REL subwoofers vs Ino Audio.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav MorganM » 2022-05-21 06:20

Någon som jämnfört REL’s finare basar mot Ino Audio’s basar/subar?
Tänkte på vilken som låter bäst?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav goat76 » 2022-05-21 08:53

Oavsett fabrikat eller metodik så handlar det nog mest om hur väl man lyckas integrera bashögtalaren med huvudhögtalarna. Med en bra integration oavsett vilken metod som är använd så kommer inte bashögtalaren märkas av som en enskild ljudkälla i systemet.

Frågan är väl mer vad man har som krav, vill man ha en enkel lösning utan eventuellt tillskott av ytterligare apparater och samtidigt inte har kravet att höja ljudtryckskapaciteten i ljudsystemet, då fungerar RELs lösning bra. Om man däremot behöver avlasta fronthögtalarna för ökad kapacitet så är det naturligtvis ett delat system som gäller. Så trådens fråga beror helt enkelt på den individuella önskan från användaren.

Min REL fungerar ypperligt, integrationen är ljudmässigt riktigt bra med mina fronthögtalare och subwoofern saknas endast när den är avstängd. Alltså precis som det ska vara med en kompletterande högtalare. :)

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav steveo1234 » 2022-05-25 08:28

MorganM skrev:Någon som jämnfört REL’s finare basar mot Ino Audio’s basar/subar?
Tänkte på vilken som låter bäst?


And here we go again: Mätningar på några år gamla REL-basar visar suboptimal (förlåt..) prestanda motsvarande långt billigare modeller på marknader och bör generellt undvikas om god prestanda eftersöks. Ino-basar finns det inga oberoende mätningar på vad jag sett.

Någon anledning att det är de två tillverkarna som är enda alternativen?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav Almen » 2022-05-25 10:10

MorganM skrev:Någon som jämnfört REL’s finare basar mot Ino Audio’s basar/subar?
Tänkte på vilken som låter bäst?

Jag hade en REL Stampede (kanske inte räknas till de "finare", i och för sig) som gav ett visst tillskott till mina dåvarande högtalare (AE 109).

Men till pi60 gav det ingenting utan lät bara sämre, så då sålde jag vidare den. Så till ett par riktiga fullregisterhögtalare av god kvalitet är jag tveksam om en sådan tillför något.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav Glebster » 2022-05-25 10:22

Subwoofers handlar ju bara om att flytta luft utan distorsion. Jag hade siktat in mig på något annat fabrikat än de två nämnda.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav I-or » 2022-05-25 12:19

Många kloka synpunkter här på slutet. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav MacBruce » 2022-05-25 22:43

Instämmer. Moder Natur är den som slutligen bestämmer hur "det låter", i högsta grad då det gäller sub-basområdet.

Hur är det med "aktiva" basfällor? Experimenterade med sådana "på min tid" – utan särdeles stor framgång, måste jag erkänna... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav music4ever » 2022-05-26 01:08

MorganM skrev:Någon som jämnfört REL’s finare basar mot Ino Audio’s basar/subar?
Tänkte på vilken som låter bäst?


Du har redan Ino basar så ett alternativ är att köpa fler X-moduler. REL är nog meningslöst val, då är det nog bättre med ett DIY bygge med 18" basar.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav Zappa » 2022-05-26 09:39

Ja, DIY med exempelvis det här elementet kan säkert bli riktigt bra och prisvärt.

https://en.toutlehautparleur.com/speaker-bms-18n862-8-ohm-18-inch.html
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav distad » 2022-05-26 13:45

Om du verkligen gillar dina pi60 så röstar jag på någon av de större modulerna eller 2 stycken till av dem du har. Öhmans filter och basar är bra skit så att säga så jag ser det som helt onödigt att blanda in en vanlig sub bland dina grejer.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav Morello » 2022-05-26 19:09

music4ever skrev:
MorganM skrev:Någon som jämnfört REL’s finare basar mot Ino Audio’s basar/subar?
Tänkte på vilken som låter bäst?


Du har redan Ino basar så ett alternativ är att köpa fler X-moduler. REL är nog meningslöst val, då är det nog bättre med ett DIY bygge med 18" basar.


Jag tycker Isidor borde rita en GDS-bas enligt konstens alla regler. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav Glebster » 2022-05-26 22:54

Morello skrev:
music4ever skrev:
MorganM skrev:Någon som jämnfört REL’s finare basar mot Ino Audio’s basar/subar?
Tänkte på vilken som låter bäst?


Du har redan Ino basar så ett alternativ är att köpa fler X-moduler. REL är nog meningslöst val, då är det nog bättre med ett DIY bygge med 18" basar.


Jag tycker Isidor borde rita en GDS-bas enligt konstens alla regler. :)


Resultatet lär inte vara helt olikt, eller snarare väldigt snarlik, denna lösning;

viewtopic.php?f=3&t=72458&hilit=slitsport

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav music4ever » 2022-05-26 23:59

Morello skrev:
music4ever skrev:
MorganM skrev:Någon som jämnfört REL’s finare basar mot Ino Audio’s basar/subar?
Tänkte på vilken som låter bäst?


Du har redan Ino basar så ett alternativ är att köpa fler X-moduler. REL är nog meningslöst val, då är det nog bättre med ett DIY bygge med 18" basar.


Jag tycker Isidor borde rita en GDS-bas enligt konstens alla regler. :)


Alla är inte intresserad av bygga själv. Speciellt inte om man redan har basmoduler.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav MorganM » 2022-05-27 06:36

steveo1234 skrev:
MorganM skrev:Någon som jämnfört REL’s finare basar mot Ino Audio’s basar/subar?
Tänkte på vilken som låter bäst?


And here we go again: Mätningar på några år gamla REL-basar visar suboptimal (förlåt..) prestanda motsvarande långt billigare modeller på marknader och bör generellt undvikas om god prestanda eftersöks. Ino-basar finns det inga oberoende mätningar på vad jag sett.

Någon anledning att det är de två tillverkarna som är enda alternativen?

Var lite nyfiken på Rel basar då jag såg att det finns dom som har anläggningar för miljoner och då körde Rel’s dyraste (85000:-/st) basar.
Själv är jag väldigt nöjd med mina px2.Har även ett till px2 i reserv.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav Morello » 2022-05-27 08:35

music4ever skrev:
Morello skrev:
music4ever skrev:
Du har redan Ino basar så ett alternativ är att köpa fler X-moduler. REL är nog meningslöst val, då är det nog bättre med ett DIY bygge med 18" basar.


Jag tycker Isidor borde rita en GDS-bas enligt konstens alla regler. :)


Alla är inte intresserad av bygga själv. Speciellt inte om man redan har basmoduler.


Helt riktigt, men jag tror det finns intresse för GDS-basar också - det ena behöver ju inte utesluta det andra. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rigi
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 2019-01-07

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav rigi » 2022-05-27 09:51

Morello skrev:
music4ever skrev:
MorganM skrev:Någon som jämnfört REL’s finare basar mot Ino Audio’s basar/subar?
Tänkte på vilken som låter bäst?


Du har redan Ino basar så ett alternativ är att köpa fler X-moduler. REL är nog meningslöst val, då är det nog bättre med ett DIY bygge med 18" basar.


Jag tycker Isidor borde rita en GDS-bas enligt konstens alla regler. :)


Det hade varit väldigt kul.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav goat76 » 2022-05-27 23:34

Idag har jag införskaffat mig en till likadan REL som jag redan hade för att testa två sub-basar i stereo-konfiguration, jag har länge varit sugen på att prova men då min subwoofer är av äldre modell som utgått så har det inte varit lätt att hitta en till, förrens nu då, men dock i fel färg vilket trots allt inte ser allt för tokigt ut (en vit och en svart). :)

Den ensamma REL:en har jag haft placerad i ett av de främre hörnen enligt RELs anvisningar för ökad tryckkapacitet, men när två subwoofers används så rekommenderar de en placering nära respektive fronthögtalare för ett bättre samspel med huvudhögtalarna. Av det lilla jag hittills hunnit lyssna så upplever jag det låta riktigt bra och något renare även om det återstår endel justeringar vad gäller crossover och nivå.

Det är faktiskt rätt kul att justera in det hela efter de anvisningar REL ger. Man lyssnar först enskilt på exempelvis höger fronthögtalare och höger subwoofer (medans man har vänster kanal avstängd) för att på så vis helt fokusera på integrationen dem emellan i just den kanalen. Det man gör är att man först ställer bashögtalaren bredvid fronthögtalaren och väljer det fas-läge som låter starkast, sen ställer man in crossover och volymnivå lite lagomt överdrivet och drar sakta subwoofern bredvid och nära fronthögtalaren medans man lyssnar på ett musikstycke med något ihållande och repeterande bas-inslag, och när man hör att samspelet mellan huvudhögtalaren och subben låter som allra tydligast och mest distinkt så har man hittat rätt position för subben. Sen gör man samma procedur med den vänstra kanalen, vilken sannorlikt inte får på pricken samma volyminställning eller crossover-inställning beroende på hur basbalansen ter sig i rummet.

Det som nu återstår är att finjustera crossover och antagligen sänka nivån en aning när båda REL:larna spelar samtidigt, de inställningarna kommer jag nog småpilla med de kommande veckorna allt efter att jag lyssnat på en större variation av musik vilket kommer tydliggöra vad som behöver göras.

Jag får väl återkomma ifall jag tycker att det här med stereobasar är "the shit", men det lutar redan nu åt att det kan vara det. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav goat76 » 2022-05-29 11:00

Efter en ytterligare dag med lite finjusteringar av de två REL:larna i stereouppställning så måste jag säga att det låter riktigt bra. Om det är själva stereo-aspekten, en jämnare spridning eller det faktum att subbarna nu står fysiskt nära och intill vardera fronthögtalare och därmed spelar fullt i fas med dessa, eller helt enkelt kanske en kombination av alla dessa aspekter? Det som iallafall varit tydligt är att det är enklare att få till samspelet med frontarna och hitta rätt med inställningarna vad gäller crossover och nivåanpassning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav petersteindl » 2022-05-29 11:23

+ att du helt enkelt får dubbla mängden bas d v s samma mängd bas fördelad på 2 basar d v s lägre distorsion och mer kapacitet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav goat76 » 2022-05-29 11:54

petersteindl skrev:+ att du helt enkelt får dubbla mängden bas d v s samma mängd bas fördelad på 2 basar d v s lägre distorsion och mer kapacitet.


Det verkar inte bli ökad kapacitet i mitt fall, jag har faktiskt behövt höja nivån på båda subbarna (nu när de står längre ut i rummet) relativt den nivån jag hade för en ensam subwoofer, som till skillnad mot dessa var placerad i rummets ena främre hörn och därmed fick mer basstöd.

Kanske ett bra exempel på när teori och praktik inte går hand i hand om man inte räknar med alla de förutsättningar som råder för det specifika fallet? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav petersteindl » 2022-05-29 12:52

Hur mycket har du behövt höja nivån?
Är det exempelvis + 1,5 dB?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: REL subwoofers vs Ino Audio.

Inläggav goat76 » 2022-05-29 13:46

petersteindl skrev:Hur mycket har du behövt höja nivån?
Är det exempelvis + 1,5 dB?


Jag har tyvärr ingen aning om hur många dB det kan handla om, volympotten har cirka 40 klicksteg totalt och är nu ställda till 14 respektive 17, detta i jämförelse med 8 steg för den ensamma subwoofern som stod i hörnet. Tyvärr har jag inte något mer än den informationen att komma med. :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster