Vad har hänt med Blocket?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Vad har hänt med Blocket?

Inläggav hifikg » 2022-04-12 13:15

Jag tänkte köpa mig en liten bänkdiskmaskin till lyssningsrummet, inte f-n orkar jag diska alla öl- o whiskyglas för hand, det stjäl lyssningstid. Så jag söker, och finner, på Blocket. Men vad jag inte finner är telefonnummer. Man måste skicka meddelanden. Och för att kunna göra det måste man ha ett Schibbelkonto eller vad det heter. Skumt värre. Säkert någon som vill kartlägga mig. Vill minnas att jag hade ett inlogg på Blocket tidigare, men det verkar inte gälla längre. Ni som härjar på Blocket, är det så att man inte kan annonsera med telefonnummer längre? Jag kollade en massa olika annonser, så det gäller inte bara just den här. Eller ser man det bara om man skaffar inlogg? Jag vill inte, jag vill bara ringa, betala o åka o hämta.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav hifikg » 2022-04-12 13:19

Jahaja... borde vara valfritt tycker jag.
Bilagor
Skärmavbild 2022-04-12 kl. 13.19.11.png
Skärmavbild 2022-04-12 kl. 13.19.11.png (94.57 KiB) Visad 2685 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav distad » 2022-04-12 14:13

Jag är osäker kring det du frågar om, men jag är SÄKER på att det härjar en massa oseriösa på blocket numera, dvs det är inte som förr när 99.9% var seriösa människor. De har varnat flera gånger och det finns en lista med kända bedragare som bara fortsätter att lura folk.https://www.gelki.com/Blocket-bedragare/
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav hifikg » 2022-04-12 14:17

Jag ska tjacka en diskmaskin för en tusing, hur krångligt behöver det vara? Åker in o hämtar en ny nu, cirkulärt o miljövänligt? Tja…
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav distad » 2022-04-12 14:27

Och det som är komiskt att en del av de där damerna och herrarna som håller på blocket finns att få tag i på fasta bostadsadresser som existerar. Så de är inte rädda att de blåser fel person och få påhälsning som kan sluta på många olika sätt. Jag blev blåst på en DVD-spelare för en massa år sedan som kom, men var skrot då allt på den var trasigt och ingen fjär eller strömsladd så han skickade spelare runt omkring i Sverige som var trasiga. Och säljaren fanns,jag kollade och han var bosatt på en adress med familj men svarade inte på något sätt när jag fått den trasiga spelaren. Men man åker inte till andra sidan Sverige för att slå en DVD -spelare i ansiktet på idiot, för det blir mycket värre för min del om man skulle göra det. Det skulle ju bli misshandel och böter...... :roll:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav distad » 2022-04-12 14:51

hifikg skrev:Jag ska tjacka en diskmaskin för en tusing, hur krångligt behöver det vara? Åker in o hämtar en ny nu, cirkulärt o miljövänligt? Tja…

Var det inte du som inte ville ha en massa mer plast....... :roll: :mrgreen: och om miljötänket finns så ska man köpa begagnat. :wink: . Men små bänkdiskmaskiner kanske det är ont om.... :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav hifikg » 2022-04-12 16:32

FBK skrev:
hifikg skrev:Jag ska tjacka en diskmaskin för en tusing, hur krångligt behöver det vara? Åker in o hämtar en ny nu, cirkulärt o miljövänligt? Tja…

Var det inte du som inte ville ha en massa mer plast....... :roll: :mrgreen: och om miljötänket finns så ska man köpa begagnat. :wink: . Men små bänkdiskmaskiner kanske det är ont om.... :?


Nejdå, det fanns flera till bra pris, men jag kan inte kontakta säljarna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-04-12 16:45

Detta var nytt för mig, att de tagit bort telefonnummer.
Håller med att det börjar bli jobbigt med att allt är inlåst och alla f-bannade konton man måste skapa, även om tjänsterna är gratis.
Jag förstår säkerhetstänket och även t.ex. undikande av spam, men någonstans gnager känslan av att det finns fler underliggande anledningar.
Nu har jag konto hos Schibsted sedan länge men att man inte bara kan lyfta telefonluren känns fånigt.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav hifikg » 2022-04-12 17:32

De skriver att de vill övervaka våra transaktioner. Det är nog inte BARA för att rädda oss om något går fel...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav dewpo » 2022-04-12 17:48

hifikg skrev:Jag tänkte köpa mig en liten bänkdiskmaskin...

Är det verkligen något som är lönt att köpa begagnat? Jag menar vitvaror har ju inte den livslängden de hade förr längre och en bänkdiskmaskin är ju inte väldigt dyr...
Denna dök upp i mitt nyhetsflöde nyligen https://daan.tech/sv/upptack-bob-mini-diskmaskinen/
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav hifikg » 2022-04-12 18:02

dewpo skrev:
hifikg skrev:Jag tänkte köpa mig en liten bänkdiskmaskin...

Är det verkligen något som är lönt att köpa begagnat? Jag menar vitvaror har ju inte den livslängden de hade förr längre och en bänkdiskmaskin är ju inte väldigt dyr...
Denna dök upp i mitt nyhetsflöde nyligen https://daan.tech/sv/upptack-bob-mini-diskmaskinen/
[ Bild ]


Tja, det fanns en maskin på Blocket som fortfarande säljs i butik för 2600 o nu bjuds ut för 1800 i samma by, tre månader gammal. Och en äldre maskin av samma märke för 700 spänn, men det är som det är. Ditt tips kostar en tusenlapp till, men jäklar vad sugen jag blir. Fast jag ska bara diska lite glas o skålar i den...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav guldfisk » 2022-04-12 19:43

Nu blev jag upplivad av trådens urspårning: Vi behöver en flyttbar diskmaskin till fritidshuset, som står fryskallt under vinterhalvåret.

Hatar appar, spårning och vill normalt ha kontakt via telefon för fysisk upphämtning.
...perspektiv...

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav Kermit116 » 2022-04-12 22:40

Jag tycker också illa om att bli spårad och blev rätt sur första gången jag skulle kontakta en motpart i en blocketaffär och inte bara kunde lyfta på telefonen.

En logik inom internettjänster säger "betala för en vara eller bli en vara", Schibsted har i fallet blocket lyckats med bägge delar.

Möjligheten att vara anonym när man säljer en vara tror jag uppkom som resultatet av att tjyvar sökte adresserna via telefonnumret till säljare av ex vis dyra klockor och därefter genomförde rån eller inbrott.

Som konstaterats tidigare finns det även oärliga säljare på blocket och jag har med tiden kommit atr gilla att successivt kunna "närma mig" en motpart i en blocketaffär innan jag visar min identitet.

Men som jag skrev tidigare, "buset" har i fallet blocket gjort att Schibsted lyckats med "bägge delar". En tröst är väl att dom knappast har lika mycket data om er som Fejan, Insta mfl har, där många människor delar alldeles för mycket information om sig själva.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav hifikg » 2022-04-12 22:49

Jag gissar att det kommer att gå sämre att kränga prylar via blocket, det blir för omständligt. Det kommer att gå sämre för Blocket. Det här är början till slutet, kan vi få tillbaka Gula Tidningen?
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav Kermit116 » 2022-04-12 22:59

hifikg skrev:Jag gissar att det kommer att gå sämre att kränga prylar via blocket, det blir för omständligt. Det kommer att gå sämre för Blocket. Det här är början till slutet, kan vi få tillbaka Gula Tidningen?


Ledsen KG, men det finns snart inga tidningspappersbruk kvar.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav hifikg » 2022-04-12 23:43

Kermit116 skrev:
hifikg skrev:Jag gissar att det kommer att gå sämre att kränga prylar via blocket, det blir för omständligt. Det kommer att gå sämre för Blocket. Det här är början till slutet, kan vi få tillbaka Gula Tidningen?


Ledsen KG, men det finns snart inga tidningspappersbruk kvar.


I digital form då? Det var lite skojsigt när den fanns, just då bodde jag i Stockholm så den fungerade bra för allt från Oplar o barnvagnar till framkallningsutrustning :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-04-13 09:01

hifikg skrev:Jag gissar att det kommer att gå sämre att kränga prylar via blocket, det blir för omständligt. Det kommer att gå sämre för Blocket. Det här är början till slutet, kan vi få tillbaka Gula Tidningen?


Nostalgi!
Lusläste Gulan på 90-talet, även för mig både för bilar, kameraprylar, billiga möbler och framförallt hifi.
Det gick långsammare då men på flera sätt var det också roligare.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav distad » 2022-04-13 10:35

BellsnWhistles skrev:
hifikg skrev:Jag gissar att det kommer att gå sämre att kränga prylar via blocket, det blir för omständligt. Det kommer att gå sämre för Blocket. Det här är början till slutet, kan vi få tillbaka Gula Tidningen?


Nostalgi!
Lusläste Gulan på 90-talet, även för mig både för bilar, kameraprylar, billiga möbler och framförallt hifi.
Det gick långsammare då men på flera sätt var det också roligare.

Exakt, det var en annan grej på den tiden och roligare.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav Goldfinger » 2022-04-13 14:15

Jag tycker chattfunktionen på Blocket funkar fint, jag har i regel fått snabba svar när jag undrat saker om olika säljobjekt, ibland är det bra att inte behöva ringa för en liten detalj, för hamnar man i samspråk per telefon så hamnar det lätt i sidodiskussioner om allt möjligt, vilket iofs kan vara trevligt om man har tid.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav STDI » 2022-04-13 15:34

Får jag komma med lite sidoinfo som till viss del berör ämnet?

Jag har inget konto på Facebook. Jag kommer inte heller att skaffa det. Hittills har jag kunnat se en del sidor på FB men efter en liten stund har det kommit in en anmodan från FB att jag måste logga in för att se mer. Dessutom har jag kunnat se s k offentliga grupper, helt utan begränsningar. Det tror jag i alla fall, jag vet ju inte hur det ser ut för FB-användare.
Offentliga grupper på FB används ju t ex av restauranger som inte vill ha egen hemsida men som vill visa dagens meny. Då gör de det på en offentlig FB-sida och alla kan se den.

Så uppfattar jag det men vet ju inte exakt eftersom jag inte kan FB.

Men numera (sedan igår?) kan jag inte längre se något alls på FB. Jag får direkt upp en bild som visar att jag måste logga in för att kunna se något överhuvud taget. Vad har hänt? Nya rutiner från FB? Ska även de ha full koll på alla som vill läsa något på FB, alltså t o m ett företags offentliga grupper?
Jag har googlat en del men hittar inget om ändringar eller nya regler. Någon här som vet mer?
FB.png
FB.png (34.63 KiB) Visad 2302 gånger
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav VintageHiFi » 2022-04-13 15:42

Goldfinger skrev:Jag tycker chattfunktionen på Blocket funkar fint, jag har i regel fått snabba svar när jag undrat saker om olika säljobjekt, ibland är det bra att inte behöva ringa för en liten detalj, för hamnar man i samspråk per telefon så hamnar det lätt i sidodiskussioner om allt möjligt, vilket iofs kan vara trevligt om man har tid.


Tycker blockets meddelande funktion är bra för att sålla bort dom värsta tokarna.
Så kan man välja vem man vill göra affärer med utan att få telefonen nerringd.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-04-13 16:14

VintageHiFi skrev:
Goldfinger skrev:Jag tycker chattfunktionen på Blocket funkar fint, jag har i regel fått snabba svar när jag undrat saker om olika säljobjekt, ibland är det bra att inte behöva ringa för en liten detalj, för hamnar man i samspråk per telefon så hamnar det lätt i sidodiskussioner om allt möjligt, vilket iofs kan vara trevligt om man har tid.


Tycker blockets meddelande funktion är bra för att sålla bort dom värsta tokarna.
Så kan man välja vem man vill göra affärer med utan att få telefonen nerringd.


Jag håller med här men det vore trevligt att avgöra det själv, tidigare så kunde man uppge sitt telefonnummer om man ville det men det var inte obligatoriskt.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav Calleberg » 2022-04-13 18:44

Blocket funkar finfint, de har kammat sig lite på senare tid.
Köpte nyss en motorsåg, hade en liten föraning om att det var nåt lurt, men det var en lite svårfångad maskin så jag chansade och köpte den ändå, med blocketpaketet som har köparskydd.
Sågen kom, ordentligt sopslut visade det sig :D . Jag startade den inte ens, skickade tillbaks den.
Tre dagar efter att säljaren hämtat ut den returnerade sågen var pengarna tillbaka på mitt konto, varenda krona, även fraktkostnaden.

Meddelandefunktionen är sådär. Den typen av kommunikation tenderar att gå trögt, jag brukar fråga efter mobilnummret och tar det sedan den vägen.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav hifikg » 2022-04-13 18:46

Okej, eftersom den tänkta diskmaskinen inte fanns i butiken så hittade jag samma annons på Facebook också. Tror att vi har kommit överens om att jag ska hämta den på fredag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav Kalejdokom » 2022-04-14 13:38

Det finns ju Marketplace också, via FB. Man måste förstås ha ett FB-konto och vara inloggad för att det skall funka, men jag fick faktiskt sålt en hel del möbler och inredning den vägen, när vi nyligen renoverade ett sovrum hemma.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav Elfsberg » 2022-04-14 15:26

hifikg skrev:Jag tänkte köpa mig en liten bänkdiskmaskin till lyssningsrummet, inte f-n orkar jag diska alla öl- o whiskyglas för hand, det stjäl lyssningstid. Så jag söker, och finner, på Blocket. Men vad jag inte finner är telefonnummer. Man måste skicka meddelanden. Och för att kunna göra det måste man ha ett Schibbelkonto eller vad det heter. Skumt värre. Säkert någon som vill kartlägga mig. Vill minnas att jag hade ett inlogg på Blocket tidigare, men det verkar inte gälla längre. Ni som härjar på Blocket, är det så att man inte kan annonsera med telefonnummer längre? Jag kollade en massa olika annonser, så det gäller inte bara just den här. Eller ser man det bara om man skaffar inlogg? Jag vill inte, jag vill bara ringa, betala o åka o hämta.


Det är nya tider nu. Scamma folk på blocket är en höjdaraffär sidu.

Den som har lust kan scamma en stor mängd människor innan den åker fast och blir dömd för bara ett fåtal. Av nån anledning.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav VintageHiFi » 2022-04-14 18:17

Elfsberg skrev:
hifikg skrev:Jag tänkte köpa mig en liten bänkdiskmaskin till lyssningsrummet, inte f-n orkar jag diska alla öl- o whiskyglas för hand, det stjäl lyssningstid. Så jag söker, och finner, på Blocket. Men vad jag inte finner är telefonnummer. Man måste skicka meddelanden. Och för att kunna göra det måste man ha ett Schibbelkonto eller vad det heter. Skumt värre. Säkert någon som vill kartlägga mig. Vill minnas att jag hade ett inlogg på Blocket tidigare, men det verkar inte gälla längre. Ni som härjar på Blocket, är det så att man inte kan annonsera med telefonnummer längre? Jag kollade en massa olika annonser, så det gäller inte bara just den här. Eller ser man det bara om man skaffar inlogg? Jag vill inte, jag vill bara ringa, betala o åka o hämta.


Det är nya tider nu. Scamma folk på blocket är en höjdaraffär sidu.

Den som har lust kan scamma en stor mängd människor innan den åker fast och blir dömd för bara ett fåtal. Av nån anledning.

Vi har ju rabatt på detta, i fallande skala ju fler brott desto lägre straff, tillräckligt många brott så ger dom sista inget straff alls....
Ett system byggt för människor som till största delen vill göra rätt för sig fungerar inte när den inställningen förändras.
Tyvärr är vi himmelriket för dom som tycker brott är ett bra "förvärvsarbete" låga straff & inga konsekvenser.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad har hänt med Blocket?

Inläggav hifikg » 2022-04-14 20:16

Elfsberg skrev:
hifikg skrev:Jag tänkte köpa mig en liten bänkdiskmaskin till lyssningsrummet, inte f-n orkar jag diska alla öl- o whiskyglas för hand, det stjäl lyssningstid. Så jag söker, och finner, på Blocket. Men vad jag inte finner är telefonnummer. Man måste skicka meddelanden. Och för att kunna göra det måste man ha ett Schibbelkonto eller vad det heter. Skumt värre. Säkert någon som vill kartlägga mig. Vill minnas att jag hade ett inlogg på Blocket tidigare, men det verkar inte gälla längre. Ni som härjar på Blocket, är det så att man inte kan annonsera med telefonnummer längre? Jag kollade en massa olika annonser, så det gäller inte bara just den här. Eller ser man det bara om man skaffar inlogg? Jag vill inte, jag vill bara ringa, betala o åka o hämta.


Det är nya tider nu. Scamma folk på blocket är en höjdaraffär sidu.

Den som har lust kan scamma en stor mängd människor innan den åker fast och blir dömd för bara ett fåtal. Av nån anledning.


Jag har nog varit nära att bli scammad, senast i somras då en lirare ville sälja en utomordentligt välutrustad Mac till ett mycket bra (men inte stulet bra) pris. Dock började han sväva på målet när jag diskuterade originalkvittot. När jag ville komma o hämta maskinen personligen drog han ur proppen o försvann. Men är man lite försiktig, inte låter sig stressas och tänker på det där om att om det låter för bra... så klarar man sig nog hyggligt.
Sitter nöjd :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster