Streamer eller vad det nu heter…?!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav Vallejos » 2022-09-15 19:29

Hej!
Först la min Primare CD-spelare av, och nu min CEC.

Jag har en separat d/a-omvandlare. Ska jag titta efter en ren CD-transport? Eller ska jag titta efter någon form av streamer som ljudkälla? I så fall vill jag ha en med hårddisk där jag kan rippa in mina egna CDs.

Några förslag?!

Jag tittar gärna på begagnatmarknaden. Och det behöver inte kosta tiotusentalskronor ;-)
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav LarsF » 2022-09-15 19:59

Har en väldigt billig variant bestående av en Raspberry PI 4 och en USB hårddisk kopplad till en separat DAC med USB kabel. Sen kör jag Volumio på den som hanterar uppspelning osv

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav nopalfda » 2022-09-15 21:00


Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav Vallejos » 2022-09-15 21:16



Varför kan jag inte köra direkt från nas i så fall?
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav Michael » 2022-09-15 23:10

För då saknar du streamern, det är den som 'spelar'.

Naim'en var lite skum. Kan rippa till intern disk och nas, men kan även spela från usb-disk. Varför inte rippa till usb-disk :?
Undra om det skulle gå att kopiera från interna disken till en extern och sedan radera från interna.

//Michael

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav hifikg » 2022-09-15 23:16

Träffade en säljare som hävdade att filer rippade genom en sån där Naim lät MYCKET bättre än om man inte rippat dem genom en sån där Naim. Det brukade Bladelius också hävda när Embla var aktuell och "framtidssäker". Det hördes ingen skillnad och framtidssäker var den inte heller.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-16 01:52

Den där Naim-grunkan kom väl redan 2013? Är kanske lite föråldrad nu?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav hifikg » 2022-09-16 07:24

RogerGustavsson skrev:Den där Naim-grunkan kom väl redan 2013? Är kanske lite föråldrad nu?


Va!? är den inte framtidssäker?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav guldfisk » 2022-09-17 22:49

Om du inte tänker lyssna på CD, så rippa skivorna på datorn och om din dator saknar CD-/DVD-läsare så kostar en extern sådan måttliga pengar i sammanhanget. En licens på dbPowerAmp på det för att sköta rippning och taggning.

Själv lyssnar jag en del på CD, så jag köpte en ny spelare. Borde kanske köpa just en extern läsare att ha i beredskap till nästa dator när min stationära så småningom dör ...
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav Vallejos » 2022-09-18 20:58

Det lutar åt att jag kör en Mac Mini som skickar ettor o nollor till min dac. Blir betydligt billigare än en dedikerad streamer…
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav Calleberg » 2022-09-18 21:35

hifikg skrev:Träffade en säljare som hävdade att filer rippade genom en sån där Naim lät MYCKET bättre än om man inte rippat dem genom en sån där Naim. Det brukade Bladelius också hävda när Embla var aktuell och "framtidssäker". Det hördes ingen skillnad och framtidssäker var den inte heller.


En strimer bör vara billig och separat så man kan kasta bort den när den av någon anledning helt plötslig inte är "kompatibel" :roll: längre.
Att köpa dyrstrimer av nåt "high end" fabrikat där strimerfunktionaliteteten är inbakad i t.ex ett försteg är sällsynt dumt.
Hallonpajlösningarna känns av den anledningen lite extra attraktiva, för de borde gå att hålla igång mycket längre. På så sätt räddar man planeten lite grann :)
Surplattor funkar ochså.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav distad » 2022-09-18 22:19

Jag vågar inte tänka på den dagen som jag ska göra detta, då jag avskyr datorer, allt är bra krångligt och jag är trög i huvudet. Så jag lär behöva en enkel lösning som jag förstår mig på och det få inte vara dyrt heller. Blir nog jobbigt att få ihop..... :roll:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav hifikg » 2022-09-19 00:35

FBK skrev:Jag vågar inte tänka på den dagen som jag ska göra detta, då jag avskyr datorer, allt är bra krångligt och jag är trög i huvudet. Så jag lär behöva en enkel lösning som jag förstår mig på och det få inte vara dyrt heller. Blir nog jobbigt att få ihop..... :roll:


Äsch då, en begagnad Mac kan de flesta skramla ihop till :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav Vallejos » 2022-09-19 12:49

FBK skrev:Jag vågar inte tänka på den dagen som jag ska göra detta, då jag avskyr datorer, allt är bra krångligt och jag är trög i huvudet. Så jag lär behöva en enkel lösning som jag förstår mig på och det få inte vara dyrt heller. Blir nog jobbigt att få ihop..... :roll:


Jag tänker mig följa denna guide/instruktion:
https://www.psaudio.com/ps-how/how-to-b ... -server-2/

Köpte precis en Mac Mini här:
https://www.elgiganten.se/product/outle ... 020/266609

Det är en ny version av Mini på gång så har man inte bråttom och vill ha det senaste ska man nog vänta några månader. Men det spelar mig ingen roll då den endast ska köra itunes och Bit Perfect och skicka vidare från NAS till dac. Minin var dessutom en tusenlapp billigare via denna länken än annars så jag slog till.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav Vallejos » 2022-09-19 12:54

LarsF skrev:Har en väldigt billig variant bestående av en Raspberry PI 4 och en USB hårddisk kopplad till en separat DAC med USB kabel. Sen kör jag Volumio på den som hanterar uppspelning osv


Den lösningen jag går på blir något liknande, fast med Mac Mini…
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-19 13:43

Vallejos skrev:Jag tänker mig följa denna guide/instruktion:
https://www.psaudio.com/ps-how/how-to-b ... -server-2/


Är lite gammal. Den Airport Express som omnäms är väl knuten till 16/44.1? (Jag har pensionerat min till förmån för en Chromecast Audio, sedan länge utgången)

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav Vallejos » 2022-09-20 11:03

RogerGustavsson skrev:
Vallejos skrev:Jag tänker mig följa denna guide/instruktion:
https://www.psaudio.com/ps-how/how-to-b ... -server-2/


Är lite gammal. Den Airport Express som omnäms är väl knuten till 16/44.1? (Jag har pensionerat min till förmån för en Chromecast Audio, sedan länge utgången)


Ja guiden är från 2016 om jag minns rätt. Jag kan inte tänka mig att det spelar någon roll vilket wifi man använder idag. Det funkar säkert lika bra med andra apparater än Apples.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-20 12:08

Nja, Apple Airport Express är väl ingen vanlig router? Den har en egen DAC också, om man tar ut signalen analogt. Med optisk kabel blir det digitalt ut till exempelvis en DAC. Det finns en begränsning till 16/44.1 i den och den kör Apple AirPlay. Chromecast Audio har inte den begränsningen och i övrigt samma funktion men den kör Google Cast. Det gör att man kan använda t.ex. VLC trådlöst för valfria filtyper från dator.

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav Vallejos » 2022-09-20 15:51

RogerGustavsson skrev:Nja, Apple Airport Express är väl ingen vanlig router? Den har en egen DAC också, om man tar ut signalen analogt. Med optisk kabel blir det digitalt ut till exempelvis en DAC. Det finns en begränsning till 16/44.1 i den och den kör Apple AirPlay. Chromecast Audio har inte den begränsningen och i övrigt samma funktion men den kör Google Cast. Det gör att man kan använda t.ex. VLC trådlöst för valfria filtyper från dator.


Poängen i guiden var ju att köra Bit Perfect i bakgrunden för att iTunes inte ska ändra upplösningen på högupplösta filer. Då duger det ju inte med att låta routern komprimera ned det hela till CD-format…

Som jag fattar det kommer musikinformationen aldrig gå via routern. Utan digitalt direkt från Mini till dac. Routern är bara för att flytta ettor och nollor från NAS/server till Mini och för att styra iTunes i Mini. Så ingen analogsignal som är begränsad…
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav pLudio » 2022-09-20 16:24

Vallejos skrev:Poängen i guiden var ju att köra Bit Perfect i bakgrunden för att iTunes inte ska ändra upplösningen på högupplösta filer. Då duger det ju inte med att låta routern komprimera ned det hela till CD-format…

Varför det aviga iTunes som kräver en speciallösning som programmet BitPerfect?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav Vallejos » 2022-09-20 20:34

pLudio skrev:
Vallejos skrev:Poängen i guiden var ju att köra Bit Perfect i bakgrunden för att iTunes inte ska ändra upplösningen på högupplösta filer. Då duger det ju inte med att låta routern komprimera ned det hela till CD-format…

Varför det aviga iTunes som kräver en speciallösning som programmet BitPerfect?


Har du något annat förslag på en kapabel programvara istället för iTunes?
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav pLudio » 2022-09-20 22:54

Vallejos skrev:
pLudio skrev:
Vallejos skrev:Poängen i guiden var ju att köra Bit Perfect i bakgrunden för att iTunes inte ska ändra upplösningen på högupplösta filer. Då duger det ju inte med att låta routern komprimera ned det hela till CD-format…

Varför det aviga iTunes som kräver en speciallösning som programmet BitPerfect?

Har du något annat förslag på en kapabel programvara istället för iTunes?

https://www.foobar2000.org/mac
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav distad » 2022-09-20 23:08

Vallejos skrev:
FBK skrev:Jag vågar inte tänka på den dagen som jag ska göra detta, då jag avskyr datorer, allt är bra krångligt och jag är trög i huvudet. Så jag lär behöva en enkel lösning som jag förstår mig på och det få inte vara dyrt heller. Blir nog jobbigt att få ihop..... :roll:


Jag tänker mig följa denna guide/instruktion:
https://www.psaudio.com/ps-how/how-to-b ... -server-2/

Köpte precis en Mac Mini här:
https://www.elgiganten.se/product/outle ... 020/266609

Det är en ny version av Mini på gång så har man inte bråttom och vill ha det senaste ska man nog vänta några månader. Men det spelar mig ingen roll då den endast ska köra itunes och Bit Perfect och skicka vidare från NAS till dac. Minin var dessutom en tusenlapp billigare via denna länken än annars så jag slog till.

Det där var inte billigt.... Jag lär köpa begagnat den dagen det blir aktuellt för att ha råd att få ihop något och hoppas man kan bjuda hem något datasnille på forumet för att få det att fungera. Jag kommer ha en enkel laptop som enbart ska användas till musik lyssning och en Dac naturligtvis. Enkelt men så vettigt ljud som möjligt för mindre slant med så lite strul som möjligt då jag och datorer inte är bästa vänner. Har ju sett några på forumet köra så och det verkar funka... tror jag... :oops:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav Vallejos » 2022-09-21 16:25

Det lutar åt att kanske prova med Audirvana. Tror det kan vara en bättre lösning än iTunes med Bit Perfect.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Streamer eller vad det nu heter…?!

Inläggav Vallejos » 2022-09-26 21:21

Det blev Mac Mini med Audirvana. Minin hämtar ettor o nollor från min NAS ock skickar sedan vidare från Audirvana till min dac. Jag är förbaskat nöjd! Min anläggning har aldrig låtit bättre.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster