3.1 eller 2.1 för TV och film-tittande

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

3.1 eller 2.1 för TV och film-tittande

Inläggav DorreN » 2022-08-08 12:12

Ut gick i32s och in kom helt plötsligt ett par Monitor Audio RX8, ingick gjorde även en center-högtalare i samma serie.

Förstärkare är Marantz SR6004.

Bör jag på något sätt göra plats för center-högtalaren eller kan jag med gott samvete sälja den vidare?

Ni som tittar mycket film, hade ni klarat er utan en center-högtalare för dialogen?

(Bakhögtalare är en aktuellt pga. effort)

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: 3.1 eller 2.1 för TV och film-tittande

Inläggav Morgan » 2022-08-08 12:49

Jag har tendenser till "hål i mitten" och att ljudet kantrar för mycket när man sitter på sidoplatser i min väldämpade hemmabio. Center hjälper med båda. EQ givetvis, så att överföringsfunktionen är i vart fall liknande.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: 3.1 eller 2.1 för TV och film-tittande

Inläggav Glebster » 2022-08-08 13:14

Jag föredrar oftast utan center men det är väl bara att testa eftersom du har utrustningen hemma?!

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: 3.1 eller 2.1 för TV och film-tittande

Inläggav DorreN » 2022-08-08 14:09

Morgan skrev:Jag har tendenser till "hål i mitten" och att ljudet kantrar för mycket när man sitter på sidoplatser i min väldämpade hemmabio. Center hjälper med båda. EQ givetvis, så att överföringsfunktionen är i vart fall liknande.


Det kanske beror på hur brett man har mellan högtalarna? Just nu står dom på varsin sida om en 55" TV.

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: 3.1 eller 2.1 för TV och film-tittande

Inläggav DorreN » 2022-08-08 14:10

Glebster skrev:Jag föredrar oftast utan center men det är väl bara att testa eftersom du har utrustningen hemma?!


Absolut, på bänken finns ingen plats men det borde gå att snabbtesta genom att palla upp med t.ex. böcker så centern hamnar i mitten strax nedanför Tv'n.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: 3.1 eller 2.1 för TV och film-tittande

Inläggav Glebster » 2022-08-08 14:25

Har du så litet avstånd mellan högtalarna kan du sannolikt även flytta isär dem med bibehållen eller tom. förbättrad stereobild (utan center). I synnerhet om du inte tittar/lyssnar alltför långt off-axis.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: 3.1 eller 2.1 för TV och film-tittande

Inläggav Harryup » 2022-08-08 15:15

Lyssna på musik gör man kanske i regel ensam men man kan är flera när man ser på film och AIK.
Skulle personligen aldrig köra utan center för film eftersom jag i regel inte ser på den ensam.

/Harry

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: 3.1 eller 2.1 för TV och film-tittande

Inläggav DorreN » 2022-08-09 18:21

Bra input, tack. :)

Jag kan skjuta isär högtalarna mycket, väggen är fyra meter bred bakom högtalarna i ingår i ett större rum på övervåning. Dock är väggen enbart 110cm hög då det är 1,5-plansvilla.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: 3.1 eller 2.1 för TV och film-tittande

Inläggav Conan » 2022-08-10 09:04

Eftersom du har centerhögtalaren hemma så testa. Jag använder en center (Ino Dialog F) till huvudhögtalarna (pi60s) och skulle inte vilja vara utan.

- Centern låser det som händer i filmen till TV:n/duken. Framförallt om man sitter lite snett från mitten.

- Man har möjlighet att höja nivån i centerkanalen lite i förhållande till L/R. Detta för att öka tydligheten lite i t.ex. dialogen framförallt vid lyssning vid lägre volym.

- Om man bara slötittar/lyssnar en sen kväll kan t.o.m. fronthögtalarna (drivs med eget för- och slutsteg) vara helt avstängda.

Sen vete honnan om en "vanlig" liggande centerhögtalare med två mellanregister-element och en diskant mellan är det optimalaste. Borde medföra problem med spridningen i horisontalplanet.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: 3.1 eller 2.1 för TV och film-tittande

Inläggav Ted_B » 2022-08-10 10:43

Jag som inte är så kräsen med ljudet till tv/film brukade köra med tv:ns egna högtalare som "center" ihop med lagom volym på frontarna, det låste ju dialogen till mitten och sedan fick man lite muller och effekter från frontarna,
Funkade bra, tycker jag.
Nu kör jag bara med tv:ns egna högtalare, så, som sagt, jag är inte kräsen med tv-ljudet. :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: 3.1 eller 2.1 för TV och film-tittande

Inläggav Glebster » 2022-08-10 16:17

Conan skrev:- Man har möjlighet att höja nivån i centerkanalen lite i förhållande till L/R. Detta för att öka tydligheten lite i t.ex. dialogen framförallt vid lyssning vid lägre volym.
.


Denna fördel ska man inte förringa. Dock finns det förstärkare som klarar att höja dialogen även för frontar vid en 2.1-uppställning.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: 3.1 eller 2.1 för TV och film-tittande

Inläggav RJohan » 2022-08-12 07:34

Conan skrev:- Man har möjlighet att höja nivån i centerkanalen lite i förhållande till L/R. Detta för att öka tydligheten lite i t.ex. dialogen framförallt vid lyssning vid lägre volym.


Jag använder enbart centerkanal vid tittning på Formel 1 för att slippa det fula motorljudet från dagens bilar (låter som grannens diesel (finns det kräks-mojjie?)).


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster