Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eklofolke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2009-08-06
Ort: Göteborg

Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav eklofolke » 2022-08-18 11:09

Jag har en gammal Yamaha CA-1010 och ett par B&W 602 S3. Är väldigt nöjd med hur dom spelar ihop, förstärkaren har en klass A switch och spelar i klass A upp till 18watt. Den börjar dock bli väldigt sliten (klickar 10 minuter innan den startar och brummar som attans) och jag skulle vilja ha något modernare med fjärrkontroll där alla ingångar fungerar och lite sånt. Jag har varit runt på många butiker och snackat med dom och fått råd men jag har lite svårt att lita på försäljare…. Jag vill ju gärna få ”bättre” ljud och gärna kunna spela lite starkare ibland. Så min fråga är vilka märken ska jag kolla på? Har ni några specifika tips på modeller/märken? Vilken prisklass bör jag lägga mig i?
Jag köpte högtalarna för 2200 på blocket och förstärkaren för 1400 på Helmers hifi i göteborg, båda för ett gäng år sen.
Förstärkaren säljs begagnat för 4000-6000kr på nätet, kan jag få nåt bättre för dom pengarna eller borde jag laga den o vänta in större ekonomiska resurser?
Tack på förhand.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-18 12:29

Det kan vara svårt att hitta en köpare för äldre prylar. I jämförelse med nyare apparater sakans kanske en del finesser som värderas som nödvändiga idag. Tänker främst på möjlighet till streaming. Om du vill kunna spela lite starkare bör du möjligen fundera på andra högtalare.

Användarvisningsbild
eklofolke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2009-08-06
Ort: Göteborg

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav eklofolke » 2022-08-18 14:22

RogerGustavsson skrev:Det kan vara svårt att hitta en köpare för äldre prylar. I jämförelse med nyare apparater sakans kanske en del finesser som värderas som nödvändiga idag. Tänker främst på möjlighet till streaming. Om du vill kunna spela lite starkare bör du möjligen fundera på andra högtalare.


Ok, hur menar du? Att dom e tunga att driva eller att dom inte kommer spela bra med en starkare förstärkare?
Jag gillar ljudet i dom väldigt mycket!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav Bill50x » 2022-08-18 14:35

eklofolke skrev:
RogerGustavsson skrev:Det kan vara svårt att hitta en köpare för äldre prylar. I jämförelse med nyare apparater sakans kanske en del finesser som värderas som nödvändiga idag. Tänker främst på möjlighet till streaming. Om du vill kunna spela lite starkare bör du möjligen fundera på andra högtalare.

Ok, hur menar du? Att dom e tunga att driva eller att dom inte kommer spela bra med en starkare förstärkare?
Jag gillar ljudet i dom väldigt mycket!

Ursäkta jag hoppar in här... Jag har liknande högtalare (602.5) och de kräver inte speciellt hög effekt för att låta bra. Själv har jag typ 75 watt i 8 ohm och det räcker för att sambon ska börja klaga :-)

Gillar du högtalarna, behåll dom och satsa på en modern förstärkare med streaming och möjlighet till att köra Spotify, Tidal osv. Sådana förstärkare kan man styra med vanlig fjärrkontroll men ofta också med en app i mobilen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-18 14:47

eklofolke skrev:
RogerGustavsson skrev:Det kan vara svårt att hitta en köpare för äldre prylar. I jämförelse med nyare apparater sakans kanske en del finesser som värderas som nödvändiga idag. Tänker främst på möjlighet till streaming. Om du vill kunna spela lite starkare bör du möjligen fundera på andra högtalare.


Ok, hur menar du? Att dom e tunga att driva eller att dom inte kommer spela bra med en starkare förstärkare?
Jag gillar ljudet i dom väldigt mycket!


Jag menar att de antagligen inte kan spela så högt som du önskar. Det är inte bara att putsa in mera effekt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav Bill50x » 2022-08-18 15:00

RogerGustavsson skrev:
eklofolke skrev:
RogerGustavsson skrev:Det kan vara svårt att hitta en köpare för äldre prylar. I jämförelse med nyare apparater sakans kanske en del finesser som värderas som nödvändiga idag. Tänker främst på möjlighet till streaming. Om du vill kunna spela lite starkare bör du möjligen fundera på andra högtalare.


Ok, hur menar du? Att dom e tunga att driva eller att dom inte kommer spela bra med en starkare förstärkare?
Jag gillar ljudet i dom väldigt mycket!

Jag menar att de antagligen inte kan spela så högt som du önskar. Det är inte bara att putsa in mera effekt.

Nu kan jag inte se att TS önskar spela väldigt högt....

Jag kan bara utgå från min egen del. Gillar jag ett par högtalare så vänjer jag mig vid ljudet och anpassar gärna resten (av anläggningen) efter dessa. Om jag däremot saknar något väsentligt i högtalarna (tex ljudtryck) så letar jag först sådana. Däremot baskapacitet (djup, tydlighet), renhet i ljudet, upplevd dynamik (vilket är en luring i sig) osv kan jag mycket väl få fram med val av kringutrustning. Har jag en gammal 70-tals förstärkare som kräver 10 minuter starttid och brummar skulle jag nog börja i den änden... ;-)

Själv köpte jag för några månader sedan en Linn Majik DSM av nästa sista modell och den var ett klart lyft mot tidigare Squeezebox Touch/Linn Kairn/LK140. Om det var utbytet av SB eller förstärkningen låter jag vara osagt, det orkar jag inte ta reda på. För min del kostade det hela 13 tkr minus vad jag får in på försäljningen av SB/Kairn/LK140. TS kan förmodligen inte räkna hem ngt för den gamla förstärkaren....

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-18 15:11

Givetvis är en äldre strulande förstärkare den man ser över eller byter i första hand. Han nämner att han skulle vilja kunna spela lite starkare men det är förmodligen så att den förstärkare han redan har, har tillräckligt med effekt men antagligen en klangkaraktär som kanske inte passar från de högtalare han har. Är väl knappast okänt att flera Yamaha från den tiden spelar lite "tunt"?

Användarvisningsbild
eklofolke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2009-08-06
Ort: Göteborg

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav eklofolke » 2022-08-18 15:18

Bill50x skrev:
eklofolke skrev:
RogerGustavsson skrev:Det kan vara svårt att hitta en köpare för äldre prylar. I jämförelse med nyare apparater sakans kanske en del finesser som värderas som nödvändiga idag. Tänker främst på möjlighet till streaming. Om du vill kunna spela lite starkare bör du möjligen fundera på andra högtalare.

Ok, hur menar du? Att dom e tunga att driva eller att dom inte kommer spela bra med en starkare förstärkare?
Jag gillar ljudet i dom väldigt mycket!

Ursäkta jag hoppar in här... Jag har liknande högtalare (602.5) och de kräver inte speciellt hög effekt för att låta bra. Själv har jag typ 75 watt i 8 ohm och det räcker för att sambon ska börja klaga :-)

Gillar du högtalarna, behåll dom och satsa på en modern förstärkare med streaming och möjlighet till att köra Spotify, Tidal osv. Sådana förstärkare kan man styra med vanlig fjärrkontroll men ofta också med en app i mobilen.

/ B

har du nåt förslag på förstärkare? Jag känner mig vilse, har testat dom med en gammal NAD 3020 och det lät inte alls bra jämfört med min Yamaha. Den var ju billigare och är inte lika kraftfull men det kan verkligen vara skillnad!

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-08-18 15:57

Om 4000-6000kr är budget?
Jag hade Denon PRA2500 med ett POA 2400 slutsteg,från tidigt 90 om jag minns rätt.
Tyckte det var en prisvärd kombo som spelade helt ok,sålde det i ett paket för 4500kr.

Men det finns en uppsjö att välja på i den prisklassen.

Användarvisningsbild
eklofolke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2009-08-06
Ort: Göteborg

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav eklofolke » 2022-08-18 16:07


Bara dyk… Jag var precis på hifi-klubben o jämförde en Hegel H95 för 18999kr och en NAD C368 för 12495kr med ett par ett dyra b&w högtalare och skillnaden mellan dom var enorm! Dock känner jag att även om jag skulle lägga ¡19000! På en Hegel så blir det inte värsta uppdateringen av ljudet… det lät i princip som min stereo låter nu…
Känns konstigt att få i princip samma ljud jag har fått för 1400kr…
NAD stärkaren lät inte alls bra tunt ljud och väldigt instängt.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav peterh » 2022-08-18 16:07

eklofolke skrev:Jag har en gammal Yamaha CA-1010 och ett par B&W 602 S3. Är väldigt nöjd med hur dom spelar ihop, förstärkaren har en klass A switch och spelar i klass A upp till 18watt. Den börjar dock bli väldigt sliten (klickar 10 minuter innan den startar och brummar som attans) och jag skulle vilja ha något modernare med fjärrkontroll där alla ingångar fungerar och lite sånt. Jag har varit runt på många butiker och snackat med dom och fått råd men jag har lite svårt att lita på försäljare…. Jag vill ju gärna få ”bättre” ljud och gärna kunna spela lite starkare ibland. Så min fråga är vilka märken ska jag kolla på? Har ni några specifika tips på modeller/märken? Vilken prisklass bör jag lägga mig i?
Jag köpte högtalarna för 2200 på blocket och förstärkaren för 1400 på Helmers hifi i göteborg, båda för ett gäng år sen.
Förstärkaren säljs begagnat för 4000-6000kr på nätet, kan jag få nåt bättre för dom pengarna eller borde jag laga den o vänta in större ekonomiska resurser?
Tack på förhand.

Lämna den till http://vintages.se/ så kanske de kan fixa den till en rimlig summa.
Företaget ligger i kungälv .
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav paa » 2022-08-18 16:10

Marantz kompakta förstärkare låter trevligt och har moderna streamingmöjligheter.

Kolla t.ex på den här:
https://www.marantz.com/sv-se/shop/amplifier/pm6007

Eller denna som även har HDMI-anslutningar, om man vill koppla ihop den med en Bluray-spelare och TV eller projektor:
https://www.marantz.com/sv-se/shop/amplifier/nr1200
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-18 16:20

peterh skrev:Lämna den till http://vintages.se/ så kanske de kan fixa den till en rimlig summa.
Företaget ligger i kungälv .


Den länken fungerade inte för mig.

You can not access vintages.se. Refresh the page or contact the site owner to request access.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav peterh » 2022-08-18 18:02

RogerGustavsson skrev:
peterh skrev:Lämna den till http://vintages.se/ så kanske de kan fixa den till en rimlig summa.
Företaget ligger i kungälv .


Den länken fungerade inte för mig.

You can not access vintages.se. Refresh the page or contact the site owner to request access.

prova https://www.hotfrogse.se/company/1123715981434880
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav paa » 2022-08-18 18:02

RogerGustavsson skrev:
peterh skrev:Lämna den till http://vintages.se/ så kanske de kan fixa den till en rimlig summa.
Företaget ligger i kungälv .


Den länken fungerade inte för mig.

You can not access vintages.se. Refresh the page or contact the site owner to request access.

Jag tror att han menar den här verkstaden:
https://handelson.se/serviceverkstad-hifi
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-18 18:39

Båda stämmer!

Användarvisningsbild
eklofolke
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2009-08-06
Ort: Göteborg

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav eklofolke » 2022-08-18 23:34

Tack för alla svar. Ska försöka lag min till att börja med och sen får vi se, men ska jag köpa nytt så vill jag ha nåt som märks.
Tusen tack

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav peterh » 2022-08-19 08:04

eklofolke skrev:Tack för alla svar. Ska försöka lag min till att börja med och sen får vi se, men ska jag köpa nytt så vill jag ha nåt som märks.
Tusen tack

Om du tvingas köpa nytt : begär schema/ service underlag , sätt som krav för köp.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav nuffe » 2022-08-19 08:31

Jag hade köpt en något nyare begagnad förstärkare, om din gamla inte går att laga eller det blir jättedyrt att fixa den.
Finns mängder på blocket eller hifi-torget. Så har jag gjort med nästan hela mitt system.
Jag gillar ju lite äldre NAD ex Nad 375 eller 372 är en väldigt bra förstärkare som ger 150 Watt men det finns många bra, exempelvis är Rotel och Harman-Kardon bra märken.
Nästan samtliga av dessa säljs mellan 1-4000 SEK, jag misstänker att en reparation går på samma pengar.

Henrik

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Byta förstärkare från gammal 70-talare HJÄÄÄLP

Inläggav Zzombie » 2022-08-20 13:02

Köp en ny Yamaha med liknande utseende. T ex R-N2000A. Med då kan du glömma tape loop och annat godis som finns på 1010, men istället går det att streama.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster