Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-06 12:12

Jag har idag en MiniDSP 2x4HD i en 2-delad setup men behöver utöka till 3-vägs och tror inte att det är en bra ide att blanda in ytterligare en separat digital grunka. Har tittat på Daytons 4x8 som en bra ersättare. Vad tror Faktiskt om denna? Erfarenheter eller synpunkter tas tacksamt emot.

https://www.daytonaudio.com/product/155 ... -car-audio
Senast redigerad av Kalejdokom 2022-08-12 08:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Dayton Audio DSP-408

Inläggav Morgan » 2022-07-06 19:29

Ett tips: Köp en likadan MiniDSP till, och så använder du den ena till vänster högtalare och den andra till höger. Som mest kan du med denna konfiguration konstruera 4-vägare. Det är ju enkelt att spara en konfigurationsfil och bara ladda upp den till den andra enheten.

Men om du vill ha enkelheten av att ha allt i en burk är förstås Dayton ett bra alternativ.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Dayton Audio DSP-408

Inläggav smile » 2022-07-06 20:14

Jag har stått för samma dilemma, läst och letat och tillslut givit upp.

Det jag kom fram till då vara en lösning likt den Morgan föreslår, det är ett billigt och bra allternativ.

Ett lite dyrare allternativ som ger flera möjligheter är en minidsp 4x10.
Den ger massor med olika konfigurationsmöjligheter och skickar ut en högre signal än 2x4HD tex. (Vilket jag ser som en svaghet hos 2x4HD)

De andra lösningar jag har hittat har haft för dåligt med dokumenterad erfarenhet eller haft för högt pris.

Icke att förglömma, Minidsp har ett lätt och trevligt gränssnitt!

My two cents :)

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: Dayton Audio DSP-408

Inläggav Froggy » 2022-07-06 20:27

MOTU UltraLite mk5 dök upp i siktet när jag sökte. Här finns lite info:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ace.24777/

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dayton Audio DSP-408

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-07 00:25

Tack för tips och förslag. Tyvärr är det ju ungefär samma pengar i en MiniDSP 2x4HD som Dayton DSP-408, så då får jag ju så att säga en MiniDSP gratis om jag väljer Dayton (förutsatt att den gör sitt jobb på ett bra sätt).

Gällande MOTU så verkar det vara ett riktigt kraftpaket, men prislappen skenar tyvärr bortom budget.

Jag har läst en del om problem med brus gällande DSP-408, men det problemet har ju MiniDSP också så det krävs i regel lite nivåanpassning för att det skall bli riktigt bra. Det blir väl att ta hem en och testa. Jag hittar inget direkt jämförbart för samma pengar och jag är inte jättesugen att välja ett PA-filter, som i regel saknar en del av det man vill ha för att tämja en aktiv 3-vägare för hemma-ljud.

MiniDSP har dessutom en defekt som jag ogillar. När man ansluter programvaran via USB finns inget alternativ att läsa upp den aktuella konfigurationen till datorn (om man inte har den sparad i datorn). Har jag missat detta på något vis eller är det så knasigt?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-12 08:40

Idag har MiniDSP lanserat en intressant utmanare, Flex Eight. Förvisso lite dyrare, men om den är "bra" så kanske den är värd pengarna.
Den har bara digitala ingångar, men jag använder ju Yamaha WXC-50 som försteg så det är ju inget problem att köra helt digitalt (fram till utgångarna på DSP:n).

Vad tror vi om denna produkt? :)
https://www.minidsp.com/products/minids ... flex-eight

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Elfsberg » 2022-08-13 23:15

Kalejdokom skrev:Idag har MiniDSP lanserat en intressant utmanare, Flex Eight. Förvisso lite dyrare, men om den är "bra" så kanske den är värd pengarna.
Den har bara digitala ingångar, men jag använder ju Yamaha WXC-50 som försteg så det är ju inget problem att köra helt digitalt (fram till utgångarna på DSP:n).

Vad tror vi om denna produkt? :)
https://www.minidsp.com/products/minids ... flex-eight


https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew-audio-:

What a nice combination of functionality, usability and performance! As with many DAC companies, it is clearly Minidsp has put strong focus on chasing away sources of noise and distortion. Yes, there is some work left to do with intermodulation distortion but other than that, measurement after measurement put a smile on my face. All AV processor and receiver companies lose any excuses they have for not providing this level of performance seeing how the Flex also implements various signal processing modules.

It is my pleasure to highly recommend Minidsp Flex audio signal processor, DAC and ADC. You made my day!


Sen kan vi väl göra ett antagande om att den inte låter annorlunda mer än att de lagt till fler utgångar. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Harryup » 2022-08-14 21:04

Elfsberg skrev:
Sen kan vi väl göra ett antagande om att den inte låter annorlunda mer än att de lagt till fler utgångar. :)


Varför skulle man kunna det? Räcker med en firmwareuppgradering så kanske den låter annorlunda.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-14 22:59

Ja, svårt att veta hur lika de är. Flex Eight finns än så länge bara med digitala ingångar medan Flex finns i tre versioner; analoga/balanserade analoga/digitala ingångar.
Det jag funderar på mest är att jag upplevt en del problem med signalnivåanpassning mot slutstegen med min miniDSP 2x4HD. Om jag inte dämpar utsignalen (med en passiv nivåpotentiometer) så får jag ett ganska tydligt hörbart brus. Flex Eight har max 2V utsignal, men det säger mig inte så mycket gällande integreringen mot mina NAD-slutsteg.

Dock säger magkänslan att Dayton-burken är en "billigare" konstruktion främst avsedd för bilstereo, medan miniDSP ju kommit ganska långt som väl respekterad och med hyggligt bra produkter.
Kanske värt att satsa på Flex Eight då. Amir verkar ju rätt nöjd.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Elfsberg » 2022-08-19 10:37

Harryup skrev:
Elfsberg skrev:
Sen kan vi väl göra ett antagande om att den inte låter annorlunda mer än att de lagt till fler utgångar. :)


Varför skulle man kunna det? Räcker med en firmwareuppgradering så kanske den låter annorlunda.


Absolut, men man får kanske hoppas bara att ingenjörerna inte försämrar en redan utmärkt produkt. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-20 22:06

Det blir till att beställa en. Enligt uppdaterad info från miniDSP börjar dom skeppa Flex Eight "i slutet av augusti".

Användarvisningsbild
hawall841
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2012-01-15
Ort: Strängnäs

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav hawall841 » 2022-08-23 09:37

Deb här kanske kan va något att testa..
https://www.jjaudio.se/processorer/zapco-dsp-z6iii.html

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-23 21:42

hawall841 skrev:Deb här kanske kan va något att testa..
https://www.jjaudio.se/processorer/zapco-dsp-z6iii.html

jag har tittat på deras dyrare modeller och då kostar dom ungefär som en Flex Eight. Vad är haken med denna Z6 III förutom att det är en utgående modell? Den har ju SPDIF in så det borde funka att koppla den digitalt mot min Yamaha WCX-50. Men varför så "billig"?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-30 13:06

Hur funkar det att handla direkt från miniDSP? Vad tillkommer på angivna priser?
Enligt köpinformation på deras hemsida friskriver dom sig för alla eventuella påslag i form av lokala skatter och avgifter samt frakt. Innebär det åtminstone tillägg för frakt, tull och moms?
Är det bäst att handla direkt över disk eller från nätbutik i Sverige/EU, med fri frakt?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav pLudio » 2022-08-30 13:24

(produktpris + frakt) * 1,25 + avgift till FedEx för hanteringen av tull och MOMS (PostMord tar 75:- för det så nåt liknande).
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Calleberg » 2022-08-30 14:21

Den här, eller någon av dess lillebröder, kan kanske vara bra att ta en titt på innan man bestämmer sig:
https://www.thomann.de/se/the_t.racks_fir_dsp_408.htm
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav nuffe » 2022-08-30 14:43

Jag har köpt några gånger från miniDSP. 2 av ggr blev det ingen tullavgift men den tredje gången blev det tull o moms.
Det var miniDSP 4X10 som kostade en hel del mer än tidigare inköp.

Henrik

PS. efter att ha fått Behinger delningsfiltret utbytt o reparerat några gånger gav jag upp. Har inte haft några problem med miniDSP grejerna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-30 15:39

Calleberg skrev:Den här, eller någon av dess lillebröder, kan kanske vara bra att ta en titt på innan man bestämmer sig:
https://www.thomann.de/se/the_t.racks_fir_dsp_408.htm

Jo, jag har inventerat PA-prylar för ändamålet. Jag har en Behringer DCX2496, men den duger bara till subbas eftersom den inte låter riktigt rent i högre frekvenser.

t.racks FIR DSP408 kostar ju ungefär som Flex Eight och jag tror (utan att veta) att Flex Eight har bättre "audiofilprestanda". Sen vet jag ju inte om jag kommer behöva FIR-filter och då är den ju lite onödigt dyr. Just nu lutar det faktiskt åt att jag köper ytterligare en 2x4HD för knappt hälften av vad Flex Eight kostar. Då får jag FIR på alla utgångar. Det ända jag då saknar är volymkontrollen på Flex Eight, men den behöver jag heller inte om jag använder min Yamaha WXC-50 som försteg...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-30 15:42

pLudio skrev:(produktpris + frakt) * 1,25 + avgift till FedEx för hanteringen av tull och MOMS (PostMord tar 75:- för det så nåt liknande).

Som jag misstänkte. Då blir ju $599 kanske runt 7.000 spänn för en Flex Eight så den går nog bort. Ska bli intressant att se vad den kommer att kosta över disk i Sverige.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Kraniet » 2022-09-01 11:22

Dayton verkar ju vara lite sådär

I was looking to tri-amp my main speakers to see what I could get out of them and decided to give this DSP a try. The unit is well constructed and mostly made with good quality components, the software is fairly good and easy to understand, but that's where my compliments end. I used it with the provided power adapter, and the noise floor when the unit is active is quite high. To combat this, the DSP automatically lowers the output after some moments without any input. This made it pretty annoying to use on my main home theater speakers where the mains don't produce any sound at periods of time, and when they do get signal, you miss the first few milliseconds until the DSP reacts. It was also not great for music reproduction, where the base noise was quite audible when playing at low levels.

I would consider this DSP if I ever need one for a car setup where the noise floor isn't such a problem, but certainly not for my home audio.

For reference, this is how I had the unit setup: Marantz AV8804 => Dayton DSP-408 => Anthem PVA7 => Focal Aria 963.
I also have a MiniDSP DDRC-88A which I use for room correction and it's dead silent when compared to the DSP-408.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... -hd.11336/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Calleberg » 2022-09-01 12:20

Då går alltså DSP 408 bort helt. De har fulfixat bruset genom att muta utgångarna när det inte finns signal på ingången. :roll:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-01 12:27

Ja, jag har lämnat DSP-408 i min fortsatta utvärdering. Precis som citaten här, den kan säkert funka i bilen, men verkar tydligen ha egenskaper som inte funkar i ett "high-end" system hemma. Jag hade tidigare en setup med Behringer DCX2496 för fullrange, men jag blev knasig på bakgrundsbruset, som jag aldrig lyckades bli av med. Sedan dess är jag hyperkänslig för brus. Det måste bara vara tyst när det ska vara tyst. :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav pLudio » 2022-09-01 12:43

Calleberg skrev:Då går alltså DSP 408 bort helt. De har fulfixat bruset genom att muta utgångarna när det inte finns signal på ingången. :roll:

Ett standby-läge ("signal sensing turn-on") tycker jag inte låter som fusk.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Calleberg » 2022-09-01 13:14

pLudio skrev:
Calleberg skrev:Då går alltså DSP 408 bort helt. De har fulfixat bruset genom att muta utgångarna när det inte finns signal på ingången. :roll:

Ett standby-läge ("signal sensing turn-on") tycker jag inte låter som fusk.


Inte jag heller, men detta är något annat.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-02 08:17

Dessa högtalare kommer att användas som surround back vid biosittning. Jag vill inte gärna att dom går ner i standby under filmsekvenser som inte har något ljud i bakkanalerna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-08 14:27

Bump!

Snubblade över ännu en utmanare/kandidat till mitt pågående open-baffle-projekt.
MiniDSP C-DSP6x8, som förvisso saluförs som Car Audio, men prestanda och features verkar ju vara helt ok även för HiFi. Saknas bara FIR-filter (som jag ju inte vet om jag behöver):
https://www.minidsp.com/products/car-au ... /c-dsp-6x8

Någon som har synpunkter? :)

Klart prisvärd, kostar 3.750 kr hos Sound Imports.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Calleberg » 2022-09-08 14:38

Kalejdokom skrev:Bump!

Snubblade över ännu en utmanare/kandidat till mitt pågående open-baffle-projekt.
MiniDSP C-DSP6x8, som förvisso saluförs som Car Audio, men prestanda och features verkar ju vara helt ok även för HiFi. Saknas bara FIR-filter (som jag ju inte vet om jag behöver):
https://www.minidsp.com/products/car-au ... /c-dsp-6x8

Någon som har synpunkter? :)

Klart prisvärd, kostar 3.750 kr hos Sound Imports.


För knappt fyra spänn hade jag köpt den direkt.... :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dayton Audio DSP-408 vs MiniDSP Flex Eight

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-08 15:51

Ser du inte skillnad på punkt och kommatecken? :roll:

Edit: inser att jag kanske är på hal is då man tydligen i svenskan helst skall använda mellanslag som tusentalsavgränsare. :oops:
Punkt används "i de flesta andra europeiska länder".

Edit 2: Hade du något att tillföra rörande MiniDSP C-DSP6x8? :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: johaneriksson och 4 gäster