-12 21:50

Har precis skaffat mig ett NAD 218 THX slutsteg och är mycket nöjd med detta till mina NHT ST4:or. Mycket kraft och klart ljud flödar i mitt lyssningsrum :D
Nästa uppgradering är ett nytt försteg, använder just nu en ombyggd 3240 från NAD, och behöver lite råd om vilket som kan passa bra till slutsteg-högtalar-kombinationen i 5 000 kronorsklassen?
Begagnat eller nytt spelar ingen roll.
Beskriv gärna om ni upplever ljudet kallt, varmt, detaljrikt och dylikt.

Tack på förhand/Christer

niclas

Inläggav niclas » 2005-08-12 22:40

Embla Erato 8)

http://www.emblaaudio.no/Erato-ramme.htm

Schysst fjärrkontroll, lågt (inget?) brus, låg dist, liten i formatet. Den jag använder har 3 rca-ingångar vilket räcker för mig iaf.

mvh, Niclas

edit:
http://www.emblaaudio.no/tester/Erato1.pdf

Användarvisningsbild
E

Re: Vilket försteg till NAD 218 THX?

Inläggav E » 2005-08-14 02:55

nychswe skrev:Beskriv gärna om ni upplever ljudet kallt, varmt, detaljrikt och dylikt.

Hej Christer! Välkommen hit.

Kan nog inte hjälpa dig med försteg, men får man passa på att
fråga hur du upplever ljudet från slutsteget NAD 218 THX?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

nychswe

Inläggav nychswe » 2005-08-14 14:04

Jag upplever mitt 218-steg som rätt varmt i tonen, dock inte överdrivet i basen utan spelar (med mina NHT ST4:or som kan vara lite åt det ljusa hållet) precist och detaljrikt utan att man blir ansträngd efter några låtar.
Jag är av den åsikten att man inte ska behöva modulera med bas, treble och loudeness hit och dit utan spela musiken så som den är och njuta av varje sekund, detta klarar min kombination av bra. SPELGLÄDJE var ordet jag sökte :D
Jag har, på detta forumet, läst att en hel del inte gillar NAD:s 208 och 218-steg men jag är helnöjd med mitt. En av dem jag ringde till för att köpa ett 218-steg hade precis köpt ett Classe' steg för 60 000 och han sa ärligt att han inte upplevde så värst stor skillnad mellan Classe'n och NAD:en. HIFI i all ära men man kan ju fundera på hur nördig man kan bli, missförstå mig rätt, jag menar hur mycket pengar man ska lägga på anläggningen för att få en liten förbättring i ljudet. Nu fick ju jag en rätt stor förbättring vid köpet av steget, jag gick ju från en ombyggd NAD 3240 :wink:
Nu fattas bara ett matchande försteg och lite roligare kablar, sedan kan man slappna av ett tag tills köp och nörd-djävulen tar tag í en igen. :wink:

Lennart

Inläggav Lennart » 2005-08-14 16:23

-Säkert väldigt prisvärt och kanske passande för dig?

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42171

/Lennart

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-08-15 08:14

Intressant. Är du säker på att det är slutsteget som färgar ljudet
varmt, eller kan det möjligen vara något annat?

Vill ju själv ha så lite färgningar som möjligt, nämligen. Varm musik
ska låta varm, och kall musik ska låta kall. Eller?

Men lycka till med ditt förstegsköp (försteget i Denon 2105 bör inte
färga din varma musiksignal hörbart!) och hoppas att du får kul i
sällskap med dina kablar! :wink:

Nej, allvarligt. Bekymra dig inte så mycket om kablarna. Lägg
pengarna på annat. EKK eller någon böjbarare Supra-kabel till
högtalarna och något välskärmat, vanligt signalkablage, så kan du
nog vara nöjd.

Har du gjort något åt själva rummet, förresten?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

nychswe

Inläggav nychswe » 2005-08-15 17:58

Nä du, åt rummet har jag inte gjort mycket... hehe, då jag för tillfället är härbärgerad hemma hos mor och far så får man vara glad att man åtminstone fått sätta anläggningen i "fin"- rummet med en så optimal placering som möjlig mot lyssningsstolarna :lol:
Då husbygge ligger i framtidsplanerna har jag däremot många tankar om diverse lyssningsrum.
Som kablar har jag just nu ett par bi-wire (inte bi-ampade) kablar från supra som låter tillräckligt bra och som signalkablar hemmabyggda grejor som jag tänkt byta mot något bättre skärmat.
Har dock lite funderingar kring det här med matchning av försteg mot slutsteg, vad är det man bör tänka på rent tekniskt, input sensitivity osv... ?

MVH/Christer

Återgå till Köpråd