Revel

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Revel

Inläggav MichaelG » 2022-03-16 13:56

Jag har ett par Revel Studio2 och är jättenöjd med dessa. Min son har ett par Revel M106 som han kompletterat med en subbas och det låter väldigt bra hemma hos honom också.

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Revel

Inläggav Termos_friend » 2022-03-16 14:09

MichaelG skrev:Jag har ett par Revel Studio2 och är jättenöjd med dessa. Min son har ett par Revel M106 som han kompletterat med en subbas och det låter väldigt bra hemma hos honom också.


Kul att höra. Vet du hur han gjort själva integrationen, är tex m106orna avdelade med högpassfilter?
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Revel

Inläggav MichaelG » 2022-03-16 14:55

Han kör via en hembioreceiver som sköter all delning.

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Revel

Inläggav Termos_friend » 2022-03-16 15:10

De där Studio 2 var ju ena rejäla pjäser. 50kg styck!
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Revel

Inläggav MichaelG » 2022-03-16 16:47

Termos_friend skrev:De där Studio 2 var ju ena rejäla pjäser. 50kg styck!

Jo, de funkar bra så länge jag "bara" spelar musik. Men när jag ser film kompletterar jag med ett gäng 12-or i basen. (Fast integrationen är så pass bra i praktiken att jag aldrig ids koppla bort subbarna när jag jag lyssnar på musik. Så de är på jämt.)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Revel

Inläggav distad » 2022-03-16 22:06

petersteindl skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag har för mig att det är en dansk generalagent. Sådant brukar medföra att det blir lite svårare att göra affärer.

För övrigt har jag hört Revel på mässor både i Stockholm och Göteborg med gott resultat. Det har varit flera gånger jag tyckt att totalljudet som låtit i rum med Revel har hört till mässornas bästa eller åtminstone alltid bland de tre bästa.

Många på forumet använder annars högtalare till stor förnöjsamhet från en svensk fabrikör som du säkert kan lista ut.


Exakt.

Sedan går du från ämnet som är Revel.
Du skriver; svensk fabrikör och att man skall kunna lista ut.
Det finns ju några idag. Intelligent Sound, Audio Pro, XTZ, Larsen möjligtvis, och någon/några till. Frågan är om man skall dra en gräns vid 1 miljon kr per år i omsättning?
En annan fråga är om: att vara fabrikör = hobbybaserat tidsfördriv? Med betoning på hobby. Det är bara en frågeställning.

Du glömde Guru som även finns på prisjakt.se :wink: Men det verkar som det är en nerdragning på antalet modeller eller är det nya på gång då den enda modellen som finns nu är Guru Q10 och finns i 2 butiker i Stockholm.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Revel

Inläggav Termos_friend » 2022-03-30 14:12

Uppdatering. Det trillade in ett par Revel m126be idag med DHL's hjälp. Passade bra då jag har semester och kan sitta och känna känslan av något nytt i lugn och ro :D

Första noteringen är att de orkar spela kraftigare i den lägre basfrekvenserna än vad mina gamla gjorde. Sen är de påtagligt fysiskt mindre och nättare vilket är trevligt för ryggen och ögonen.

Jag brukar spela en version av låten Fever med Peggy Lee https://youtu.be/REryc1TpeY8 där det steppas i slutet. I min värld en bra referenslåt då jag har lyssnat väldigt mycket på den så jag kan den ganska bra.
Iaf, det jag noterar är att steppande i slutet av låten är mycket tydligare definierat än tidigare.

Tyvärr ser de befintliga stativen groteska ut nu så jag får väl börja kika på nya sådana också.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Revel

Inläggav Mirage » 2022-03-31 15:11

Roligt att det blev ett par Revel! Hoppas du ska trivas med dem! :D
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Revel

Inläggav Termos_friend » 2022-03-31 19:29

Mirage skrev:Roligt att det blev ett par Revel! Hoppas du ska trivas med dem! :D


Ja men tack :)

Initialt känns de mycket trevliga.

Jag har också inskaffat lite fler leksaker. Bland annat ett försteg med lite eget stuk, ett Parasound p7. Som är ett analogt försteg med 7+1 kanaler och möjlighet till delning med högpassfilter till toppar och delning för baslåda. Tekniskt ska den klara att tex ta in fyra kanaler från en miniDSP (L, R, subbas L, subbas R) Och då får man ju en uppsättning med DSP och analog volymstyrning.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Revel

Inläggav Elfsberg » 2022-03-31 19:46

Cool!

Den mest passande miniDSP:n är väl idag miniDSP Flex som ju har 2x4 lågnivå och volymkontroll. Hur ser du behov av ytterligare ett försteg?

https://www.audiosciencereview.com/foru ... dsp.30804/
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Revel

Inläggav Termos_friend » 2022-03-31 20:13

Jag hade tänkt mig en miniDSP 2x4HD. Anledningarna till försteget är väl dels att jag är lite gammaldags och gillar ett redigt försteg och så ska de ju kunna tjonga ut 8V max. Jag har fått för mig att miniDSP och dess olika varianter inte lämnar så mycket mer än 2V rms = 2.85V peak. Kanske gör jag någon tankevurpa här men jag känner mig mentalt bättre till mods med lite overhead.

thumbnail_image(1).png
thumbnail_image(1).png (49.71 KiB) Visad 1023 gånger


Man kan ju också köra den som ett rent 2.1 kanals försteg med delning för topp och bas.

Aja, mest en kul gizmo just nu. Har ingen miniDSP ännu.

Sen gick jag och köpte en begagnad Anthem STr integrated, den har ju bass mgmt för två kanaler och ARC room correction.

Kan ju säga att jag köpt allt detta begagnat. Högtalare, försteg, integrerad. De vara dyra ändå så det räcker och blir över för mig :D
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Revel

Inläggav Maarten » 2022-04-01 19:18

Sjovt! :)
Har inte hört några Revel nyligen men de verkar ju jättebra att döma av recensioner och mätningar.
https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153

Ytterligare mätning här (och här nämns ett annat filterval än 226be verkar det som, vilket också anas i delningen):
https://www.audioholics.com/bookshelf-s ... conclusion
I like to wrap up these reviews by briefly going over the strengths and weaknesses of the product under review, but that is not easy to do with the Revel M126Be speakers because they just don’t have any real weaknesses.


Kan känna igen lite av kurvorna och vägvalen efter ett egna laborationer med snarlika element.
sb17nbac till alla!

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster