Säker kabel?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Säker kabel?

Inläggav hifikg » 2022-02-16 23:52

Kan det här vara godkänt att använda i elnätet? Känns som om det är risk för brand.
Bilagor
safecable.png
safecable.png (510.26 KiB) Visad 2365 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Säker kabel?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-17 10:36

Vill minnas att det finns tvinnade textilöverdragna utanpåliggande ledare i riktigt gamla installationer. Har sett sådana i Eksjö. Vilken isolering som sitter närmast kopparn vet jag inte, möjligen någon typ av gummi.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Säker kabel?

Inläggav distad » 2022-02-17 13:00

De där kan inte vara godkända :o Håll dig ifrån dem kg.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Säker kabel?

Inläggav AlbertHall » 2022-02-17 17:19

Jag anar välljud där!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Säker kabel?

Inläggav hifikg » 2022-02-17 22:27

Jag funderar på att importera någon kilometer och sälja per meter, u p a
Sitter nöjd :)

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Säker kabel?

Inläggav AlbertHall » 2022-02-17 23:56

Jag måste kolla på några gamla hamparep jag har liggande. Tänk om det är kablar.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Säker kabel?

Inläggav pontareee » 2022-02-21 13:33

Påminner lite om en strykjärnskablage, dock skulle jag inte våga mig på att använda hampalindade 0,75mm för starkström.

https://www.biltema.se/bygg/el/natsladdar/strykjarnssladd-2000021894

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Säker kabel?

Inläggav distad » 2022-02-21 16:01

Rena vansinnet att använda snörena som ser ut som de gamla höbalssnörena. Jag minns de där ifrån 70-talet då jag växte upp på bondgård.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Säker kabel?

Inläggav hifikg » 2022-02-21 16:08

Tänkte spinna ihop en myt blandat med groteska tekniska förklaringar om alla fördelar som konstruktionen ger. Kränger sedan ett nystan för några tusen dollar per meter, är det inte dyrt kommer det aldrig att sälja. Betalar bra för inbyten. Inspelningstid på ca 48 timmar med anvisad musik (säljs av mig). Inspelningen måste repeteras varje gång kablarna kopplas ur, men då räcker det med 24 timmar. Kan du avstå från att beställa?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Säker kabel?

Inläggav distad » 2022-02-21 16:18

hifikg skrev:Tänkte spinna ihop en myt blandat med groteska tekniska förklaringar om alla fördelar som konstruktionen ger. Kränger sedan ett nystan för några tusen dollar per meter, är det inte dyrt kommer det aldrig att sälja. Betalar bra för inbyten. Inspelningstid på ca 48 timmar med anvisad musik (säljs av mig). Inspelningen måste repeteras varje gång kablarna kopplas ur, men då räcker det med 24 timmar. Kan du avstå från att beställa?

Och det kommer aldrig att ske kompis. Vet du varför, ja du är inte den typen som skulle kunna sälja "smörja" Du är för rakryggad. Men visst skulle vem som helst ge sig in i kabelbranschen idag och tjäna pengar, bara man lyckas i början så lär det rulla på.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Säker kabel?

Inläggav hifikg » 2022-02-21 16:22

He, he, kan inte ens formulera en annons om de falska popboxarna, jag vill inte att någon ska råka ut för så dåligt ljud. Samtidigt bär det emot att köra dem till återbruket, någon kan ju tycka att lådorna är snygga/användbara, eller att elementen skulle duga i någon annan burk eller ihop med ett bättre delningsfilter eller vad nu kunnigt folk kan hitta på.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Säker kabel?

Inläggav distad » 2022-02-21 19:33

hifikg skrev:He, he, kan inte ens formulera en annons om de falska popboxarna, jag vill inte att någon ska råka ut för så dåligt ljud. Samtidigt bär det emot att köra dem till återbruket, någon kan ju tycka att lådorna är snygga/användbara, eller att elementen skulle duga i någon annan burk eller ihop med ett bättre delningsfilter eller vad nu kunnigt folk kan hitta på.

Om du skänker dem så kommer någon bygga något av dem. Och det är ju bättre än att de bara står oanvända i min värld. Men jag vet att det finns gott om ljudnördar som hellre låter grejer stå i garderoben och bli förstörda än att de säljer till "marknadspris". Något som jag stött på några gånger :roll: Inte att du ingår i den hemska gruppen, men de finns.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 537
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Säker kabel?

Inläggav MusicMan » 2022-03-02 16:34

Om kablarna är omslutna av hampasnöre så kanske det är medräknat att det ska höja upplevelsen när det börjar ryka om dem? HiFi med betoning på High...
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Säker kabel?

Inläggav nuffe » 2022-03-02 17:18

De riktigt gamla ström installationskablarna var isolerade med tjärindränkt papper med textilskydd.
Att installera jordfelsbrytare i ett sånt hus kan innebära en lång felsökning. Oftast bättre att byta all kabel mot modern dito.

Det som visas ser ut som en modern kopia :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Säker kabel?

Inläggav sprudel » 2022-03-02 20:02

nuffe skrev:De riktigt gamla ström installationskablarna var isolerade med tjärindränkt papper med textilskydd.
Att installera jordfelsbrytare i ett sånt hus kan innebära en lång felsökning. Oftast bättre att byta all kabel mot modern dito.

Det som visas ser ut som en modern kopia :D


Ja. Återigen en halmgubbe.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Re: Säker kabel?

Inläggav Wolfie » 2022-03-04 08:44

hifikg skrev:Tänkte spinna ihop en myt blandat med groteska tekniska förklaringar om alla fördelar som konstruktionen ger. Kränger sedan ett nystan för några tusen dollar per meter, är det inte dyrt kommer det aldrig att sälja. Betalar bra för inbyten. Inspelningstid på ca 48 timmar med anvisad musik (säljs av mig). Inspelningen måste repeteras varje gång kablarna kopplas ur, men då räcker det med 24 timmar. Kan du avstå från att beställa?


Låter oseriöst... Alla seriösa kabelkrängare påstår väl att det är minst 360 timmars inspelningstid?
Detta så att det har gått 15 dygn från det att man skickat iväg skiten innan de börjar komma tillbaks för att ångra sitt köp...
Då är det bara att påvisa att distansköplagen ger rätt till 14 dygns ångerrätt :mrgreen:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Säker kabel?

Inläggav nuffe » 2022-03-04 09:25

sprudel skrev:
nuffe skrev:De riktigt gamla ström installationskablarna var isolerade med tjärindränkt papper med textilskydd.
Att installera jordfelsbrytare i ett sånt hus kan innebära en lång felsökning. Oftast bättre att byta all kabel mot modern dito.

Det som visas ser ut som en modern kopia :D


Ja. Återigen en halmgubbe.



Ja du sprudel, ett gott skratt förlänger..... :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Säker kabel?

Inläggav hifikg » 2022-03-04 18:26

Wolfie skrev:
hifikg skrev:Tänkte spinna ihop en myt blandat med groteska tekniska förklaringar om alla fördelar som konstruktionen ger. Kränger sedan ett nystan för några tusen dollar per meter, är det inte dyrt kommer det aldrig att sälja. Betalar bra för inbyten. Inspelningstid på ca 48 timmar med anvisad musik (säljs av mig). Inspelningen måste repeteras varje gång kablarna kopplas ur, men då räcker det med 24 timmar. Kan du avstå från att beställa?


Låter oseriöst... Alla seriösa kabelkrängare påstår väl att det är minst 360 timmars inspelningstid?
Detta så att det har gått 15 dygn från det att man skickat iväg skiten innan de börjar komma tillbaks för att ångra sitt köp...
Då är det bara att påvisa att distansköplagen ger rätt till 14 dygns ångerrätt :mrgreen:


Generös ångerrätt säljer, minst 365 dagar tänker jag mig. Undrar hur många som törs erkänna att de är nakna och lämnar tillbaka skräpet miraklen.
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Säker kabel?

Inläggav MacBruce » 2022-03-04 21:01

hifikg skrev:
Wolfie skrev:
hifikg skrev:Tänkte spinna ihop en myt blandat med groteska tekniska förklaringar om alla fördelar som konstruktionen ger. Kränger sedan ett nystan för några tusen dollar per meter, är det inte dyrt kommer det aldrig att sälja. Betalar bra för inbyten. Inspelningstid på ca 48 timmar med anvisad musik (säljs av mig). Inspelningen måste repeteras varje gång kablarna kopplas ur, men då räcker det med 24 timmar. Kan du avstå från att beställa?


Låter oseriöst... Alla seriösa kabelkrängare påstår väl att det är minst 360 timmars inspelningstid?
Detta så att det har gått 15 dygn från det att man skickat iväg skiten innan de börjar komma tillbaks för att ångra sitt köp...
Då är det bara att påvisa att distansköplagen ger rätt till 14 dygns ångerrätt :mrgreen:


Generös ångerrätt säljer, minst 365 dagar tänker jag mig. Undrar hur många som törs erkänna att de är nakna och lämnar tillbaka skräpet miraklen.


De flesta har nog rökt upp höljet innan de nyktrar till - och då är ångerrätten putz Weg... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster