Jakt på ny stereo-förstärkare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav mindcruncher » 2022-03-13 14:16

Hej forumet,

Råkade först posta denna under medlemspresentationer. Ber om ursäkt för det :)

Jag ska efter ett antal år nu lämna Hemmbioljudet bakom mig och har nyligen beställt ett par Larsen 4.3 som förhoppningsvis kommer hem snart :)

När jag köpte högtalarna så testades dom med en Roksan Attessa vilket lät bra men vill ändå kolla på lite olika alternativ.

Har även kollat på Marantz M40 och Hegel H120. Primare ser ju intressant ut men det är ju galet mycket pengar. Är det värt? :)

Finns det någon med intressant input?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav paa » 2022-03-13 17:04

Nej det är inte värt en jättedyr förstärkare. Det hade i så fall varit bättre att lägga dom pengarna på Larsen 6. Med det sagt blir det förstås alltid bättre med en bra än en dålig förstärkare, men kom ihåg att priset inte är inte en kvalitetsparameter. Och det kan finnas mycket intressant på begagnatmarknaden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav Elfsberg » 2022-03-13 17:30

Vad är din budget?
Vill du ha en s k integrerad förstärkare eller kan du tänka dig ett system med separat försteg och slutsteg och separat DAC?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav mindcruncher » 2022-03-13 19:19

Elfsberg skrev:Vad är din budget?
Vill du ha en s k integrerad förstärkare eller kan du tänka dig ett system med separat försteg och slutsteg och separat DAC?


Jag skulle kunna lägga 25-30K som det är nu. Men smålänningen i mig blir ju glad om jag kommer undan med mindre, och känner att den gjort ett kap :D

Jag har inget emot integrerat, men att ha det separerat ger väl lite möjligheter att prova lite nytt då och då.

Ska också tillägga att jag vill kunna streama musik, både från nätverk och med tidal eller spotify connect. Jag har en vinylspelare också men till den har jag redan ett RIAA-steg.

// M

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav Elfsberg » 2022-03-13 20:21

mindcruncher skrev:
Elfsberg skrev:Vad är din budget?
Vill du ha en s k integrerad förstärkare eller kan du tänka dig ett system med separat försteg och slutsteg och separat DAC?


Jag skulle kunna lägga 25-30K som det är nu. Men smålänningen i mig blir ju glad om jag kommer undan med mindre, och känner att den gjort ett kap :D

Jag har inget emot integrerat, men att ha det separerat ger väl lite möjligheter att prova lite nytt då och då.

Ska också tillägga att jag vill kunna streama musik, både från nätverk och med tidal eller spotify connect. Jag har en vinylspelare också men till den har jag redan ett RIAA-steg.

// M


Även om jag inte har koll på streamers så tycker jag att följande är heta tips. Med dessa två enheter klarar du dig på ca 6000 kr för förstärkning och DAC med fjärrkontroll. Det kommer vara rejält dyrt att överträffa prestandan och vad det verkar så är ju förstärkaren i sin alldeles egna klass.

viewtopic.php?f=9&t=70620

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12119/

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ier.28512/

De pengar som blir över hade jag spenderat på större högtalare. Typiskt är högtalarna den avgörande länken i kedjan då det är den som kommer göra störst åverkan på upplevelsen som systemet åstadkommer. Det är idag mycket små skillnader på välkonstruerad elektronik och inte ens när den är halvdant konstruerad så innebär det automatiskt att det kommer märkas av över huvudtaget.

Holographic Audio är välkända på forumet och Amp Twenty kommer ge mer effekt.

https://www.holographicaudio.com/produkter/amp-twenty

Dock misstänker jag att de ca +80 W från Topping PA5 kommer räcka till alldeles utmärkt och i den mån man kan uttrycka sig som sådant så blir systemets budget blir lite skev då du snart spenderat 2/3 av systemets kostnad på elektronik.
När jag sätter ljudstyrkan på max med min Topping E30 så får jag ut ca 133 W och den ljudstyrkan står man inte ut med väldigt lång tid i ett vanligt obehandlat vardagsrum. Mina QM10 med dess 5,5" baselement drivs till osunda nivåer av ca 2 x 15 W. 80 W är mycket mer än vad de allra flesta behöver.

Med en budget om ca 45 000 kr så får du ju faktiskt råd med en Larsen 8 istället. ;)
Senast redigerad av Elfsberg 2022-03-13 21:51, redigerad totalt 1 gång.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav mindcruncher » 2022-03-13 20:42

Elfsberg skrev:Med en budget om ca 45 000 kr så får du ju faktiskt råd med en Larsen 8 istället. ;)


Tackar för tipsen, nu har jag massor att läsa. Och hur kunde du veta att jag är svag för det närproducerade? ;)

Jag kommer få leva med Larsen 4:orna ett tag då de är beställda och håller på att tillverkas. Det här ett sidospår nu men jag hade inte hört en Larsen eller Stig Carlsson-högtalare förut
och trodde när jag såg dessa på bilder är det är något audiofilt nonsens och påhitt och de har aldrig vara påtänkta men jag var faktiskt mindblown när jag fick dom spelade för mig. Jag valde till slut dessa över KEF R3 som jag först ville köpa.

Med det sagt, skulle inte förvåna mig att jag uppgraderar till 8:or om ett par år :)

// Johan

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav Kraniet » 2022-03-14 15:32

En lyngdorf är ju både stilig och bra. Dirac-optimering kan också göra mycket för ljudet. Men kanske eventuellt går det ut över "Larsen-ljudet"?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav goat76 » 2022-03-14 15:59

När det kommer till valet av stereoförstärkare handlar det nästan mer om vilka typer av ingångar och funktioner man behöver, utöver ren prestanda. Själv behöver jag (utöver en ganska kraftfull förstärkare för att kunna driva relativt tungdrivna högtalare) minst en balanserad ingång, och även en ingång med HT-funktion för att ha möjlighet att använda ett externt försteg. När man räknar ihop alla de funktioner och ingångar man vill ha för nuvarande och eventuella framtida behov så finns det egentligen inte så värst många stereoförstärkare att välja mellan, så valet mellan dessa blir egentligen ganska lätt när dessa apparater sållats fram.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav WhereNextColumbus » 2022-03-14 21:04

Mini DSP SHD och hypex-slutsteg hade jag nog valt i dagsläget med den budgeten.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav AndersP » 2022-03-15 02:03

Jag har aldrig lämnat bioljudet bakom mig. Är det nödvändigt?

Jag tittar på film och tv-serier ungefär lika mycket som jag spelar musik.
Jag hade kört vidare med bioreceivern uppkopplad som integrerad förstärkare. Man kan lägga till apparater för streaming. På så vis kan man spara mycket pengar som kan användas till mattor, bättre högtalare och kuddar i lyssningsrummet.

Larsen 8 ser trevliga ut, men jag har aldrig hört dom. Drygt 30 papp är inte oskäligt för en bra högtalare. Larsen 9 är lite över prisklassen jag rör mig i, men är säkert värd pengarna även den.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav Kronkan » 2022-03-16 09:10

Jag/vi är i ftyttagen. Men lägenheten skall säljas. Döstädar samtidigt. Vi diskuterar vad vi skall ha med oss.

Så två skivspelare skall med. Jag prövade tanken att inte ha 5-kanalsljud. Hustrun vill dock detta. Så det blir så. I går packade jag ner de två rörmonoblocken. Upptäcker att jag nog vill ha en integrerad förstärkare istället. Blir renare och enklare.

Första valet är väl om man skall fortsätta med rör. Är det en livsstilsfråga? Kanske. Skall passa att stå bredvid vår Michell
Gyrodeck.

Så bara fysiskt tittat på en EAR 834 och en Leben. Men inte ännu provlyssna dem på en passiv Martin Logan. Jag har inte bråttom. Vill ha något att fundera på. Inflyttning i det nya är i september.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav mindcruncher » 2022-03-17 11:54

Jag tror jag har landat i att köpa mig en Rotel A-12. Ja, den är integrerad men verkar ha det jag behöver till ett OK pris.

Topping-grejerna är ju helt klart intressant men det verkar vara lite si och så med tillgången just nu.

Nu ska jag bara trycka på köpknappen :)

Hittils tack för all input från samtliga!

// Johan

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav ottovonkopp » 2022-03-17 12:02

Jag är väldig nöjd med Hegel H90 och Larsen 4.2.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav guldfisk » 2022-03-18 21:36

Rotel RA-12 (föregångaren till A12) begagnad för 4000 kr. Kanske aningen dyr om nypriset var 7000 kr:
https://hifitorget.se/visa_annons.php/r ... 146471.htm
...perspektiv...

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav mindcruncher » 2022-03-21 14:13

Nu är grejerna på plats!

Blev en Rotel A12MKII och är så nöjd :)

Borde kanske skriva vad jag har under "medlemspresentation".

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav Kronkan » 2022-06-12 09:10

Jag söker nu en ny integrerad förstärkare. Lägenheten är såld. Vi flyttar under september. Vill minska antalet apparater något. Det blir ny tv också samt en annan lösning på akustiken än de vingar jag nu har m m. Bioförstärkaren är ny så där är inga problem.

Men vi har lyssnat på några rörförstärkare. Vi föll hittills för EAR 534. Det blev engagerande. Lyssnade på dem genom ett par Martin Logan. Kommer fortsätta lyssna. Tror att jag kan lyssna på ett par EAR 561 men det blir lite tyngre tag i börsen.
EAR tillverkas i England vilket ju är ett plus. Vi kommer också lyssna på japanska Leben cs600x.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav sprudel » 2022-06-12 09:36

Kronkan skrev:Jag söker nu en ny integrerad förstärkare. Lägenheten är såld. Vi flyttar under september. Vill minska antalet apparater något. Det blir ny tv också samt en annan lösning på akustiken än de vingar jag nu har m m. Bioförstärkaren är ny så där är inga problem.

Men vi har lyssnat på några rörförstärkare. Vi föll hittills för EAR 534. Det blev engagerande. Lyssnade på dem genom ett par Martin Logan. Kommer fortsätta lyssna. Tror att jag kan lyssna på ett par EAR 561 men det blir lite tyngre tag i börsen.
EAR tillverkas i England vilket ju är ett plus. Vi kommer också lyssna på japanska Leben cs600x.

Intressant Kronkan. Jag ska lyssna på försteget EAR 868. Återkommer om intryck. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav goat76 » 2022-06-12 10:44

Som tidigare nämnts så är valet av integrerad stereoförstärkare egentligen ganska enkelt. När man sållat fram de förstärkare som har de ingångar, funktioner och den kraft som man anser sig behöva, så är det nog i de flesta fall ett ganska litet urval kvar av apparater att välja mellan. Det gäller bara att inte förbise något av de krav man har, och ett hemlån är ju naturligtvis det bästa man kan göra ifall det är möjligt.

Om man är av typen som byter högtalare då och då kan det vara klokt att välja något med lite extra kraftresurser. :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav Kronkan » 2022-06-12 19:01

sprudel skrev:
Kronkan skrev:Jag söker nu en ny integrerad förstärkare. Lägenheten är såld. Vi flyttar under september. Vill minska antalet apparater något. Det blir ny tv också samt en annan lösning på akustiken än de vingar jag nu har m m. Bioförstärkaren är ny så där är inga problem.

Men vi har lyssnat på några rörförstärkare. Vi föll hittills för EAR 534. Det blev engagerande. Lyssnade på dem genom ett par Martin Logan. Kommer fortsätta lyssna. Tror att jag kan lyssna på ett par EAR 561 men det blir lite tyngre tag i börsen.
EAR tillverkas i England vilket ju är ett plus. Vi kommer också lyssna på japanska Leben cs600x.

Intressant Kronkan. Jag ska lyssna på försteget EAR 868. Återkommer om intryck. :)


Det blir intressant. Du är makalöst noga, i en annan division än vad jag är i.

Jag benämnde förstärkaren fel det är en EAR 834 men Akkelis benämner den väl som EAR 8L6.

Mitt byte sker alltså för att få ner klutterfaktorn, alltså få ner mängden saker. Men det skall vara kul också.

.....

Jag badade för andra gången i år. Det var bra väder alltså hygglig lite kylig blåst, ingen sol och ett svart hav. Ser nästan baksidan av Mollösund. Snabbt dopp, 15 grader och upp och vrålar i vinden. Hunden är lycklig men hindrar i praktiken att jag simmar några tag. Ibland dyker hon på mig och ibland kommer hon åt med klorna.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav peterh » 2022-06-12 20:12

Kronkan skrev:
sprudel skrev:
Kronkan skrev:Jag söker nu en ny integrerad förstärkare. Lägenheten är såld. Vi flyttar under september. Vill minska antalet apparater något. Det blir ny tv också samt en annan lösning på akustiken än de vingar jag nu har m m. Bioförstärkaren är ny så där är inga problem.

Men vi har lyssnat på några rörförstärkare. Vi föll hittills för EAR 534. Det blev engagerande. Lyssnade på dem genom ett par Martin Logan. Kommer fortsätta lyssna. Tror att jag kan lyssna på ett par EAR 561 men det blir lite tyngre tag i börsen.
EAR tillverkas i England vilket ju är ett plus. Vi kommer också lyssna på japanska Leben cs600x.

Intressant Kronkan. Jag ska lyssna på försteget EAR 868. Återkommer om intryck. :)


Det blir intressant. Du är makalöst noga, i en annan division än vad jag är i.

Jag benämnde förstärkaren fel det är en EAR 834 men Akkelis benämner den väl som EAR 8L6.

Mitt byte sker alltså för att få ner klutterfaktorn, alltså få ner mängden saker. Men det skall vara kul också.

.....

Jag badade för andra gången i år. Det var bra väder alltså hygglig lite kylig blåst, ingen sol och ett svart hav. Ser nästan baksidan av Mollösund. Snabbt dopp, 15 grader och upp och vrålar i vinden. Hunden är lycklig men hindrar i praktiken att jag simmar några tag. Ibland dyker hon på mig och ibland kommer hon åt med klorna.

Vad du än köper, se till att få med schema innan du betalar ! Det kan rädda din dag om några år.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Jakt på ny stereo-förstär

Inläggav Kronkan » 2022-06-12 23:18

Jag får fråga efter detta. Jag vet inte om detta följer med.
Om jag nu köper nytt så kommer denna få slita mindre än de gamla monoblocken fått göra. Tidigare gick även ljudet till Tv:n ut genom röranläggningen. Nu har jag det inte så. En enkel omkopplare gör att jag numera växlar mellan den rördrivna stereon och mellan bioförstärkaren men alltid använder mina Martin Logan. Mitthögtalaren monteras direkt i den nya lägenheten.



Bild

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav sprudel » 2022-06-13 17:02

Bar ite n stund hos Stefan idag men hade inte någon EAR 868 hemma, överhuvudtaget ont om försteg. Komponentbrist. :(
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav Kronkan » 2022-06-14 10:10

sprudel skrev:Bar ite n stund hos Stefan idag men hade inte någon EAR 868 hemma, överhuvudtaget ont om försteg. Komponentbrist. :(


Aj, aj!

Vi var också inne hos Stefan men lyssnade på EAR 834. Antagligen blir det den. Hustrun gillar ljudet vilket ju är en god förutsättning. Tittade också på akustikpanelerna från Wood on Wall.

Även där finns det olika alternativ samt frågor om TVn skall fällas in m m. Ljus ek blir det men finns olika alternativ på färg på filten. Skall panelen gå ända upp till taket?

Konsekvenserna är också att jag har vingar från Svanå som skall bort m m.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav Morello » 2022-06-14 10:53

Om man kopplar en voltmätare över ett av slutrörens katodmotstånd och sedan övervakar spänningen samtidigt som man spelar musik och justerar volymen upp/ned - hur mycket driver vilopunkten?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav AlbertHall » 2022-06-14 20:28

mindcruncher skrev:Jag tror jag har landat i att köpa mig en Rotel A-12. Ja, den är integrerad men verkar ha det jag behöver till ett OK pris.

Topping-grejerna är ju helt klart intressant men det verkar vara lite si och så med tillgången just nu.

Nu ska jag bara trycka på köpknappen :)

Hittils tack för all input från samtliga!

// Johan


Är inte Topping chinaproducerat?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav Morello » 2022-06-14 21:13

Ja, producerat i Kina.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav AlbertHall » 2022-06-14 22:10

Morello skrev:Ja, producerat i Kina.


Ja då faller den pladask!

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Jakt på ny stereo-förstärkare

Inläggav Kronkan » 2022-06-14 23:21

sprudel skrev:Bar ite n stund hos Stefan idag men hade inte någon EAR 868 hemma, överhuvudtaget ont om försteg. Komponentbrist. :(


Så är det. Prishöjningar kommer som brev på posten (när jag var ung, alltså).

Nu är affären klar. Blev en svart EAR 834. Två månaders leveranstid. Får betala enligt gamla prislistan minus min egna gamla grejer.

Stefan på Akkelis frågade om jag verkligen vill ha rörförstärkare och kan leva utan fjärrkontroll. Så blir det :D .


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster