ASR som vägledning?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

ASR som vägledning?

Inläggav steveo1234 » 2022-08-23 14:50

Jag funderar på att uppgradera förstärkaren till nyare version som klarar av 13 eller 16 kanaler och det refereras en hel del till Audiosciencereview.com som testar det mesta ganska grundligt. Men, jag undrar hur mycket vägledning den siten egentligen ger till mig som funderar på ett inköp. Så, om vi tar en titt på en typisk recension på Denon 8500:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15266/

Testerna innefattar:

AVR DAC Pre-out HDMI Measurements
Mätningar på SINAD, tydligen ovanligt bra, men, även en dålig SINAD är praktiskt taget ohörbar, så, i praktiken kan jag ignorera mätningen?
”Dynamic range” testas också, tydligen 110db. Inte heller särskilt informativt. Om det varit sämre, kanske 80db så vet jag inte om jag hört det iheller? IMD testas, och i värsta fall ligger den på -50db. Vad ger det mig för information som jag har nytta av?
Något filter testas och är tydligen bra då signalen inte faller förrän 21khz. Jaha?
Ett test på jitter och noise, -130db. Antagligen ohörbart.
Linjäritet? Ingen aning vad den säger mig.

AVR Amplifier performance.
Ingen aning vad mätningarna betyder över HDMI, över CD-ingång faller bandbredden 0.5db vid, 30khz. Helt ohörbart för mig.
Signal to noise ratio: 88db . Långt bättre än vad jag hör, så, ok?
Fler irrelevanta testar på CD-ingång.

AVR Power Measurements
Äntligen en meningsfull test: Maxeffekt i 4ohm är ca 225W med information om att maxeffekt vid 1% THD är 256W. Alrighty!

Så, av alla testerna som är genomförda så hittar jag ett enda resultat jag har någon nytta av. Vad missar jag här? Vad har jag för användning för informationen här? Är det jag som saknas teknisk kompetens för att tolka resultaten eller testas egenskaper som är mer eller mindre meningslösa?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: ASR som vägledning?

Inläggav hifikg » 2022-08-23 23:08

Finns det moderna förstärkare som mäter dåligt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: ASR som vägledning?

Inläggav steveo1234 » 2022-08-24 07:32

hifikg skrev:Finns det moderna förstärkare som mäter dåligt?


Enligt ASR så mäter de flesta förstärkare dåligt..... Men de låter likadant.

Tror jag.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: ASR som vägledning?

Inläggav Glebster » 2022-08-24 08:56

Har inga svar men tycker också ämnet är intressant, det finns ju gott om subjektiva åsikter, minst sagt. Med Onkyo, Pioneer och Integras problem är ju dessutom receivermarknaden rejält i gungning för tillfället.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: ASR som vägledning?

Inläggav steveo1234 » 2022-08-24 18:09

Glebster skrev:Har inga svar men tycker också ämnet är intressant, det finns ju gott om subjektiva åsikter, minst sagt. Med Onkyo, Pioneer och Integras problem är ju dessutom receivermarknaden rejält i gungning för tillfället.


Precis så. Det finns en mängd med mer eller mindre värdefulla åsikter om förstärkare på nätet. Allt från utsagor om förstärkare som låter "varmt och musikaliskt" vilket jag inte har så mycket nytta av till siter som ASR som ger mig information som jag inte ser (förstår?) värdet av.

Jag vill ju bara köpa en bra pryl , lixom..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: ASR som vägledning?

Inläggav pLudio » 2022-08-24 18:38

Tyvärr är förstärkarna på ASR rankade efter prestanda vid 1 kHz så du måste titta närmare på resultaten vid högre frekvens.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: ASR som vägledning?

Inläggav steveo1234 » 2022-08-25 08:08

pLudio skrev:Tyvärr är förstärkarna på ASR rankade efter prestanda vid 1 kHz så du måste titta närmare på resultaten vid högre frekvens.


Hjälp mig här: Varför måste jag det? Om det är SINAD du refererar till så förstår jag inte vad jag har för nytta av den informationen vid någon frekvens...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: ASR som vägledning?

Inläggav nuffe » 2022-08-25 10:32

Mätning vid 1 kHz säger nästan ingesting om hur stärkaren beter sig med musik.
Musik innehåller ju ofta hela spektrumet 20-20000 Hz.
Det test som säger mer är blandton test, ganska ofta mäts 19 och 20 kHz tillsammans då ser man vilka blandtoner
som bildas. Ofta både lägre och högre toner.

Henrik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: ASR som vägledning?

Inläggav Calleberg » 2022-08-25 11:07

nuffe skrev:Mätning vid 1 kHz säger nästan ingesting om hur stärkaren beter sig med musik.
Musik innehåller ju ofta hela spektrumet 20-20000 Hz.
Det test som säger mer är blandton test, ganska ofta mäts 19 och 20 kHz tillsammans då ser man vilka blandtoner
som bildas. Ofta både lägre och högre toner.

Henrik


Jag skulle gärna se mer IM tester utförda på betydligt högre utnivåer. Oftast är det ju mätt i närheten av den utnivå där förstärkaren presterar som bäst.

Jag har sett någon enstaka sådan, och det ser inte snyggt ut.
Kan det höras så kan det mätas.
AIYIMA A07_4R_Klingelnberg.png
AIYIMA A07_4R_Klingelnberg.png (107.69 KiB) Visad 1195 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: ASR som vägledning?

Inläggav Glebster » 2022-08-25 12:52

Är förstärkare svårare att mäta på än högtalare eller varför görs det i samma utsträckning inte lika noggranna objektiva test?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: ASR som vägledning?

Inläggav pLudio » 2022-08-25 13:04

Calleberg skrev:Jag har sett någon enstaka sådan, och det ser inte snyggt ut.
Kan det höras så kan det mätas.

Det är ju lite kul att A07 med TPA3255 mäter dåligt medan Genelec med liknande TPA3118 (och TL072 op ampar) hyllas, så steveo1234 har en poäng.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: ASR som vägledning?

Inläggav steveo1234 » 2022-08-25 13:21

Glebster skrev:Är förstärkare svårare att mäta på än högtalare eller varför görs det i samma utsträckning inte lika noggranna objektiva test?


Fast, är de det som händer här? Jag tycker det genomförs ganska omfattande tester av både högtalare och förstärkare. För högtalartesterna kan jag förstå (tror jag..) resultaten och värdet av dem. För mig är praktiskt taget alla tester som genomförs på ASR av förstärkare i stort sett meningslösa eftersom jag inte kan använda resultaten till ett köpbeslut. Praktiskt taget alla resultat är bättre än vad som är meningsfullt att bry sig om?

Jag börjar misstänka att ASR inte ger något stöd för köp, utan, snarare ska betraktas som en teknisk analys av hur väldesignad elektoniken är. Det kan säkert vara intressant för de tekniskt intresserade, men, för mig som saknar intresset är testerna.....värdelösa?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: ASR som vägledning?

Inläggav Calleberg » 2022-08-25 14:01

pLudio skrev:
Calleberg skrev:Jag har sett någon enstaka sådan, och det ser inte snyggt ut.
Kan det höras så kan det mätas.

Det är ju lite kul att A07 med TPA3255 mäter dåligt medan Genelec med liknande TPA3118 (och TL072 op ampar) hyllas, så steveo1234 har en poäng.


De hyllas väl i och för sig bägge två?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: ASR som vägledning?

Inläggav pLudio » 2022-08-25 14:10

Calleberg skrev:
pLudio skrev:
Calleberg skrev:Jag har sett någon enstaka sådan, och det ser inte snyggt ut.
Kan det höras så kan det mätas.

Det är ju lite kul att A07 med TPA3255 mäter dåligt medan Genelec med liknande TPA3118 (och TL072 op ampar) hyllas, så steveo1234 har en poäng.

De hyllas väl i och för sig bägge två?

Beror på vem man frågar. :-) Jag upplever att Genelec är unisont hyllad. A07 är mer uppskattad för pris/prestanda.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: ASR som vägledning?

Inläggav Calleberg » 2022-08-25 14:29

pLudio skrev:Beror på vem man frågar. :-) Jag upplever att Genelec är unisont hyllad. A07 är mer uppskattad för pris/prestanda.


Ok, min poäng är att även apparater som upplevs som bra och mäter bra med enkla stimuli, kan uppvisa tydlig förbättringspotential när de pressas lite med svårare signaler. I allafall om man tänker sig att de där artefakterna mellan 60-80dB är hörbara, vilket jag tror att de är, även om jag inte nödvändigtvis tror att de upplevs negativt alltid.

En annan mätning som jag gärna skulle vilja se är bandbredd vid full uteffekt, och då inte med rent resistiv konstlast. :mrgreen:

Om det funnits lite mer sådana här mätningar så är det inte så långsökt att tänka sig att det tillslut skulle bli ganska enkelt att dra hyffsat korrekta slutsatser om vilken förstärkar "typ" man föredrar redan innan man lyssnat, i alla fall om man är lite intresserad.

Men det finns inget incitament för "High end" tillverkare och kanske inte ens hifipress att publicera sådant. Och kanske inte heller så stort intresse hos den del av kundbasen som Ekvaliserar sina anläggningar genom att prova olika strömsladdar. :D

Däremot skulle det kanske vara en USP för Holographerna och Sybariterna att kunna visa upp sådant.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: ASR som vägledning?

Inläggav Glebster » 2022-08-25 15:03

steveo1234 skrev:
Glebster skrev:Är förstärkare svårare att mäta på än högtalare eller varför görs det i samma utsträckning inte lika noggranna objektiva test?


Fast, är de det som händer här? Jag tycker det genomförs ganska omfattande tester av både högtalare och förstärkare. För högtalartesterna kan jag förstå (tror jag..) resultaten och värdet av dem. För mig är praktiskt taget alla tester som genomförs på ASR av förstärkare i stort sett meningslösa eftersom jag inte kan använda resultaten till ett köpbeslut. Praktiskt taget alla resultat är bättre än vad som är meningsfullt att bry sig om?

Jag börjar misstänka att ASR inte ger något stöd för köp, utan, snarare ska betraktas som en teknisk analys av hur väldesignad elektoniken är. Det kan säkert vara intressant för de tekniskt intresserade, men, för mig som saknar intresset är testerna.....värdelösa?


Well, lite som Calleberg skriver så upplever jag tester av förstärkare lite enkelspåriga och för oss som inte är insatta är det väldigt lite förklaring som ges. Jämför med Erin´s Audio Corner som mäter upp högtalare och förklarar vad man ser och vad det har för betydelse. Erin inkluderar ju för övrigt dessutom distorsionsmätning över hela bandbredden och inte bara vid en viss frekvens, därav min fråga. :)

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: ASR som vägledning?

Inläggav steveo1234 » 2022-08-25 15:21

Glebster skrev:
steveo1234 skrev:
Glebster skrev:Är förstärkare svårare att mäta på än högtalare eller varför görs det i samma utsträckning inte lika noggranna objektiva test?


Fast, är de det som händer här? Jag tycker det genomförs ganska omfattande tester av både högtalare och förstärkare. För högtalartesterna kan jag förstå (tror jag..) resultaten och värdet av dem. För mig är praktiskt taget alla tester som genomförs på ASR av förstärkare i stort sett meningslösa eftersom jag inte kan använda resultaten till ett köpbeslut. Praktiskt taget alla resultat är bättre än vad som är meningsfullt att bry sig om?

Jag börjar misstänka att ASR inte ger något stöd för köp, utan, snarare ska betraktas som en teknisk analys av hur väldesignad elektoniken är. Det kan säkert vara intressant för de tekniskt intresserade, men, för mig som saknar intresset är testerna.....värdelösa?


Well, lite som Calleberg skriver så upplever jag tester av förstärkare lite enkelspåriga och för oss som inte är insatta är det väldigt lite förklaring som ges. Jämför med Erin´s Audio Corner som mäter upp högtalare och förklarar vad man ser och vad det har för betydelse. Erin inkluderar ju för övrigt dessutom distorsionsmätning över hela bandbredden och inte bara vid en viss frekvens, därav min fråga. :)


Ah, du menar så!
Då håller jag med. Erin verkar testa elektronik i ganska mycket mindre omfattning tyvärr dock. Men högtalartesterna är superbra!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: ASR som vägledning?

Inläggav pLudio » 2022-08-29 18:04

Glebster skrev:Med Onkyo, Pioneer och Integras problem är ju dessutom receivermarknaden rejält i gungning för tillfället.

Jag hade missat att Masimo som gör hälsovårdsprylar köpte Sound United i februari. Kommer era framtida Denon att ta pulsen på er?

https://www.strata-gee.com/masimo-quart ... rs-future/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster