Jbn Development försteg bortskänkes...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav distad » 2022-05-18 20:55

Såg detta, någon som vet mer om försteget ? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=97293
Jag är nyfiken även om jag inte har någon aning om kvalitetsnivån och finns det 3 stycken personer till i Stockholm så kan vi beställa ett försteg var då han skickar minst 4 stycken i en kartong.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav hifikg » 2022-05-18 23:05

Man blir ju nästan sugen, skrev en gång en uppsats om just Jbn tillsammans med en annan student som var från Ö-vik. Men... nä... vad ska jag ha den till!? Vår Brf har iofs ett par feta högtalare. Tar du hem en låda kan du ta med en sån där pjäs när vi ses :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav Lasse-pin » 2022-05-19 08:56

Jag hänger på
Alltid hittar man på nå't med dom

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav Lasse-pin » 2022-05-30 11:22

Tog saken i egna händer ................
Bilagor
20220530_110915[1].jpg
20220530_110915[1].jpg (89.47 KiB) Visad 3051 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav Kraniet » 2022-05-31 10:43

Lasse-pin skrev:Tog saken i egna händer ................


Roadtrip? :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav Lasse-pin » 2022-05-31 19:09

Nä, bara beställde
Sen kom dom bara
:)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav avr7000 » 2022-06-04 17:14

Nån i närheten av Trollhättan som behöver ett ?
Jag har 4 st här hemma nu.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav Adhoc » 2022-06-04 18:09

Verkar det va något att ha? Eller är det mest gratis e gott?

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav MacBruce » 2022-06-05 02:44

Ett par kompisar och jag knep sista lådan. Tyvärr fanns bara ett strömaggregat kvar, men det låter överkomligt att fixa.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav avr7000 » 2022-06-05 11:04

Adhoc skrev:Verkar det va något att ha? Eller är det mest gratis e gott?


Som Hifi - försteg vet jag inte....
Jag ville ha ett för att komma åt fader, -mic (gitarr) och line in i kombo med EQ till hörnan för musikspelande här hemma.

Via line out funkar den väl som ett vanligt försteg (den har ju även inbyggt aktivt delningsfilter och utgång för bas, mid, diskant) delningsfrekvenserna för detta var lite udda och det fanns inga möjligheter i lådan för att justera in dessa frekvenser.

Men som sagt jag har 3 st (i skrivande stund) utan nätdelen som kan avhämtas i Trollhättan om det skulle vara så att man är intresserad av ett.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav Lasse-pin » 2022-06-05 18:23

Jag skickade efter dom mest för att grabben spelar musik.
Fast det är inga XLR kontakter bara RCA ,det tyckte han inte om..
Fast det är utmärkt XLR kontakter på bakplåten (?).
Det verkar finnas plats där bak ,Kan man inte byta bara??

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav avr7000 » 2022-06-11 10:10

en kvar att hämta upp gratis...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav heliac » 2022-06-11 10:45

Ja delningsfiltret var ju lite lustigt konfigurerat. Diskant som börjar vid 400hz om jag fattar rätt. Gäller att ha gott om membran på hög :mrgreen:

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav MacBruce » 2022-06-15 10:27

heliac skrev:Ja delningsfiltret var ju lite lustigt konfigurerat. Diskant som börjar vid 400hz om jag fattar rätt. Gäller att ha gott om membran på hög :mrgreen:


Om jag har fattat det rätt från artiken som erbjudandet fanns i, är det separata förstärkare för bas-, mellan- och diskantregister, och de har begränsade frekvensomfång. Diskantförstärkaren är sålunda begränsad (per 6 dB/oktav) till 400 Hz nedåt och 35 kHz (om jag minns rätt) uppåt. Delningsfiltren har andra gränser.

P.S: hade visst sparat databladen. Lite tvetydigt är det ändå...
Bilagor
Skärmavbild 2022-06-15 kl. 10.30.56.png
Skärmavbild 2022-06-15 kl. 10.30.56.png (250.54 KiB) Visad 2384 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav Lassen » 2022-06-15 15:25

Det finns inga förstärkare i denna, förutom lågnivå. Använde en sådan 9300 i början av 90-talet i en "disco-rigg" som användes ganska ofta och fick utstå många transporter och omild behandling.
Delningarna är flacka, förutom HP vid 40 hz som är brantare. 40hz-delningen gick ej att kringå på bass-utgången.
Treble tar vid där bass slutar, så att säga, varför mid får en lite suspekt funktion då den överlappar de övriga.
I mitt fall passade det bra, med aktuell anläggning. Baslådorna klarade att gå högt i frek och topparna (som var passivt delade mellan 15" och 2" driver) var monterade direkt ovanpå dessa. Begränsningen nedåt passade baslådorna också, då de hade begränsad kapacitet under 40 hz.
Den var ändå alltför begränsad gällande delningsfiltret. Vore intressant att höra varför konstruktören valt dessa frekvenser. Kanske var övriga funktioner mer prioriterade än just delningsfiltret.
Kan inte minnas något gällande ljudkvalitet. Det maskerades kanske av andra brister :) Den fungerade felfritt de år den användes.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav MacBruce » 2022-06-15 17:47

Lassen skrev:Det finns inga förstärkare i denna, förutom lågnivå. Använde en sådan 9300 i början av 90-talet i en "disco-rigg" som användes ganska ofta och fick utstå många transporter och omild behandling.
Delningarna är flacka, förutom HP vid 40 hz som är brantare. 40hz-delningen gick ej att kringå på bass-utgången.
Treble tar vid där bass slutar, så att säga, varför mid får en lite suspekt funktion då den överlappar de övriga.
I mitt fall passade det bra, med aktuell anläggning. Baslådorna klarade att gå högt i frek och topparna (som var passivt delade mellan 15" och 2" driver) var monterade direkt ovanpå dessa. Begränsningen nedåt passade baslådorna också, då de hade begränsad kapacitet under 40 hz.
Den var ändå alltför begränsad gällande delningsfiltret. Vore intressant att höra varför konstruktören valt dessa frekvenser. Kanske var övriga funktioner mer prioriterade än just delningsfiltret.
Kan inte minnas något gällande ljudkvalitet. Det maskerades kanske av andra brister :) Den fungerade felfritt de år den användes.


Pjäsen heter ju "förförstärkare", så något muskedunder hade jag verkligen inte väntat mig. Men specen ser ju lite "ovanlig" ut, som du säger. Nåja, min "låda" lär vara på väg, så förhoppningsvis blir det lite "meetande" på den i helgen. :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav MacBruce » 2022-06-15 18:35

När jag läser lite noggrannare ser jag, att man kan köra LINE IN —> LINE OUT och får då frekvensomfånget 20 Hz - 35 kHz. Men då har man nog ingen åtkomst till equalizern. Nåja, det ger sig så småningom... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav MacBruce » 2022-06-17 15:29

MacBruce skrev:
Lassen skrev:Det finns inga förstärkare i denna, förutom lågnivå. Använde en sådan 9300 i början av 90-talet i en "disco-rigg" som användes ganska ofta och fick utstå många transporter och omild behandling.
Delningarna är flacka, förutom HP vid 40 hz som är brantare. 40hz-delningen gick ej att kringå på bass-utgången.
Treble tar vid där bass slutar, så att säga, varför mid får en lite suspekt funktion då den överlappar de övriga.
I mitt fall passade det bra, med aktuell anläggning. Baslådorna klarade att gå högt i frek och topparna (som var passivt delade mellan 15" och 2" driver) var monterade direkt ovanpå dessa. Begränsningen nedåt passade baslådorna också, då de hade begränsad kapacitet under 40 hz.
Den var ändå alltför begränsad gällande delningsfiltret. Vore intressant att höra varför konstruktören valt dessa frekvenser. Kanske var övriga funktioner mer prioriterade än just delningsfiltret.
Kan inte minnas något gällande ljudkvalitet. Det maskerades kanske av andra brister :) Den fungerade felfritt de år den användes.


Pjäsen heter ju "förförstärkare", så något muskedunder hade jag verkligen inte väntat mig. Men specen ser ju lite "ovanlig" ut, som du säger. Nåja, min "låda" lär vara på väg, så förhoppningsvis blir det lite "meetande" på den i helgen. :-)


Nehej, min "låda" har under 3 dygn med DHL:s hjälp tagit sig till Sundsvall och blir väl liggande där över helgen. :(
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav avr7000 » 2022-06-19 12:24

Jag har som sagt en kvar som bortskänkes mot avhämtning i Trollhättan....

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav MacBruce » 2022-06-23 13:14

MacBruce skrev:[...]

Nehej, min "låda" har under 3 dygn med DHL:s hjälp tagit sig till Sundsvall och blir väl liggande där över helgen. :(


NU pep min telefon och meddelade per sms, att paketet har avlämnats på det från mig längst bort liggande utlämningsstället. Får nog bryta midsommarfriden och hämta det i morgon fm... Det vore ju synd om grejorna skulle behöva ligga där och kallna över hela helgen. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav MacBruce » 2022-06-27 16:22

MacBruce skrev:
MacBruce skrev:[...]

Nehej, min "låda" har under 3 dygn med DHL:s hjälp tagit sig till Sundsvall och blir väl liggande där över helgen. :(


NU pep min telefon och meddelade per sms, att paketet har avlämnats på det från mig längst bort liggande utlämningsstället. Får nog bryta midsommarfriden och hämta det i morgon fm... Det vore ju synd om grejorna skulle behöva ligga där och kallna över hela helgen. ;-)


Har studerat schema och datablad men har inte blivit klokare över valet av delningsfrekvenser och branthet på det ingående "delningsfiltret". (Det kan i och för sig bero på, att jag inte är tillräckligt klok för att begripa det...). Det finns dock tillräckligt med luft i lådan för ett kort med delningsfiter enligt eget önskemål, som "överbryggar" det befintliga filtret.
Bilagor
DSC01907.jpeg
DSC01907.jpeg (611.41 KiB) Visad 1706 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav Lasse-pin » 2022-11-05 18:37

Angående dom gratis JBN förstegen.................
Den första har dykt upp på tradera för tillfället på 421kr
Och jag som använder en av mina........

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Jbn Development försteg bortskänkes...

Inläggav MacBruce » 2023-09-13 04:55

Dags för lite trådnekromanti...

Någon som har "gjort något" med de här förstegen? Har haft "lite annat" att göra, så jag har egentligen inte kommit igång med de här grejorna förrän nu.

Det värsta med att – som jag – ha praktiskt taget varit borta från "hifi-analogmarknaden" i drygt 45 år är, att man inte längre har någon kontakt med t.ex vilka OP-ampar som är pinkompatibla och eventuellt direkt utbytbara men med lite bättre data vad gäller brus och distorsion. Lite byte av motstånd och kondingar kan man ju stå ut med, när det gäller hålmonterade komponenter. :P

Jag ser ju att schemat är ritat 1984 och inbillar mig att man skulle kunna vässa data något med modernare komponenter. Lat som jag är, vänder jag mig med förtroende till sakkunskapen. :wink:
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster