Köpråd Subwoofer för musik?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Remo » 2022-07-22 20:18

Hej alla.
Jag tänkte komplettera min 2-kanals stereo med en subwoofer, och tar gärna emot råd & tips inför inköpet :). Stereon består av en Primare I30, KEF XQ40, Hegel HD11 DAC och en Bluesound Node. Musiken streamar jag via Tidal HiFi. Vardagsrummet är ca 26 m².

Sub:en ska uteslutande användas till musik och ej hemmabio och jag hoppas hitta en musikalisk Sub som samspelar bra med mina golvhögtalare.

Initialt var min tilltänkta budget ca 15.000:- till 25.000:-, men med lite eftertanke kanske jag helst ligger i den lägre delen av spannet. Blir Sub:en allt för dyr börjar den närma sig priset av moderna aktiva högtalare som "har allt".

Min "närbutik" har bl.a. följande Sub:ar som verkar intressanta:
- JL Audio E-sub E110
- JL Audio E-sub E112 (dock lite över budget)
- Elac SUB 2070
- REL Acoustics S/510
- REL Acoustics T/9x

Så jag tär gärna emot åsikter, positiva som negativa gällande listade Sub:ar, alternativt förslag på andra modeller och/eller konkreta köpråd. :)
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Calleberg » 2022-07-22 22:28

Att bygga något själv är inte aktuellt antar jag? 8)
Har inte hört någon av de där men den stora JL subben såg ju fin ut...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Remo » 2022-07-22 22:39

Tack för återkoppling. :)
Tyvärr finns det inte riktigt tid och/eller snickeriverkstad för att bygga själv.

Sedan får gärna Sub:en vara estetisk med en en snygg finish typ High Gloss. Det slutresultatet uppnår jag nog inte med ett hemmabygge.

Fast viktigast är att den är musikalisk och interagerar bra med golvhögtalarna till musik. :)
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Calleberg » 2022-07-22 23:10

Remo skrev:Tack för återkoppling. :)
Tyvärr finns det inte riktigt tid och/eller snickeriverkstad för att bygga själv.

Sedan får gärna Sub:en vara estetisk med en en snygg finish typ High Gloss. Det slutresultatet uppnår jag nog inte med ett hemmabygge.

Fast viktigast är att den är musikalisk och interagerar bra med golvhögtalarna till musik. :)


Prestandamässigt går det nog att matcha den för ganska mycket mindre pengar även om man nog får bygga med två tolvor för att komma dit. Men vill man ha högblank "pianolack" så måste man såklart lägga ner sig lite, helst ha tillgång till snickeriverkstad och dessutom tycka sånt är kul. Sen är det ju det där med andrahandsvärdet på hembyggen :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav distad » 2022-07-22 23:15

Det är riktigt bra sub:ar som din butik valt, så du får testa hemma för det kan vara stora skillnader när man testar hemma.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav hifikg » 2022-07-22 23:28

Jag har ägt en Sunfire Subwoofer, den gjorde ingen glad när det gällde musik, men dinosaurerna i Jurrasic Park lät precis som jag minns att de gjorde i min ungdom. Den fick en ny ägare så småningom och idag lirar jag på ett par gamla Audio Pro B2-70. De lirar musik så det står härliga till. De brukar kosta 3-4000 per styck. Snygga? Tja, de försvinner i hörnen o man tänker inte på dem.
Sitter nöjd :)

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav MorganM » 2022-07-23 06:44

Ino Audio Px2 i monteringssats med färdig låda i den färg/träslag du vill.Priset ligger inom 16 000-20 000:- (och dyrare om man vill ha väldigt dyra/fina träslag och lacker),och dom låter fantastiskt bra.Jag har hittills aldrig haft bättre basar.
Har dock inte än provat dom större bassystemen från Ino Audio.
Jag har själv lyckats placera mina så dom försvinner helt i ljudbilden,dom finns bara där och integrerar perfekt i ljudbilden.
Dock är det viktigt att vara väldigt petig med att placera basen rätt i rummet oavsett bas :) .
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Remo » 2022-07-23 11:38

Tack för alla svar. :)

Jag ska försöka besöka min butik idag och se om jag kan låna hem en eller några subbar för provlyssning. Dock gissar jag att fin-/ljudjusteringen till respektive sub tar lång tid och lär utebli.

I ett första skede tänkte jag stödja lokala butiken, men om prisskillnaderna blir för stora och/eller de inte kan leverera det jag önskar, får jag söka mig vidare.

Gällande Ino Audio Px2, var köper man dessa? Dock så blir ett eventuellt Ino-köp lite "grisen i säcken", då jag ej verkar kunna provlyssna dom där jag bor.
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-07-23 13:08

Ino köper man direkt från Ingvar Öhman eller begagnat. De finns inte nya "över disk" hos handlare.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav goat76 » 2022-07-23 15:21

Med subwoofers från REL är det väldigt enkla att få till integrationen med frontarna, de bör kopplas via högnivå från samma utgångar som frontarna på förstärkaren och delas vid en så låg delningsfrekvens som möjligt. Det är tänkta att endast ta vid där frontarna naturligt "viker av" i basen. Bara man följer RELs installations-anvisningar hittar man snabbt rätt position, nivå och delningsfrekvens, sen är det bara att göra små finjusteringar allt eftersom med musiklyssning.

Om du har tänkt koppla genom lågnivå från din Bluesound Node, och om denna har en fast delningsfrekvens vid säg 80Hz, så finns det inte några större fördelar med en subwoofer från REL. Då är det bara att välja den subwoofer du tycker låter bäst. :)

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Maarten » 2022-07-23 16:51

Kanske läst slarvigt men om du köper passiva subbar så behövs både delningsfilter och förstärkare. Då drar det iväg ytterligare ett antal laxar.

En annan sak är storleken, alla vill inte nyttja rummet till stora lådor. (Är en av de som tycker att det är suboptimering).

Som C-berg ovan är inne på, är hemmabyggda basar det som ger mest pang för pengarna, många gånger om. Det är dessutom det enklaste man kan göra själv inom hifi-området. Bara välja ett bra element och det finns det många tips om här.
Man kan även bygga dem så att de göms undan och då behövts varken finish eller byggkunskaper, bara 6 sidor från brädgården som limmas ihop, ett element, en terminal, sladd samt tre hål med sticksåg.
Senast redigerad av Maarten 2022-07-23 17:04, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav music4ever » 2022-07-23 17:03

Jag skulle nog försöka lägga mig i övre delen av vad du kan ge och köra med två st SVS. T ex SVS PB-2000 Pro.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav sammel » 2022-07-23 17:23

Om jag skulle skaffa två subbar idag så skulle jag köpa ett par som säljs på blocket
och köpa ett lämpligt slutsteg till dom, behöver förmodligen ekvaliseras så ett slutsteg med
pq möjligheter eftersom det är en slutna subbar.
Det är något av Peerless/Tymphany största element tror det är liknande som är i SVS största subbar.

https://www.blocket.se/annons/skane/slu ... /102177967
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Remo » 2022-07-23 18:29

Tack för ytterligare svar. :)

Jag hittade ingen hemsida för Ingvars Ino-produkter, därav funderingen.

Sedan hade jag tänkt köpa en Subwoofer med inbyggt slutsteg, och antingen koppla den enligt REL:s rekommendationer via högnivå på högtalarterminalerna, eller via de Pre-Out (L/R) som finns på min I30.

Bluesounden använder jag bara till streamingen och låter sedan Hegeln köra D/A-omvandlingen innan förstärkaren.

Då jag bor i Norrbotten så finns det väldigt begränsat med annonser på begagnade Subbar, men även begränsat med butiker. Och för min närmaste butik listade jag det intressantaste utbudet av märken/modeller i 1:a inlägget. :)

Dock hade min lokala butik lördagsstängt idag, så jag kom inte vidare gällande hemlån eller fortsatta köpfunderingar. Jag har därför hela helgen att kika runt på byggtips gällande subbar innan jag bestämmer nästa steg. :)
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

BPeter
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2020-07-09

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav BPeter » 2022-07-25 12:13

Procellas subbar är kända för att ha en "tonal bas", dvs varje frekvens låter som den ska och är inte bara ett muller. Ska du ha dem även till hemmabio så slipper du dessutom fördröjningen som många andra märken har, t.ex. vid plötsliga explosioner osv.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav VintageHiFi » 2022-07-25 13:25

BPeter skrev:Procellas subbar är kända för att ha en "tonal bas", dvs varje frekvens låter som den ska och är inte bara ett muller. Ska du ha dem även till hemmabio så slipper du dessutom fördröjningen som många andra märken har, t.ex. vid plötsliga explosioner osv.

Vad beror detta på???

BPeter
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2020-07-09

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav BPeter » 2022-07-25 14:45

VintageHiFi skrev:
BPeter skrev:Procellas subbar är kända för att ha en "tonal bas", dvs varje frekvens låter som den ska och är inte bara ett muller. Ska du ha dem även till hemmabio så slipper du dessutom fördröjningen som många andra märken har, t.ex. vid plötsliga explosioner osv.

Vad beror detta på???


Enligt Perra1 beror det på att Procella har en särskild krets som läser av signalen på ett annat sätt, i förväg gissar jag.

BPeter
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2020-07-09

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav BPeter » 2022-07-25 14:48

Jag har för övrigt Procellas enklaste (billigaste) aktiva subwoofer - 15 tummare - och det stämmer att det inte finns någon fördröjning. Perra1 tipsade om att se scenen i Master and commander i dimman (i början av filmen) där efter en lång tystnad en kanon plötsligt bryter loss. Inga problem för Procellan, den var vaken. Sen undrar jag i och för sig om det var värt priset, jag kan nästan aldrig se film på hög volym pga omgivningen. :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Nattlorden » 2022-07-25 15:06

BPeter skrev:
VintageHiFi skrev:
BPeter skrev:Procellas subbar är kända för att ha en "tonal bas", dvs varje frekvens låter som den ska och är inte bara ett muller. Ska du ha dem även till hemmabio så slipper du dessutom fördröjningen som många andra märken har, t.ex. vid plötsliga explosioner osv.

Vad beror detta på???


Enligt Perra1 beror det på att Procella har en särskild krets som läser av signalen på ett annat sätt, i förväg gissar jag.


Vad skulle det vara för fysikvidrig sak? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav VintageHiFi » 2022-07-25 15:12

Nattlorden skrev:
BPeter skrev:
VintageHiFi skrev:Vad beror detta på???


Enligt Perra1 beror det på att Procella har en särskild krets som läser av signalen på ett annat sätt, i förväg gissar jag.


Vad skulle det vara för fysikvidrig sak? 8)


Gissar att det var detta han menade, det har ju inget med ljudåtergivningen att göra.

https://procella.audio/product/p15a/

"Expanding the Procella subwoofer lineup in a slim, compact profile, the P15A is available in both black and white finishes. The active subwoofer drives its single 15 inch woofer with an onboard 350 Watt power amplifier. That 15 inch pro audio woofer driver features a 3 inch voice coil and cast aluminum chassis. The built in Procella-designed amplifier delivers 350 Watts of class-D power, enabling the subwoofer to deliver 119 dB of output at 50 Hz. For room-shaking low frequencies, the P15A extends down to a -3dB point of 24 Hz. Both XLR and RCA inputs are provided, and switchable room settings optimize the subwoofer’s response for room boundary conditions. The amplifier’s unique standby operation mode ensures that the subwoofer is activated from sleep mode before the program material begins. Thanks to its compact size and slim profile, the P15A is a highly versatile solution. Its performance is outstanding whether in small to medium size rooms or in larger theaters where multiple subwoofers must be accommodated to balance low frequencies throughout the space."

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Calleberg » 2022-07-25 15:27

BPeter skrev:Enligt Perra1 beror det på att Procella har en särskild krets som läser av signalen på ett annat sätt.


Inte råkar du kunna vaska fram en länk där den här Perra beskriver denna makalösa manick?

ZPopcorn_1.jpg
ZPopcorn_1.jpg (191.29 KiB) Visad 2626 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav goat76 » 2022-07-25 15:49

Det skulle kunna funka ifall både bild och ljud går till subwoofern först, men det är väl knappast så det går till? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-07-25 16:13

Beskrivningen ovan verka syfta på det automatiska tillslaget. Vilka har inte ett fungerande sådant? Hade under 25 år en Audio Pro-sub den fungerade utan problem med till/från.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav VintageHiFi » 2022-07-25 16:27

goat76 skrev:Det skulle kunna funka ifall både bild och ljud går till subwoofern först, men det är väl knappast så det går till? :)

Jag tror subben kan se in i framtiden. 8)

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Helmut » 2022-07-25 20:15

Har subb i min hemmabiograf. Kopplar jag ur förstärkarna och kör med hörlurar och subb är det inte Mycket ljud som kommer ur subben. Skulle gissa på att det räcker med att höja basen några db.
I ett av sovrummen har jag en 7,1 förstärkare med hemmbygda högtalare som innehåller Philips AD 70655W 6,5 tums element. Tycker att den ger bättre bas utan subb.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-07-26 08:19

Jag letade också sub i höstas.
Landade i en SVS SB-2000-Pro.
Dels för att den är smidig i måtten men främst för att den har en en väl fungerande app där du kan göra allsköns inställningar från mobilen.Detta underlättar enormt mkt när man ska ställa in den,slippa hoppa upp o ner ur soffan för att pilla på subben.
Kör den som komplement till mina OA52or,den fyller upp till 45-47Hz om jag minns rätt.

Bor du nära Blekinge kan du få låna min och testa.

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Remo » 2022-07-26 09:34

Kul att tråden fyller på med mer input. :)

Jag ska försöka hinna till min lokala Hifi-butik idag & låna hem någon Sub. Och i deras sortiment verkar JL Audio mest intressant, men även klart dyrast. Kanske t.o.m lite för dyra egentligen.

Annars verkar SVS SB-2000 Pro vara ett alternativ från tipsen. Och jag får intrycket att Arendal 1961(1S) verkar snarlik, förutom app-styrningen. Arendal är dock byggd i HDF istället för MDF.

Men jag behöver låna hem något och lyssna hemma som ett fösta steg, samt för att komma vidare i köpprocessen.

Sedan fick jag tips om att läsa denna artikel, vilken verkar vara seriös:
https://www.audioholics.com/loudspeaker ... ense-myths
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav goat76 » 2022-07-26 10:21

Jag tycker nog du ska fundera lite på att införskaffa dig två subwoofers istället för en. Själv upplever jag en tydlig förbättring med två i stereo, placerade i nära anslutning till vardera fronthögtalare enligt RELs föreskrifter.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Calleberg » 2022-07-26 10:54

goat76 skrev:Jag tycker nog du ska fundera lite på att införskaffa dig två subwoofers istället för en. Själv upplever jag en tydlig förbättring med två i stereo, placerade i nära anslutning till vardera fronthögtalare enligt RELs föreskrifter.


Tycker jag med, subwoofers är flockdjur. De trivs bäst i sällskap av andra subwoofers :) (t.om att koppla dem i stereo håller jag med om)

XTZ gör en sub som de kallar 12.17 Edge, har inte hört den heller :) Men den verkar rätt poppis och prisvärd. Den dyker ochså då och då upp begagnad till rimliga pengar. Två sådana har du råd med, och köper du begagnat är det ju bara att kränga vidare om du inte gillar dem.

https://www.xtzsound.eu/sub1217edge#!/S ... /384957548
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Remo » 2022-07-26 10:57

Det blir avsevärt lättare att köpa 2 st Subbar om jag köper någon i SVS, Arendals eller ev. REL's prisklass.
Så 2 st är inte alls uteslutet. :)

Dock så tror jag att jag initialt köper en, för att om jag sedan är nöjd komplettera med en till. Dvs då lägger jag inte ut för 2 st direkt ifall något sedan inte känns rätt med vald modell.

Noterade även att Arendal rekommenderar inkoppling av 2 st Subbar antingen i stereo på var sida om golvhögtalarna, eller i mono stackade på varann (typ i ett hörn om jag minns rätt).

Begagnatmarknaden är såklart bra, men finare Subwoofers är sällsynta på annonser i Norrbotten & dess närområde.
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster