DAC (D/A omvandlare) med många ingångar

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sworks
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2003-10-27
Ort: Stockholm

DAC (D/A omvandlare) med många ingångar

Inläggav sworks » 2022-04-25 10:47

Hej

I dag har jag en salig blandning av media-spelare och har ett litet problem då inte alla apparater kan dela gemensam DAC då antal ingångar inte räcker till...


Är i behov av en DAC med typ två vardera ingångar för digital koaxial (RCA) SPDIF, optisk Toslink och HDMI. Formaten blir ganska blandat och det iom dagens och gårdagens material såsom CD, SACD, DVD, BluRay, strömmande tjänster mfl.
Det som är grundkravet är att DAC skall i minsta mån påverka signalen. I andra ord transparent och inte hitta på massa hyss. Jag lyssnar 100% 2-kanal och har analoga delarna på plats som jag ogärna byter ut.

En apparat jag hittat med har en del av önskemålen är BENCHMARK DAC3 B och Bryston BDA3. Sen har vi Topping och alla andra apparater men de är små och saknar då flera ingångar.

Så är det någon här som har samma ”problem” som jag och har en bra lösning med tanke på enkelhet och minsta inverkar på det lyssningsbara :D
Senast redigerad av sworks 2022-04-25 10:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: DAC (D/A omvandlare) med många ingångar

Inläggav goat76 » 2022-04-25 10:51

Vad sägs om ett bra försteg med de ingångar du behöver, är inte det en bättre lösning så kan du använda valfri DAC efter det?

Eller allt i ett...
Här är ingångarna på min Linn Akurate DSM. Förutom att apparaten är ett bra försteg ingår det även en streamer, DAC, phono och rumskorrigering. Låter fantastiskt bra.

Bild
Linn Inputs.png
Linn Inputs.png (361.14 KiB) Visad 1606 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: DAC (D/A omvandlare) med många ingångar

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-04-25 12:23

Sworks, nu när du är ute efter så hög transparens som möjligt så vill jag avråda dig från att använda vanliga tvåkanals-DAC:ar. Varför? Jo, för att multikanalljud som nedmixas till tvåkanaligt ljud då sker till en högre medelnivå vilket då inbegriper en extra dynamikkompressor i det skede där nedmixningen görs. Det sker i mediaspelaren, Blu rayspelaren, digital-tv-boxen, etc. Detta kan lite slarvigt kallas för "RF Mode -3 dB". Det du egentligen vill ha är är "Line Mode" vilket du endast erhåller genom att skicka bitström till en hembioprocessor eller hembioreciever, alltså en apparat med multikanals ljudavkodare. I denna kan du sedan ställa så att du får enbart tvåkanalig lyssning, och du slipper då den onödiga dynamikkompressionen. Grovt sett kan man säga att RF-mode -3 dB är det samma som en medelnivå ut om -23 dBfs och Line Mode motsvarar -31 dBfs. Det vill säga mer oförvanskad dynamik trots att du får multikanalljud nedmixat till tvåkanaligt ljud.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: DAC (D/A omvandlare) med många ingångar

Inläggav AndersP » 2022-04-28 10:28

Externt ljudkort för musikinspelning?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: DAC (D/A omvandlare) med många ingångar

Inläggav Rydberg » 2022-04-30 20:37

Har en BDA-3 som eventuellt kan vara till salu, PM om du är intresserad.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: DAC (D/A omvandlare) med många ingångar

Inläggav shifts » 2022-05-01 08:41

Johan_Lindroos: Den där problematiken kände åtminstone inte jag till innan. Något man kan hålla utkik efter eller kontrollfrågan till tillverkarna, för att ta reda på om det gjorts på rätt sätt? Det saknas kanske standarder för detta?

Man kunde ju hoppas att de få DAC:ar (har inte letat efter DAC med HDMI in, men gissar att de är få. Vi kan lägga till alla apparater med HDMI in och analog ut) som har HDMI in skötte detta snyggt.
2021 maj på Spotify

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: DAC (D/A omvandlare) med många ingångar

Inläggav PekkaJohansson » 2022-05-01 17:25

En lösning som ligger nära till hands för att lösa trådskaparens problem är att skaffa en burk med flera ingångar för optisk och/eller elektrisk digitalkälla och en utgång.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DAC (D/A omvandlare) med många ingångar

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-01 18:59

Det är väl inte direkt ovanligt med flera digitala ingångar på DAC:ar? Den kombiapparat (CD/DAC/försteg) jag själv använder har det trots att den är ungefär 10 år gammal.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: DAC (D/A omvandlare) med många ingångar

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-05-01 19:16

shifts skrev:Johan_Lindroos: Den där problematiken kände åtminstone inte jag till innan. Något man kan hålla utkik efter eller kontrollfrågan till tillverkarna, för att ta reda på om det gjorts på rätt sätt? Det saknas kanske standarder för detta?

Man kunde ju hoppas att de få DAC:ar (har inte letat efter DAC med HDMI in, men gissar att de är få. Vi kan lägga till alla apparater med HDMI in och analog ut) som har HDMI in skötte detta snyggt.


Man kan säga att det är Dolby i samverkan med industrin som satt en standard för avkodarmjuk/hårdvaran. Ungefär såhär är det i regel: Hembiodekodrar avsedda för tvåkanaligt ljud för en referensnivå på utgången som är RF-mode - 3 dB vilket ger -23 dBfs. Dessa apparater kan då vara till exempel TV-apparater och DVD/BD/UHDBD-spelare och digitalteveboxar, mediaspelare, etcetera som ställs in att lämna tvåkanaligt PCM-ljud ut över S/PDIF. Line Mode (-31 dBfs) kan fås på de apparater som har möjlighet att avkoda multikanalljud (fler än två kanaler) såsom alla hembioreceivrar med minst fem kanaler och dylika. Men vinsten stannar inte bara där, referensnivån blir fortfarande -31 dBfs om man trots multikanalljudets vackra värld endast vill avlyssna genom två högtalare. Det finns undantag som bekräftar regeln och det är i vissa äldre avkodare, till exempel äldre tv-apparater från Samsung och några andra där man som privatperson själv kunde välja mellan RF Mode eller Line Mode. Men det var förstås ingen normalfuntad människa som visste vad detta betydde eller vad de skulle välja. :mrgreen: Det är antagligen därför som sådana finesser numera lyser med sin frånvaro. Man kunde till och med i vissa fall själv välja hur nedmixningen till tvåkanaligt ljud skulle gå till; om det skulle vara till Lo/Ro eller Lt/Rt! :idea:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: DAC (D/A omvandlare) med många ingångar

Inläggav Zzombie » 2022-06-05 13:05

En Quad CDX har sex ingångar, varav en USB

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: DAC (D/A omvandlare) med många ingångar

Inläggav thulle » 2022-06-05 14:10

AndersP skrev:Externt ljudkort för musikinspelning?


Dessa kör väl ADAT istället för S/PDIF på TOSLINK-portarna, så inte kompatibelt med konsumentelektronik?


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster