Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav VladDrac » 2022-01-20 20:11

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp att tänka :)
Jag är ute efter ett nytt slutsteg. Högtalare Opus 3 Chorus uppdaterade med Rauna Vale komponenter. Som försteg använder jag en Quad Vena 2. Jag använder nu ett Quad 303 eller ett XTZ edge 300-a som slutsteg. Förstärkaren Vena 2 låter bättre för sig själv men det är något glapp i slutsteget och jag upplever samtliga slutsteg som lite klena.

Jag skulle gärna testa ett slutsteg med mer effekt (runt 200W) men har inte så stort ekonomiskt utrymme. Jag har kollat runt en del på äldre Denon-slutsteg eftersom de verkar vara uppskattade och är ganska billiga begagnat. Framför allt har jag sökt efter serien POA-2200, 2400 och 2800 som brukar ligga kring 2500 - 4500 kr i pris.
Nu har jag fått erbjudande att köpa ett POA-2200 som är genomgånget och renoverat för 6000 kr inkl frakt. Det är ju rätt mycket pengar jämfört med vad de brukar gå för men samtidigt borde jag slippa de vanliga problemen med sprak och glappande reläer som jag tycker brukar dyka upp förr eller senare med äldre förstärkare.
Är det korkat att köpa detta tycker ni? Får jag något nyare av motsvarande kvalitet och kraft för samma pris?

Så här beskriver säljaren genomgången av slutsteget:


Effektforstærker, Denon

POA-2200
2x272 watt RMS i 8 ohm, belastningstestet begge kanaler drevet samtidigt, sidste billede.

Renoveret og serviceret.
2 nye kraftige Omron højttalerrelæer på 10 amp.
Nye kraftige højttaler terminaler, som kan tage både bananstik og 10m2 kabel.

Bias kalibreret og kontrolleret for DC offset.

Ialt 32 elektrolyt kondensatorer på hovedprintene er udskiftet til Nichicon “Low ESR”, højere temperatur og spænding.

Samtlige 8 Sanken udgangstransistorer afmonteret og de gamle møre silicone isoleringsskiver udskiftet med “Kapton” skiver som leder varmen væsentligt bedre.
Et kendt problem som kan forårsage termisk “run away” ved høj belastning = totalt afbrændt forstærker.

De 8 store elektrolytkondensatorer i strømforsyningen kontrolleret for korrekt lav ESR (Equivalent Series Resistance).

Forplade, svøb, bundplade mv vasket rene.

DERAF PRISEN.

Alle billeder viser min Denon.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav Ted_B » 2022-01-20 22:37

Det kan kännas tryggt att köpa ett genomgånget steg, men det där är alldeles för dyrt ändå.
Försök få tag på ett Rotel RB-991 eller RB-1080, de ligger i samma effektklass men är lite nyare.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav Zzombie » 2022-01-20 22:53

Fixa Venan
200 W är ca +6 dB från 45 W
Eller du kanske kör disko hemma?

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav VladDrac » 2022-01-20 23:02

Tack för input! Nej något disco är det inte tal om. Snarare rätt låga ljudvolymer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav distad » 2022-01-21 08:12

Den där Denon är nog en aning varm i klangen, inget konstigt för det är ofta Denon. Är det de som du är ute efter ? XTZ edge 300-a som du har är väl klart neutral efter vad jag läst, så det kan ju vara så att du kanske fördrar lite värme och då kan Denon vara passa bättre. Annars så är Emotiva och Rotel 2 märken som brukar vara lite mer neutrala.
Denna är mycket för slanten, men icke något slutsteg. https://hifitorget.se/visa_annons.php/r ... 137242.htm
Eller väntar du tills ett Nad 275Bee dyker upp på beg marknaden. Har själv ett sådant och det är neutralt och kraftfullt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-01-21 10:24

Har haft POA 2400 som kördes med PRA-2500,inga konstigheter,rejält med muskler,lite varm i ljudet vilket jag gillar.
6000kr för bara ett steg är lite väl tilltaget,mitt lämnades in på service,några kondingar byttes och justering.
Sålde steg och försteget för 4500kr,i våras.

Kör med POA 6600A monoblock+PRA1500 idag,ganska så likvärdigt.Mer kraft och behagligt ljud.

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav VladDrac » 2022-01-21 11:37

Tack för tips!
Ja, jag skulle säga att jag föredrar det man brukar kalla för värme i ljudet. Jag gillar ljudet i Quad Vena men tänker mig att det kommer att bli lite mer punch i ljudet med mer effekt. Jag menar då inte mer ljudvolym ytan snarare ett bättre grepp i basfrekvenserna och mer tryck även på låg volym.
Kanske är det jag behöver snarast en sub? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-21 12:35

Jag tror inte det med automatik blir mera punch i ljudet givet samma ljudnivå. Det är lätt att lura sig själv. Minns när NAD 3020 och som sopade gatan med flera steg som hade högre uteffekt. Så länge man inte utnyttjar den högre effekten kan det bli lite hur som helst. Vilken förvåning har inte rörsteg med liten uteffekt åstadkommit?

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav VladDrac » 2022-01-21 12:49

Så är det säkert. Angående rörsteg så var anledningen att jag skaffade mig ett Quad 303 allt jag läst om att det ska ha ett rör-liknande ljud. Men i kombination med mina övriga prylar gillar jag det inget vidare.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-01-21 13:05

RogerGustavsson skrev:Jag tror inte det med automatik blir mera punch i ljudet givet samma ljudnivå. Det är lätt att lura sig själv. Minns när NAD 3020 och som sopade gatan med flera steg som hade högre uteffekt. Så länge man inte utnyttjar den högre effekten kan det bli lite hur som helst. Vilken förvåning har inte rörsteg med liten uteffekt åstadkommit?


Håller med,mer punch vid likvärdig ljudnivå ska man nog inte förvänta sig,jag upplever det som att det blir mer kontrollerat vid högre ljudnivåer.
Körde elektrostater med Copland och provade med POA-stegen och det gick att spela likvärdig ljudnivå i princip(inom de ramar jag lysnnar)men bättre kontroll,främst i det lägre registret.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav Bill50x » 2022-01-21 13:56

RogerGustavsson skrev:Jag tror inte det med automatik blir mera punch i ljudet givet samma ljudnivå. Det är lätt att lura sig själv. Minns när NAD 3020 och som sopade gatan med flera steg som hade högre uteffekt. Så länge man inte utnyttjar den högre effekten kan det bli lite hur som helst. Vilken förvåning har inte rörsteg med liten uteffekt åstadkommit?

Var det inte så att 3020 gav betydligt högre effekt än vad de officiella siffrorna angav? Jag tror att priset spelade stor roll, "2x20W för 995:- - och det låter bra!". Hade själv en 3020 i två omgångar och framför allt vid det senare tillfället förvånades jag över hur "såsigt" den lät. Men för dem som dagligen lyssnar på "dyr-fi" kanske det var förvånande att en så billig apparat kunde låta annat en vasst och distat.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav Calleberg » 2022-01-21 14:31

Bill50x skrev:. Men för dem som dagligen lyssnar på "dyr-fi" kanske det var förvånande att en så billig apparat kunde låta annat en vasst och distat.

/ B


Jag undrar om inte en Mark Levinson No29 från den här tiden(80-90-tal) uppmätte ett högre värde på THD än Nad:en gjorde.
För att göra det enkelt för mig så påstår jag å det bestämmdaste att det faktiskt var så, överbevisa mig om ni kan... :wink:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav Bill50x » 2022-01-21 14:48

Calleberg skrev:
Bill50x skrev:. Men för dem som dagligen lyssnar på "dyr-fi" kanske det var förvånande att en så billig apparat kunde låta annat en vasst och distat.

Jag undrar om inte en Mark Levinson från den här tiden(80-90-tal) uppmätte ett högre värde på THD än Nad:en gjorde.
För att göra det enkelt för mig så påstår jag å det bestämmdaste att det faktisk var så, överbevisa mig om ni kan... :wink:

Nu är ju inte THD någon sorts kvalitetsstämpel. Men det var ju en tävlan bland många fabrikat att redovisa lägst THD. Först kom antal watt och det fanns många kreativa sätt att få upp watt-talet. Kenwood var nog det smartaste, man tog ett slutsteg (med extern strömmating), anslöt ett 8 ohms motstånd på utgången och tog ut en maxsignal under en kort tid, dvs till slutsteget brann. Resultatet dubblade man och fick alltså en typ 2x15W förstärkare att kallas för en 320W förstärkare.

Sedan fanns det seriösa tillverkare som redovisade dist-siffror (och andra data) under konservativa förhålanden. Nad3020 var ju rätt underspec'ad och kunde naturligtvis prestera låga THD under den angivna uteffekten.

Så innan vi motbevisar ditt påstående måste vi veta under vilka förhållande mätningarna du hänvisar till gjordes.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav Calleberg » 2022-01-21 14:53

Förlåt glömde återigen bort att jag var på Asperger Forum... :)

Samma last, samma frekvens och någotsånär lika effekt.

ML No29 Verkar uppvisa 0,01% Thd+N vid 8 Ohm & 20W
https://www.stereophile.com/content/mar ... asurements
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav Bill50x » 2022-01-21 15:07

Calleberg skrev:Förlåt glömde återigen bort att jag var på Asperger Forum... :)

Samma last, samma frekvens och någotsånär lika effekt.

ML No29 Verkar uppvisa 0,01% Thd+N vid 8 Ohm & 20W
https://www.stereophile.com/content/mar ... asurements

:mrgreen:

Hehe, jo. Att optimera EN parameter är nog inte så svårt, inte ens för en ingenjör :-) Noll THD får man tex genom att inte förstärka en signal överhuvudtaget.

Frågan är då, i vad presterade ML bättre? Hur funkade 3020 meed 2 ohms last? Hur funkar en lastbil med samma däck som en Porsche 911?

Mao, man kan inte plocka ut en enskild parameter och jämföra två produkter.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav Calleberg » 2022-01-21 15:18

Jag skulle vilja påstå att den enda uppmätta eller i vart fall obestridligt kvantifierbara parameter där No29 presterar väsentligt bättre än NAD:en är Absolutvärde på andrahandsmarknaden :mrgreen:

Jag har inga speciellt varma känslor för den där Naden, har aldrig ägt någon, men på papperet är det två produkter med snarlika prestanda. Rent Subjektiva omdömmen är kanske inte lika snarlika, beroende på hur och vem man frågar, gissar jag.
Senast redigerad av Calleberg 2022-01-21 16:20, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav paa » 2022-01-21 15:53

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag tror inte det med automatik blir mera punch i ljudet givet samma ljudnivå. Det är lätt att lura sig själv. Minns när NAD 3020 och som sopade gatan med flera steg som hade högre uteffekt. Så länge man inte utnyttjar den högre effekten kan det bli lite hur som helst. Vilken förvåning har inte rörsteg med liten uteffekt åstadkommit?

Var det inte så att 3020 gav betydligt högre effekt än vad de officiella siffrorna angav? Jag tror att priset spelade stor roll, "2x20W för 995:- - och det låter bra!". Hade själv en 3020 i två omgångar och framför allt vid det senare tillfället förvånades jag över hur "såsigt" den lät. Men för dem som dagligen lyssnar på "dyr-fi" kanske det var förvånande att en så billig apparat kunde låta annat en vasst och distat.

/ B

Jag hade en 3020 för länge sedan och det var väl just det att den inte lät så vasst som de flesta trissesteg gjorde vid den tiden, och att den räckte till trots 20W. Men det var väl närmare 35 W i 8 Ohm i verkligheten?
Jag jämförde med ett sånt där typ 200W Denon-steg som en kompis hade, och mina högtalare lät som dom var dubbelt så stora med den förstärkaren! Men det var länge sedan nu.
Acurus a250 med 2x250w är en annan gammal förstärkare som tycker har låtit mycket bra vid en test med bl.a piP, och som kanske kan hittas till bra pris.
Senast redigerad av paa 2022-01-21 16:11, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-21 16:10

Så länge man håller sig inom ramen för vad ett slutsteg presterar är skillnaderna mindre än vad många tror. Räcker det med 45-wattaren behövs inte 200-wattaren. Är det tvärtom är det en annan fråga.

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav VladDrac » 2022-01-21 16:35

Intressant! Med min relativt begränsade erfarenhet av att testa olika slutsteg tycker jag att det varit oväntat stor skillnad faktiskt. Men jag kan i och för sig inte säga att det alltid varit så att de bästa varit de med mest effekt.
Faktum är att av de integrerade förstärkare och delade system som jag har haft hemma under åren är jag mest nöjd med nuvarande Quad Vena 2. Som någon sa tidigare är det kanske det bästa att reparera den i stället för att leta runt efter alternativ som eventuellt inte blir bättre. Men det är ju så roligt att jaga nya prylar :D

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3338
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav eljulio » 2022-01-21 16:45

Calleberg skrev:Förlåt glömde återigen bort att jag var på Asperger Forum... :)

Samma last, samma frekvens och någotsånär lika effekt.

ML No29 Verkar uppvisa 0,01% Thd+N vid 8 Ohm & 20W
https://www.stereophile.com/content/mar ... asurements



Ha, ha... sjukt roligt! :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3338
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav eljulio » 2022-01-21 16:46

RogerGustavsson skrev:Så länge man håller sig inom ramen för vad ett slutsteg presterar är skillnaderna mindre än vad många tror. Räcker det med 45-wattaren behövs inte 200-wattaren. Är det tvärtom är det en annan fråga.


Kanske är det så, men jag vill nog påstå att jag har klart hörbara skillnader med mitt nya steg jämfört föregående steg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-21 16:55

Vilket kan bero på att du nu spelar lite högre...

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3338
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Råd om slutstegsköp - Denon POA-2200

Inläggav eljulio » 2022-01-21 17:02

RogerGustavsson skrev:Vilket kan bero på att du nu spelar lite högre...


Kanske, det är ju knepigt att jämföra. Men jag tycker, subjektivt förstås, att skillnaden är märkbara oavsett nivå. Är ju fortfarande utan A800 så äggen spelar fullrange. Om jag inte har helt kass ljudminne så är skillnaden klart hörbar. Sammel kommer över på besök någon under våren för lite nya mätningar. Blir intressant att höra vad han tycker.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster