Köpråd Subwoofer för musik?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Calleberg » 2022-07-26 11:18

Remo skrev:Det blir avsevärt lättare att köpa 2 st Subbar om jag köper någon i SVS, Arendals eller ev. REL's prisklass.
Så 2 st är inte alls uteslutet. :)

Dock så tror jag att jag initialt köper en, för att om jag sedan är nöjd komplettera med en till. Dvs då lägger jag inte ut för 2 st direkt ifall något sedan inte känns rätt med vald modell.

Noterade även att Arendal rekommenderar inkoppling av 2 st Subbar antingen i stereo på var sida om golvhögtalarna, eller i mono stackade på varann (typ i ett hörn om jag minns rätt).

Begagnatmarknaden är såklart bra, men finare Subwoofers är sällsynta på annonser i Norrbotten & dess närområde.


Aha så du är ingen riktig Norrlänning, utan inflyttad?... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Remo » 2022-07-26 11:21

Calleberg skrev: Aha så du är ingen riktig Norrlänning, utan inflyttad?... :D


Både och. :D
Norrlänning som hamnade drygt 12 år i Västerås och numera är tillbaka i norr. :)
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Calleberg » 2022-07-26 11:50

Kollade fraktkostnad på XTZ's hemsida. 330spänn hemleverans med DHL, klart överkomligt
För strax under 14500 har du alltså två subbar levererat hem till dörrn.

Men nu låter jag som en XTZ försäljare, det är jag inte :) Enda anledningen till att jag fått upp ögonen för dessa subbar är att jag ett tag letade efter ett begagnat objekt att slakta för att ta delarna till ett litet projekt...

Hursomhelst, se ovanstående som ett slags svårslagen prisvärdhetsreferens. Två sådana subbar påstås ha kapacitet för 133dB @20Hz

Det finns nog INGEN enkel sub under 30K som slår det. 133dB är såklart redan det betydligt mer än vad de flesta behöver, men det är inte den enda parametern som har betydelse. Så mycket headroom öppnar upp för möjligheter till lågdistorderad återgivning vid mer normala nivåer.

Edit: Tidningen för träskmonster "HemmaBio" har testat 12.17 Edge. Därifrån kommer siffran 127dB@20Hz. (Teoretiskt +6dB om man har två) Under för mig oklara testförhållanden dock, men garanterat under mycket gynsamma förhållanden :wink:
Senast redigerad av Calleberg 2022-07-26 12:21, redigerad totalt 3 gånger.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Nattlorden » 2022-07-26 12:01

https://www.xtzsound.eu/sub3x12#!/Cinem ... /384957513

Tror denna funkar fint på musik även om den heter Cinema. Verkar nedsatt just nu dessutom.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav goat76 » 2022-07-26 12:14

Som jag har förstått det hela så vill Remo helst handla från den lokala hifi-butiken.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Ted_B » 2022-07-26 12:48

Då är det risk för att det blir dyrt och halvbra eller halvbilligt och dåligt.
Bättre att söka bra alternativ online, det finns väl returrätt om man inte blir nöjd, hos vissa iallafall.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Remo » 2022-07-26 15:06

Jag gynnar gärna den lokala butiken om jag hittar en bra produkt till rimligt pris. Dessutom så kan lokala butiken bistå med hemlån och förhoppningsvis bra service på plats.

Men det ena utesluter inte det andra. Hittar jag en lika bra eller bättre produkt på nätet till avsevärt lägre pris, samt med möjlighet till öppet köp/returrätt så är det också gångbart.

Det som är bra med diskussioner likt denna innehållande flera olika åsikter, är att jag breddar mitt urval, ökar kunskapen och förhoppningsvis landar i ett bra köp, oavsett lokalt eller ej. :)
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-07-26 18:08

XTZ har ju "buy & try". Blir väl som hemlån?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-07-26 18:08

XTZ har ju "buy & try". Blir väl som hemlån?

BPeter
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2020-07-09

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav BPeter » 2022-07-27 11:46

Visst låter det ”fysikvidrigt” att läsa av signalen innan den uppstått men det påstod jag inte heller. Däremot att leveransen fördröjs en smula för att kunna leverera hela paketet? Vet dock inte, spekulerar bara. Det är dock ett faktum att en aktiv sub måste ha en lösning för att vakna ur standby.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav goat76 » 2022-07-27 12:06

BPeter skrev:Visst låter det ”fysikvidrigt” att läsa av signalen innan den uppstått men det påstod jag inte heller. Däremot att leveransen fördröjs en smula för att kunna leverera hela paketet? Vet dock inte, spekulerar bara. Det är dock ett faktum att en aktiv sub måste ha en lösning för att vakna ur standby.


Har inte de flesta subwoofers av någorlunda modernt snitt en lösning för snabbt uppvaknande från stand by?

Din teori om fördröjd leverans av signalen skulle göra subwoofern obrukbar för film och liknande, där ljud och bild bör vara tidsmässigt förankrade med varandra. Annars blir det inte så kul. Om något sådant ska fungera måste alla signaler gå genom subwoofern, för att på så vis både fördröja ljudsignalerna till fronthögtalarna och videosignalerna till bildvisaren.

BPeter
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2020-07-09

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav BPeter » 2022-07-27 13:27

Jag har väl bara svalt en sales pitch med hull och hår. Inte första gången och säkert inte sista. I alla fall låter suben bra. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav goat76 » 2022-07-27 13:31

BPeter skrev:Jag har väl bara svalt en sales pitch med hull och hår. Inte första gången och säkert inte sista. I alla fall låter suben bra. :)


Att den låter bra är ändå det viktigaste. :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Calleberg » 2022-07-27 16:22

BPeter skrev:Jag har väl bara svalt en sales pitch med hull och hår. Inte första gången och säkert inte sista.


Det har du, men det har vi väl alla gjort någongång så du behöver inte känna dig som en sämre människa för det. :D

Säljpitchar kan vara mycket underhållande när man lärt sig genomskåda dem. Om du träffar på fler kan du alltid provköra dem här på faktiskt för att se om de flyter.

Med det sagt, läser man Procellas manual så beskrivs en procedur vars syfte verkar vara att kalibrera autotillslaget så att det inte triggar på anläggningens egenbrus. Jag vet inte om det är vanligt förekommande hos andra fabrikat. Jag vet inte heller om det innebär någon egentlig fördel, andra fabrikat kan ju t ex gjort en smartare lösning. Men härifrån kommer säkert fröet till den där pitchen.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Remo » 2022-07-27 20:10

Jag sitter nu & lyssnar på en lånad REL T/9x.

Jag har ännu inte fördjupat mig i Subbens placering samt ljudinställningar. Lite kort så förhöjer Subben ljudbilden, samtidigt som det känns att 2 st skulle vara ännu bättre. :)

Om jag placerar Subben i hörnet utanför vänster högtalare låter den diskretare (högra bilden), och samtidigt utanför ljudbilden. Vid placering innanför vänster högtalare så låter en kraftfullare och mer integrerad i ljudbilden (vänstra bilden).

Då jag letar fram musik med mycket bas & höjer volymen vill Subben vandra runt lite på parkettgolvet.

Det som spontant känns "lite avigt" är ljudinställningarna bakom Subben. Det måste vara sååååå mycket enklare att kunna sköta detta via telefon/app och snabbt kunna justera från soffan när det behövs.

Allt är inkopplat via högnivå, då Subben bara har en RCA-ingång (dvs ej anpassad för 2 st Pre-Out). Dessutom så slog någon skyddskrets till i Primaren då jag tog REL's minus mot (-) högtalarterminalen. När jag istället REL's minus mot Primares jordpunkt fungerar allt som det ska.

Det är lite snabba intryck vid en precis inkopplad Sub. :)
Bilagor
REL_x2S.jpg
REL_x2S.jpg (878.96 KiB) Visad 1913 gånger
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Calleberg » 2022-07-27 21:05

Remo skrev:Allt är inkopplat via högnivå, då Subben bara har en RCA-ingång (dvs ej anpassad för 2 st Pre-Out).


Subben vill nog ha monosignal. Du kan ändå koppla den på bara ena RCA utgången på praijmären om du vill testa det. Eftersom det mesta i de lägsta oktaverna påstås vara inspelat i mono borde det inte spela så stor roll. Men det är ochså iniversums sätt att tala om för dig att du behöver en till att koppla in i den andra kanalen. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Remo » 2022-07-27 21:11

Calleberg skrev:Men det är ochså iniversums sätt att tala om för dig att du behöver en till att koppla in i den andra kanalen. :)


Kan bara hålla med om den åsikten. :)
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav goat76 » 2022-07-27 23:48

Remo, jag föreslår att du tittar på dessa videos och noga följer de steg för steg anvisningar REL ger för installation av deras subwoofers. Det är både kul och ger ett bra slutresultat om man är noggrann med alla steg. En liten varning för att videoklippen är lite smålöjliga. :)
https://rel.net/blog/2017-11-16/how-to/ ... eo-series/

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Remo » 2022-07-28 22:56

goat76 skrev:Remo, jag föreslår att du tittar på dessa videos och noga följer de steg för steg anvisningar REL ger för installation av deras subwoofers. Det är både kul och ger ett bra slutresultat om man är noggrann med alla steg. En liten varning för att videoklippen är lite smålöjliga. :)
https://rel.net/blog/2017-11-16/how-to/ ... eo-series/


Tack för informationen. Den lär behövas vid ett ev. inköp. :)

Dvs den lånade REL Subben är nu återlämnad och jag ska ta en funderare om jag ska köpa en eller två av denna, alternativt ett annat märke. Köper jag bara en initialt, så kompletterar jag med en till lite längre fram.

Det jag ännu funderar på (vet ej om det är en deal-breaker eller ej), är behovet av app-styrda inställningar. Lite kort så upplevde jag att Subben kan behöva justeras in lite då & då vid lyssning av olika musikstilar. Dvs musiken kan vara olika tunt eller fett mixade ljudmässigt. Även volymen kanske påverkar Subbens inställningar. Och i så fall är det lite extra krångligt att behöva ratta bakom Subben när behovet uppstår.

Jag får ta en funderare under helgen och se vad det landar i för resultat. :)
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav pLudio » 2022-07-28 22:59

Du behöver mäta med t ex en UMIK-1 och REW.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-07-28 23:08

Hur stor får den vara?
Kör på JBL, har haft/har en dröse sådana i olika storlekar

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav goat76 » 2022-07-28 23:53

Remo skrev:
goat76 skrev:Remo, jag föreslår att du tittar på dessa videos och noga följer de steg för steg anvisningar REL ger för installation av deras subwoofers. Det är både kul och ger ett bra slutresultat om man är noggrann med alla steg. En liten varning för att videoklippen är lite smålöjliga. :)
https://rel.net/blog/2017-11-16/how-to/ ... eo-series/


Tack för informationen. Den lär behövas vid ett ev. inköp. :)

Dvs den lånade REL Subben är nu återlämnad och jag ska ta en funderare om jag ska köpa en eller två av denna, alternativt ett annat märke. Köper jag bara en initialt, så kompletterar jag med en till lite längre fram.

Det jag ännu funderar på (vet ej om det är en deal-breaker eller ej), är behovet av app-styrda inställningar. Lite kort så upplevde jag att Subben kan behöva justeras in lite då & då vid lyssning av olika musikstilar. Dvs musiken kan vara olika tunt eller fett mixade ljudmässigt. Även volymen kanske påverkar Subbens inställningar. Och i så fall är det lite extra krångligt att behöva ratta bakom Subben när behovet uppstår.

Jag får ta en funderare under helgen och se vad det landar i för resultat. :)


Det är ju helt klart enklare att kunna göra inställningarna med en kontroll eller app från lyssningsplats. Men å andra sidan... när man väl prickat in de rätta inställningarna vad gäller subwooferns nivå i relation till fronthögtalarna, då låter det rätt oavsett vilken basnivå musikmaterialet har.

Om du sen av olika anledningar ändå vill justera nivån i basområdet för olika musikmaterial, då är det nog mer passande att du införskaffar dig någon typ av EQ-enhet för det ändamålet. Om du endast justerar nivån på subwoofern så kommer du ju endast kunna påverka just det frekvensområde där subben verkar, till skillnad mot EQ där du exempelvis kan ändra hela basområdet med ett mer bredbandigt lyft.

Personligen tycker jag dock det här med EQ-justeringar för olika låtar/album är överkurs, hörseln anpassar sig ändå så pass snabbt till den balans de olika albumen har. Ge det två låtar och du kommer troligtvis inte längre fundera över basnivån, förutsatt att musiken är bra. :)

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Remo » 2022-07-31 19:53

Tack för fortsatt diskussion, samt sorry sent återkoppling. Blev en helg med flugfiske sista semesterhelgen.

Behovet av app-styrningan kanske är överdrivet, då jag aldrig justerar förstärkarens inställningar. Dvs när Subben är rätt inställd och jag vant mig med bas-tillkottet kanske det ej behövs fler justeringar. :)

Köpfunderingarna är så här långt väger mellan REL T9/x i lokal butik, alternativt "Buy & Try" av SVS SB-2000 Pro eller Arendal 1961 (1S).

Största skillnaderna mellan REL och de övriga verkar vara effektmässigt, dvs 300 W klass A/B mot 500 W Klass D. Kanske även 10" element med slavbas (REL) kontra 12" i sluten låda (övriga) har en betydande skillnad.

Därutäver skiljer det sig lite i frekvensomfång, app-styrning eller ej, MDF eller HDF i kabinettmaterial, samt hög- respektive lågnivåanslutning mellan modellerna.

Vad som känns mest rätt vet jag ej nu, men jag återkommer med resultatet då jag köpt eller beställt Subwoofer. :)

Återigen, stort tack för alla synpunkter på vägen. :)
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Glebster » 2022-08-01 14:35

Efter att ha lekt subwoofer en tid ger jag följande råd;

1. Köp den/de sub som ger mest distorsionsfri pumpförmåga per krona
2. Komplettera med en (billig) DSP så du kan notcha bort rumsmoder och anpassa en house curve. Ffa rumsmoderna är essentiella att få bort för en bra basåtergivning.
3. Placera fram i hörn för att få så mycket rumsbidrag som möjligt (saknar du DSP och du har fler subwoofers kan det vara smart att en sub placeras bakom dig för att jämna ut frekvensgången)
4. Anpassa nivå och avstånd i AVR, om en sådan används
5. Finjustera

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Glebster » 2022-08-01 14:38

sammel skrev:Om jag skulle skaffa två subbar idag så skulle jag köpa ett par som säljs på blocket
och köpa ett lämpligt slutsteg till dom, behöver förmodligen ekvaliseras så ett slutsteg med
pq möjligheter eftersom det är en slutna subbar.
Det är något av Peerless/Tymphany största element tror det är liknande som är i SVS största subbar.

https://www.blocket.se/annons/skane/slu ... /102177967


Håller med. Komplettera sedan med lämpligt PA-slutsteg!

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Remo » 2022-11-26 11:42

Uppdatering:
Nu är den 1:a Subben beställt. Det har hunnit passera lite tid sedan trådstarten, men olika saker har fördröjt inköpet.

Jag beställde en SVS SB-2000 Pro i vit High Gloss. Då jag inte testat modellen hemma så avvaktar jag inköpet av en till (beroende på hur nöjd jag blir med den beställda). Förhoppningsvis upplever jag SVS:en lika bra eller bättre än testade REL T9/x. :)

En ny soffgrupp är även på ingående, så när allt är på plats i vardagsrummet blir akustikreglering/ljudabsorbenter nästa steg.

Tack för all input under diskussionen. :)
Bilagor
SVS Subwoofer.png
SVS Subwoofer.png (337.64 KiB) Visad 1204 gånger
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Harryup » 2022-11-26 20:43

Personligen så ser jag nästan peq och inställningarna av den som viktigare än en viss subb. Man vet inte hur en sub kan låta om man inte väldigt noga justerar in den ihop med sidosystemen.
Och jag ser det som en ganska svår uppgift att köra sidosystemen utan peq och bara subben med justeringar.
Lycka till med inställningarna men jag skulle snegla på REW och umick för att verkligen få upplösningen och "kunna se hur det låter".

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 590
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-11-26 21:48

Bra val!
Har för mig jag tipsade om den för den har jag ägt.
Peq är guld värt,även att kunna göra alla inställningar från lyssningsposition,slippa springa fram o tillbaka.
Jag gillade även möjligheten att ha flera preset-kurvor för olika slags musik.
Lycka till!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav avr7000 » 2022-11-27 06:28

Köp 2 st REL
https://www.hembioconsult.se/tillverkar ... ics-ht1003

Och sedan köper du ett nytt nätdelskort till din Node från Fidelityaudio.com så får du som helhet mest bang for the buck....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Köpråd Subwoofer för musik?

Inläggav Remo » 2022-11-27 12:47

avr7000 skrev:Köp 2 st REL
https://www.hembioconsult.se/tillverkar ... ics-ht1003

Och sedan köper du ett nytt nätdelskort till din Node från Fidelityaudio.com så får du som helhet mest bang for the buck....


Nu när SVS:en redan är beställd, så kör jag på det spåret. Resterande uppdateringar får komma stegvis, annars kanske det inte blir några julklappar till barnen. ;-)
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: skrotnisse och 11 gäster