Gustard R2R DAC och streamer

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav Zzombie » 2022-06-30 18:52

Kollade in den här som lovar vara det bästa sedan skivat bröd.
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 16596.html
Funderar på att byta ut min SBT + DAC till en sådan.
Fast jag har ju testat "uppgraderingar" tidigare och antingen har jag inte hört någon skillnad eller så var det lilla inte ekonomiskt motiverat.
Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav Belker » 2022-06-30 20:04

Vem säger att den är bra? Klart mediokra mätningar i länken.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav Kermit116 » 2022-06-30 21:01

Finns inga mätningar hos Audiosciencereview.com (dock att värdet av dessa ibland ifrågasätts här), men väl kommentarer på deras forum och då i linje med vad Belker skriver.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav Bill50x » 2022-06-30 21:02

Belker skrev:Vem säger att den är bra? Klart mediokra mätningar i länken.

Tycker du? Vad är dåligt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav Belker » 2022-06-30 21:20

Bill50x skrev:
Belker skrev:Vem säger att den är bra? Klart mediokra mätningar i länken.

Tycker du? Vad är dåligt?

/ B

Till det priset kan man begära mätbar topprestanda, men det verkar inte denna ha. Felen är möjligtvis ohörbara, men varför köpa en kinadac som inte mäter bra? Men den kanske har någon fiffig funktion som uppväger?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav Bill50x » 2022-06-30 21:32

Belker skrev:
Bill50x skrev:
Belker skrev:Vem säger att den är bra? Klart mediokra mätningar i länken.

Tycker du? Vad är dåligt?

Till det priset kan man begära mätbar topprestanda, men det verkar inte denna ha. Felen är möjligtvis ohörbara, men varför köpa en kinadac som inte mäter bra? Men den kanske har någon fiffig funktion som uppväger?

Ibland mäter man inte allt som behövs. Och om inte allt relevant redovisas så kan likartade apparater mätmässigt ändå låta olika.
Jag har tex varit på ett antal Linn-demos där relativt billiga streamers/dac jämförs med betydligt dyrare. Rent ljudmässigt, dvs frekvensgång, brus, dist etc låter de helt lika men efter ett tag blir det ändå mer "musik" från den dyrare.

Jag har dock ingen som helst aning om de nämnda produkterna i denna tråd, generellt är jag mistänksam mot Kina-produkter.
Det enda jag kan säga är - Lyssna och döm därefter! Finns det ingen möjlighet att lyssna, köp inte.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav pLudio » 2022-06-30 21:44

Gustard är generellt dyra och mäter generellt sådär. Caveat emptor.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav dewpo » 2022-07-01 14:49

Mäter dåligt :? Vilken R2R DAC på marknaden mäter avsevärt bättre :?:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav Belker » 2022-07-01 16:45

dewpo skrev:Mäter dåligt :? Vilken R2R DAC på marknaden mäter avsevärt bättre :?:

Sant. Avsevärt bättre får man väl titta på Holo Audio, om man prompt måste ha r2r. Ändå mycket pengar för en kinadac.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav Zzombie » 2022-08-20 13:07

Några som har köpt den säger att den är mycket naturlig och bra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav hifikg » 2022-08-20 14:08

Är R2R något magiskt? Hittade två snubbar på tuben som snackar R2R, den ena menar att det är en teknik som är dåligt utvecklad och dödar musikens själ... medan den andra tycker att det är en gudabenådad teknik som låter oss tränga djupare in i musiken och upptäcka fler detaljer än DS(?) dacs.
Vem ska man tro på, tro på, tro på?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav sprudel » 2022-08-20 14:22

hifikg skrev:Är R2R något magiskt? Hittade två snubbar på tuben som snackar R2R, den ena menar att det är en teknik som är dåligt utvecklad och dödar musikens själ... medan den andra tycker att det är en gudabenådad teknik som låter oss tränga djupare in i musiken och upptäcka fler detaljer än DS(?) dacs.
Vem ska man tro på, tro på, tro på?

Tro på dig själv, och det du hör :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav distad » 2022-08-20 23:50

sprudel skrev:
hifikg skrev:Är R2R något magiskt? Hittade två snubbar på tuben som snackar R2R, den ena menar att det är en teknik som är dåligt utvecklad och dödar musikens själ... medan den andra tycker att det är en gudabenådad teknik som låter oss tränga djupare in i musiken och upptäcka fler detaljer än DS(?) dacs.
Vem ska man tro på, tro på, tro på?

Tro på dig själv, och det du hör :)

OJ OJ, det var ett svar det :!: Som jag instämmer i :) Få ibland en känsla att folk måste "bevisa" något för andra forummedlemmar i grejer de har, varför ? Grupptryck.. Ingen får såga mina grejer.. 8O då faller min värld...
Hur ska jag nu försvara detta inköpet då..... :? osv. osv.
Prio 1, borde vara att man själv njuter av sitt ljud, och inget annat.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav hifikg » 2022-08-21 00:46

Äsch då, man kan väl få undra om det handlar om något stort genombrott eller bara en nyans, eller kanske t o m en färgning.
R2R är ett nytt begrepp för mig. Min dac bör vara en DS (Delta Sigma) är Chord Qutest R2R? Isåfall vet jag att det inte är någon skillnad.
Senast redigerad av hifikg 2022-08-21 01:20, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav distad » 2022-08-21 01:19

hifikg skrev:Äsch då, man kan väl få undra om det handlar om något stort genombrott eller bara en nyans, eller kanske t o m en färgning.
Min dac bör vara en DS (Delta Sigma) är Chord Qutest R2R? Isåfall vet jag att det inte är någon skillnad.

Visst får man undra, hur skulle det vara om vi inte undrade. Men färgning, vojne vojne 8O 8O 8O 8O En annan undran som jag kom och tänka på, har du någon gång jämfört dina burkar emot ett par pi60 ? Skulle vara en intressant jämförelse.... Med tanke på att Öhman har vevat Stigs kaffekvarn... :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav hifikg » 2022-08-21 01:21

FBK skrev:
hifikg skrev:Äsch då, man kan väl få undra om det handlar om något stort genombrott eller bara en nyans, eller kanske t o m en färgning.
Min dac bör vara en DS (Delta Sigma) är Chord Qutest R2R? Isåfall vet jag att det inte är någon skillnad.

Visst får man undra, hur skulle det vara om vi inte undrade. Men färgning, vojne vojne 8O 8O 8O 8O En annan undran som jag kom och tänka på, har du någon gång jämfört dina burkar emot ett par pi60 ? Skulle vara en intressant jämförelse.... Med tanke på att Öhman har vevat Stigs kaffekvarn... :wink:


Jo, men det platsar kanske inte i den här tråden? Har lyssnat på pi60 mfl Öhman-högtalare många gånger.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav distad » 2022-08-21 02:08

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:Äsch då, man kan väl få undra om det handlar om något stort genombrott eller bara en nyans, eller kanske t o m en färgning.
Min dac bör vara en DS (Delta Sigma) är Chord Qutest R2R? Isåfall vet jag att det inte är någon skillnad.

Visst får man undra, hur skulle det vara om vi inte undrade. Men färgning, vojne vojne 8O 8O 8O 8O En annan undran som jag kom och tänka på, har du någon gång jämfört dina burkar emot ett par pi60 ? Skulle vara en intressant jämförelse.... Med tanke på att Öhman har vevat Stigs kaffekvarn... :wink:


Jo, men det platsar kanske inte i den här tråden? Har lyssnat på pi60 mfl Öhman-högtalare många gånger.

Många trådar som tar sidospår, så du undviker frågan :wink: och det är okej för de låter klart olika. (även i samma rum,var så säker 8) )
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav Zzombie » 2022-08-21 09:34

FBK skrev:Många trådar som tar sidospår, så du undviker frågan


Är du en sådan som lägger upp kattbilder på hundforum också? Tråden handlar om en DAC och du tjötar om högtalare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav hifikg » 2022-08-21 14:13

Så går det ofta på Faktiskt, jag kollar "fakta" på annat håll. Verkar inte råda någon direkt enighet om R2R vs DS och jag TROR att jag hört båda lösningarna i samma rigg och rum, för visst är väl Qutest en R2R? Annars är jag rätt säker på att DAVE är det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav Nattlorden » 2022-08-21 17:17

hifikg skrev:Så går det ofta på Faktiskt, jag kollar "fakta" på annat håll. Verkar inte råda någon direkt enighet om R2R vs DS och jag TROR att jag hört båda lösningarna i samma rigg och rum, för visst är väl Qutest en R2R? Annars är jag rätt säker på att DAVE är det.


Jag är ganska säker på att Chord INTE är R2R.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav hifikg » 2022-08-21 20:07

De verkar vara en tredje sort (?) FPGA och åtminstone Qutest kan jag inte skilja från min DS DAC från Kina i ett blindtest (baserat på att jag inte kunde skilja Qutest och DAC-9 åt och sedan inte DAC-9 och kinesen) så de teknikerna är nog lika bra (vetenskapligt va?) Kanske är DAVE också FPGA. När jag läser på om R2R så får jag för mig att det är ett system som kanske kan variera i kvalitet beroende på ingående komponenter, alltså den där motståndsstegen. Lite som att olika pickuper kan ge olika ljud.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav Zzombie » 2022-08-21 21:02

Jag kunde inte skilja en Qutest + SBT och en SBT eller SBT + Quad DAC, förutom med sista filtret på Qutest. När jag kopplade in Qutest före jämförelsen kände jag placeboeffekten, typ va bra det låter. När jag jämförde hörde jag ingen skillnad. Sparade tio lakan. Hör skillnad mellan Polyvections DAC32 och SBT, dock.
Funderar på om Gustard kan förbättra något...men man vet inte förrän systemet och spelar.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav distad » 2022-08-21 21:28

Zzombie skrev:
FBK skrev:Många trådar som tar sidospår, så du undviker frågan


Är du en sådan som lägger upp kattbilder på hundforum också? Tråden handlar om en DAC och du tjötar om högtalare.

Är inte med på något hundforum.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav Nattlorden » 2022-08-22 08:16

hifikg skrev:De verkar vara en tredje sort (?) FPGA och åtminstone Qutest kan jag inte skilja från min DS DAC från Kina i ett blindtest (baserat på att jag inte kunde skilja Qutest och DAC-9 åt och sedan inte DAC-9 och kinesen) så de teknikerna är nog lika bra (vetenskapligt va?) Kanske är DAVE också FPGA. När jag läser på om R2R så får jag för mig att det är ett system som kanske kan variera i kvalitet beroende på ingående komponenter, alltså den där motståndsstegen. Lite som att olika pickuper kan ge olika ljud.


FPGA är inte en digtialomvanlingsteknik. FPGA är ett stort programmeringsbart chip som kan programmeras "för vad som helst". Så Chord kan programmera den funktionen de vill ha mjukvarumässigen. Och så eftersom dessa chip gått och blivit väldigt stora, så har man kunnat nyttja det till att programmera funktionen för alla de där tapparna. Så typ - ju större FPGA-chip som Xilinx kommer med, ju fler tappar kan Chord programmera det för.
Jag har fått uppfattningen att det är en delta-sigma-omvandlingstopologi de använder.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav hifikg » 2022-08-22 11:12

Då blev det ju klart som grädde i april... finns det någon anledning att tro att R2R per definition skulle åstadkomma någon hörbar skillnad jämfört med DS?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav Nattlorden » 2022-08-22 13:40

hifikg skrev:Då blev det ju klart som grädde i april... finns det någon anledning att tro att R2R per definition skulle åstadkomma någon hörbar skillnad jämfört med DS?


Det är väl nostalgi hos ganska många som vill ha det, på samma sätt som rör och vinyl. Finns nog ingen metod som inte klarar jobbet definitionsmässigen - bara olika vägar till samma sak. Men 1-bitsomvandling har nog alltid kännts konstigt för ganska många - lättare att förstå varför en R2R fungerar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Gustard R2R DAC och streamer

Inläggav hifikg » 2022-08-22 21:37

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Då blev det ju klart som grädde i april... finns det någon anledning att tro att R2R per definition skulle åstadkomma någon hörbar skillnad jämfört med DS?


Det är väl nostalgi hos ganska många som vill ha det, på samma sätt som rör och vinyl. Finns nog ingen metod som inte klarar jobbet definitionsmässigen - bara olika vägar till samma sak. Men 1-bitsomvandling har nog alltid kännts konstigt för ganska många - lättare att förstå varför en R2R fungerar.


Ja, då kan man ju sitta o klura över om man kan byta komponenter i stegen för att nå nirvana. En ny motsvarighet till att "rulla rör". Har fler kvällar tänkt dra igång rörhäckarna som stått kalla hela sommaren, men ids liksom inte.
Sitter nöjd :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster