DC-blockerare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DC-blockerare

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-25 17:41

Vad är det för slutsteg vars trafo brummar?

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: DC-blockerare

Inläggav eljulio » 2022-01-25 17:45

RogerGustavsson skrev:Vad är det för slutsteg vars trafo brummar?


Det är svagt av och på amp twenty. Tror det har med kyl/frys/fläktar osv. Ibland är det helt tyst (nästan).

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: DC-blockerare

Inläggav pLudio » 2022-01-25 19:38

Nu när vi vet hur vi stoppar DC så undrar jag hur man enklast kollar om man har ett DC-problem innan man försöker lösa det.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: DC-blockerare

Inläggav eljulio » 2022-01-25 19:49

pLudio skrev:Nu när vi vet hur vi stoppar DC så undrar jag hur man enklast kollar om man har ett DC-problem innan man försöker lösa det.



Aha, du tänker så! Tänka först och handla sen... 8O

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: DC-blockerare

Inläggav avr7000 » 2022-01-25 20:01

pLudio skrev:Nu när vi vet hur vi stoppar DC så undrar jag hur man enklast kollar om man har ett DC-problem innan man försöker lösa det.


Man köper ett riktigt stort Kjell slutsteg, kopplar in och lyssnar på trafon om den morrar.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: DC-blockerare

Inläggav eljulio » 2022-01-25 20:11

pLudio skrev:Nu när vi vet hur vi stoppar DC så undrar jag hur man enklast kollar om man har ett DC-problem innan man försöker lösa det.


Skämt åsido så är väl inte det så enkelt? Grannen fönar håret. Påverkar det? Kylen går igång med kylning. Eller vad? Man får väl börja med batteridrift... ha, ha...

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: DC-blockerare

Inläggav pLudio » 2022-01-25 20:31

eljulio skrev:
pLudio skrev:Nu när vi vet hur vi stoppar DC så undrar jag hur man enklast kollar om man har ett DC-problem innan man försöker lösa det.

Skämt åsido så är väl inte det så enkelt? Grannen fönar håret. Påverkar det? Kylen går igång med kylning. Eller vad?

Nej, du måste ju sitta och stirra på DC-mätaren i ett dygn utan att blinka för det kan variera under dagen.

eljulio skrev:Man får väl börja med batteridrift... ha, ha...

UPS som regenererar AC sinusen.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: DC-blockerare

Inläggav eljulio » 2022-01-25 20:44

pLudio skrev:
eljulio skrev:
pLudio skrev:Nu när vi vet hur vi stoppar DC så undrar jag hur man enklast kollar om man har ett DC-problem innan man försöker lösa det.

Skämt åsido så är väl inte det så enkelt? Grannen fönar håret. Påverkar det? Kylen går igång med kylning. Eller vad?

Nej, du måste ju sitta och stirra på DC-mätaren i ett dygn utan att blinka för det kan variera under dagen.

eljulio skrev:Man får väl börja med batteridrift... ha, ha...

UPS som regenererar AC sinusen.


Ok.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: DC-blockerare

Inläggav sprudel » 2022-01-25 20:53

avr7000 skrev:
pLudio skrev:Nu när vi vet hur vi stoppar DC så undrar jag hur man enklast kollar om man har ett DC-problem innan man försöker lösa det.


Man köper ett riktigt stort Kjell slutsteg, kopplar in och lyssnar på trafon om den morrar.


Menar du Krell?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: DC-blockerare

Inläggav Morello » 2022-01-25 21:09

Man kan mäta DC-balansen med en multimeter, men man måste förstås lågpassfiltrera nätet för att nå relevant mätdata.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: DC-blockerare

Inläggav avr7000 » 2022-01-25 23:14

sprudel skrev:
avr7000 skrev:
pLudio skrev:Nu när vi vet hur vi stoppar DC så undrar jag hur man enklast kollar om man har ett DC-problem innan man försöker lösa det.


Man köper ett riktigt stort Kjell slutsteg, kopplar in och lyssnar på trafon om den morrar.


Menar du Krell?


Nja.... Krell har ju också stora ringkärnetransfomatorer känsliga för DC som gårrrrrr i mättnad och morrar...
Men Kjell har större :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: DC-blockerare

Inläggav eljulio » 2022-02-02 08:14

DC-blocker har anlänt. Tänkte fortsätta där med bilder och inkoppling (och ev. frågor). viewtopic.php?f=16&t=71383&start=540

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster