Bluetooth mottagare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Bluetooth mottagare

Inläggav PAL14 » 2022-03-04 13:27

Hej!
Jag undrar om det finns någon billig (max 1500kr) o bra bluetooth mottagare ni kan tipsa om?
Jag vill spela musik på min anläggning via mobilen/spotify.

De här har jag tittat på:
Yamaha wxad-10 https://se.yamaha.com/sv/products/audio ... index.html
Argon bt2-mk2 https://www.hifiklubben.se/argon-audio- ... gJXovD_BwE

Det kanske finns vettigare alternativ? Är det rent allmänt stora skillnader i ljudkvalite mellan olika bt-mottagare?

Mvh Per Anders

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Bluetooth mottagare

Inläggav BellsnWhistles » 2022-03-04 13:35

Oavsett så skulle jag se till att den har digital ut också, så man kan (nu eller senare) koppla till en extern DAC.
Denna gillar jag prismässigt och desingmässigt:
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... agare.html

Hur stor degradering i ljukvalitet som bluetooth medför kan jag inte svara på, sämre blir det, men hur mycket sämre i praktiken vet jag inte, jag använder inte BT i min huvudanläggning alls.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Bluetooth mottagare

Inläggav pLudio » 2022-03-04 13:57

Det är ju två väldigt olika produkter. Vill du ha analogt ut och/eller koppla den till en DAC? Vill du ha Sony LDAC och/eller aptX HD?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Bluetooth mottagare

Inläggav PAL14 » 2022-03-04 14:31

Oj!
Vad jag hade tänkt (utan att ha tänkt efter!) var att bara koppla in bt-mottagare i förstärkarens aux-ingång med sladd rca-kontakter.

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 537
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Bluetooth mottagare

Inläggav MusicMan » 2022-03-04 15:18

Bluetooth är så klart en kompromiss för ljudkvaliteten eftersom det blir en ytterligare komprimering/omkodning av ljudet. Men det är rätt smidigt.

Ett alternativ är annars en Raspberry Pi med en separat DAC eller påbyggnadskort med DAC. Då kan du köra Spotify Connect och då kunna spela på den högsta bitrate Spotify stödjer. Nu är det i och för sig kanske lite svårt att få tag på Raspberry på grund av komponentbrist och hög efterfrågan men hittar man en tidigare generation begagnad så duger den definitivt för ljuduppspelning.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bluetooth mottagare

Inläggav Calleberg » 2022-03-04 15:27

Fiio BTA30

https://www.amazon.se/FiiO-mottagare-Bl ... 3417&psc=1

Jag har en själv, men har inte provat den än. Tror inte att det finns någon som är speciellt mycket bättre ens för jättemycket mer pengar. LDAC ser bra ut på papperet och skall ju klara "cd kvalitet" men överföringen verkar känslig, jämfört med aptX
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Bluetooth mottagare

Inläggav Ted_B » 2022-03-04 16:46

Med Yamaha behöver du ju inte köra via bt utan kan streama Spotify, ett mycket bättre sätt att göra det på.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Bluetooth mottagare

Inläggav PAL14 » 2022-03-04 16:50

Aha! Det blir alltså bättre med "streamat spotify" Förstår inte riktigt vad det betyder, hjälp en gammal man att fatta!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bluetooth mottagare

Inläggav RogerGustavsson » 2022-03-04 17:44

PAL14 skrev:Aha! Det blir alltså bättre med "streamat spotify" Förstår inte riktigt vad det betyder, hjälp en gammal man att fatta!


Enligt ovan:

MusicMan skrev:Bluetooth är så klart en kompromiss för ljudkvaliteten eftersom det blir en ytterligare komprimering/omkodning av ljudet.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bluetooth mottagare

Inläggav Calleberg » 2022-03-04 17:51

MusicMan skrev:Bluetooth är så klart en kompromiss för ljudkvaliteten eftersom det blir en ytterligare komprimering/omkodning av ljudet. Men det är rätt smidigt.


Ja, det stämmer, med ett litet undantag. Om man spelar AAC filer så kan man blåtanda dem som de.är. Om det blir någon hörbar skillnad mot t.ex OggV 320 blåtandat som SBC? Ingen aning :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Bluetooth mottagare

Inläggav pLudio » 2022-03-04 21:57

Calleberg skrev:Ja, det stämmer, med ett litet undantag. Om man spelar AAC filer så kan man blåtanda dem som de.är. Om det blir någon hörbar skillnad mot t.ex OggV 320 blåtandat som SBC? Ingen aning :D

Beror på stödet för hög bitrate i SBC, ingen höjdare annars. http://soundexpert.org/articles/-/blogs ... udio-codec

Klart smidigt med en liten pryl som strömmar t ex Spotify själv via wifi istället.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Bluetooth mottagare

Inläggav Ted_B » 2022-03-05 00:59

PAL14 skrev:Aha! Det blir alltså bättre med "streamat spotify" Förstår inte riktigt vad det betyder, hjälp en gammal man att fatta!


Du ansluter till streamern och använder t.ex mobilen som enbart fjärrkontroll för vad spotify skall spela upp, streamern hämtar det via internet och skickar det till dac/förstärkare.
Du slipper bluetooths begränsande kvalite och får bättre ljud.
Typ så.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Bluetooth mottagare

Inläggav Conan » 2022-03-05 08:40

Jag har haft en Yamaha WXAD-10 och den fugerade och lät toppen. Nu lever den vidare hos en kollega som också är jättenöjd. En annan kollega köpte en på inrådan och han är också glad & nöjd. Fin liten apparat det där just för att uppgradera en äldre anläggning med strömmat och trådlöst.

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Bluetooth mottagare

Inläggav PAL14 » 2022-03-05 13:27

Tacksam för att ni delar med er. Värdefullt för mig.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Bluetooth mottagare

Inläggav pontareee » 2022-04-07 09:44

Jag kan verkligen rekommendera SMSL SU-6, då får du även en kompetent DAC med bluetooth stöd av rang: LDAC 24bit/96kHz, APTX/HD, SBC, AAC.

Amir testar:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/smsl-su-6-review-desktop-dac.28402/

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Bluetooth mottagare

Inläggav Termos_friend » 2022-04-08 08:13

Jag har kikat på denna: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/ad ... agare.html
Ingen aning om den är bra eller dålig. Kör själv mycket slö-surf-lyssnade via youtube och då är inte ljudkvalite högsta prio. Brukar söka fram ny intressant musik så och är det något jaf satnar för så köper jag ibland musiken i annat format.
Jag vill ha crest-Crest-CREST


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster