Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2017-06-27

Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav jox » 2022-07-30 15:03

Hej! Jag är ute efter en DAC (eller DAC + streamer). Jag har letat runt lite och de flesta lösningar ser ut att vara "smart"-förstärkare med inbyggd streamer vilket inte riktigt passar hos mig då jag tänkte köra enbart stereo (+ basmoduler i framtiden) tillsammans med holographic audio pre two och amp twenty. EDIT: Efter att ha läst lite i tråden och tänkt lite tror jag inte att det blir någon receiver som ska matchas med allt i framtiden. Det är väldigt osannolik att jag skaffar surroundljud inom de närmsta 10 åren.

Kraven på DAC:en är följande:
- neutralt ljud (som ligger så nära "strict limits" som defineras här)
- passar bra tillsammans med HA pre two (alternativt tillräckligt bra inbyggt försteg för att köra utan externt försteg för att kunna driva -->) och HA amp twenty
- ljudnivån ska kunna styras via fjärrkontroll (eller app)
- stöd för eARC (antingen här eller i separat streamer)
- någon analog och digital ingång
- funkar bra med ljudkälla från video (dvs. inte någon stor fördröjning eller decoding problem med ljudformat från TV/blu-ray)
- bra kvalité

Kraven på streamer delen (antingen integrerad i DAC:en eller extern låda med digital koppling):
- mjukvaran ska fungera utan större problem, alltså inga uppenbara skummbuggar
- går att streama från qobuz och styra musiken via (Android) telefonen (byta låt, söka etc.). En lösning med separat mjukvara eller liten dator är också ok om det behövs. I värsta fall skulle bluetooth också fungera.

Jag har kommit fram till några alternativ och behöver lite kritik. Alla ser ut att behöva ett försteg iallafall för att spänningen ut inte är mer än 2-3 V, tror amp twenty vill ha 10 V som mest. Jag har inte dubbelkollat hur bra de fungerar tillsammans med ljudkällor från TV. Amp twenty behöver bara 2 V tydligen.

Alternativen just nu är:
1. miniDSP SHD (12 000kr) med eller utan extra streamer (+ ca 1000kr) för att slippa månadskostnad med Roon (ASR test).
2. Bryston BDA-2 (ASR test, med lite flyt begagnad för ca 10 000kr) + valfri streamer. (BDA-3.14 ser ju ut som en fin allt-i-ett lösning men 50 000kr är lite för mycket om det finns billigare lösningar. Synd att den är svår att hitta begagnad. Tveksam webbaserad app desutom för att hantera streaming men Roon går ju alltid att köra.)
3. Topping D90SE (10 000kr) + streamer (ASR test, eller D90LE utan MQA). Ser ut att prestera fantastiskt! Frågan är hur kvalitén är på Toppings grejer. Jag har varken hört om den är bra eller dålig. Vore intressant att veta hur bra volymkontrollen är också.
4. RME ADI-2 DAC FS (11 000kr) + streamer (ASR test). Väldigt bra prestanda och tysktillverkad. Verkar vara en del på ASR som föredrar denna framför topping pga. extra funktionerna, kontinuerliga mjukvaruuppdateringar och kvalitén.

Apparater som inte passar:
- Bluesound Node som DAC (ASR test), möjligen som streamer
- Limetree Network II. Prestandamässigt så borde den funka som DAC (men hittar inga siffror som stödjer det) men den saknar digitala (och analoga) ingångar som jag kan behöva i framtiden.
- Musicbook Source II. Den ser ut att ha allt utom eARC. Det blir lite redundant att ha två streamers i samma system och dessutom skulle jag vilja veta hur den faktiskt presterar. + att det skulle bli den dyraste lösningen.

Pris är fortfarande viktigt men jag betalar hellre mer nu och får något som uppfyller alla framtida krav.

Påpeka gärna/ställ frågor om jag har missat något! Jag är fortfarande ganska ny på HiFi!

Mvh,
jox

Edit 220803: Rensade upp lite vaga frågor, la till krav om ingång till DAC, tog bort begränsning på pris, och la till ett stycke med de alternativ som jag har tänk välja mellan.
Edit 220810: La till RME dac och förtydligande om amp twenty
Senast redigerad av jox 2022-08-10 10:49, redigerad totalt 5 gånger.

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav Kermit116 » 2022-07-30 16:24

Jag har ingen erfarenhet av den själv men Bluesound Node2 lär ju ha ett bra användargränssnitt. Finns någon prestandakritik mot den som jag TROR fixas med en annan power-supply. Står om detta ngnstans på Audiosciencereview.com och att jag vet att avr7000 gjort en sådan modifiering i den Node som han o Magnus2 hade på Sweatspot. Står om på ngn tråd om Sweatspot och/eller OA-51.Purifi på Carlssonavdelningen.

Ny kostar den väl 6-7, begagnad några tusenlappar mindre.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav galder » 2022-07-30 16:47

Lindemann Limetree Network II kanske passar?

https://lindemann-audio.de/products/lim ... k/?lang=en

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav RogerGustavsson » 2022-07-30 16:52

Kermit116 skrev:Jag har ingen erfarenhet av den själv men Bluesound Node2 lär ju ha ett bra användargränssnitt. Finns någon prestandakritik mot den som jag TROR fixas med en annan power-supply. Står om detta ngnstans på Audiosciencereview.com och att jag vet att avr7000 gjort en sådan modifiering i den Node som han o Magnus2 hade på Sweatspot. Står om på ngn tråd om Sweatspot och/eller OA-51.Purifi på Carlssonavdelningen.

Ny kostar den väl 6-7, begagnad några tusenlappar mindre.


Tror den på Sweetspot kördes med extern DAC, inte den inbyggda.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav Belker » 2022-07-30 17:06


Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav jox » 2022-07-30 17:22

galder skrev:Lindemann Limetree Network II kanske passar?

https://lindemann-audio.de/products/lim ... k/?lang=en


Den här verkar ju lovande vid första ögonkastet. Har någon erfarenhet av att använda den? Det är ju helt klart en fördel att inte betala en månadskostnad för mobilappen (som man behöver med de baserade på Roon). Hur är prestandan jämfört med minidsp? Märkbar skillnad?

Belker skrev:Den här ska du ha! https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd-studio eller den här varianten https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/minidsp-shd-review-updated-dsp-dac-streamer.18681/

Bara EQ-möjligheterna kommer lyfta ditt ljud till nya höjder.


Snygg var den helt klart! Tror inte jag behöver någon EQ, eller? Jag vill ju bara att den ska spela som originalet. Jag antar man behöver Roon om jag vill köra qobuz som källa?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav Belker » 2022-07-30 17:33

jox skrev:
galder skrev:Lindemann Limetree Network II kanske passar?

https://lindemann-audio.de/products/lim ... k/?lang=en


Den här verkar ju lovande vid första ögonkastet. Har någon erfarenhet av att använda den? Det är ju helt klart en fördel att inte betala en månadskostnad för mobilappen (som man behöver med de baserade på Roon). Hur är prestandan jämfört med minidsp? Märkbar skillnad?

Belker skrev:Den här ska du ha! https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd-studio eller den här varianten https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/minidsp-shd-review-updated-dsp-dac-streamer.18681/

Bara EQ-möjligheterna kommer lyfta ditt ljud till nya höjder.


Snygg var den helt klart! Tror inte jag behöver någon EQ, eller? Jag vill ju bara att den ska spela som originalet. Jag vantar man behöver Roon om jag vill köra qobuz som källa?


Alla behöver EQ! :wink: Jag vet faktiskt inte om man behöver Roon för Qobuz, eller om det räcker med Volumio. Men Roon är annars nåt du verkligen bör överväga om du har mycket eget digitalt på hårddisk. Riktigt bra program, men rätt dyrt. Själv använder jag en gammal Macmini med Roon som streamer till separat dac.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav galder » 2022-07-30 17:59

här verkar ju lovande vid första ögonkastet. Har någon erfarenhet av att använda den? Det är ju helt klart en fördel att inte betala en månadskostnad för mobilappen (som man behöver med de baserade på Roon). Hur är prestandan jämfört med minidsp? Märkbar skillnad?


Jag har den separata streamern från Network II, vilken heter Bridge II. Och även deras separata USB-DAC. Jag ersatte streamern Allo Digione Signature med Bridge II, vilken jag upplever som bättre.
Om man inte vill använda Lindemanns egen app, så finns ju BubbleUpnP vilken fungerar med flera andra streamers.

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav jox » 2022-07-31 11:17

Belker skrev:
jox skrev:
galder skrev:Lindemann Limetree Network II kanske passar?

https://lindemann-audio.de/products/lim ... k/?lang=en


Den här verkar ju lovande vid första ögonkastet. Har någon erfarenhet av att använda den? Det är ju helt klart en fördel att inte betala en månadskostnad för mobilappen (som man behöver med de baserade på Roon). Hur är prestandan jämfört med minidsp? Märkbar skillnad?

Belker skrev:Den här ska du ha! https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd-studio eller den här varianten https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/minidsp-shd-review-updated-dsp-dac-streamer.18681/

Bara EQ-möjligheterna kommer lyfta ditt ljud till nya höjder.


Snygg var den helt klart! Tror inte jag behöver någon EQ, eller? Jag vill ju bara att den ska spela som originalet. Jag vantar man behöver Roon om jag vill köra qobuz som källa?


Alla behöver EQ! :wink: Jag vet faktiskt inte om man behöver Roon för Qobuz, eller om det räcker med Volumio. Men Roon är annars nåt du verkligen bör överväga om du har mycket eget digitalt på hårddisk. Riktigt bra program, men rätt dyrt. Själv använder jag en gammal Macmini med Roon som streamer till separat dac.


Har näst intill ingen egen digital musik men Roon ser ju kanon ut för det ändamålet!

galder skrev:
här verkar ju lovande vid första ögonkastet. Har någon erfarenhet av att använda den? Det är ju helt klart en fördel att inte betala en månadskostnad för mobilappen (som man behöver med de baserade på Roon). Hur är prestandan jämfört med minidsp? Märkbar skillnad?


Jag har den separata streamern från Network II, vilken heter Bridge II. Och även deras separata USB-DAC. Jag ersatte streamern Allo Digione Signature med Bridge II, vilken jag upplever som bättre.
Om man inte vill använda Lindemanns egen app, så finns ju BubbleUpnP vilken fungerar med flera andra streamers.


Funkar Lindemanns app bra? Mjukvarumässigt ser ju Network II ut att vara precis det jag behöver men jag kollade runt lite efter recensioner nu och hittade denna. Det ser ju inte jättelovande ut.

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav jox » 2022-07-31 12:36

Jag hittade Cambridge Audio CXN (V2), och den ser ut att matcha mina behov men mäter inte jättebra. Någon som har erfarenhet av den?

Såg också den dyrare NAD C 658 (ca 20 000kr). På deras hemsida står det att den ersätter försteget också. Om så är fallet blir ju ganska prisvärt helt plötsligt eller skulle det finnas någon annan fördel att ha ett HA försteg också? Men den är inte alls populär på audio science review så det blir nog inget med tanke på problemen som uppmärksammas där. Såg att den stödjer Dirac Live också, är det något att hänga i julgranen?

Annars tänker jag att miniDSP SHD (som ny ser ut att gå på 16 000kr från Tyskland) känns som det mest stabila alternativet just nu (även om jag behöver köra med Roon). Jag har samma fråga där egentligen angående försteg, behövs det om jag har denna? Finns det några fördelar att ha ett mellan DAC och slutsteg?
Senast redigerad av jox 2022-07-31 12:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3282
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav Calleberg » 2022-07-31 12:42

jox skrev:
Annars tänker jag att miniDSP SHD känns som det mest stabila alternativet just nu (även om jag behöver köra med Roon). Jag har samma fråga där egentligen angående försteg, behövs det om jag har denna? Finns det några fördelar att ha ett mellan DAC och slutsteg?


SHD'n kan du betrakta som ett försteg, så i det fallet behövs inget mer. I övrigt så.... beror det på, och det beror på mycket :wink:
Senast redigerad av Calleberg 2022-07-31 12:44, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav Belker » 2022-07-31 12:42

Det beror nog mest på hur många källor i övrigt du vill ansluta.

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav jox » 2022-07-31 13:04

Calleberg skrev:
jox skrev:
Annars tänker jag att miniDSP SHD känns som det mest stabila alternativet just nu (även om jag behöver köra med Roon). Jag har samma fråga där egentligen angående försteg, behövs det om jag har denna? Finns det några fördelar att ha ett mellan DAC och slutsteg?


SHD'n kan du betrakta som ett försteg, så i det fallet behövs inget mer. I övrigt så.... beror det på, och det beror på mycket :wink:

Belker skrev:Det beror nog mest på hur många källor i övrigt du vill ansluta.


Ljudmässigt så är jag bara ute efter ett så rent neutralt ljud som möjligt. Kan ljudet förbättras av att ha ett försteg mellan SHD'n och slutsteg? Jag tror nästan bara att jag kommer köra streaming men kanske en skivspelare i framtiden. Film från blu-ray verkar vara kört, iallafall var det vad jag läste på audio science.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3282
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav Calleberg » 2022-07-31 13:12

Då var det lätt. Svaret är nej.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav jox » 2022-07-31 13:24

Calleberg skrev:Då var det lätt. Svaret är nej.


Ok! Såg en snubbe här som skrev att distorsionen och noise kan bli lägre om man har det eller har jag missuppfattat det han skrev?

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav jox » 2022-07-31 13:44

Ett litet sidospår mest för att jag är nyfiken: Jag sitter och funderar på att det vore kul att ha en DAC/streamer med stöd för hdmi för filmtittande i framtiden. Vad har man att välja på då (hade fortfarande tänkt köra separat slutsteg)? Vågar knappt fråga men hur mycket dyrare det skulle det bli att ha en låda som klarar det också? :cry:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-07-31 13:57

jox skrev:Ett litet sidospår mest för att jag är nyfiken: Jag sitter och funderar på att det vore kul att ha en DAC/streamer med stöd för hdmi för filmtittande i framtiden. Vad har man att välja på då (hade fortfarande tänkt köra separat slutsteg)? Vågar knappt fråga men hur mycket dyrare det skulle det bli att ha en låda som klarar det också? :cry:


Välj då med fördel en hembioreceiver med förstegsutgångar.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav galder » 2022-07-31 14:08

jox skrev:
Belker skrev:
jox skrev:
Den här verkar ju lovande vid första ögonkastet. Har någon erfarenhet av att använda den? Det är ju helt klart en fördel att inte betala en månadskostnad för mobilappen (som man behöver med de baserade på Roon). Hur är prestandan jämfört med minidsp? Märkbar skillnad?



Snygg var den helt klart! Tror inte jag behöver någon EQ, eller? Jag vill ju bara att den ska spela som originalet. Jag vantar man behöver Roon om jag vill köra qobuz som källa?


Alla behöver EQ! :wink: Jag vet faktiskt inte om man behöver Roon för Qobuz, eller om det räcker med Volumio. Men Roon är annars nåt du verkligen bör överväga om du har mycket eget digitalt på hårddisk. Riktigt bra program, men rätt dyrt. Själv använder jag en gammal Macmini med Roon som streamer till separat dac.


Har näst intill ingen egen digital musik men Roon ser ju kanon ut för det ändamålet!

galder skrev:
här verkar ju lovande vid första ögonkastet. Har någon erfarenhet av att använda den? Det är ju helt klart en fördel att inte betala en månadskostnad för mobilappen (som man behöver med de baserade på Roon). Hur är prestandan jämfört med minidsp? Märkbar skillnad?


Jag har den separata streamern från Network II, vilken heter Bridge II. Och även deras separata USB-DAC. Jag ersatte streamern Allo Digione Signature med Bridge II, vilken jag upplever som bättre.
Om man inte vill använda Lindemanns egen app, så finns ju BubbleUpnP vilken fungerar med flera andra streamers.


Funkar Lindemanns app bra? Mjukvarumässigt ser ju Network II ut att vara precis det jag behöver men jag kollade runt lite efter recensioner nu och hittade denna. Det ser ju inte jättelovande ut.



Det är en test på förra modellen. Den och samtliga produkter i serien är numera helt omkonstruerade därav tillägget II.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3282
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav Calleberg » 2022-07-31 14:37

jox skrev:
Calleberg skrev:Då var det lätt. Svaret är nej.


Ok! Såg en snubbe här som skrev att distorsionen och noise kan bli lägre om man har det eller har jag missuppfattat det han skrev?


Du har nog inte massuppfittat något, men det magiska ordet är KAN. En dithrad 32 bitars Digital volymkontroll kan vara rätt bra men på mycket låga nivåer påverkas Signal Brus förhållandet negativt pga det pålagda ditherbruset. Kanske finns det några specialfall med hornhögtalare och mycket ingångskänsliga förstärkare där det kan märkas Jag kan inte i huvet hur volymkontrollen är gjord i SHD, det får du googla reda på själv. Möjligheten finns att Volymen styrs i D/ A omvandlingen och försvinner även eventuellt påverkan från ditherbruset, eftersom det då inte behövs

Här finns lite mer matnyttigt
viewtopic.php?f=10&t=73267

Edit, tänk på att när jag säger att Signal Brus förhållandet minskar så beror det ju på att Signalnivån minskar medans brusnivån är kvar på samma redan mycket låga nivå. Det är alltså på det hela taget bara en numerisk försämring och inget man hör.
Senast redigerad av Calleberg 2022-07-31 15:07, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-07-31 14:48

Calleberg skrev:
jox skrev:
Calleberg skrev:Då var det lätt. Svaret är nej.


Ok! Såg en snubbe här som skrev att distorsionen och noise kan bli lägre om man har det eller har jag missuppfattat det han skrev?


Du har nog inte massuppfittat något, men det magiska ordet är KAN. En dithrad 32 bitars Digital volymkontroll kan vara rätt bra men på mycket låga nivåer påverkas Signal Brus förhållandet negativt pga det pålagda ditherbruset. Kanske finns det några specialfall med hornhögtalare och mycket ingångskänsliga förstärkare där det kan märkas Jag kan inte i huvet hur volymkontrollen är gjord i SHD, det får du googla reda på själv. Möjligheten finns att Volymen styrs i D/ A omvandlingen och försvinner även eventuellt påverkan från ditherbruset, eftersom det då inte behövs

Här finns lite mer matnyttigt
viewtopic.php?f=10&t=73267


Undrar hur det skulle kännas att bli massuppfittad? :mrgreen:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav hifikg » 2022-07-31 18:06

Johan_Lindroos skrev:
Calleberg skrev:
jox skrev:
Ok! Såg en snubbe här som skrev att distorsionen och noise kan bli lägre om man har det eller har jag missuppfattat det han skrev?


Du har nog inte massuppfittat något, men det magiska ordet är KAN. En dithrad 32 bitars Digital volymkontroll kan vara rätt bra men på mycket låga nivåer påverkas Signal Brus förhållandet negativt pga det pålagda ditherbruset. Kanske finns det några specialfall med hornhögtalare och mycket ingångskänsliga förstärkare där det kan märkas Jag kan inte i huvet hur volymkontrollen är gjord i SHD, det får du googla reda på själv. Möjligheten finns att Volymen styrs i D/ A omvandlingen och försvinner även eventuellt påverkan från ditherbruset, eftersom det då inte behövs

Här finns lite mer matnyttigt
viewtopic.php?f=10&t=73267


Undrar hur det skulle kännas att bli massuppfittad? :mrgreen:


Ett ämne för en heeelt ny tråd, fast fakta lär vi knappast få i det här könshomogena sällskapet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav avr7000 » 2022-08-01 12:02

jox skrev:Hej! Jag är ute efter en DAC (eller DAC + streamer). Jag har letat runt lite och de flesta lösningar ser ut att vara kombo förstärkare + streamer vilket inte riktigt passar hos mig då jag hade tänkt köra holographic audio pre two och amp twenty. En begagnad Bryston BDA-1/2/kanske 3? ser på pappret ut som om det skulle passa perfekt eller? Finns det något jag borde tänka på i sådana fall?

Jag läste här att Topping DX3 Pro+ var populär som budget DAC men jag såg dock några oroväckande recensioner på amazon och så får jag intrycket av att det är mer än hörlursförstärkare men den kanske är tillräckligt bra?

Bluesound NODE ser lite intressant ut också men hur är prestandan? Och funkar BlueOS appen bra?

Jag skulle nog kunna få tag på en AURALiC Aries Femto till bra pris också. Jag har dock noll koll på hur den presterar.

Mina krav är följande:
- får kosta som mest runt 10 000kr (nytt eller begagnat). Jag är dock lite flexibel med priset om det finns något bra erbjudande.
- neutralt ljud
- passar bra tillsammans med HA pre two
- ljudnivån ska kunna styras via fjärrkontroll (eller app)
- mjukvaran ska fungera utan större problem, alltså inga uppenbara skummbuggar
- går att streama från qobuz och styra musiken via (Android) telefonen (byta låt, söka etc.). En lösning med separat mjukvara eller liten dator är också ok om det behövs. I värsta fall skulle bluetooth också fungera.

Påpeka gärna/ställ frågor om jag har missat något! Jag är fortfarande ganska ny på HiFi!

Mvh,
jox



Jag har testat en del olika (tack Hifi-punkten för div. hemlån).
Det jag har landat i som gav mest Bang for the Buck är:

Node130 (den senaste) med ny nätdel från Fidelity Audio driven av Powerbank batteri.
https://www.hifiklubben.se/bluesound-no ... bk/?q=node - 7000 kr
https://www.fidelityaudio.co.uk/interfa ... -383-c.asp - 89£ eller 115£ (kvalité på kondingar)
https://www.webhallen.com/se/product/30 ... 1rEALw_wcB - 249 kr

Jag har bytt till denna från Node2i för att få USB ut (inte nödvändigt)

Kör man Node 2i istället för ovan blir det lite billigare:
https://www.hifiklubben.se/bluesound-no ... wh/?q=node - 6000 kr (kan säkert hittas beg. oxå.)
https://www.fidelityaudio.co.uk/interfa ... -377-c.asp (samma pris)
Samma power bank....

Node interface BluOS är våldsamt bra och användarvänligt (jag kör hellre Tidal i BluOS än i Tidal)

Vill man ladda powerbank automatiskt köper man en WiFi propp och programmerar denna med intervall:
https://www.tradera.com/item/344687/551 ... oogle-home

Eller en enkel klockströmbrytare...

När det gäller DAC så är nog Topping DX3 Pro+ den mest prisvärda, i alla fall när jag köpte min.... (det händer mycket och fort nu för tiden)
Jag vet inga speciella problem med den annat än att Topping genrellt har haft lite kvalitétsproblem.

Batterimatad Node låter t ex märkbart bättre än t ex Cocktail Audio N25 (13000 kr)

Topping DX3 Pro+ låter t ex märkbart bättre än DAC i Rotel 1590, DAC i Oppo BD105...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3282
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav Calleberg » 2022-08-01 12:09

avr7000 skrev:
jox skrev:Topping DX3 Pro+ låter t ex märkbart bättre än DAC i Rotel 1590...


RA eller RC? Är nog samma chip i båda i och för sig men vill ändå veta. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav avr7000 » 2022-08-01 12:27

Calleberg skrev:
avr7000 skrev:
jox skrev:Topping DX3 Pro+ låter t ex märkbart bättre än DAC i Rotel 1590...


RA eller RC? Är nog samma chip i båda i och för sig men vill ändå veta. :)


RA-1592 integrerad 2x200W

Obs! 1592 och inte 1590 som jag skrev....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav pLudio » 2022-08-01 13:37

avr7000 skrev:Node130 (den senaste) med ny nätdel från Fidelity Audio driven av Powerbank batteri.
https://www.hifiklubben.se/bluesound-no ... bk/?q=node - 7000 kr
https://www.fidelityaudio.co.uk/interfa ... -383-c.asp - 89£ eller 115£ (kvalité på kondingar)
https://www.webhallen.com/se/product/30 ... 1rEALw_wcB - 249 kr

Använder du inte Toslink till DAC:en?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav avr7000 » 2022-08-01 13:48

pLudio skrev:
avr7000 skrev:Node130 (den senaste) med ny nätdel från Fidelity Audio driven av Powerbank batteri.
https://www.hifiklubben.se/bluesound-no ... bk/?q=node - 7000 kr
https://www.fidelityaudio.co.uk/interfa ... -383-c.asp - 89£ eller 115£ (kvalité på kondingar)
https://www.webhallen.com/se/product/30 ... 1rEALw_wcB - 249 kr

Använder du inte Toslink till DAC:en?


Jag kör Node130 via USB till Michi P5. Tycker att USB låter lite bättre på P5 än toslink. (har båda kopplade samtidigt så jag kan växla och jämföra).
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav jox » 2022-08-01 19:39

galder skrev:
jox skrev:
Belker skrev:
Alla behöver EQ! :wink: Jag vet faktiskt inte om man behöver Roon för Qobuz, eller om det räcker med Volumio. Men Roon är annars nåt du verkligen bör överväga om du har mycket eget digitalt på hårddisk. Riktigt bra program, men rätt dyrt. Själv använder jag en gammal Macmini med Roon som streamer till separat dac.


Har näst intill ingen egen digital musik men Roon ser ju kanon ut för det ändamålet!

galder skrev:
Jag har den separata streamern från Network II, vilken heter Bridge II. Och även deras separata USB-DAC. Jag ersatte streamern Allo Digione Signature med Bridge II, vilken jag upplever som bättre.
Om man inte vill använda Lindemanns egen app, så finns ju BubbleUpnP vilken fungerar med flera andra streamers.


Funkar Lindemanns app bra? Mjukvarumässigt ser ju Network II ut att vara precis det jag behöver men jag kollade runt lite efter recensioner nu och hittade denna. Det ser ju inte jättelovande ut.



Det är en test på förra modellen. Den och samtliga produkter i serien är numera helt omkonstruerade därav tillägget II.


Det missade jag :oops:. Det låter onekligen som ett bra alternativ då, fjärren och appen ser fina ut. (info om vad som skiljer i den nya versionen)

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav jox » 2022-08-01 20:01

Johan_Lindroos skrev:
jox skrev:Ett litet sidospår mest för att jag är nyfiken: Jag sitter och funderar på att det vore kul att ha en DAC/streamer med stöd för hdmi för filmtittande i framtiden. Vad har man att välja på då (hade fortfarande tänkt köra separat slutsteg)? Vågar knappt fråga men hur mycket dyrare det skulle det bli att ha en låda som klarar det också? :cry:


Välj då med fördel en hembioreceiver med förstegsutgångar.


Åhå visste inte att det fanns sånt! I sådana fall är ju det väldigt intressant också.

Nu blir det här lite OT men har någon koll på vilka receivers som kan vara något att ha? Jag kan tänka mig att lägga en hel del mer på en bra receiver om både behovet för försteg och/eller DAC/streamer försvinner. Eller det kanske finns någon vettig anledning till att ha ett försteg och receiver med förstegsutgång?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-01 23:58

jox skrev:
Johan_Lindroos skrev:
jox skrev:Ett litet sidospår mest för att jag är nyfiken: Jag sitter och funderar på att det vore kul att ha en DAC/streamer med stöd för hdmi för filmtittande i framtiden. Vad har man att välja på då (hade fortfarande tänkt köra separat slutsteg)? Vågar knappt fråga men hur mycket dyrare det skulle det bli att ha en låda som klarar det också? :cry:


Välj då med fördel en hembioreceiver med förstegsutgångar.


Åhå visste inte att det fanns sånt! I sådana fall är ju det väldigt intressant också.

Nu blir det här lite OT men har någon koll på vilka receivers som kan vara något att ha? Jag kan tänka mig att lägga en hel del mer på en bra receiver om både behovet för försteg och/eller DAC/streamer försvinner. Eller det kanske finns någon vettig anledning till att ha ett försteg och receiver med förstegsutgång?


Denon har genom åren presterat bäst.

I övrigt är det obalans i marknaden eftersom Onkyo har gått i konkurs. Onkyo äger även Pioneer som därmed också kan försvinna. Onkyo skulle lansera apparater med Dirac-EQ vilket hade varit trevligt, men det återstår att se vad det blir med den saken.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav pLudio » 2022-08-02 19:07

avr7000 skrev:
pLudio skrev:
avr7000 skrev:Node130 (den senaste) med ny nätdel från Fidelity Audio driven av Powerbank batteri.
https://www.hifiklubben.se/bluesound-no ... bk/?q=node - 7000 kr
https://www.fidelityaudio.co.uk/interfa ... -383-c.asp - 89£ eller 115£ (kvalité på kondingar)
https://www.webhallen.com/se/product/30 ... 1rEALw_wcB - 249 kr

Använder du inte Toslink till DAC:en?

Jag kör Node130 via USB till Michi P5. Tycker att USB låter lite bättre på P5 än toslink. (har båda kopplade samtidigt så jag kan växla och jämföra).

Och batteriet bryter en potentiell jordslinga. HDMI eARC i Node130 måste vara en killer feature för många.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster