Nån som har Sonos 5.1-system?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Distordera
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2021-08-24

Nån som har Sonos 5.1-system?

Inläggav Distordera » 2022-06-22 15:04

Det är väl nästan på gränsen att man vågar ställa frågor om Sonos här men å andra sidan är det snålt med aktiva musikförmedlingsorienterade forum så jag testar ändå.

Vi har i många år kört en Sonos ljudlimpa modell större med tillhörande baslåda. Svindyrt im man jämför med vad man kan få i kvalla på beggatmarknaden för pengarna men otroligt smidigt och syns knappt. Frugan älskart och jag har ju ändå en egen hifihörna på annan plats så det har funkat.

Nu läste jag att man tydligen kan ansluta bakhögtalare till systemet.

Frågan lyder då, är det nån här som testat? Hur var det?
Jag har en väldigt begränsad erfarenhet av flerkanalsljud i hemmiljö men har testat och gillade inte alls direktljud bakifrån. Berodde garanterat på val av högtalare och placering men har en känsla av att det jan bli lite lika med Sonos.

Tänker jag fel? Värt att testa?

Tack på förhand.

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Nån som har Sonos 5.1-system?

Inläggav Doofus » 2022-06-22 16:52

Jag tycker sällan surround med 2 högtalare bak blir bra, dom som kommit undan med godkänt har haft stora avstånd att jobba med.

Är det en ensambio tror jag det går hyfsat bra, för flera personer skulle jag vilja ha fler källor att sprida i höjd och djup.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Distordera
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2021-08-24

Re: Nån som har Sonos 5.1-system?

Inläggav Distordera » 2022-06-22 17:08

Tack för åskt! Vad är det som falerar tycker du?

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Nån som har Sonos 5.1-system?

Inläggav Doofus » 2022-06-22 17:42

I typisk vardagsrumsmiljö hamnar lyssnare som inte sitter i sweetspot alldeles för nära en surroundhögtalare som brukar ta all uppmärksamhet under en film, speciellt om dom monterats i "öronhöjd". Lösningen är ofta att öka antalet och variera höjd samt djup på dessa högtalares placering för en mer diffus ljudbubbla.

Men är det bara tänkt för en person kan det bli ganska ok med så få som 2 surroundhögtalare.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Distordera
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2021-08-24

Re: Nån som har Sonos 5.1-system?

Inläggav Distordera » 2022-06-23 10:14

Ok, det bekräftar ju alltså min egen upplevelse. Tack!
Då är bara frågan om nån som har ett Sonossystem kan bekräfta eller dementera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Nån som har Sonos 5.1-system?

Inläggav paa » 2022-06-23 17:29

Var det inte Sonos som släppte supporten på något tidigare system så att det blev oanvändbart? Sånt gillar vi inte!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Nån som har Sonos 5.1-system?

Inläggav Kermit116 » 2022-06-23 18:05

paa skrev:Var det inte Sonos som släppte supporten på något tidigare system så att det blev oanvändbart? Sånt gillar vi inte!


Dom backade, delvis. Det var den ursprungliga "lösningen" som kallas S1, och det blev ett herrans oväsen i Sonos-communityn, varvid dom tvingades backa. Endast vissa nyare S1-prylar funkar med den nya lösningen S2. För S1 fortsätter dom efter att ha pudlat att sända ut uppdateringar men en del nya funktioner, till vilka jag TROR surround hör, funkar inte i S1-system. S1 klarar inte högupplösta format utan är begränsat t motsvarande cd-kvalitet. S2 TROR jag klarar högupplösta format.

Konsekvensen blev bl a att S1-prylar blev billigare på begagnatmarknaden.

Användargränssnittet är fortsatt supersmidigt o intuitivt i S1 tycker jag och man slipper kladda genom att gå ut o in i ex vis Spotify Connect vilket man, såvitt jag förstår, bl måste göra i Bluesound, utan man registrerar sitt Spotifykonto i Sonos och har den då inne i samma app. Hur S2 funkar vet jag ej.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nån som har Sonos 5.1-system?

Inläggav Kraniet » 2022-06-27 08:56

Kan va värt att komma ihåg att ikea har högtalare som är sonoskompatibla också
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Nån som har Sonos 5.1-system?

Inläggav Harryup » 2022-07-05 00:32

Ja, jag har i sportstugan ett Sonos Arc med sub + 2 st Ikeahögtalare som bakkanaler. Fungerar väl ganska hyggligt även om det inte blir fantastiskt.
Att sätta en massa surrounder till samma kanal och överlappande varandra skulle inte jag säga är fantastiskt heller.
För min del så skulle jag inte säga att en surroundhögtalare låter på ett visst sätt och följdaktligen så låter inte heller flera på ett visst sätt heller. Själv har jag i mitt vanliga system JBL Synthesis surrounder och har inte hört något annat som jag är nyfiken på. Jämför man Sonossystemet med mitt vanliga så är det inte kul, men jämför man inte så är det absolut ingen som klagar på det heller.

Distordera
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2021-08-24

Re: Nån som har Sonos 5.1-system?

Inläggav Distordera » 2022-07-11 21:38

Vilken Ikeahögtalare valde du?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Nån som har Sonos 5.1-system?

Inläggav Harryup » 2022-07-12 23:26

Symfonisk WiFi-bokhyllehögtalare som jag lade på rygg på golvet bredvid soffan.

Distordera
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2021-08-24

Re: Nån som har Sonos 5.1-system?

Inläggav Distordera » 2022-09-11 10:04

Då får jag passa på att tacka för tipset. Jag köpte till slut två Symfonisk som ligger i ryggläge och det funkade över förväntan. Mycket bättre pris än Sonos 1 och fler placeringsmöjligheter.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster