Ny BO högtalare med superljud!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Ny BO högtalare med superljud!

Inläggav Helmut » 2022-09-09 12:46

https://www.youtube.com/watch?v=mE2VYcWPDn8
Såg i tidningen NY Teknik att Bo kommit med en ny högtalare i miniformat som tydligen ska vara helt överlägsen alla andra högtalare.
Ska man tro experten på youtub klippet så verkar han lyriskt och som alla andra experter på youtub har han lagt in ett klipp så man själv kan höra hur bra ljudet är i Bo högtalarna.
Fast ärligt talat varför ska man köpa en dyr högtalare för enligt experterna verkar det räcka med att någon spelar in ljudet med en mobil och så lägger man ut musiken på youtub så kan alla njuta av det perfekte ljudet på sina mobila datorer eller varför inte via mobilen?
Någon som lyssnat på dessa dyra högtalare och vad är det för något innanför skalet som gör ljudet överlägset andra högtalare. Och blir det någon superlåg bas i dessa lådor?
Beosound Level - Stereo Sound.
https://m3.idg.se/2.1022/1.747129/beosound-level 2 st 4 tums basar låter inte så imponerande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ny BO högtalare med superljud!

Inläggav Nattlorden » 2022-09-09 13:58

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ny BO högtalare med superljud!

Inläggav distad » 2022-09-09 14:07

De där passa dem som vill ha något snyggt som knappt syns, för snygga var dem. Om de är värda slanten får dem som gillar utseende och ljud avgöra då det är svårt att värdera när man inte hört dem.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Ny BO högtalare med superljud!

Inläggav DVD-ai » 2022-09-09 17:11

Den går ju inte ens ner till 20Hz, nääää då vette fan om man kan säga att det är "den bästa i hela världen".
Jag vill nog ändå påstå att 20Hz behöver man ha för att vara med och konkurrera om något som trivialt som "tillräckligt bra utsträckning".
Klarar man inte ens det så är man inte bra nog (som komplett lösning då alltså, om dessa avses kompletteras med subb så är saken en annan).
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Ny BO högtalare med superljud!

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-09-09 17:48

Helmut skrev:https://www.youtube.com/watch?v=mE2VYcWPDn8
Såg i tidningen NY Teknik att Bo kommit med en ny högtalare i miniformat som tydligen ska vara helt överlägsen alla andra högtalare.

Löjlig utsaga, alla journalister ska tydligen överdriva numera. Synd att NyTeknik förfallit i detta beteende.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Ny BO högtalare med superljud!

Inläggav Zzombie » 2022-09-10 11:00

Om de inblandade personerna/skribenterna har små trådlösa google-högtalare hemma och spelar Spotify med mobilen till dem framstår de säkert som fantastiska.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Ny BO högtalare med superljud!

Inläggav Helmut » 2022-09-13 10:39

Såg några uppgifter om prestandan.
39- 23.000 Hz
Maximalt ljud: 96dB SPL
Maximal bas: 79dB SPL
Rekommenderad storlek på rum: 10-50m²
Inget som imponerar på mej.
Kommer ihåg att i min ungdom var BO högtalare och bandspelare min stora dröm och att jag var imponerad över deras prestanda.
Numera är det nästan omöjligt att få fram prestanda och frekvenskurvor på BO grejer. Man får nästan en känsla av att alla ljudtekniker som konstruerade deras grejer är utbytta mot designer som skapar grejer som ska vara snygga istället gör att låta bra.
Inte mycket i BO sortimentet jag skulle vilja ha. Hellre bra ljud än exklusiv design.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ny BO högtalare med superljud!

Inläggav dewpo » 2022-09-13 11:55

Gadgets istället för riktiga prylar är ju så 2020-tal att man blir både lite rörd och samtidigt förbannad. Det är alltså en sådan här snuttefilt pappa toffel skall trösta sig med när waf-faktorn är för låg på högtalarna hen egentligen vill ha?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ny BO högtalare med superljud!

Inläggav Almen » 2022-09-13 13:22

Ny Tekniks Viktor Krylmark skrev:Det är så här musik ska låta. Jag spelar mina favoritlåtar. De låter annorlunda – och bättre. Jag har aldrig varit i en musikstudio men det känns som att jag är i en nu. Att musiken låter som artisterna vill att de ska låta. Det kanske låter smetigt – men det är häftigt att plötsligt bjudas på en så mäktig ljudupplevelse. Basåtergivningen är otrolig.

Det är ju rent infantilt. Tänk motsvarande artikel om en ny bilmodell från Volvo - "Jag har aldrig kört Formel 1 men det känns som jag gör det nu. Accelerationen är otrolig."

Men det är tydligen svårt att hitta kompetenta teknikjournalister som kan skriva om ljudåtergivning utan att förfalla till HiFi-pressens panegyrik.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny BO högtalare med superljud!

Inläggav I-or » 2022-09-14 00:09

Pinsamt av skräptidningen NyTeknik - detta är inte HiFi, utan långt, långt därifrån. En livsstilsprodukt med snygg design och hyggligt ljud om man inte har alltför höga krav.

Förutom att den undre gränsfrekvensen uppges vara 50 Hz, måste man även komma ihåg att maximal ljudtrycksnivå i basen begränsas hårt av en limiter. Höj volymen något över bakgrundsnivå och basen försvinner direkt. Dessutom är distorsionen utan undantag hög i den här typen av produkter. Ytterligare handlar det om en stereohögtalare med vänster och höger kanal monterade ett par decimeter ifrån varandra.

För dessa fantastiska prestanda får man lägga upp 17 kkr. 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny BO högtalare med superljud!

Inläggav David_A » 2022-09-14 09:01

Tror att Beolit 17 och 20 spelar något djupare och kostar mindre än hälften.
Distar/styper rejält vid volym över 2/3, men i övrigt är det en trevlig liten kakburk :)
Spridningen vid stereoparning, och kroppen i ljudet gör onekligen att dom låter större än dom faktiskt är, så just det har B&O varit duktiga på att trolla med.
Smalt utplacerade hifihögtalare i butiksmiljö kan säkerligen många gånger låta fattigare för gemene man.
Men en ensam burk? Ja om man är döv på ena örat då kanske :lol:


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster