Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav Glebster » 2022-08-02 21:54

Johan_Lindroos skrev:
I övrigt är det obalans i marknaden eftersom Onkyo har gått i konkurs. Onkyo äger även Pioneer som därmed också kan försvinna. Onkyo skulle lansera apparater med Dirac-EQ vilket hade varit trevligt, men det återstår att se vad det blir med den saken.


Jag har förstått det som att både Pio och Onkyo (senaste versionen med Dirac) finns tillgängliga i USA men inte i Europa.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav pLudio » 2022-08-02 22:17

Glebster skrev:
Johan_Lindroos skrev:I övrigt är det obalans i marknaden eftersom Onkyo har gått i konkurs. Onkyo äger även Pioneer som därmed också kan försvinna. Onkyo skulle lansera apparater med Dirac-EQ vilket hade varit trevligt, men det återstår att se vad det blir med den saken.

Jag har förstått det som att både Pio och Onkyo (senaste versionen med Dirac) finns tillgängliga i USA men inte i Europa.

AV-delen såldes till VOXX innan konkursen och Sharp tillverkar Onkyo nu. https://www.strata-gee.com/onkyo-bankru ... test-news/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern

Inläggav jox » 2022-08-03 13:18

Jag uppdaterade mitt första inlägg nu så det förhoppningsvis är lite enklare att fatta vad jag behöver :D. Jag kom fram till att jag nog behöver en digital ingång så jag kan köra video också med samma system.

Jag läste på lite om eARC och det ser ju nästan ut som ett måste för att få till en bra upplevelse tillsammans med en TV (se bild). Både bitrate är ju rätt låg och lipsync saknas om man kör toslink över S/PDIF. Oavset dac lär det väl bli en streamer som klarar eARC.
Bilagor
arc-diff.jpg
arc-diff.jpg (106.43 KiB) Visad 2878 gånger

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern

Inläggav jox » 2022-08-10 10:31

Nu har jag läst så ögonen blöder! Många nya grejer och koncept att greppa :idea: Jag har kommit fram till att köra med följande:

- Streamer: Bluesound Node (N130), och usb till dacen. Vad jag vet så är det den enda streaming lådan med stöd för eARC och mjukvaran verkar helt okej. Dock stödjer den inga Dolby format men det lär väl inte behövas om man inte kör surroundljud. Eller kan det vara så att kvalitén är bättre, även i stero, jämfört med PCM i praktiken?
- DAC/försteg: RME ADI-2 DAC FS. Den har finfin prestanda, fjärrkontroll och en massa funktioner som verkar trevliga som tex. "level-dependent loudness" om man vill lyssna på låga volymer och auto-off på oled skärmen.
- Slutsteg: Enbart HA amp twenty. RME dacen ser ut att kunna leverera 2 V ut i 100 ohm vilket jag har både hört, läst och räknat på att amp twenty behöver som mest för att spela fullt ut.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern

Inläggav pLudio » 2022-08-10 12:11

jox skrev:Nu har jag läst så ögonen blöder! Många nya grejer och koncept att greppa :idea: Jag har kommit fram till att köra med följande:

- Streamer: Bluesound Node (N130), och usb till dacen. Vad jag vet så är det den enda streaming lådan med stöd för eARC och mjukvaran verkar helt okej. Dock stödjer den inga Dolby format men det lär väl inte behövas om man inte kör surroundljud. Eller kan det vara så att kvalitén är bättre, även i stero, jämfört med PCM i praktiken?

PCM är lossless vilket inte alla Dolby-format är.
jox skrev:- DAC/försteg: RME ADI-2 DAC FS. Den har finfin prestanda, fjärrkontroll och en massa funktioner som verkar trevliga som tex. "level-dependent loudness" om man vill lyssna på låga volymer och auto-off på oled skärmen.
- Slutsteg: Enbart HA amp twenty. RME dacen ser ut att kunna leverera 2 V ut i 100 ohm vilket jag har både hört, läst och räknat på att amp twenty behöver som mest för att spela fullt ut.

Men båda tar även XLR, vilket jag föredrar.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern

Inläggav jox » 2022-08-10 14:01

pLudio skrev:
jox skrev:Nu har jag läst så ögonen blöder! Många nya grejer och koncept att greppa :idea: Jag har kommit fram till att köra med följande:

- Streamer: Bluesound Node (N130), och usb till dacen. Vad jag vet så är det den enda streaming lådan med stöd för eARC och mjukvaran verkar helt okej. Dock stödjer den inga Dolby format men det lär väl inte behövas om man inte kör surroundljud. Eller kan det vara så att kvalitén är bättre, även i stero, jämfört med PCM i praktiken?

PCM är lossless vilket inte alla Dolby-format är.


PCM i sig verkar ju kanon men funderar på om det tex. alltid finns stöd för det i blu-rays eller om det finns vissa filmer där ljudet är masterat annorlunda i PCM ljudspåret, jämfört med något lossless Dolby format (om man bortser från surround).

pLudio skrev:
jox skrev:- DAC/försteg: RME ADI-2 DAC FS. Den har finfin prestanda, fjärrkontroll och en massa funktioner som verkar trevliga som tex. "level-dependent loudness" om man vill lyssna på låga volymer och auto-off på oled skärmen.
- Slutsteg: Enbart HA amp twenty. RME dacen ser ut att kunna leverera 2 V ut i 100 ohm vilket jag har både hört, läst och räknat på att amp twenty behöver som mest för att spela fullt ut.

Men båda tar även XLR, vilket jag föredrar.


Det är något jag funderat på helt klar. Ska prova med RCA först iallafall, det borde väl duga? Med XLR blir det väl 4 V ut istället, leder detta till att volymen ökar snabbare?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern

Inläggav pLudio » 2022-08-10 17:00

jox skrev:
pLudio skrev:
jox skrev:Nu har jag läst så ögonen blöder! Många nya grejer och koncept att greppa :idea: Jag har kommit fram till att köra med följande:

- Streamer: Bluesound Node (N130), och usb till dacen. Vad jag vet så är det den enda streaming lådan med stöd för eARC och mjukvaran verkar helt okej. Dock stödjer den inga Dolby format men det lär väl inte behövas om man inte kör surroundljud. Eller kan det vara så att kvalitén är bättre, även i stero, jämfört med PCM i praktiken?

PCM är lossless vilket inte alla Dolby-format är.

PCM i sig verkar ju kanon men funderar på om det tex. alltid finns stöd för det i blu-rays eller om det finns vissa filmer där ljudet är masterat annorlunda i PCM ljudspåret, jämfört med något lossless Dolby format (om man bortser från surround).

Jag antar att det fortfarande finns en 2.0 LPCM mix även på moderna Blu-ray skivor. Det är såklart en annan mix. Det här kan Johan_Lindroos bättre.

jox skrev:
pLudio skrev:
jox skrev:- DAC/försteg: RME ADI-2 DAC FS. Den har finfin prestanda, fjärrkontroll och en massa funktioner som verkar trevliga som tex. "level-dependent loudness" om man vill lyssna på låga volymer och auto-off på oled skärmen.
- Slutsteg: Enbart HA amp twenty. RME dacen ser ut att kunna leverera 2 V ut i 100 ohm vilket jag har både hört, läst och räknat på att amp twenty behöver som mest för att spela fullt ut.

Men båda tar även XLR, vilket jag föredrar.

Det är något jag funderat på helt klar. Ska prova med RCA först iallafall, det borde väl duga? Med XLR blir det väl 4 V ut istället, leder detta till att volymen ökar snabbare?

Nej, men du kan undvika jordslingor med en differentiell signal över XLR. Har du inget problem hör du ingen skillnad.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav jox » 2022-08-11 20:00

pLudio skrev:
jox skrev:
pLudio skrev:PCM är lossless vilket inte alla Dolby-format är.

PCM i sig verkar ju kanon men funderar på om det tex. alltid finns stöd för det i blu-rays eller om det finns vissa filmer där ljudet är masterat annorlunda i PCM ljudspåret, jämfört med något lossless Dolby format (om man bortser från surround).

Jag antar att det fortfarande finns en 2.0 LPCM mix även på moderna Blu-ray skivor. Det är såklart en annan mix. Det här kan Johan_Lindroos bättre.

jox skrev:
pLudio skrev:Men båda tar även XLR, vilket jag föredrar.

Det är något jag funderat på helt klar. Ska prova med RCA först iallafall, det borde väl duga? Med XLR blir det väl 4 V ut istället, leder detta till att volymen ökar snabbare?

Nej, men du kan undvika jordslingor med en differentiell signal över XLR. Har du inget problem hör du ingen skillnad.


Okej, tack för svar!

Fasen här sitter jag och googlar så tangentbordet går varmt men det visar sig att alla svar man söker finns på faktiskt (tack Johan_Lindroos!) :oops:. Jag lånar oförskämt ett citat från tråden om dacar med många ingångar:
Johan_Lindroos skrev:
shifts skrev:Johan_Lindroos: Den där problematiken kände åtminstone inte jag till innan. Något man kan hålla utkik efter eller kontrollfrågan till tillverkarna, för att ta reda på om det gjorts på rätt sätt? Det saknas kanske standarder för detta?

Man kunde ju hoppas att de få DAC:ar (har inte letat efter DAC med HDMI in, men gissar att de är få. Vi kan lägga till alla apparater med HDMI in och analog ut) som har HDMI in skötte detta snyggt.


Man kan säga att det är Dolby i samverkan med industrin som satt en standard för avkodarmjuk/hårdvaran. Ungefär såhär är det i regel: Hembiodekodrar avsedda för tvåkanaligt ljud för en referensnivå på utgången som är RF-mode - 3 dB vilket ger -23 dBfs. Dessa apparater kan då vara till exempel TV-apparater och DVD/BD/UHDBD-spelare och digitalteveboxar, mediaspelare, etcetera som ställs in att lämna tvåkanaligt PCM-ljud ut över S/PDIF. Line Mode (-31 dBfs) kan fås på de apparater som har möjlighet att avkoda multikanalljud (fler än två kanaler) såsom alla hembioreceivrar med minst fem kanaler och dylika. Men vinsten stannar inte bara där, referensnivån blir fortfarande -31 dBfs om man trots multikanalljudets vackra värld endast vill avlyssna genom två högtalare. Det finns undantag som bekräftar regeln och det är i vissa äldre avkodare, till exempel äldre tv-apparater från Samsung och några andra där man som privatperson själv kunde välja mellan RF Mode eller Line Mode. Men det var förstås ingen normalfuntad människa som visste vad detta betydde eller vad de skulle välja. :mrgreen: Det är antagligen därför som sådana finesser numera lyser med sin frånvaro. Man kunde till och med i vissa fall själv välja hur nedmixningen till tvåkanaligt ljud skulle gå till; om det skulle vara till Lo/Ro eller Lt/Rt! :idea:


Det ante mig att något skumt kunde ske med ljudet. Om även detta gäller små apparater som kör eARC, som bluesound node, låter det ju inte som en höjdarlösning. En TV lär inte skicka ljud i Line Mode bara för att man kör eARC antar jag. Man kan ju också ana att nästan allt ljud från film och tv är Dolby idag :(

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav pLudio » 2022-08-11 21:42

jox skrev:Det ante mig att något skumt kunde ske med ljudet. Om även detta gäller små apparater som kör eARC, som bluesound node, låter det ju inte som en höjdarlösning. En TV lär inte skicka ljud i Line Mode bara för att man kör eARC antar jag. Man kan ju också ana att nästan allt ljud från film och tv är Dolby idag :(

Vet inte. Hur fungerar alla dessa appar som Netflix i "smarta" TV-apparater? Ingen vill väl ha RF mode idag egentligen?

The Dolby Digital stream carries metadata for the two possible operating modes in the decoder. The operating modes are known as Line mode and RF mode due to the type of output they are typically associated with. Line mode is typically used on decoders with six- or two-channel line-level outputs and RF mode is used on decoders that have an RF-remodulated output. Full-featured decoders allow the consumer to select whether to use DRC and if so, which operating mode to use. The consumer sees options such as Off, Light Compression, and Heavy Compression instead of None, Line mode, and RF mode. Advanced decoders may also allow custom scaling of the DRC metadata.

Det normala borde alltså vara Line mode? Mer i https://web.archive.org/web/20070927215 ... .Guide.pdf

Jag är inte till mycket hjälp när det kommer till flerkanalsljud.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav jox » 2022-08-12 10:05

pLudio skrev:
jox skrev:Det ante mig att något skumt kunde ske med ljudet. Om även detta gäller små apparater som kör eARC, som bluesound node, låter det ju inte som en höjdarlösning. En TV lär inte skicka ljud i Line Mode bara för att man kör eARC antar jag. Man kan ju också ana att nästan allt ljud från film och tv är Dolby idag :(

Vet inte. Hur fungerar alla dessa appar som Netflix i "smarta" TV-apparater? Ingen vill väl ha RF mode idag egentligen?

The Dolby Digital stream carries metadata for the two possible operating modes in the decoder. The operating modes are known as Line mode and RF mode due to the type of output they are typically associated with. Line mode is typically used on decoders with six- or two-channel line-level outputs and RF mode is used on decoders that have an RF-remodulated output. Full-featured decoders allow the consumer to select whether to use DRC and if so, which operating mode to use. The consumer sees options such as Off, Light Compression, and Heavy Compression instead of None, Line mode, and RF mode. Advanced decoders may also allow custom scaling of the DRC metadata.

Det normala borde alltså vara Line mode? Mer i https://web.archive.org/web/20070927215 ... .Guide.pdf

Jag är inte till mycket hjälp när det kommer till flerkanalsljud.


Intressant dokument! Det låter dock som om det är upp till tillverkaren att välja implementation. Om jag fattar det hela rätt så kan man få line mode om mottagande avkodare klarar flerkanals PCM, annars i RF mode. I fallet bluesound så verkar en del produkter klara flerkanals PCM över eARC så det kanske inte är helt kört! Jag antar att om det går borde man få ljudet i line mode om källan (TV i mitt fall) inte manipulerar ljudet. Jag ska kolla med bluesound hur det ligger till. Jag har läst att det N130 bara stödjer stereoljud men också att det kom en uppdatering till andra bluesound-lådor som fixade stöd för flerkanalsljud/Dolby.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav pLudio » 2022-08-12 12:10

jox skrev:Intressant dokument! Det låter dock som om det är upp till tillverkaren att välja implementation.

Verkar så.
jox skrev:Om jag fattar det hela rätt så kan man få line mode om mottagande avkodare klarar flerkanals PCM, annars i RF mode.

Dolby skrev:Line mode is typically used on decoders with six- or two-channel line-level outputs and RF mode is used on decoders that have an RF-remodulated output.

Jag tolkar det som att man kan få Line mode i 2.0 med och skall egentligen få det i alla lägen utom när man skickar ut ljudet analogt med video till en TV. Att RF mode är vanligast ändå har väl med DRC att göra vilket passar högtalarna i en TV. Så vad du borde få och vad du faktiskt får är en implementationsfråga i TV, Blu-ray uppspelare, etc. Jag har mest använt Kodi där man kan ställa in DRC så jag har väl använt 2.0 Line mode utan att veta om det.

jox skrev:I fallet bluesound så verkar en del produkter klara flerkanals PCM över eARC så det kanske inte är helt kört! Jag antar att om det går borde man få ljudet i line mode om källan (TV i mitt fall) inte manipulerar ljudet. Jag ska kolla med bluesound hur det ligger till. Jag har läst att det N130 bara stödjer stereoljud men också att det kom en uppdatering till andra bluesound-lådor som fixade stöd för flerkanalsljud/Dolby.

Otippat att POWERNODE har stöd för Dolby Digital.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav jox » 2022-08-12 13:48

pLudio skrev:
jox skrev:Om jag fattar det hela rätt så kan man få line mode om mottagande avkodare klarar flerkanals PCM, annars i RF mode.

Dolby skrev:Line mode is typically used on decoders with six- or two-channel line-level outputs and RF mode is used on decoders that have an RF-remodulated output.

Jag tolkar det som att man kan få Line mode i 2.0 med och skall egentligen få det i alla lägen utom när man skickar ut ljudet analogt med video till en TV. Att RF mode är vanligast ändå har väl med DRC att göra vilket passar högtalarna i en TV. Så vad du borde få och vad du faktiskt får är en implementationsfråga i TV, Blu-ray uppspelare, etc. Jag har mest använt Kodi där man kan ställa in DRC så jag har väl använt 2.0 Line mode utan att veta om det.


Det känns inte som om det vore omöjligt att få till med Bluesound-lådor iallafall, det gäller väl bara att ta reda på implementationen i de olika apparaterna...

pLudio skrev:
jox skrev:I fallet bluesound så verkar en del produkter klara flerkanals PCM över eARC så det kanske inte är helt kört! Jag antar att om det går borde man få ljudet i line mode om källan (TV i mitt fall) inte manipulerar ljudet. Jag ska kolla med bluesound hur det ligger till. Jag har läst att det N130 bara stödjer stereoljud men också att det kom en uppdatering till andra bluesound-lådor som fixade stöd för flerkanalsljud/Dolby.

Otippat att POWERNODE har stöd för Dolby Digital.


Jag eller hur! Jag ska läsa på lite mer, annars är det väl bara att punga ut med 3000kr till och köpa en POWERNODE för att få dolby stöd. Relevant tråd från deras forum.

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav jox » 2022-08-12 14:07

Sitter och funderar nu på om det går att få ut en nermixad stereosignal om man kör usb ut från POWERNODE eller om det blir en passthrough. Kan man manipulerar en digital signal med en Dolby-avkodare och skicka den digitala signalen vidare till en stereo dac?

Jag blev också lite orolig när jag läste denna beskrivning av produkten på hifi-klubben:

"Som en extra bonus kan du lägga till Bluesounds trådlösa surround-bakhögtalare som ger dig en ljudupplevelse på en helt ny nivå när du tittar på TV och film. Och det är väldigt enkelt – POWERNODE aktiverar nämligen helt automatiskt surround-funktionen och bakhögtalarna när den registrerar en surroundsignal från din TV. Det här är en genial och användarvänlig funktion som ger dig helt nya möjligheter utan att du behöver kompromissa med din hifi-upplevelse av musik i stereo."

Betyder detta att den i vanliga fall inte skickar med surround-kanalerna? Jag antar att man fortfarande kan köra Dolby ljud i vilket fall som helst. Det vore lite konstigt om den vägrade bara för att man inte har några surround-högtalare inkopplade.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav pLudio » 2022-08-12 14:32

Tänk också på att Dolby Digital är gamla lossy Dolby AC-3 så du vill hellre mixa ned Dolby TrueHD i din Blu-ray spelare till 2.0 PCM. Om det går. Du får nog gilla läget eller skaffa en hembioprocessor.

Du borde kunna testa en (POWER)NODE på HiFi Klubben.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav jox » 2022-08-12 17:09

pLudio skrev:Tänk också på att Dolby Digital är gamla lossy Dolby AC-3 så du vill hellre mixa ned Dolby TrueHD i din Blu-ray spelare till 2.0 PCM. Om det går. Du får nog gilla läget eller skaffa en hembioprocessor.

Du borde kunna testa en (POWER)NODE på HiFi Klubben.


Hmm ja, jag får nog det. Efter att ha läst lite mer verkar det som om det går att få ut 2.1 PCM med vettig upplösning så länge tv/Blu-Ray kan generera det. Olika tv apparater verkar dock inte vara jättebra på det. Det känns som om det inte spelar någon större roll i praktiken att POWERNODE klarar Dolby ljud.

Jag letar vidare...

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav jox » 2022-08-15 16:59

Här kommer en liten uppdatering.

Observationer:
- Bluesound Powernode har ingen digital utgång så jag tänkte satsa på vanliga node + PCM via eARC. Jag antar att det borde gå att få ut bra ljud den här vägen om källan är tex. blu-ray med okomprimerat ljud (dock ser eARC bara ut at stödja 48 kHz 16-bit).
- line-mode ser ut att vara standard idag, iallafall på receivers.
- .1/LFE kanalen är bara en base boost som används för hemmabio, inte på riktig bio.
- .1/LFE kanalen försvinner när ljudet nermixas till stereo i en Dolby Digital avkodare, vilket är enligt dolby standard, men L/R kanalen (och ibland surround-kanaler) borde innehålla de lägre frekvenserna också (beror dock i praktiken på ljudteknikern).

Osäkerheter:
- Blir PCM ut från en modern tv lika bra mixat som från en receiver?
- Blir PCM ut från en blu-ray spelare lika mixat bra som från en receiver?

Funkar följande tillsammans?
- blu-ray spelare (surround nermixas till stereo i spelaren, och skickas som PCM) --> [HDMI in] TV --> [eARC] node --> [usb] RME DAC
- TV (surround nermixas till stereo i TVn, och skickas som PCM härifrån) --> [eARC] node --> [usb] RME DAC

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav avr7000 » 2022-08-15 17:36

Var bor du?

Anledning att jag frågar är att jag rekommenderar Node130 alla dar i veckan över dyrare apparater om man moddar nätdel.
Annars tycker jag inte att den är så särledes bra. (platt ljusbild).
Om du bor i närheten skulle du gärna få testa min moddade och jämföra med en (din) omoddade...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav pLudio » 2022-08-15 18:56

jox skrev:Funkar följande tillsammans?
- blu-ray spelare (surround nermixas till stereo i spelaren, och skickas som PCM) --> [HDMI in] TV --> [eARC] node --> [usb] RME DAC
- TV (surround nermixas till stereo i TVn, och skickas som PCM härifrån) --> [eARC] node --> [usb] RME DAC

Du har även 2.0 PCM ljudspåret på Blu-ray som inte behöver mixas ned. Leta efter DRC i Blu-ray spelarens menyer.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav jox » 2022-08-15 23:10

avr7000 skrev:Var bor du?

Anledning att jag frågar är att jag rekommenderar Node130 alla dar i veckan över dyrare apparater om man moddar nätdel.
Annars tycker jag inte att den är så särledes bra. (platt ljusbild).
Om du bor i närheten skulle du gärna få testa min moddade och jämföra med en (din) omoddade...

Stefan

Mellan Göteborg och Stockholm typ.

Det vore ju kul i och för sig men jag tänkte köra digitalt ut via usb så jag antar att det inte är något som påverkar mig då. I värsta fall finns det väl usb filter att köpa.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav avr7000 » 2022-08-15 23:17

jox skrev:
avr7000 skrev:Var bor du?

Anledning att jag frågar är att jag rekommenderar Node130 alla dar i veckan över dyrare apparater om man moddar nätdel.
Annars tycker jag inte att den är så särledes bra. (platt ljusbild).
Om du bor i närheten skulle du gärna få testa min moddade och jämföra med en (din) omoddade...

Stefan

Mellan Göteborg och Stockholm typ.

Det vore ju kul i och för sig men jag tänkte köra digitalt ut via usb så jag antar att det inte är något som påverkar mig då. I värsta fall finns det väl usb filter att köpa.


Utan mod låter den platt på USB, toslink och vanlig digital ut.... Jag har inte ens kört min med den inbyggda DAC'en.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav jox » 2022-08-16 10:15

pLudio skrev:
jox skrev:Funkar följande tillsammans?
- blu-ray spelare (surround nermixas till stereo i spelaren, och skickas som PCM) --> [HDMI in] TV --> [eARC] node --> [usb] RME DAC
- TV (surround nermixas till stereo i TVn, och skickas som PCM härifrån) --> [eARC] node --> [usb] RME DAC

Du har även 2.0 PCM ljudspåret på Blu-ray som inte behöver mixas ned. Leta efter DRC i Blu-ray spelarens menyer.


Antar att det beror på filmen? Kollade på The Lord of the Rings och där ser det bara ut att vara Dolby Atmos eller Dolby TrueHD 7.1. Eller menar du att DRC har något med 2.0 PCM ljudspåret att göra?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav pLudio » 2022-08-16 10:55

Jag trodde alla hade 2.0 PCM, men DRC är relevant för nedmixning med.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav sprudel » 2022-10-11 08:04

avr7000 skrev:
jox skrev:Hej! Jag är ute efter en DAC (eller DAC + streamer). Jag har letat runt lite och de flesta lösningar ser ut att vara kombo förstärkare + streamer vilket inte riktigt passar hos mig då jag hade tänkt köra holographic audio pre two och amp twenty. En begagnad Bryston BDA-1/2/kanske 3? ser på pappret ut som om det skulle passa perfekt eller? Finns det något jag borde tänka på i sådana fall?

Jag läste här att Topping DX3 Pro+ var populär som budget DAC men jag såg dock några oroväckande recensioner på amazon och så får jag intrycket av att det är mer än hörlursförstärkare men den kanske är tillräckligt bra?

Bluesound NODE ser lite intressant ut också men hur är prestandan? Och funkar BlueOS appen bra?

Jag skulle nog kunna få tag på en AURALiC Aries Femto till bra pris också. Jag har dock noll koll på hur den presterar.

Mina krav är följande:
- får kosta som mest runt 10 000kr (nytt eller begagnat). Jag är dock lite flexibel med priset om det finns något bra erbjudande.
- neutralt ljud
- passar bra tillsammans med HA pre two
- ljudnivån ska kunna styras via fjärrkontroll (eller app)
- mjukvaran ska fungera utan större problem, alltså inga uppenbara skummbuggar
- går att streama från qobuz och styra musiken via (Android) telefonen (byta låt, söka etc.). En lösning med separat mjukvara eller liten dator är också ok om det behövs. I värsta fall skulle bluetooth också fungera.

Påpeka gärna/ställ frågor om jag har missat något! Jag är fortfarande ganska ny på HiFi!

Mvh,
jox



Jag har testat en del olika (tack Hifi-punkten för div. hemlån).
Det jag har landat i som gav mest Bang for the Buck är:

Node130 (den senaste) med ny nätdel från Fidelity Audio driven av Powerbank batteri.
https://www.hifiklubben.se/bluesound-no ... bk/?q=node - 7000 kr
https://www.fidelityaudio.co.uk/interfa ... -383-c.asp - 89£ eller 115£ (kvalité på kondingar)
https://www.webhallen.com/se/product/30 ... 1rEALw_wcB - 249 kr

Jag har bytt till denna från Node2i för att få USB ut (inte nödvändigt)

Kör man Node 2i istället för ovan blir det lite billigare:
https://www.hifiklubben.se/bluesound-no ... wh/?q=node - 6000 kr (kan säkert hittas beg. oxå.)
https://www.fidelityaudio.co.uk/interfa ... -377-c.asp (samma pris)
Samma power bank....

Node interface BluOS är våldsamt bra och användarvänligt (jag kör hellre Tidal i BluOS än i Tidal)

Vill man ladda powerbank automatiskt köper man en WiFi propp och programmerar denna med intervall:
https://www.tradera.com/item/344687/551 ... oogle-home

Eller en enkel klockströmbrytare...

När det gäller DAC så är nog Topping DX3 Pro+ den mest prisvärda, i alla fall när jag köpte min.... (det händer mycket och fort nu för tiden)
Jag vet inga speciella problem med den annat än att Topping genrellt har haft lite kvalitétsproblem.

Batterimatad Node låter t ex märkbart bättre än t ex Cocktail Audio N25 (13000 kr)

Topping DX3 Pro+ låter t ex märkbart bättre än DAC i Rotel 1590, DAC i Oppo BD105...


Lyfter detta igen. Hör du skillnad på samma album rippat från Bluesound och CD?
Testade igår, och CD är bättre. Lite störd av det då jag inte minns att det var så med SB Touch en gång i tiden.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav nopalfda » 2022-10-14 16:43

avr7000 skrev:
Jag har testat en del olika (tack Hifi-punkten för div. hemlån).
Det jag har landat i som gav mest Bang for the Buck är:

Node130 (den senaste) med ny nätdel från Fidelity Audio driven av Powerbank batteri.
https://www.hifiklubben.se/bluesound-no ... bk/?q=node - 7000 kr
https://www.fidelityaudio.co.uk/interfa ... -383-c.asp - 89£ eller 115£ (kvalité på kondingar)
https://www.webhallen.com/se/product/30 ... 1rEALw_wcB - 249 kr

Jag har bytt till denna från Node2i för att få USB ut (inte nödvändigt)

Kör man Node 2i istället för ovan blir det lite billigare:
https://www.hifiklubben.se/bluesound-no ... wh/?q=node - 6000 kr (kan säkert hittas beg. oxå.)
https://www.fidelityaudio.co.uk/interfa ... -377-c.asp (samma pris)
Samma power bank....

Node interface BluOS är våldsamt bra och användarvänligt (jag kör hellre Tidal i BluOS än i Tidal)

Vill man ladda powerbank automatiskt köper man en WiFi propp och programmerar denna med intervall:
https://www.tradera.com/item/344687/551 ... oogle-home

Eller en enkel klockströmbrytare...

När det gäller DAC så är nog Topping DX3 Pro+ den mest prisvärda, i alla fall när jag köpte min.... (det händer mycket och fort nu för tiden)
Jag vet inga speciella problem med den annat än att Topping genrellt har haft lite kvalitétsproblem.

Batterimatad Node låter t ex märkbart bättre än t ex Cocktail Audio N25 (13000 kr)

Topping DX3 Pro+ låter t ex märkbart bättre än DAC i Rotel 1590, DAC i Oppo BD105...


Har stoppat i ett fidelityaudio interface enligt ovan, idag (för en timme sen...) Kan bara instämma. Förbättringen är slående. Satt bara och gapade när
jag började provlyssna lite musik som jag lyssnar på ofta och som jag känner till väl. Nog bästa "uppgraderingen" jag gjort sett till pris/prestanda.
Jag kan tillägga att jag inte använder Bluesounds inbyggda Dac. Tack avr7000 för inspirationen :-)

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav Kermit116 » 2022-10-17 09:56

Hjalmar Branting
Hur har du löst krafttillförseln? Existerande i Node, separat psu eller powerbank som Stefan föreslår?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-10-17 10:32

Kermit116 skrev:Hjalmar Branting
Hur har du löst krafttillförseln? Existerande i Node, separat psu eller powerbank som Stefan föreslår?


Köpte min beg med moddad PSU,finns olika produkter att köpa hos dem men denna vill jag minnas att det var https://pd-cf.com/produkt/bluesound-nod ... noise-kit/

Jag har aldrig spelat med den utan den PSUn så hur Noden låter standard vet jag ej men enligt förra ägaren var det skillnad och jag är nöjd.
Använder den både som streamer och DAC.
Att köra den med powerbank hade varit intressant att testa,både Node och mitt PK Riia hade varit av intresse att labba med.

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav nopalfda » 2022-10-17 12:23

Kermit116 skrev:Hjalmar Branting
Hur har du löst krafttillförseln? Existerande i Node, separat psu eller powerbank som Stefan föreslår?

Powerbank med genomströmningsfuntion (så att det i värsta fall går att ladda under tiden den används)

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav Kermit116 » 2022-10-17 13:11

nopalfda skrev:
Kermit116 skrev:Hjalmar Branting
Hur har du löst krafttillförseln? Existerande i Node, separat psu eller powerbank som Stefan föreslår?

Powerbank med genomströmningsfuntion (så att det i värsta fall går att ladda under tiden den används)

Du testade aldrig med den existerande PSUn i Noden?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för 10 000kr

Inläggav Remo » 2022-10-28 12:24

avr7000 skrev:Jag har testat en del olika (tack Hifi-punkten för div. hemlån).
Det jag har landat i som gav mest Bang for the Buck är:

Node130 (den senaste) med ny nätdel från Fidelity Audio driven av Powerbank batteri.
https://www.hifiklubben.se/bluesound-no ... bk/?q=node - 7000 kr
https://www.fidelityaudio.co.uk/interfa ... -383-c.asp - 89£ eller 115£ (kvalité på kondingar)
https://www.webhallen.com/se/product/30 ... 1rEALw_wcB - 249 kr



Då jag själv har funderingar på att uppdatera min streaming och/eller Dac är denna tråd intressant. :-)

I dagsläget kör jag med Bluesound Node (kubformade version 1) och låter sedan en Hegel HD11 Dac sköta ljudet. HD11 kom 2012, så det har säkert hänt en del på Dac-fronten. Jag upplever även en aningen "ljus/vass" ljudbild i min anläggning, tillsammans med Primare I30 och KEF XQ40. Jag skulle gärna slippa vassheten för lite mer värme i ljudet.

Därav funderingen:
- Har någon jämfört hur t.ex en "moddad" ny Bluesound Node låter ljudmässigt (utan extern Dac), med t.ex en gammal Bluesound (med eller utan extern DAC), och vad blev era intryck i så fall? :)
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

hifi
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2022-08-22

Re: Hjälp jox att hitta "bästa" DAC/streamern för stereo

Inläggav hifi » 2022-11-05 02:41

Varför inte Topping - DX3Pro+ finns från 2000kr
Första gen gick sönder i bland sista gen har vad jag har läst inga problem.

Mätdata är bra om det finns någon färgning av ljudet vet jag inte då jag inte har sett någon före efterlysning F/E
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amp.27148/
Saknar den något viktigt för strimmig?

Funderar på att köpa en som DAC till stereoförstärkare, göra om en enklare äldre stereo apparat till streamer.
+ den har en bra hörlursutgång behövs Ear Two?
Det enda jag vet som är negativt är att det antagligen inte går att ändra tonkurvan EQ

Varför dyra saker om billiga fungerar lika bra.


Dyrare men med EQ
RME ADI-2 FS

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Knuttebaloa och 4 gäster